Friday, September 25, 2009

datang dan pergi


semakin hari semakin ramai yang tinggalkan dunia blogging.kau datang sekali.kau menyapa,kau coretkan sesuatu,kemudian kau pergi.sambil berkata "aku tiada lagi disini".aku tertunggu bertanya,manakah kau.dan aku juga semakin tawar hati dengan dunia blogging ini..lepas ni siapa pula akan pergi??
mungkinkah aku?

aku tau setiap pertemuan pasti jumpa perpisahan,
setiap yang mula pasti jumpa pengakhiran,
setiap yang datang pasti akan pergi.
setiap yang hidup pasti dan amat pasti akan mati.

tapi apa gunanya kau datang pada awalnya sambil dihatimu terselit niat untuk kau pergi meninggalkan suatu hari nanti.difikiran kau sudah kau pasang satu nota bahawa kau akan pergi...lepas itu kau berkata kepada mereka seolah-olah mereka jenis yang tidak tahu menahu..lalu berkatalah engkau,

"setiap pertemuan pasti ada perpisahan,dan kita sudah sampai dipenghujungnya.aku akan pergi"

padahal kau sudah tetapkan "itu" seawal pertemuan kamu.
kenapa mesti begini?kenapa tak begitu?
memang manusia tidak pernah rasa cukup..
tapi tak bolehkah kau cukupkan "fasa pertemuan" itu?
bukan separuh.suku mahupun secebis saja.tapi lengkapkanlah.


manusia sebegini buat aku takut untuk mulakan pertemuan.
buat aku takut untuk menyapa walau sependek ayat "hye!",
apatah lagi bertanya,"sehatkah kamu hari ini?",
kerana kutahu,
dikemudian hari kau akan pergi,hilang terus tiada lagi.
jika dulu kau datang berkata "hye!",apa salahnya kau gabungkan dia dengan kata "selamat tinggal".paling tidak kau katakan itu.
bukan tinggalkan kotak kosong.ini bukan soalan peperiksaan yang perlu aku jawab sendiri.
kau mahu aku isi kotak kosong itu dengan "aku terima ini".??
begitu???
lalu aku mencari...
tapi dimanakah kau?

baiklah.terima kasih..aku juga akan menyepi.aku benci pertemuan palsu yang mementingkan diri sendiri.oh manusia...janganlah kau datang dan pergi..
aku minta,
ayuh kita belajar menghargai....

66 comments:

ber_u_wang said...

yes no 1 rupa nya

ber_u_wang said...

he he saya datang ni....

maiyah said...

salam.. slagi jejari masih mampu mengatur ayat buat sahabt2.. slagi tu masih akan sentiasa datang kat umah nih :D

shakinah said...

itulah pasal.
sebab tu aku tak suka rapat sangat dengan orang.

anaklaut said...

salam...cik lumut,

entri ini membuatkan anaklaut banyak terfikir..setiap pertemuan pasti ada perpisahan..

tapi janganlah dikesalkan pada pertemuan..

p/s: tq singgah di entri contest tu..cotest main2 je..sama mcm contest cik lumut ari tu..tahniah kerana menang contest tu..

IkanMasin90(IM90) said...

yehhh
sebab tuh aku susah untuk percaye dengan kata2 lelaki..

kerna sekali kate2 mereka hati ini bakal terluka jika die tinggalkan aku..

even sekarang hati aku masih lagi darah wooo

lumut said...

to AZZALIENA,
aku tidak fokuskan kepada lelaki la syg.aku fokuskan kpd "manusia".

lumut said...

to BER_UWAG,
thanx krn sudi.

to SHAKINAH,
jadi perlu jauh ker?

to MAIYAH,
semoga kamu sentiasa tersenyum..

to ANAKLAUT,
aku tdk kesalkan pada pertemuan,cuma aku kesal di awal pertemuan sudah terselit niat perpisahan.baik tak payah.

IkanMasin90(IM90) said...

yehh tahu tahu..
sebab tuh jgn cakap hye kalo in the end ade bye2..
kau jgn belah plak wehh
tgl ak sorangg..hahaha

IkanMasin90(IM90) said...

yehh tahu tahu..
sebab tuh jgn cakap hye kalo in the end ade bye2..
kau jgn belah plak wehh
tgl ak sorangg..hahaha

rizputra7 said...

datang dan pergi....takkan ler bila dah datang tak tahu nak pergi pulak...pikir2 la

AirBatu said...

saya penah dtg dan saya penah pergi.. dan kini saya dtg lg.. baru jer dtg ngan cabaran untuk melengkaplan satu fasa yg cik lumut katakan itu.. tp saya tiada janji kerana apa pon akan terjadi..

k.A said...

masing2 ada cerita hidup mereka. mungkin bila tiada apa yang nak diceritakan, berhenti lah mereka. ataupun terlalu sibuk dengan hidup sampai takde masa.

lumut said...

to AZZALIENA,
ntah.aku pon rase twar hati da,

to RIZPUTRA,
tapi sebelum ko dtg ko dah set ko akan pergi.mcm tu?baik x pyh dtg,

to K.A,
yup setuju.mungkin masa tidak cukup utk diluangkan.

to AIRBATU,
bagus kalau ko takut utk berjanji.jgn berjanji.kalau x menepati akan rase sakit nnt.

shakinah said...

tak perlu jauh.
tapi aku jenis yang MEMILIH nak rapat dengan sape.
itu lagi selamat kot

Anonymous said...

jgn kau risau..
aku dan mereka² akn selalu ada..
kau tidak akn pernah keseorangan..
itu fakta!!..
jd jgn lah kau berduka.

-aku

lumut said...

to SHAKINAH,
perlu ke mimilih?tp ble kite tak memilih..kite pulak yg disepak ketepi kan?susah ke nak apprc8?mungkin sbb aku pon pernah x apprc8 org,sbb tu la org pon x apprc8 aku.

to AKU,
kalau kau tak keberatan boleh aku tau "aku" siapa?terlalu ramai mereka dtg tanpa identiti.buat aku smakin ragu.harap kau tidak begitu.tetima kasih atas menemani.

shakinah said...

bagi aku perlu

heh!
maksud disini,
kawan biar ramai. yang rapat biar yang terpilih je.
:P

udang galah said...

lumut,ko menangis lg kn?jgn biakan ati ko kosong.

Nabil Fizri said...

hai..gua disini

Naz said...

ko nak tegur siapa sebenarnya cik Lumut??? rasanya spt ko meminati seseorng di alam maya ini...

azli said...

Silalah berkunjung Ke blog kami ye…

Salam Aidilfitri sekali lagi dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com/
Salam Kenalan Dari Kami…

“Tanjung Puteri Pantai Gelora,
Selat Tebrau Kembara Mahkota,
Tibanya Syawal Disambut Gembira,
Salam Dihulur Kemaafan Dipinta”,

Jika tidak terlambat dan masih ade kesempatan ini

“Dalam kerendahan hati ade ketinggian budi..
Dalam kemiskinan harta ade kekayaan pekerti..
Dalam kelembutan lidah ade keterlanjuran kata
Dalam gurau dan senda tentunya ade silap berdosa”

Sempena Hari Raya Aidilfitri ini aku menyusun jari salam dihulur memohon ampun dan maaf atas segalanya..

Silalah berkunjung Ke blog kami ye…
Sorry masih dalam mood raaya.. aku saja melawat blog korang ni dah 25hb ni naik kerja tengah gian baalik untuk mem bloggin member2 wah..waah.. aku sedang boring mana korang semua ni masih bercuti lagi ke

Bila cinta di dusta hati mula merana.. aku rasa betul gak macam saudara Naz kata.. aku agak begitu.. tapi aku tak kata ape ape pun.. jangan lah berputus asa selagi kita boleh menulis tersuskan je lah.. jangan patah semangat..

Kapten said...

semua sementara, apa lagi alam maya ni... akhirnya pergi jugak kadang2 tanpa ucap selamat tinggal

lumut said...

to SHAKINAH,
aku yg terpilih x utk ko?haha..pape je la shax..aslkan ko hepi sokmo.

to UDANG GALAH,
mane ade..aku epi ni kan,tgk la aku epi.sgt epi.

to NABIL,
hye nabil..aku pon ade kat sana,

to NAZ,
aku x cakap kat sesape.bukan hal minat ke ape.cume mmg dah ramai jenis mcm ni.bukan sekadar dialam maya je naz,tp realiti pon same.kalau dulu kongsi cerita segala.nasihat bagai.tibe2 hilang mcm tu je tanpa ckp selamat tggl.mcm tuh ke persahabatan?kalau mereka rse xdiperlukan.tp aku amat perlukan mereka.ntahla naz.

to AZLI,
hmmm...selamat ari raya.cinta yg dikhianati aku rase better dr persahabatan yg dikhianati.

to FATT,
mmg ramai yg suke pergi tanpa ucp slamat tggl.kalau mereka rse xdiperlukan.tp aku perlukan mereka.mane aku nak cari?

Kapten said...

hmmm... contact2 ler email, ym ke, hp ker

kadang2 diorang pergi sebab hati terluka kot

ada gak yang pergi sebab nak jadi misteri... mcm ni pun ada kan? huhuhuhu

Wanita Mutalib said...

dek lumut ~

kakak pun cuba untuk tidak meninggalkan sesiapa..

tetapi mereka asik tinggalkan kakak..

kuina said...

bertemu dan berpisah
adat kehidupan..

bUdAk kEnTaNg said...

tingginya darjat,tingginya status pndidikan dan tinggi adab sopan seseorg,itu tidak menjamin ape yg bakal dilakukan mereka dmasa hadapan.setiap manusia mempunyai kualiti perangai yg berbeza..jgn diharapkn sesuatu itu berlaku mengikut cara kita,pasal die tetap die dan ko tetap ko.. sbb stiap yg berlaku tu akan mematangkn ko dgn pelbagai isi ragam manusia.. juz accept it babe.. biarlah die pergi,insyaAllah satu hari nnt die akan dtg semula.. :p

lumut said...

to FATT,
xape..biar mereka pergi..itu cara mereka..kite kenalah terima..

to WANITA ITU,
dearest sis..hmm..begitulah lumrah hidup.nak tak nak kite kene belajar terima..hu

to KUINA,
betul,nak tak nak kene terima juge.

to BUAL KENTANG,
betul ckp ko.kite x boleh memaksa org utk follow hati kite.ape yg penting kita jaga diri kite.manusia tuh berbagai2..nak tak nak kite kene accept org lain dan jadi siapa kita kan.thanx bro.biarkan die hilang.ntah kemana.

bUdAk kEnTaNg said...

itu baru la dugaan dan cabaran hidup.. tak advanture klu idup ni tegak je takde bengkang bengkok rite??lumrah kehidupan manusia lumut.. :p

ezany said...

hye..

semoga cik lumut dpt melalui semua ini dgn tabah..

Bash Shay said...

saya di sini..
selamat hari raya..

kadang2 blog memerlukankn kerajinan owner untuk update post..
lumut antara owner yg rajin dan sgt pandai menulis..hehe..

bg sy disini..sy tak kan meninggalkan dunia blogging..
mungkin akan amik cuti tapi tidak sesekali meninggalkn dunia blogging..

p is an g said...

keadaan seperti itu buat kau dan aku takut untuk mengambil komitmen, mengikat janji, menjalin hubungan samada kawan, teman, lebih dari itu dan sebagainya. rasa macam dikhianti walaupun sebenarnya tak. rasa macam ditinggalkan walaupun tak tahu hujung pangkal.

terpinga-pinga to be axact.
not knowing things yang selalu kita tahu buat rasa tak selesa.
dah tak ada tempat nak meluah kata dan rasa pada seseorang itu.
lain orang, lain treat, lain yang dikongsi.

huhu.
ape aku bebel ni??

ciklumut.
ill be here.
=)

lumut said...

to BUAL KENTANG,
yup.this what we called life..kan2??lumrah..hakikat...trime je.apesal kamu ubah nickname?nak lari jugak?manela tau..

to EZANY,
hye ezany..thanx krn mendoakan..kamu pon semoga bahagia selalu.

to BASH,
hye..salamn lebaran buat kamu.erk.pujian itu terlalu lebih utk lumut yg biase2 aje...x ape.lain orglain caranya menajadikan blog ini sebagai medium ape.eh ape sy ckp neh.hehe

to PISEY,
eh pise.in here for u too..mmg betul lain org lain caranye.tp kalau dah pada awlnye dah set mind nak blah macam tuh je.baik x yah hulur salam kenal kan?ukhuwah ape mcm tuh...mcm sampah je.tp xpela.manusia ni mcm2.kan pisey kan?

triple x malaya said...

yang pergi tetap pergi..selagi masih ade ni la kite kene hargai nye...

kawie2020 said...

isk..isk.. jgn hilang kepercayaan pada sesama manusia... hati2 itu ok la.. lelaki ke perempuan ke..hati2 je lah...

Naz said...

ooo.. faham.. yg dah pergi tu biarkan saja dia pergi. rakan2 baru kan masih ramai...

LORD ZARA 札拉 said...

sayang~
maaf sukar bertemu kamu di sini sayang~

raya datang mencengkam~
blog terabai tetapi aku masih mengingati kamu sayang~

sungguh~

mau peluk sedikit boleh?
=)

arque said...

hye lumut.
aku dtg untuk melengkapkan fasa pertemuan tu.boleh?
ecewahh.hahaha. ;D

jgn berenti belogging lumut.
pembaca tegar mu ade di sini.
dan itu aku.hehe. ;P

lumut said...

to TRIPLE,
betul.jangan ble dah kehilangan baru nak cari.tp manusia mmg ssh nak hargai mende dpn mate.

to KAWIE2020,
kalau dah hilang kepercayaan kat org..mmg susahkan nak kembalikan...isk.

to NAZ,
tp ape gunenye persahabatan baru nak bernafas dah cari lain.umpama kalau kawen 2,3 hari..dah cerai n kawen lain.isk.

to ZARA,
apesal rase sebak ni ade org sudi nak peluk.daku nak nangis dalam pelukan kamu boleh?hmm

to ARQUE,
hmmm..kalau aku ade insyaAllah aku akan kongsi ape yg aku lalui..tp tentang aku xde ape yg menarik.aku rase kosong..

Aku Beskot™ said...

ko sebok r arque..
lepak² blogger org xde ulur duet raye..
aha..
ilek mut..
kitaorg sume ade kt cni..
xkn p memn..
jgn benti k.

lumut said...

to EN.BESKOT,
ha tau xpe..paling kurang hulur ah tart nenas..isk korang neh....

jen - jen punye cite said...

jen nak ajak tuan blog ni mai bace2 cite die..hehe..=P

Naz said...

ish.. hang selalu fikir mcm tu ker sebelum nak berkawan?? hmm... ni mesti nak cari sahabat sejati ni...

lumut said...

to JEN,
nnti aku dtg.jgn isaw.

to NAZ,
kalau bercinta biasalah dgr "putus cinta".kalau berkawan..sedap ke dgr "putus kawan"???rase die cm putus adik beradik kot..huh.tah ape yg lumut merepek ni.pokcik dah start keje ker?best raye?hu

Naz said...

x perla... putus apa2 pun. jnji jng putus napas dah... hehehehe

pokcik dah stat kerja petang smalam... kamu bila nak balik Malaysia??

ayayoo said...

mende ko ni...lempng lju2 kang

lumut said...

to NAZ,
haha..putus napas sume putus lah pokcik oi.kentut pon putus kalau time tuh nga kentut la.hehe.em 24 november ni lumut balik.x sabar ni.tp sebelum balik,perjuangan harus disettlekan.exam menanti utk memutuskan urat saraf.erk.keje baik2..keje2 jugak..kesihatan jage,

to AYAYOO,
uish kasar tuh kak men lempang2...mende ah ko neh..tercekik buluh lemang ke?

anaklaut said...

ya..kalau dah di awal lagik dah ada bibit2 perpisahan..tak payahlah..setuju dengan cik lumut..:)

seroja jingga said...

i wont leave u and all sahabat kat sini..akak harap sangat dapt buat gathering jumpa korang sume! :)

bLurr said...

Tadaaa!~

Saya sudah datang!
Mahu apa tuan? *asap kepul2 kuar dr bwh kaki*


Gath? Looking forward for that!~
Eheh

farah said...

aku takkan pergi,
aku akan sentiasa di sini utk kamu lumut.

setiap persahabatan yg aku hulurkan,
aku akan jaga dengan sebaik2nya,

kau sahabat yang baik lumut.

jika kita bertemu suatu hari nanti,
aku ingin memeluk kamu dgn sekuat mungkin.

boleh begitu?

:)

Naz said...

hahahaha...
pokcik doakan kamu dpt jawab exam dengan mudah dan tepat... amin... balik nov ni erk?? tiket flight bila nak beli??

lumut said...

to ANAKLAUT,
itu sekadar pandangan individu saya.have a nice day anak laut.

to SEROJA,
huhu...persahabatan mane pernah habis.bodoh buat mereka yg putuskan persahabtan.gathering?sound awesome!

to BLURR,
bahaye ko neh.siap asap2.dah macam jin plak dah.jom join gathering.

to FARAH,
aku juge takkan buang persahabatan.xkan!kau peluk aku,aku peluk kau.kan sweet tuh..thanx farah.1 day kite pasti ketemu kalau umurku panjang la.

to NAZ,
terharu gle ade org doakan.=').thanx pokcik.
em tiket sudah ku beli...x sabar mahu pulang tanah air.peluk erat mereka yg syg aku dan yang aku syg...huhu..

Naz said...

sama2lah kita saling mendoakan sesama kita. saper lg nak doakan... ni mesti simpan stok riendu kat parents ni...

arque said...

to farah n lumut:

aku juga mahu peluk kalian kalau ketemu satu hari nanti.
nak peluk ketat2 sampai tak boleh nafas.boleh?tuh baru suwit mut.
hahaha.sori aku hilang arah tatau nak lepak kat mane.
izinkan aku merapu sepatah 2 ye cik lumut.

to beskot:

aku dah bagi duit raya lah dalam belog aku.
hint:tekan ctrl + A sekarang.
xpaham?lu pikirlah sendiri.
hahaha.
aku jual beskot.sape nak beli?
due singgit.beskot beskot~
woot woot~

lumut said...

to NAZ,
benar..manusia tuh kan saling melengkapi..rindu tanah airku..huhu

to ARQUE,
gle ko nak men peluk2 kami..lempang kang...isk.

farah said...

to arque,

itu sggh comel arque,
tp maaf kami x bleh dipeluk sesuka hati kamu.

kang aku menyertai lumut utk melempang kamu lantas mbuatkn kamu sedar yg kamu itu seorg lelaki bkn spt kami.

:D

nursarah said...

hi,entry bunyi cam merajuk..huhu sy pun jarang leave comment.. mintak maaf zahir dan batin..
ceria2 lah selalu..

lumut said...

to FARAH,
arque tu mmg..hehe.jgn mrh na...ko lempang la dulu farah.aku bg laluan utk ko.

to NURSARAH,
owh xpernah nampak kamu.baru dtg ker?erk..maaf zahir batin juge..

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum

cik lumut ape kabo?
cne beraya diperantauan? hehe
sy br balik kampus...huuaargghh
malasnye...

CinTa Lea IxoRa said...

btl tu lumut.. xsuke jgk dgn 'perpisahan'.. pertemuan tu xperlu ade kalo nk diakhiri ngan perpisahan kan..

lumut said...

to YUSUF,
saye sehat..lame juge ye kamu menyepi..hehe...dah balik ek.slamat belajar taw.jgn malas2...

to CINTA,
hmmm..aku rase sume org pon x suke perpisahan kan cinta...tp plg kejam ble blum ape2 dah set mind nak blah..tuh yg aku xleh trime tuh

p is an g said...

betul3 (nada upin ipin)

heheh.
aku benar tak suka orang yang tabur kata macam2.tapi tak tertunai.

no need to blabber a lot lah kalau tak ada hati.tak rock langsung.

*hugs*

Att Ashburn said...

kdg2 aku pun x suke perpisahan.. aih, bru je emotional breakdown memikirkan org jauh di perantauan huhu..

lumut said...

to PISEY,
hug balik..cium boleh?haha..kang kene lempang plak.

to ATT,
pikirkan sape jauh diperantauan?aku?hehe..sume org xske perpisahan..tp lg sampah ble belum2 pape dah set mind nak berpisah.siot.