Tuesday, April 20, 2010

MALAM ITU...

 *ini cerita rekaan.lama dah saya reka dan simpan dalam draft...
MARIA (bukan nama sebenar)

susah sangat nak lupa apa yang berlaku pada 26 november 2007.segalanya sweet..segala yang berlaku masih terasa baru walau pon sudah beribu-ribu jam peristiwa itu ditinggalkan.kenangan pada tarikh itu sangat terkesan buat aku...ianya berlaku di sekitar putrajaya.malam itu kami keluar selepas sebulan tidak bertemu.KAU DAN AKU itu selalu saja dijauhkan..sweetkan bila kejauhan itu sikit pon tidak menggoyahkan kesetiaan aku pada kau..sikit pon tidak menggoyahkan kepercayaan aku pada kau..sikit pon tidak menjadi masalah pada cinta kita....sweet sangat walaupun semua itu kini TINGGAL KENANGAN.

"abang, nak tidur dulu boleh?pening kepala lah...tak pe ke abang drive sorang-sorang?"
"eh,tak pe lah..ayang tidur dulu kay.nanti dah sampai abang kejutkan..kesian ayang.."

[sebelum tidur aku langsung tak fikirkan kepenatan dia yang drive dari jauh..kepala yang terasa sangat sakit memaksa aku untuk tidur tanpa menemani dia....mungkin ini sudah ketentuan jalan cerita pada malam 26 nov 2007 itu...]

KEMALANGAN itu sudah diaturkan oleh Maha Pencipta...terima kasih Tuhan.itu saja yang mampu aku ucapkan dari dalam lubuk hati ini.Kau tau yang terbaik buat hambaMu...

aku buka mata bila terasa badan aku digoyang-goyangkan..ada suara memanggil-manggil memaksa aku bangun.kepala sakit berdenyut...segalanya terasa payah.sakit teramat.."ayang..bangun...bangun ayang......kita accident....",pinta lelaki itu sambil menerangkan sesuatu untuk aku fahamkan.

aku buka mata sedayanya..terdapat beberapa orang disekeliling kereta.tiang lampu dihadapan yang hampir bengkok seakan tunggu masa untuk rebah....

"abang...kita dekat mana ni?"
"ayang..ingat tak tadi kita keluar sama-sama...ingat tak...abang mintak maaf sebab cuai.abang mintak maaf sebab buat ayang rasa sakit...tak jaga ayang dengan baik..maafkan abang..abang salah....",rayu lelaki itu sambil kesat darah yang mengalir dibibir aku....sungguh pada waktu dan saat itu,betapa aku rasa teramat sayang lelaki didepan aku itu..betapa aku rasa Oh,Tuhan..jangan kau pisah kan aku dan dia.....aku tenung wajah lelaki itu..tanpa kusedar airmata aku mengalir apabila dia seakan risau keadaan aku...darah yang mengalir dibibir aku dikesatnya....dan berkali-kali kemaafan dipohon....sehingga gugur airmata lelaki itu dek rasa bersalah.......laju deras airmata itu mengalir...lalu kusapu...tak sanggup untuk aku lihat gugurnya airmata seorang lelaki....."aku sayangkan kau",bisik hati kecil aku..tak mampu untuk aku luahkan dek menahan denyutan kepala kesan dari hantukan kuat pada dashboard mungkin.

"abang....",panggil ku lemah......
"ayang..dah..jangan banyak gerak.....jangan fikir banyak sangat kay......",kata lelaki itu sambil usap kepala aku....itu saja yang aku ingat tentang kejadian pada malam itu..kejadian yang merubah sebahagian dari hidup aku....

 aku sedar keesokan harinya..akibat hantukan yang kuat dan kehilangan tenaga...aku pengsan pada malam itu.aku buka mata..kelibat mak,abah dan wan menemani aku...aku lihat wajah mereka satu persatu..tampak sedih seakan menahan sesuatu yang pilu..."tapi,mana abang???"....hati aku meronta ingin tahu......

"mak,mana abang SHAH??",lemah aku bertanya..kepala terasa sakit...tutur kata kurang jelas kerana bibir semakin membengkak...

"maria,rehat dulu nak...jangan fikir banyak sangat yer...",pujuk mak....suara mak seakan menahan sebak.
"mana abang shah mak?kenapa dia tak teman kan maria?"...
"maria...........",mak sudah mula mengalirkan airmata...."mak harap kau tabah dan sabar atas ujian yang melanda kau nak....mak doakan anak mak akan kuat macam dulu..",mak masih lagi cuba untuk berkias....

"Shah dah tak ada maria...dia dah pergi buat selamanya.....".
"apa mak cakap ni??",suara aku sedikit meninggi.
"shah meninggal ditempat kejadian.........",mak sudah tidak terdaya menyambung kata-kata....airmata mak mengalir deras....
"abah...........betul ke ape yang maria dengar ni??tapi semalam maria ingat lagi abang shah ada sebelah maria..dia tenangkan maria..dia mohon maaf....."
"maria,ini takdir.shah sudah tiada...shah meninggal ditempat kejadian apabila tiang lampu yang dilanggarnya rebah menghimpap separuh tubuh dia nak...masa tu dia dalam perjalanan untuk ambil maria dari dalam kereta untuk dibawa kehospital....tapi malangnya..ajal dia lebih awal...Allah sayangkan dia...dia menghembuskan nafas terakhir sebelum sempat menyelamatkan kau"....

kisan ini bukan kisah sedih.kisah ini bukan kisah yang perlu disimpatikan.dan kisah ini bukan kisah seorang loser.bukan..ia hanya sebuah kisah  KEHIDUPAN aku yang aku simpan buat KENANGAN.hari ini aku berkisah disini kerana kisah itu benar-benar kenangan yang tidak dapat aku lupakan..kisah ini diantara kenangan silam yang menemani setiap perjalanan aku kini...dan kisah ini menyimpan 1001 RASA..hanya aku saja yang rasa..bukan kau..mahupun kau..dan kau..tapi aku..terima kasih Tuhan kerana aturkan perjalanan hidup aku sebegini...Kau Maha Mengetahui yang terbaik buat aku.......

"abang...aku redha atas pemergian kau....".

yang benar,
MARIA.

nak ingat kan balik..ini kisah rekaan je..jangan terlebih feeling pulak.haha...aku menganggap kau sudah pergi selamanya SHAH (bukan nama sebenar).......sekian.

No comments: