Saturday, September 5, 2009

....ini.....


kali ini aku agak serious.
tapi tidak lah se"serious" mana.ala kadar sahaja.
sebelum itu,terima kasih aku ucapkan buat semua teman bloggers yang tak jemu-jemu melawat blog aku ni.walaupun ianya tak seberapa.
tapi kalian tetap setia.

semakin hari aku jadi semakin tak rasa apa-apa.
kadang kala kita "perlu" untuk berlagak happy.
berlagak seperti kaulah orang paling bahagia didunia ni.
bila kau bahagia,kau sedar tak yang kau tak akan menyusahkan orang sekeliling kau.malah kau akan tarik sekali mereka-mereka itu untuk sama-sama happy.

kadangkala memang sangat perlu untuk aku memendam apa yang aku rasa.
demi kebaikan dan kebahagiaan orang lain..
demi menjaga nama baik orang lain.
demi menjaga hubungan si ibu dengan anaknya.....

nak tau,
luluh hati aku apabila ibu itu bertanya tentang anaknya kepadaku.
anak yang disanjung,dipuji,sama sekali berbeza.
maafkan aku si ibu,
aku tahu hati kamu tidak kental untuk menerima kenyataan yang tersimpan rapi didalm hati ini.aku takut kau akan membenci anakmu itu.
aku terpaksa menipu.izinkan aku.

memendam apa yang aku rasa,
menyimpan segala rahsia terbesar mereka,
telah aku pelajari seawal usia 5 tahun itu.
sakit.sekali lagi aku terpaksa.
siapa tahu?kau?dia?mereka?
tak ada siapa tahu apa yang aku rasa ketika itu..
tapi demi menjaga ikatan keluarga bahagia itu,aku sanggup.
sekali lagi,aku terpaksa.

aku akurkan saja.apabila ada antara kamu-kamu yang berkata aku wanita lemah.
aku pendamkan saja kemas didalam hati.
demi menjaga aib kau sang jejaka,
demi kasih sayang aku terhadap kau manusia,
aku terpaksa.

buat semua manusia yang telah menjadikan aku "terpaksa"
semoga kalian terus bahagia disamping insan tersayang...
syabas dan tahniah apabila kalian mampu tersenyum gembira..
semoga suatu hari nanti aku juga akan tersenyum bahagia seperti kalian.
Allah itu Maha Adil..

Buat teman blogger ku SIZUKA,
tabahkan hati mu sayang...aku tahu,
aku turut merasai kesakitan itu suatu ketika dulu,
namun ingatlah Sizuka..ramai lagi mereka sebelum kita yang telah diuji kekuatan dan keimanannya..malah ujian mereka lagi teruk berbanding kita.
Sizuka,
berjanjilah kau akan kuat.menangislah sepuasnya jika perlu.
sejujurnya aku tak ada kekuatan untuk aku pinjamkan buat kamu,
kerana aku juga masih lemah dan masih mengumpul kekuatan itu...
Sizuka,
"apabila Allah ingin berikan sesuatu yang lebih baik,Dia akan menguji dengan sesuatu yang sukar untuk kita terima,dan ingatlah Allah itu sedang menegur..."

hati kita milik kita,bawalah hati itu dan pergilah dari situ,
kau akan kuat,aku tahu,
kutiplah kekuatan itu,dan bangun!

Siapa kata aku tak ada perasaan???aku cuma tak ikutkan perasaan..


::harap persoalan kalian sudah terjawab...::
aku masih menanti kebahagiaan sebenar itu.
agaknya macam mana ek rupa "kebahagiaan"??
macho tak??

111 comments:

IkanMasin90(IM90) said...

ko kacak lah babe :)

macho babe..

aku pon tak tahu kebahagiaan tuh macam mana..
sebab ak macam kau jugak..
mencari kebahagiaan...

:)

abang besi said...

muahahaha...gua 1st!
abg besi jwb dgn btul..so,cmne skrg?jd tk mkn kt nippon tei klcc?
=p

sila bahagiakan hidup anda.
apa barang asyik sedih sokmo!fikirkan..live your life to the fullest ok!

Kojack de Alloohaa said...

wooowwwoooo menarik tertarik kau mmg da bomb
....peeeeewwwwiiiitttt...
kta pnah berdating di bwah pohon bambu dlu kan3...ooohhh memori..

mamai said...

kebahagian tak berupa
kenahagian tak berbentuk
tapi kebahagian itu terasa
di hati dan perasaan....

sharamli said...

best ke kebahagiaan tu?

En.Shahir said...

huyoooo.... wajah kau x mcm nma kau... hahahahaha.. agk2 bla kta blh kawen... muhahahaha.. klw no.8 2 nmpk cm berumur skt...

shakinah said...

i never know what is the real meaning of kebahagiaan.
never sis.
:)



oh btw,
demm aku salah teka!
haha

ikanriang said...

haha.
haha.
haha.

hidup aku arini meriah dengan entry bodoh ko ni lumut ke, pekot ke, trangtangtang.

gamba ko yang terkangkang tu jugak kko letak ye.
dasar perempuan berlagak macho sungguh! :p

lumut said...

to ABGBESI,
tahniah buat anda...
belanja makan??menarik gak tuh..

to AZZALIENA,
kacak kan aku??
mmg macho pon..
see ade dah cair...wa tak tanggung ha...

to MAMAI,
yup..itulah yg aku sdg cari..

to KOJACK,
errrkkkk...ade ek kojack??
dalam mimpi ker??
uisshh bahaye neh..

to SHARAMLI,
best smp leh wat kau sasau..
ntah aku pon tatau.

to EN.SHAHIR,
nape lak wajah aku ngan name aku?
xcukup macho ke bro??

to IKANRIANG,
siot lu.bgos lah ko happy ngan entry tahap boodh berlapis neh..
mscho kan aku??
dah ckp xnak caye..

to SHAKINAH,
poyo ko ikut naluri lah ape lah..last2 salah gak..
ko pon xpenah ek jmpe kebahagiaan?
die macho ade iras2 aku.

shakinah said...

hahaha.
macho lagi nombor satu tuu.
kau sekali pandang cam perempuan melayu terakhir do.
hehe.
:P

CinTa Lea IxoRa said...

betol la lumut yg no 7 kan?? waaa.. comel la.. cute mute lg..

hm.. i know what u r goin thru..mmg btl ape yg lumut buat tu..simpan aje cerita die..lgpn xbaik buka aib org kan.. lumut wt cmtu sbb lumut still sygkan die..

lumut sme mcm mamai..biarkan diri terluka tp still nak back up yg org yg slh ;)

tp if Allah nk tunjuk nanti maybe family die akan tahu jugak..

so take care of ur self dear...

IkanMasin90(IM90) said...

weh...
muke kao bek kot..haha...
posing maut seh...

mOhd irWAn said...

aku menangggggggggggggggggg............
aku betolllllllllllllllll...........
aku hebatttttttttttttttt.......

lumut said...

to SHAKINAH,
hoho..jauh sekali kot pompuan mlayu terakhir..pompuan macho terakhir kot?erk...

to CINTA,
hmm..terima kasih cinta..apa pon ..aku doakan dia terus bahagia...
biarkan kenangan mengajar kita..
kamu pon take care k.

to AZZALIENA,
baik ker?x macho ker?
posing mesti tip top beb..

to MOHD IRWAN,
kau teke betul ek??
hebat2..tahniah ye irwan..sungguh hebat kau.sebbek ko x single da.erk.sori2.

sufi said...

wah c lumut,
tol2 cm dak baek n
lemah lembut n
panday memsk..
hoho..

tp gaye tgkp gambo
mmg ganaz r..
hehe

ikanriang said...

k la lumut.
aku laju je tengok update blog ko sbb aku tak off laptop berzaman2.
so sekarang misi ko da setel, aku nak off, nak stadi, ade 2 test minggu ni.

ok, tata.
love u.
*terkenang saat kita berduaan atas katil

** SiZuKa ChAn ** said...

thanks lumut,...
thanks a lot...
sizuka nangis terharu+sedey bile lumut wat entry de pasal sizuka..
ks kekuatan kat sizuka..
thanks a lot..
really appreciate...

sizuka sgt tersentuh bila lumut tls
"Sizuka,
"apabila Allah ingin berikan sesuatu yang lebih baik,Dia akan menguji dengan sesuatu yang sukar untuk kita terima,dan ingatlah Allah itu sedang menegur..."

hati kita milik kita,bawalah hati itu dan pergilah dari situ,
kau akan kuat,aku tahu,
kutiplah kekuatan itu,dan bangun!"

thanks...coz lumut byk menyedarkan sizuka...

thanks my dear..
>_<

iLhAm_bEcKs said...

haaa..kan aku da ckp!
ko no 7..
hahaha..

hidOp,kau xkan duge..
hidOp yg mnduge kau..

lumut said...

to SUFI,
jangan terkejut kalau aku tunjuk skill aku neh...x percaya?
tangkap gamba mesto mau style beb..

to IKANRIANG,
hoho..gud luck syg....aku sgt rindukan sgala kenangan kita..
ok guys,kami normal ek.

to SIZUKA,
jus a small gift from me dear..
aku faham ape yg kau rse..
sbb tuh aku tak nak kau sakit mcm aku..igtlah ade org lg trok dr kite.smile always dear.doa bebyk.

to ILHAM,
hidup mmg menduga kita ilham..
dan hidup takkan pernah berhenti utk menduga kita..
tahniah sbb teke betul.=)

iLhAm_bEcKs said...

ekele...
abes 2,ingt aku men teke2 ni suke2 jeke??
bbayar beb..
hahahahaha...
cpat2!! KFC ke,McD ke..Pizza ke..
ckup laa..
ookeh???

Anonymous said...

bodoh lah balak ko dlu tu.baik ko syg org yg hrgai ko weh.lu mesti sabar.

Anonymous said...

janganlah terlalu bersedih dan terlalu merenung nasib itu adalah perkara yang di sukai syaitan.

░♥si lampu neon♥░ said...

anyway, kalau boleh senyum dan masih "terpaksa" tu..maknenye itu pengorbanan yang menyakitkan.

arque said...

waaah!!result dah keluar..
bape A aku dapat bape A aku dapat!!tepi tepi kau!
ngahahaha.
wow!lumut!!kau tipu kau cakap kau tak comel. -_-"
haha.walau muka kau tak berapa macho tapi mantain macho dengan post ala-ala kangkang.
bukan nak mengorat ke ape,tapi boleh mintak no.......kad pengenalanan! ;P
ok.kidding.sebab dah tau muka sebenar kau mungkin aku patut cakap..
selamat berkenalan! *shake hand*

░♥si lampu neon♥░ said...

eh eh..aku miss la second post kat bawah ni..aku taktau pon ko buat pendedahan berani mati ttg wajah unik ko tu..alaaaa da tak secret la ceni. kurang kemachoan ko. hehehe no.7 rupenye..patutlaa semua orang tertanya2..kehkeh..aku je yang lambat..aku ingat gambo kat atas ni gambo sizuka hahaha

oranglidi said...

hehe..

bagus2.

lumut said...

to ILHAM,
buleh bro..xdak hal..tapi tggu aku balik la ujung taun neh..

to ANOY,
die x bodoh..mungkin cume buta sementara..xpe..dia akan bahagia nnt..

to SILAMPUNEON,
erk..bialah aku tak macho pon.aku nak jadi wanita ayu plak pasni..
letih dah jd macho..sakit.

to ANOY,
aku masih berusaha elakkan diri dari setan durjana itu..thanx igtkan aku.

to ARQUE,
wwoohh...siap nak shake hand bagai..ok2..salam perkenalan..name saye lumut binti rumput...eerrrkkkk....
mane ade tipu lah..
mmg x comel pon..itu dlm gamba je kot....ramai lg comel la bro.

to ORGLIDI,
ape yg bagus bro?

░♥si lampu neon♥░ said...

ayu pon best macho pon best =) dua2 best beb! huhuhu

oranglidi said...

bagus la, identiti dh dbungkar, hehe..

wa dah tau name sbenar dan nama gelaran lu. haha.

gmbar tu memang hensem

arque said...

haha.okayy2 kau tak comel. ;P
aku tau kau humble.
takpe awek tak marah sebab shake hand itu berlapik.haha.
n rilex laa.jgn la kau kesunyian.
nanti tiba masa jodoh kau sampainye.
chill okay.
baik kau cuba belajar memasak dari sekarang.ahhaha. ;D

PurPlez said...

alamka!!
salah la ni eh?
hehe
senanya nak jawab no.7 jugak tw.
tp banyak sgt org jawab no.7 tu
so nak try yg len2 sikit
hehe
salah...
ala... sedey gile salah teke..
huwaa...
lumut..
engkau macho la..
serius macho..
dlm macho2 engko tu..
nampak ko ni seorang yg sangat lembut dan ayu..
engkau lah wanita lumut..
hehe
sejuk mata memandang..
tenang..
lumut..frens.. :)

farah said...

aku ingat lumut itu lelaki,

rupanya perempuan.

wohoo, sgt macho.

nana~ said...

ohhhhh... jauh di hati la lumut. no 7 rupenyeee...
;)

arque said...

correction.
aku cakap kau comel la.kau yg humble cakap kau tak.hahaha.
seyes kau pandai masak nih.
aku macam 70% percaya.haha.
btw,aku balas kat sini eh.shoutbox kau dah macam pasar jual ikan dah.
"mai singgah satu barang satu ringgit satu barang satu ringgit"
macam tu dah hah.penuh sesak xboleh nafas.
ok.aku overact.hahahaha.

lumut said...

to SILAMPUNEON,
terima kasih..tapi aku tak best..camne?ko best x?aja aku cmne nak jd bes.


to ORANGLIDI,
dah tau identiti ape lg?carikanlah aku calon sorg 2..erk.ok ak tau ak over.tahniah dah kenal aku.=)

to ARQUE,
haha..daj macam pasar jual ikan plak aku rse..beb aku mmg pandai masak..klo x pndai masak ape yg aku nak mkn kt sini weh.huhu.thanx sbb pcaye aku 70%.30% lagi tuh aku buat g men basketball.macho kan?

to PURPLEZ,
aku mmg macho pon..cubelah kau selami jiwa aku neh..mesti jmpe hati seorg gadis macho yg dah berkecai...isk.
thanx dah mengakui aku macho.
aku macho kau cun.ok setel ek.

to FARAH,
saye gadis..slamat berkenalan farah..macho kan aku?sebbek aku tak ngurat kau,kalao tak..kecewa ko.

to CIKNANA,
ape la cik nana...xpe2...xpenting pon..tc cik nana.

oranglidi said...

hehe.. ade sorang yang ssuai dgn lu.

ni ha..soleh orang nye.

http://umairzulkefli.blogspot.com/

Lizz said...

pergh! gile macho.hehehe

entry ni wat aku jadi sayu giler n ko tau, aku benci giler bab2 jadi sayu ni siut. alahai.geget ko kang.

aku pun kdg2 bukan happy pun ngn life, tapi, tak perlu gak nk wat mcm aku lah yg ade prob terbesar kat dunie ni..so, btol kate ko..tunjuk happy aje.lame2 kite akan rs kite kuat.muahaha

tanah said...

ko tu lua je nmpk gagah...x pyh la nk sorok sifat kewanitaan ko tu.lumut ego.ko nk tau sbb pe ko ego,sbb hati ko dah kras lps ape yg ko lalui.

p is an g said...

cik lumut.
saya nak hug sama awak boleh?
>-(",)-<
nah *hugs*
=)

siyes.
kau macho.
huk2.
tabik sama lu^^

DilOt said...

terbongkar gak akhirnya ko yg mana satu,,,...

ramai gak ek yg teka betul...

kebahagiaan..mmm...sukar untuk diperkatakan...

lumut said...

to LIZZ,
mmg macho pon aku.erk.
em kau jgn sayu2..aku tak nak org lain sedih2...be hepi sis!kalau x hepi pon.ko buat2 hepi je...masalah tuh smp mati pon xkan habis.chill sis.

to ORANGLIDI,
die tuh skulmate aku kot.mmg soleh pon.smp rse xlayak utk aku kot.

to TANAH,
aku mmg ego+keras hati..
sape yg wat aku ego?kau lah lelaki...

to DILOT,
xde word yg leh ungkapkan cmne kebahagiaan tuh..
oh tidak.rhsia aku dah terbongkar!

to PISEY,
kalau aku nak hug ko xmo lepas agak2 ade orang pandag slack tak kat aku??thanx sis.doakan aku hepi.teringin nak hepi.

Aku Beskot™ said...

X cumel ke tu mut??hmm..
slh tgk cermin nih..

X slh ntok mmbahagiakn org laen..
tp simpanlah sikit ntok diri sendiri..
kita insan,maseh punya hati dan prasaan..
hadapilah dgn senyuman.

pape pon,ble klas muzik kita same pokcik+abg besi nk stat nih mut??da x sabo nih.haha..

p/s:gambo posing maut tu kt dlm mn tu mut??

mOhd irWAn said...

HAHAHAHA...aku xsingle lagi?????
aku muda lagi...aku bahagia..

arque said...

hahaha.haah haah.
kau duduk sane mesti kene pandai masak kalau tak nak makan ape.
okayy cun 30% lagi buat kau main basket. ;P
sumpah macho! hahaha.
aku pun suke main basket tapi jarang main sebab im suck at it!hahaha

p is an g said...

to be hepi n not hepi is a choice.hlovate kate dlm novel rooftop rants beliau.

'live well
or
live hell
you choose' =)

hidup takkan pernah senang jika kita asyik fikirkan yang sukar.

aku ada kisah.
kau ada kisah.
sama atau tidak.
dalam atau tidak.
kau rasa kau.
aku rasa aku.

tu je kan?
tapi untuk sama-sama berkongsi cerita itu is the best part of all.
drp bertahan pedih menyimpan jauh.
sebab bila diri dah willing to story tu.means sakit tu da tak berapa dalam sangat.
mungkin ya.
mungkin tidak.
hati yang tahu lebih.
=)

p/s:tak ada nyeh orang pandang slack.sebab kita sama2 macho.haha.

azli said...

Emmm mesti aku orang yang last jawab.. aaku terlambat lagi nak comment ni.. ape pun boleh tahan gak...
"ketahuilah bahawa dalam dirimu terdapat dua sifat yang disukai Allah dan Rasulnya yakni sifat penyantun dan penyabar" ( Riwayat Muslim) Dalam perhubungan kamu berdua moga-moga begitulah seterusnya..

Aku Beskot™ said...

mut,da rmi jejaka2 mai singgah nih.
xmo wt open intebiu ke??
kekekeh..

cik GULA-gULA said...

salam:)

lumut..miez nak tgk lumut ketawa:)

baru hati miez rasa lega:)
kitakan kawan:) even hanya kawan melalui blogger, tapi miez paham rasa sakit kamu:) mez pernah sakit dikhianati juga:) amat teruk dan dalam rasa tu:) but..bila kita belajar untuk let go..kita akan lebih bahagia :) gud luck lumut!

Anonymous said...

kuatkan semangat anda..jangan terlalu mengharapkan belas kasihan dari sesiapa.kerana ianya akan membuktikan kita ini lemah.

kimisai said...

bagus, ader persaan, tp jgn ikut perasaan...kita kuasai perasaan..

tbhkn hati k...

a said...

lumut:

aku cam dapat tangkap je cite ko tu lumut.
adakah ianya satu kebetulan?
huhuhu.

sama-sama kita tabahkan diri ya.
betul tu.
Allah Maha Adil.
Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

p/s: bibit lagu CT Nur yang melekat di jiwa ini. " apa pun yang terjadi. berjalanlah tanpa henti "

Kapten Luffy said...

hmmm

aku pun jejaka keparat gak

hehe

ikanriang said...

eceh! oranglidi budak utp kot!
ngelat!

oranglidi said...

ikan yang riang ria?

ye? lu mau cakap ape2 dgn wa? hahaha!

ayayoo said...

oit cube ko wat entry yg epi sikit...lemau je ko ni..lempang laju2 kang

BuDakHutaN said...

kebahagian itu umpama matahari yang terbit dan matahari yang tenggelam , kedua-duanya berbeza , dan orang berbeza juga punya punya tafsiran berbeza mengenainya...
yang mana satu indah? terbit atau tenggelam ?

hakikatnya keindahan itu terletak pada kita yang berpijak di bumi ini , berputar pada paksi yang menghasilkan terbit dan tenggelamnya matahari..

panjang plak metafora aku..hehehe

kesimpulannya...
kebahagian itu terpulang pada kita utk mentafsirnya..
ada yg bahagia kerana keperluan nafsu , kepuasan , kemewahan dan materialistik serta keduniaan...
ada yang bahagia hanya kerana dia mampu memberikan nafkah kepada keluarga dan orang tersayang, walaupun hanya ala kadar...
kata kunci...syukur

Att Ashburn said...

pic tu ke gambar lumut?
ah, mmg macho..like that pic..seriously..huhu

kebahagiaan tu dtg bila ia tak dikejar..maybe..huhu..
kuatkan smgt woo

lumut said...

to EN.BESKOT,
beskot,papepon marilahh bersyukur yg kita ni sempurna.tak comel pon tak pe.org nak sakitkan hati kite pon tp.tp Allah masih syg kan kite.kan beskot??
haha..gamba tuh dalam kereta my dad.erk,interbiu??skali xde org nak register da....

to MOHD IRWAN,
baguslah bro kamu bahagia..
gud luck for u k...

to ARQUE,
wah!machonye aku..
ko nak men basket?jom join aku.mau?kene praktise baru power.

to PISEY,
sbb tuh dulu aku berfikir..berkali-kali.menangis mcm org gile dulu.lepas tuh aku fikir dalam2.sampai bile aku nak macam ni...akhirnya aku sedar.walaupun luke tuh x sembuh sepenunya.but at least..aku dah makin kenal erti redha..aku tahu bukan aku sorang saja diuji.idup ni xboleh ikut kan perasaan sgt.=)

to AZLI,
kalau kita lambat pon...x semestinya kita ketinggalan..thanx azli..aku makin belajar lg dr ujian yg aku terima.kalau tak mesti aku tros angkuh dgn dunia aku dlu.

to MIESZ HANIM,
thanx miesz.lumut pasti bahagia suatu hari nanti..lumut percaya sume org ade kisah suke dan duke.so that sume org kene belajar jatuh dan bangun.bukan selemanaya jatuh tak bangun2.

to ANOY,
terima kasih weh.aku masih mencube...aku tahu ujian ini adalah ujian yg mampu aku hadapi dr Dia.Dia yg mengetahui segalanya.

to KIMISAI,
kuasai perasaan itu adalah task hidup yg agak sukar selepas berjaya menguasai nafsu.thanx kimisai.

to SHAHRUL,
trima kasih bg aku smgt.same2 k kite yakin Allah itu Maha Adil..aku tak nak jg angkuh lg..sbb aku sakit bile diuji..aku doakan kau behagia juge nnt.

to MONKEY,
sume manusia tuh ade terselit jiwa keparat dalam diri mereka..cume terpulang lah pada kite nak terus jadi keparat or tidak.
smoga kau bertemu jodoh kapten!

to IKANRIANG,
aku tau kot...die men ngelat tuh..geram2!

to ORANGLIDI,
pi gaduh ngan ikanriang.hehe

to AYAYOO,
aku epi ni weh.lek ah beb..ni sekadar luahan hati aku je...sori ek.silelah lempang aku.kc laju 160km/j.okai?

to BUDAKHUTAN,
benar..kebahagiaan itu dtg dr diri kita sendiri...terpulang untuk kita mcm mane nak cri kebahagiaan tu...lain org lain cara mentafsirkannya...
terima kasih budakhutan.

to ATT,
yup.that's me.thanx att.aku cume insan biasa.byk sgt lemah dlm diri aku ni.dan byk sgt yg dah aku lepaskan dlm hidup aku.hmmm...
aku akan kuatkan smgt.terima kasih att.syg kau.

udang galah said...

ckp sabar tu mmg sngkn.tp ak tau x semudah berckp utk melksanakn dikala hati ko masih sakit.tgk mke ko mcm dpt rse ko ade smpan sesuatu.

anaklaut said...

salam...cik lumut yang dirahmati allah swt.


pertama, saya mengucapkan terima kasih sebb selalau singgah di anaklaut.

cik lumut,

Suatu malam seorang teman lama menelefon saya dan berceritab serius tentang banyak hal. Tentang pengalaman hidup, tentang keluarga, nostalgia masa kecil, dan cerita berkaitan dengan kehidupannya kini.

Sang teman mengakhiri ceritanya

“Saya tidak bahagia” katanya.

Suaranya perlahan. Saya hanya diam.Dalam keadaan seperti ini, saya lebih diam diri sebagai pendengar yang baik. Cerita yang bergulir mengalir itu pun selesai.

kadang2 tertanya..apa makna bahagia yg sebenarnya?

cik lumut.

Orang yang dicintai akan merasa bahagia.
Bahagianya bukan kerana dicinta.
Tetapi dia dicinta kerana bahagianya.

Apa itu bahagia? Dimana bahagia?
Adakah bahagia datang kerana nasib?
Orang kaya sajakah yang bahagia?
Orang berjaya sajakah yang berasa gembira?

Tidak Tidak Tidak!
Semua orang berhak merasa bahagia.
Bahagia bukan bergantung pada nasib.
Bahagia bukan pada keadaan.
Bahagia bergantung pada bagaimana nasib dan keadaan itu diterima.


Orang yang tidak merasa bahagia, selalu terlupa nikmat yang ada.
Orang tak bahagia sentiasa hendakkan apa yang tiada.
Yang tiada itulah yang dikira.
Yang ada depan mata langsung tidak disyukurinya.

apabila rasa syukur tiada, maka hilanglah rasa bahagia.


Semua orang berhak bahagia.
Sesiapa saja boleh bahagia.
Untuk bahagia tidak perlu kaya.
Bahagia bukannya pada benda atau harta.
Bahagia itu perasaanlah yang merasa.
Bahagia itu pada kesedaran adanya.

Usahlah dipinta bahagia pada sesiapa.
Kerana bahagia itu ada dalam diri manusia.


p/s: terima kasih tuhan..kerana pernah memberikan ku merasai kebahagaian walaupun sekejap cuma..terima ketentuan MU..

Aku Beskot™ said...

btol tu.
kita ptt bersyukur dgn ape yg ade.
yup,Allah sygkn setiap hamba2Nya..
ape yg berlaku adlh satu ujian.

ye ke xde org nk reg??
lumut x open nih.x pon xde promosi.
org x tau .aha..

oo..dlm kete upenye.macho r mut.hoho..

p/s:anaklaut,best la ape yg ko tls kt ats nih.penoh pengertian dan kesedaran tau.tahniah 2x..

lumut said...

to UDANG GALAH,
erk.ape yg ko dpt rse dr tgk mke aku??perisa aper?

to ANAK LAUT,
terima kasih anak laut.peringatan yg sgt aku hargai.kau mmg hebat berkata-kata..cikgu bahasa ape kmu neh..hehe..

"Orang tak bahagia sentiasa hendakkan apa yang tiada."

dan aku rse aku pon x perlu kejar ape yg aku rse ak xkan dpt..
bek ak kejar dlu ape yg aku dah ade skrg..thanx again..
blog ko mmg best.
tp ayat ko sastera sgt.kd2g kene pk lame gak nak paham.hehe

to EN.BESKOT,
aku open kat hang je lah..
ok x?hehe...
beskot,cpt buat sesuatu utk mengatasi ketakuta kau...nnt leh bawak aku jalan2 nek kete.hehe

LUVLYDIYANA said...

ala..salah teka la nih!huhu..

LUVLYDIYANA said...

ala..salah teka la nih!huhu..

Aku Beskot™ said...

aha..
boley saje mut.
ko btau ktne nk amek borang.
skang gak ak p isi.
kekekeh..

yg tu kne sabo skit.
tggu ko abes blajo dlu.
t ak bwk jln2.mn nk p.kita sebat je.
hehe..

skang nih bloggers yg pandai maen ayat sastera,mamai+anaklaut+lumut.
hebat 2x.
tahniah.

rizputra7 said...

fuh..penuh dengan ayat2 cinta dan madah berhelah.... : )

Kuwe said...

aku cuba memahami.
cuba menghayati.
arghh nmpaknya.
sedikit lembap.

ape2 pun.tabahkan hati =)

Razman said...

agaknya macam mana ek rupa "kebahagiaan"??

mungkin macam aku...

lumut said...

to LUVLYDIYANA,
hehe...xpe2..jgn sedih ek.

to EN.BESKOT,
hoho..lumut tunggu k ade org nak bawak jalan2..tah ble la tuh en beskot oiiii..
kamu jgn sedih2 k,senyum.nnt lumut pon epi.hee.
nak register online.borang xde.skang neh sume online.hahahaha..
merepek je.

to RIZPUTRA7,
haha..madah berhelah pujangga..
=p

to KUWE,
sedikit lembab xpe..jgn lembab terus sudah..hee.insyaAllah.

to RAZMAN,
mcm kau??leh bg aku jmpe ngan kebahagiaan lah cmtuh...

mOhd irWAn said...

aku datang nak komen lagiii....
ko nie rami peminat ek????

caluk@cencaluk said...

tapi kalau terlebih bahagia masuk spital bahagia lak kih2 --> kau akan temui bahagia tu bila kau dah dpt kekuatan yg kau cari.

seroja jingga said...

God is creating sumthing for u..insyaallah..kalo bukan sekarang..datang jugak bahagia tu nanti..dun be sad k dik

Mrs Camillo said...

pekot sayang~
ni aku tulis kat blog aku, in case ko tak read balik komen aku, aku buh sini jugak.

aku tau~

*he's waiting for you along the way. you two just don't know each other yet.*

ouh, indahnya suatu waktu nanti bila kau dah diijabkabulkan. pasti airmata kau takkan mau berhenti mengingatkan betapa payahnya jalan yang kau lalui untuk bertemu jodoh pilihan Tuhan.

tapi hati kau akan bilang macam ni:

"Tuhan, terima kasih...
Dia telah menyempurnakan hidupku.

tunjukilah kami jalan yang benar, supaya kami kekal bersama hingga ke syurga-Mu.

aku tidak pernah menyesal dengan segala ujian-Mu wahai Tuhan

dan aku bertaubat dari segala dosa.

jadikanlah aku isteri yang menyenangkan suamiku.

jadikanlah aku keluarga yang membahagiakan ahli keluargaku yang lain.

dan aku mohon, jadikanlah aku hamba yang setia dan taat kepada-Mu.

ya Allah, sesungguhNya tiada tempat untuk memohon ampun dan pertolongan bagi menyembuhkan jiwaku, hanya Engkau Ya Allah.

dan hanya Engkau yang mengetahui segala isi hatiku ini.

amin~"

lumut said...

to CALUK,
ko ke yg terlebih bahagia tuh??erk...nak aku dtg melawat?kau jgn caluk..

to MOHD IRWAN,
mungkin mereka cume kenal nama "lumut" itu....thanx sbb slalu dtg sini.

to SERONGGA, insyaAllah kebhagiaan itu akan dtg.thanx sis..semoga kite same2 akan bahagia kelak..

to MRS CAMILLO,
terima ksih syg ats doa itu..aku sgt terharu lalu jatuh gugur lagi airmataku..
walaupun kita jauh beribu batu..
tapi aku rse kau ngan aku sentiase dekat selalu..
thanx syg.

mOhd irWAn said...

datang lagi.......
heeeeeeeeeeeeeeeeeeee

En.Shahir said...

lumut.. aku suspek hg.. tabit spring... comment pny byk... rekod ni.. skali entry... trus kn entry yg menarik,tuk org comment..

oranglidi said...

PEKOT tu sape??

hehe.. sedap gak panggilaan tu.. Pekot, oo pekot.. angkat kaen.. hujan dah turun!

oranglidi said...

haih, alang2 mengkomen, baik smpai 80 terus. hehe..

Pekot2.. carilah kgembiraan dicelah2 kesedihan. macam mencari berlian di celah2 lombong. heehe.. ade ke peribahasa begini? haha!

wa tau sbab ape lu jadi rock. kalu dah rock, layan lah rock kapak!

lumut said...

to MOHD IRWAN,
uit..rajen ko dtg jalan2 ek..buah tgn?

to EN.SHAHIR,
uihhh..jgnla smp nak tabik spring bagai bro...komen bukan pengukur..tp ukhuwah yg terjalin tuh lg beharga..kalau dpt jodoh lg la..
errkrkk....haha..aku main2 je..
aku hanya menulis ape yg tersirat dihati.

to ORANGLIDI,
aku rock???haha..
kalau ko jumpe face to face ku feminin kot..macho je rock x kot.haha

Kojack de Alloohaa said...

wooowwooo...hg xingt ke lumut oi..sdih ak..nnt blan 11 hg blik, ak tggu dpan umah hg...hahahahahhahaha

tukanama said...

oit ak rse ko kne cri cara lan la utk pengomen mengomen.. pki DISQUS mcm kt blog nesca ke..psl cm leceh je ko nk baca satu pehtu reply pastu scroll lagi naek atas..

er konklusinya, try ok?

Ala..nk jmpe lumut betol~cpt la balik yang oi!!

nazri.sensei said...

halusnye hang lumut..hoo..

oranglidi said...

pekot pekot..

lumut said...

to KOJACK,
haha..silalah tunggu depan rumah bawah pokok kelapa.tp jgn lupe pakai helmet,tkut2 terjatuh buah kelapa nnt.=p

to KHALIL,
hoho..aku dah tgk dah kat blog nesca.mmg hebat pon...tq ye..nnt ak balik kite jmpe k..aku pon rindu kau.

to NAZRI,
ape maksud kamu halus?aku besar kot neh..erk

to ORANGLIDI,
ade pape yg leh aku bantu kau?

mOhd irWAn said...

buah tangan..???xsempat bawak..tangan dah penuh dengan buah kaki...hahahhahah

arque said...

haha.kau memang macho!
main basket?tanak laa main dengan kau.
kau power abis lah jatuh saham aku nanti main dengan kau.
tapi kalau kau nak ajar aku main macam boleh jugaklah.jom jom!

Naz said...

memang macho.. ;-)

NM. Amalina said...

buat2 fhm.

lalala~

lumut said...

to MOHD IRWAN,
cehhhh...sengal ko..

to ARQUE,
jom aku ajar ko main basketball...hehe

to NAZ,
haha..tenkiu2..erk sori over lak.

to AMALINA,
silalah buat2..huhu

Jard The Great said...

salam kenal gak.. ;p

LORD ZARA 札拉 said...

itu namanya hidup bukan?

ahh, kamu gadis~

=)

Naz said...

hehehe...
Salam Nuzul Quran...

joegrimjow said...

haaaa
akhirnya yakin lumut pompuan
kekeke!

asyik muram je
happy2 ok

oranglidi said...

bile nak komen sampai seratus ni? hehe..

zairul said...

urghhh akak kacak hehehehe...

Yazid Husain said...

aq yang ke 98

nanti datanglah tu

Naz said...

pokcik yg ke 99... waaa, canthek nombor... mcm pokcik polis la pulak... hahahaha... saper yg ke 100 erk?? cik Lumut, lagu dah siap... hehehe

Aku Beskot™ said...

cun la.ak yg ke-1oO..
hehe..
mut,pe menu berbuka kita arini eh??
ayam gOlek ke??
aha..

pOkcik oO.. pOkcik,lame x,amek ms nk blajO maen gitar??kreng kreng kreng..
ngahaha..

lumut said...

to JARD THE GREAT,
my pleasure..salam kenal jard..=)

to ZARA,
jgn kate kau kecewa aku gadis..
nnt aku pon kecewa gak..eh tak2.

to JOE,
finally...dpt gak kau meyakinkan joe aku pompuan.hehe

to ORANGLIDI,
penting ke smp seratus..nk kc adiah kat aku?wah!

to ZAIRUL,
lumut macho je.kacak tuh xde kot..erk.

to YAZID,
agak2 bile lah tuh ek dtg.

to NAZ,
salam nuzuk pokcik.
amik le 99 tuh..
hehe..
pokcik!!!
bia benar da siap...gile kentang trang tang tang...
salut lu bro!

to EN.BESKOT,
arini turn aku masak la..hehe...
menu nye adalah..
aku rse bek tak yah ckp..
kang terliur lak sume org..
hoho
beskot,ko kan free skang.blaja la men gitar.aku busy lah plak..
so cm lmbat je nak improve..uish.

yoro okino said...

tuhan tu maha adill
n xpernah tido..aku percaya tu
semoga bahagia yg dicari akan ader nnti..aminn=)

Naz said...

boleh dengo file mp3 yg pokcik tempelkan kat email tu... komen kat email juger yer...

Cik Cookie said...

wanita itu kuat syg.jgn mengalah.

oranglidi said...

hm. rmai yg concern tntg lu.

hadiah? ala, lu kan duk luar ngare, bli a buah tangan skit kat wa ni.

lumut said...

to YORO,
aku masih menanti itu..
hmmmm

to NAZ,
waahhh!!!!!!teruja ni pokcik..=)

to COOKIE,
tapi sy hampir mengalah...hmmm

to ORANG LIDI,
thanx kpd sume yg concern..
hmmm...

a said...

lumut:
inshaAllah.
ujian itulah yang menguatkan kita.
dan juga mendewasakan kita.

Ultraman Taro said...

salam ramadhan Taro ucapkan kepada cik lumut. tahniah diucapkan kerana berjaya mengumpul begitu ramai pengikut yang setia. masih Taro ingat diawal kemunculan lumut yang hanya mempunyai berapa kerat followers. anda perlu menubuhkan kelab peminat diatas kejayaan anda yang berjaya mendedahkan identiti sebenar. peminat semakin ramai. komen-komen semakin banyak. semakin serabut kepala otak Taro ini tatkala membaca komen-komen yang amatlah membina dan penuh dengan isi-isi yang produktif. moga cik lumut tidak dibelenggu kesedihan lagi.


semoga kesedihan menjadi ketabahan. semoga kegembiraan menjadi kekuatan. harapan menjadikan kita terus ingin meneruskan kehidupan. walaupun sudah tiada harapan, sandarkan harapan pada sesuatu yang boleh diharapkan, moga harapan menjadi kenyataan.


Taro mahu terbang. babai.
nampaknye raksase tidak pose -_-"

lumut said...

to SHAHRUL,
hmmm....oh ujian..berapa kah markah aku?

to ULTRAMAN TARO,
salam ramdhan taro.terlalu lama kau pergi nemeyepi.aku sgt tunggu kehadiran kamu.aku tahu kamu memerhatikan aku dari jauh.taro,kau seperti mengerti aku sdg sakit tersungkur...taro...kalau kau sudi..bleh tak bagi tahu aku siapa kau...please.

oranglidi said...

aik ? dah ilang gmbar? naseb bek wa save page haritu. hahaah!

saya. said...

tensen aku.
siang tadi aku dah post comment berjela da.
error performwth la pulak.
hesh.hesh.hesh.

"hati kita milik kita,bawalah hati itu dan pergilah dari situ,
kau akan kuat,aku tahu,
kutiplah kekuatan itu,dan bangun!"

aku tak tahulah dejavu ke hape,tapi aku mcm pernah baca/tahu ni somewhere.

terpenting,jgn terlalu dibayangi kenangan pahit.nanti kaki tertambat,tak kemana lumut.
cheers :)

lumut said...

to ORANG LIDI,
bagus lah lu save.

to PENJENAYAH MERAH JAMBU,
ko mmg pernah tgk ayat tuh.
dekat blog lame aku..
aku pernah letak kan?
skrg nak kongsi di blog baru pule..
harap xde sape salah paham.
aku bukan copy and paste.
hehe..
aku rindu ko lah penjenayah..

seroja jingga said...

lumut
jum YM add akak now
inilzaron@yahoo.com