Saturday, April 17, 2010

curang

tak ade sape suke diperbodohkan.tak ada sape suke ditipu....kadang-kadang memang susah nak faham kenapa ada pasangan yang curang."aku sanggup berkorban apa saja demi mu" adalah  satu ungkapan yang pasti ada pada setiap pasangan.kalau tak bagitau secara lisan pon,dalam hati pasti terdetik juge.alah,itu normal.

bedah (bukan nama sebenar).
beberapa hari lagi aku akan mendaftar ke Universiti Teknologi Petronas..dengan nama student bawah tajaan MARA dan dapat melanjutkan ke salah satu universiti idaman...dah cukup buat aku gembira...dah terbayang-bayang bakal menjawat jawatan petroleum engineer..cita-cita idaman aku tu..mak abah aku pon gembira sebab bukan calang-calang orang boleh masuk universiti tuh.aku tak yah tanye lah.....macam-macam lakaran masa depan terbayang dalam fikiran.....

suatu hari....aku juga ditawarkan untuk ke institut peguruan guru antarabangsa...masa apply tuh aku saja je mintak sebab abang ipar aku suruh...aku mintak untuk jadi cikgu english (TESL).tapi ntah macam mana..disebabkan aku pernah belajar bahasa jepun dan malaysia sangat kekurangan guru jepun..aku hanyalah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke jepun atas sebab sudah terlalu ramai yang mohon TESL....aku fikir-fikir 20,30 kali..sebab aku bukan lah minat sangat belajar bahasa jepun.dulu pon cukup-cukup makan je...jepun sangat susah bagi aku.dan totally tak minat.

aku berbelah bagi...nak pergi UTP ke..nak pergi JEPUN.jadi engineer ke..jadi cikgu??dalam mase kurang 4 hari aku kene buat keputusan.susah..berbelah bahagi...itulah yang aku rasa...mak abah aku tak kesah katanya.sebab abah aku memang nak aku masuk UTP.bagus katanya.begitu jugak aku...tapi kata abah...kalau nak jadi engineer nanti...kene bersaing...kerja belum terjamin...kalau pilih cikgu..kerja dah terjamin dan dapat tajaan sepenuhnya ke luar negara.bukan semua orang berpeluang ke sana.aku macam biasa masih ragu-ragu..

"abang,saya buntu..macam mana ni?tak tau nak pergi mana".

"ikut syg lah....tapi kalau abang....abang prefer cikgu.sebab nanti kalau kita kahwin..dah ade anak-anak...tak ada lah due-due busy...kalau due-due jadi engineer nanti tak ada masa pulak untuk anak-anak..lagi pon cikgu banyak cuti..nanti kalau nak apply cuti pegi jalan-jalan family...senang abg je yang apply cuti time cuti sekolah tuh.....jadi cikgu pon sesuai utk perempuan.tak ade lah abg nak cakap engineer tak sesuai utk syg..tapi macam abg cakap tadi...tak nak lah due-due busy..ape pon..ikut syg lah..."

balik rumah aku fikir....aku tak fikir sangat ape yang mak abah aku cakap tuh...aku setuju untuk jadi cikgu dan jauh dari keluarga....semata-mata kerana dia...lelaki pertama yang aku sayang sepenuh hati.demi dia aku sanggup buat apa saja.korban kan cita-cita idaman aku...korban kan berjuahan dari dia...korbankan minat aku...aku fikirkan masa depan macam ape yang die cakapkan.."betul jugak...".detik hati aku...masa depan bahagia bersama dia yang aku sayang dan keluarga dah aku rancang terlebih dahulu.pandang kedepan lah orang kata....gile bodoh aku time tuh...

5 hari lagi sebelum aku ke Jepun...
aku terima bungkusan dari abang posmen...dah lama tak dapat surat..tiba-tiba dapat surat pulak.....aku bukak bungkusan tuh...hanya tuhan yang tahu betapa lemahnya kudrat aku ketika itu...tumpuan aku hanya jatuh pada seraut wajah lelaki dalam gambar itu bersama seorang perempuan berpelukan,bercumbuan.....airmata dah mula bergenang...aku capai handfon....aku hantar sms pada dia;

"abg,ada ape-ape tak yg abg sorok dari saya?"

dah,malas nak sambung imiginasi yang entah pape ni.haha.... 
(HANYA CERITA REKAAN)

"kadang-kadang kita tak dapat apa yang kita nak..tapi yang kita tak nak tu lah yang sebenarnya terbaik untuk kita..siapa tahu?.Allah dah aturkan yang terbaik untuk kita.cuma kita je yang selalu menolak"

gambar hiasan.
kau ingat balak kau dating ngan kau sorang jer?aku pon die ajak lah.haha
gambar ni kebetulan je.dekat jusco seremban.

No comments: