Monday, September 14, 2009

aku relakan...


::nada entry kali ini agak melankolik::

minggu ni aku agak tidak keruan.hati berdebar,resah,gelisah..
baru sebentar tadi aku berperang dengan "coding" website yang harus aku siapkan.
assignment ini perlu dihantar hari kamis tepat jam4.
tambah pula rabu ada lab fizik yang bakal memecahkan urat saraf.
memang agak kurang keruan bila terpaksa ber"partner" dengan student asing yang lain budaya,bangsa apatah lagi agamanya.sikit rasa janggal.
lumrahlah tu belajar dinegara orang.nak tak nak kena nak jugak.
gangguan akal ini sering kali buat aku terjaga dari mimpi.ku paksa tidur tapi tak mampu.
mungkin kerana test "subject killer"bakal menjelma beberapa hari sebelum raya membuatkan fikiran aku terganggu.
bayangkanlah time study pon tangan kaki semua seram sejuk.
punyalah hebat penangan subject killer ni.
boleh kena sawan gamaknya.

tengah study pon masih sempat lagi keblog teman-teman.
usha-usha mereka-mereka yang rajin meng"update".
singgah aku di blog yusuf mujahidin.tersenyum sendiri lagi aku.
ntah kali ke berapa ade blogger yang meletakkan nama aku didalam entrynya.
nama yang dikenali sebagai "lumut" disematkan didalam entry...
nama sebenar masih belum dikomersialkan.
mungkin semangat pemilik nama sebenar itu sudah lama hilang.
ntahlah.low profile lebih menyenagkan fikirku.semoga gelaran "lumut" memberi kebangkitan baru dalam diri aku.mungkin.

lagu hasil dedikasi yusuf buat aku di blognya betul-betul menyentap hati yang masih berparut.
nak beli SK-II tak mampu rasanya.
jadi biarkanlah ianya terus berparut.[hodohnya hati aku]
perkenalan selama 7 tahun bersama si dia cukup banyak mengajar aku tentang hati dan perasaan.tentang kejatuhan dan kebangkitan.
tak lupa juga..tentang penghargaan dan pengkhianatan.
mungkin aku sangat daif untuk memiliki cinta insan bernama lelaki.
persoalan "apakah salahku..." sudah tidak mampu kusogok dengan jawapan.
terimalah hakikat wahai diri...kau itu penuh dengan cacat cela.
mungkin kerana itu kau tidak layak disayangi...
serba serbi kekurangan itulah aku.tapi aku punya perasaan disini[merujuk hati aku].

7 tahun bersama,hanya sekali sahaja kami memiliki baju raya sedondon.
aku tidak meminta-minta,tergedik-gedik untuk berpakaian sedondon.itu bukan aku.
berlagak sempoi,macho,ego..sudah sebati dengan aku.tapi ianya cuma "berlagak" kan?sama sekali tidak serupa dengan yang "asli".
mungkin kerana tahun lepas tahun terakhir aku beraya dimalaysia sebelum berhijrah kenegara orang membuatkan kami setuju untuk berpakaian sedondon julung kalinya.
itu pon tiada gambar kenangan yang kami tangkap bersama.
seperti tahu-tahu saja..itulah dia raya pertama dan terakhir kami sebelum aku pergi merelakannya..
sungguh aku tidak menduga ini semua bakal terjadi.sedikit pon tidak pernah terlintas dilubuk hatiku ini.
kenapa kau pergi dan biarkan aku sendiri.......

hmmm..entah mengapa kenangan itu bertandang lagi.
tak mampu lagi untuk aku menjawab persoalan sang hati bertubi-tubi.
kupujuk sang hati...
"hey sayang,usah bersedih,lihat itu mereka tersenyum melihat kau tabah berdiri.."
dan kali ini...aku akan bangun melangkah pergi membawa hati...
sungguh di hari ini...aku merelakan kau pergi...
tiada apa yang perlu aku tangisi..ianya sudah berakhir...

jejaka pencuri hati,jika engkau membaca ini.....
terimalah salam aidilfiri ikhlas dari lubuk hati,
maafkan aku sang jejaka pencuri hati sekiranya sepanjang perkenalan kita ada dianta bait-bait kata dan bicara yang mengguris hatimu,
jika ada perbuatanku yang mengundang kehancuran cinta ini,
mohon kemaafan.
jika ada janji-janjiku yang kutaburkan tidak kutepati,
pinta keampunan.
andai ini yang terbaik buat kau dan aku...
aku merelakan....

isk.tiba-tiba pulak aku teremosi.....
lagu "pulanglah" aisyah yang didedikasi oleh yusuf mujahidin itu agak terusik jiwa.
haha..jiwang plak aku.dahlah.


pesanan buat teman.usahlah menyesal dengan perkara silam.
menangis airmta darah sekalipun ianya tetap sudah terjadi.
harap kau kuat untuk bangun berdiri.

56 comments:

Jalak lenteng said...

aku oang pertama comment..tapi blom baca lagi entri ni..yg penting..i;m the first..bukan senang kan..

Mrs Camillo said...

pekot!!!!

(aku alergik darah oke!!!)

sikit lagi aku nak pitam scroll down post ni.

urghhh!!!!

Jalak lenteng said...

erm..lumut ..aku dah bace full..ikut sama dengan nada melankolik ko..

ko bg aku contact number puncurik hati ko tuh..aku nak curik something daripada die..

7 tahun..lame tuh..mmg susah nak terima..takpe2..ko nih..

patah tumbuh hilang berganti..mengertilah..

wow..melankolik betul aku..

a said...

tabahkan hatimu lumut. nak dikomersialkan ke nama sebenar? (ada berani? hehehe.) betul tu awak. air mata berdarah sekalipun, yang dah berlalu tetap berlalu. kalaulah awak kat sini, boleh saya bagi 1balang tat nenas percuma buatan saya sendiri. kalaulah. huhuhu. (lagu pulanglah tu memang meruntun jiwa dan sanubari.)

lumut said...

to JALAK,
owh suke ko ek jadi pertama.hehe.
tahniah sbb berjaya baca dengan nada melankolik.haha..
erm,semoga yg patah tumbuh le..yg hilang..berganti ker??huhu

to HANG NA NI,
erk..sori2...aku lupe nak ckp awl2 sape takut darah jgn scroll.kire halal la ek..hee

to MULUTBISU,
hoho..serious nak bagi aku tart nenas??aku suke gillllleeeee kot tart nenas...nakk2!!!!
kalau aku tuntut raya haji nanti boleh ker??

Jalak lenteng said...

berganti !!kompem..kalu ko rase diri ko teraniaya..maka doa oang teraniaya ni senang makbul..insyaAllah..

tapi..skali aku tgk air mata darah tuh sgt sakit..

CinTa Lea IxoRa said...

hye lumut syg...
dl lea pnh wat entry cmtu... lepaskan die pergi...
sebetul2nya....
tp last2 dia hadir lg...
menangis lg utk si dia...
bukan senang nak wat camtu..
tp ikhlaskan hati mungkin boleh...
so same2 la kite lepaskan kenangan lalu...
tabahkan hati di aidilfitri..hehe

ade test ek? xsyok la nk raye cmtu..huhu
neway selamat berhari raya...
test tu nt jwb leklok oke...
GOOD LUCK dear....
mish u ;)

sufi said...

nak nangis aku bce entry ko,
aku phm weh..7tahun 2!aku4 tahun pon tersekse gile time gado..
ni pulak clash..

ko deserve laki yg lg bek weh,
tgkp leleh r entry ko nih..
k gud luck study..

** SiZuKa ChAn ** said...

dear..
sbr ye?
mcm lumut kuatkan sizuka....
cam2 la sebenarnye lumut kuat...
sizuka phm perasaan lumut..

kdg2 ble kite bz kan diri...
kite akan terlupa sekejap kesedihan kite...
tu yg paling slu sizuka wat sejak2 2 minggu ni...
best of luck syg...

Wanita Mutalib said...

kamoo..

jgn sedih2 yer..

kamoo nak amik peksa..

jgn la gini...

semoga test kamoo oke..

ttg dia..

serahkan aja pada Dia kay..

imHepPie said...

soalnya...kenapa 'lumut'???huhu...

oranglidi said...

tadi wa sahur makan ayam dan telur gureng.

air teh ais.

malam tadi wa buat agar2 laici.

pagi kang wa nak wat kuah kasterd.

hehehe.

-pesanan buat jejaka pencuri hati: woi2!

caluk@cencaluk said...

woit gi study nak exam dah nie he he

ber_u_wang said...

cik lumut~~~

saya bukan lah seorang yang berjaya..dan terus mengejar erti berjaya...namun pecayalah setiap kejayaan bermula dengan satu kegagalan...kalau kita jatuh pada langkah pertama jangan menyerah kalah. bangun dan terus melangkah sehingga ke puncak. baik dalam mengejar ilmu mahu pun kehidupan bahagia sama juga corak perjalanan nya.

pecayalah wanita yang baik untuk lelaki yang baik. jadilah wanita yang baik pasti ada lelaki yang baik nanti.

ceh... pandai aje saya berkata kata tapi diri sendiri pun masih tak betul.

buat yang terbaik ye dalam subjet pembunuh tu..kasi bunuh sama dia

.rafiq. said...

konflik nye. bulan puasa ni kena banyak bersabar. ni mungkin satu ujian untuk kau. ceh ceh ceh ayat tak macam skema pulak kan.

NuR said...

huhu..my dear lalink cik lumut

usah bersedih..
moh kita bergembira
hidup sendiri kan besh..
fikir diri kita je..
kawan2 ada di sini, kita musti gumbira2 ala teletubbies..

hoho.. balada hati yg penah terluka..
ececeh.. hikhik!

senyum ok..?
cik lumut kan cumel...

intan izani said...

baru sampai sini
berpinar biji mata first time sampai
bace entri panjang mcm ni

anyway, jgn sedey2 ok
pengorbanan di perantauan

moga sukses dlm study mu...

Kapten said...

biasa masa akan mengajar... Wah bertuahnya aku ia jd mcm tu.

Fokus ur study

lumut said...

to JALAK,
hmm..confirm je berganti..xpela jalak..mase yg akan tentukan..
cucuk ah mate.kua drh.haha

to CINTA,
lea,usah kau menangis utk si dia..
sahabtaku pernah berpesan..menangislah utk mereka yg menghargai kita..
yg lepas biarkan lepas.pasti ade hikmah.mmg kadg2 terase juge..tp nk buat aper?

to SUFI,
kesat airmata.jgn nangis.huhu..
thanx sufi.aku harap ade insan yg sudi jaga aku..terima baik buruk diri ini.huhu

to SIZUKA,
betul tu.utk melupakan sesuatu yg sukar.tp paling tidak kita berusaha utk tdk melayan prasaan tuh.kamu juge harus kuat k.

to WANITA,
akan ku cuba ape yg termmapu..sudh kuserah selaganya pada aturan Tuhan..=)
thanx dear.

to IMHEPPIE,
soalannnya lagi.kenapa ko tanye?
xada sebab..serious.

to ORANGLIDI,
tujuan menu ini diishtiharkan adalah???hehe...
pendek nye pesanan penaja.xbg keuntungan.hehe

to CALUK,
baik pakcik..hehe

lumut said...

to RAFIQ,
yup.ujian utk diriku yg byk kekurangan.skema nye.haha

to BER_UWANG,
benar.wanita baik utk lelaki yg baik.mungkin kelemahan dan kekurangan diri sebab aku dihukum begini.ooooohh..hehe..
akan kucuba bunuh subjek itu menggunakan buluh runcing.erk.

to NUR,
hahaha..balada plak dah..etnik kreatif pon buleh syg..ko puji aku comel??awwww..hehe

to INTAN,
slamat dtg intan.itu sekadar usikan jiwa time sunyi.haha.
thanx..slamat ari raye kay.

to KAPTEN,
apakah maksudmu "bertuahnya kau ianya jadi mcm tu"??sila explain dgn lebih jelas ok.haha

oranglidi said...

haha. laju je lu jawap.

saje je wat pengishtiharan.

udang galah said...

da2 jgn sdih lg.
xrock la.
org da xnak.nak buat mcm mane.isk ko ni.senyum k..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum.

oh..sori ye. tktau plak sy video tu buat cik lumut sedey..

Hayatito said...

7 years ek? it's time to forgive and forget cik lumut. panjang lgi perjalanan kita..=)

lumut said...

to ORANGLIDI,
haha.time aku reply td aku kar lab.skang neh kat umah.huhu

to UDANG GALAH,
hmmm..yup2.ayah aku pon ckp cmtuh.isk.

to YUSUF,
eh bukan salah kamu lah.adeh.jgn la rse cmtuh lak.hee

to HAYATITO,
mase utk mrlangkah jauh~~wuwuwuwu

AbcdeFtyyhahh; said...

wow jiwang gaks. haha. erm cemane ek. ku rs situasi kite same. wuwuuuu.

joegrimjow said...

jangn duk layan bnyak2 sngt
nanto tak best jadinya

oranglidi said...

wa x reply komen sbb tunggu byk2 dulu. hahaha.. nak balas skali gus.

IkanMasin90(IM90) said...

weh betul doe..
aku bengang sebab ape tah
macam aku nih patung doe..
nak amik amik..
tak nak buang..
ingat aku niih binatang ape..
aku bengang gileeee

weh bak ym ko

farah said...

aku tau kau gadis kuat, lumut.

aku juga pernah kecewa dalam cinta yang sgt meruntun perasaan,
apakan daya, jodoh itu tidak bersama kami.

aku ditipu hidup2 oleh si lelaki.

sumpah,
aku sgt sukar utk mpercayai lelaki skrg.

ttp, apapun,
wanita dan lelaki itu harus berpasangan.

aku menunggu sahaja siapakah jodoh aku,
malas utk mencari2 lagi.

:P

LORD ZARA 札拉 said...

tabah sayang~
aku sedang berusaha untuk tabah~
aku tahu kamu juga pasti begitu bukan?
pelukan buat kamu~
moga ia bakal membuat kita berdua lebih tabah dalam hidup ini~

mamai said...

sekurang-kurangnya kau telah merasa 7 tahun yang gembira dan ada kenangan darinya...
kerana ada yang tak merasa itu semua...

bukan diri kamu tak layak disayangi tapi insan itu yang tak layak menyangi diri mu

kimisai said...

huhhuu,..rileks broo..
ketabahan mmg perlu dalam situasi macam ni..

ingt la...

kita tak kalah kalau kita di tinggalkan, atau pun jatuh,

tapi kita kalah kalau kita tak bangun dan tabahkan diri untuk meneruskan hari2 yang mendatang..


gua ponmelaluinya jua....

cik GULA-gULA said...

lumut:)
kuatkan semangat oke:)

takmau sedih2..ti kami yang lain2 sama sedih..

kami nak tgk kamu senyum:) pasti lawa!

rizputra7 said...

wah cik lumut....diakah cinta sejati cik lumut....???

lumut said...

to TYHAH,
macho2 juga..jiwang tetap ada..haha.kau sabar k.aku ni dah cm mati hati pon ade.wawawa

to JOE,
xlayan pon..kadang2 je igt2 sikit.hehe.joe,ko dah balik ker?

tp ORANGLIDI,
hoho..hebat la lu bro.ramai peminat tuh.

to AZZALIENA,
hmmmm...susah aku nak cakap.lain manusia lain beb kesah cinta.mungkin aku ni yang sampah.tu pasal dpt balasan.isk.ntah lah.aku letih utk jujur dgn cinta jejaka.hmm..nah amik ni.camior_choc.boleh ym aku kalau aku tak busy.haha

to FARAH,
thanx farah.selagi hayat dikandung bandan.akan ku bangun teruskan perjuangan.nak tak nak hdup harus diteruskan.aku juga sukar utk mempercayai jejaka.agaknya siapalah jejaka pencuri hati yg sebenarnya..Allah Maha Adil.berpegang pada itu sygku farah.hehe

to ZARA,
nak pelukkkkkk...yg lain jangan jels taw.=)

lumut said...

to MAMAI,
yup.aku sgt gembira dgn kenangan 7 tahun itu.akan ku sematkan didalan diari hidupku.tak mungkin diari itu akan ku bakar apatah lg nak buang dlm lori smpah.hehe..

to KIMISAI,
aku sdg mengumpul ketabahan itu.alhamdulillah aku makin pulih even x sepenuhnya.aku dah letih utk menangisi kehilangan jejaka itu.hampir stgh tahun aku hilang diriku yg sebenar..ohh..manakah aku..
thanks kimisai.semua org ade kisah tersendiri.cume jalan cerita saja yg berbeza..

to MIEZ,
lumut xsedih.cume sebak je sikit2..kadang2 pasti terigt juga hubungan dan kenangan yg begitu lama..thanx miez.=)

to RIZPUTRA7,
erk?cinta sejati diakhiri dengan kesetiaan dan kejujuran..cinta yg suci diakhiri dengan pernikahan hingga akhir hayat...

avid gunner said...

wah...subject killer tu nampak lebih killer daripada pendidikan agama islam SPM!

good luck for test!
selamat beraya! gua raya perak tahun ni...keh keh (saja nak bg jeles)....tp bukan kat lumut,perak lar....keh keh

anntaj said...

jangan sedih..
kdg2 kena sedih..
baru sedih tu akan hilang..
bila hilang, percayalah anda akan berjaya dan gembira...
:P
selamat menyambut hari raya...
:P

Anonymous said...

jgn ttp hati ko utk lelaki.
ramai lelaki yg perlukan ketabhn seorg wanita mcm ko.
kesat airmta tuh.pergi senyum.

nazri.sensei said...

termenung ku sendiri..
memendam rindu tidak menentu..
kasih suci murni yang kita bina..
hapus hancur oleh kata fitnah...

lalala~..

dummmm dumm..,alamak,hujan daa..hehe..

oranglidi said...

tp x la spopuler lumut.

lumut said...

to MUZAM,
hahaha..pendidikan islam kalau da killer..aku rse elok ko tnam diri ko idup2..ceh...saje je kan nak wat ak jeles.

to ANNTAJ,
sedih xkan hilanh.sebaliknya boleh dilupakan..slam lebaran.hee.

to ANONYMOUS,
hmmm...siapalah agaknye yg perlukan aku.erk.

to NAZRI,
ko nyanyi patot lah ujan.haha..
ko x blk kg ker beb?

to ORANGLIDI,
mane ade femes.isk.

sI tEDI said...

barang yg lepas jangan di kenang!

IkanMasin90(IM90) said...

weh aku tukar url..tahu kan??

Dewi Kumbang said...

bukan kerana ada cacat cela dia pergi.dia mmg xlayak utk kamu sayangi.kamu lebih layak utk lelaki yg lebih baik dari lelaki itu.semua tu ada sebab kenapa terjadi.

P/S: aku pernah cinta mati seorang lelaki sampai cacat cela dia pun sanggup terima.apa saja,aku terima.tapi dia ttp pergi.yg tinggal parut luka.sekarang dia punya pmpn lain.kami bisu.yg berkata2 hnya gerak mata dan hati.hidup aku dibimbing lelaki lain.akudibawa keluar dari dunia sempit ciptaan aku sendiri.

maiyah said...

salam.. selamat hari raya.. moga sentiasa ceria :D

lumut said...

to SITEDI,
barang yg lepas boleh digadaikan ker?erk.

to AZZALIENA,
yup.aku dah tuka dah.

to LADY,
isk lelaki..mmg sukar diduga hati dan tingkah lakumu..bagus lady kau tabah.=)

to MAIYAH,
slamat ari raye juge..ceria selalu..=D

sharamli said...

bangun selagi mampu...

lumut said...

berlari pon boleh nnt..
tp mase je tntukan..

seroja jingga said...

tak ade sape boleh
paksa kita untuk lupakan
memory dulu..u have to be strong
amal kan surah TOHA ayat 1-6.
insyaAllah..hatimu tenang..

a said...

lol. yeke awak suka tat nenas. ok. claim raya haji nanti ye. hehehe.

lumut said...

mulutbisu...
akan ku claim kuih faveret ku..bestnye!!ni yg xsabar nak balik.raye aji pon jadilah..

akUniA said...

klu di takdirkan dia mmg untuk kamu...mana pa n apa pn blaku..dia pasti akan kembali kpd kmu...
klu pastinya dia bkn milik kamu..
hargai cinta yang seterusnya..

snyum k...

akUniA said...

klu di takdirkan dia mmg untuk kamu...mana pa n apa pn blaku..dia pasti akan kembali kpd kmu...
klu pastinya dia bkn milik kamu..
hargai cinta yang seterusnya..

snyum k...

siv said...

salam lumut..
1st time singgah~
=)

7 tahun sgt lame..
anyway..hepi2 utk raye keh!
=)