Saturday, September 26, 2009

ini aku,itu dia..aku busuk.


mereka kata aku berpura-pura,ataupun dengan bahasa agak saintifik,aku hipokrit.

aku perempuan yang biasa-biasa saja.terlalu biasa.aku bukanlah perempuan yang "mampu"menarik mata kau lelaki untuk melirik pada aku dua tiga kali secara berturut-turut.aku tidak mampu buat begitu.tapi aku sempurna.ye aku sempurna dari segi sifat jasmani ku.aku bersyukur itu.namun rohani aku masih banyak lompongnya.terlalu banyak cacat-cela.terlalu banyak yang busuk.

aku tidak menipu ini.ini benar.aku izinkan untuk kalian percaya yang satu ini.sungguh aku seorang pemarah.sungguh aku seorang yang "annoying".sungguh aku seorang yang"selfish".sungguh aku seorang yang pendendam.aku juga seorang yang kasar.aku seorang yang tak pernah jaga hati dan perasaan orang lain.apa yang aku lontarkan dari percakapan aku,hanya untuk kepuasan diri sendiri.hanya untuk kemenangan diri aku saja.aku tak pedulikan kau dan mereka.
hati kau terguris??apa aku peduli..apa aku kesah.
asalkan aku bahagia,dan dapat apa yang aku impikan.segala kelakuan aku,aku tidak pernah fikir dua kali.kadang kala aku bertindak sebelum berfikir.bukan itu saja,aku juga tidak berfikir selepas aku bertindak.sangat menjengkelkan.sangat menyakitkan hati,sangat memualkan.
itu lah aku.

aku jahat.aku bukan perempuan yang lemah lembut.segalanya kasar.bila aku cuba untuk tersenyum,kau akan kata aku berpura.kau cemuh aku.bila aku cuba untuk berubah menjadi macam kau wanita yang manis-manis,kau akan pandang sinis.lalu aku diam lagi.
kali ini aku tidak marah.aku terima.sebab aku dah janji dengan diri untuk berubah sikit demi sikit.bukan sekali gus.sedangkan rumah dibina dari bawah,inikan pula diri manusia.
bila depan orang aku cuba sekat kata-kata aku.aku sudah serik.aku tak nak terlepas kata lagi.nanti aku dicemuh.nanti aku dipandang hina.aku tak nak.
tapi bila aku diam.kau malukan aku.kau lemparkan sindiran.
lalu aku buat tak tahu saja.aku buat seolah-olah aku tidak dengar apa yang diperkata.aku diam semahunya.tapi kali ni aku tak tahan.airmata aku menitis tanpa diminta.aku kesat supaya kau tidak dapat menduga.

bila aku bertegur sapa dengan lelaki,duduk berkongsi cerita bergelak ketawa..
mereka kata aku gedik.mereka kata kau perempuan "perasan cun".mereka kata aku tidak ada maruah.mereka kata aku suka "bersosial".mereka kata "dah diri kau memang begitu".
kali ini aku diam lagi.aku ajar diri aku apa itu sabar.aku pimpin hati sikit demi sikit kenal dengan sabar.hati aku kata susah untuk dekat dengan sabar.tapi aku kata mesti boleh punya.
sebab tu aku dian lagi.bila mereka perli aku kata aku itu ini.
aku tunjukkan hati "sabar" lagi.

bila aku berikan pendapat,mereka kata aku cakap ikut perasaan.
mereka kata pendapat aku tahap akal budak-budak bawahan.mereka kata "hey cerminlah diri kau dulu sebelum berkata-kata".mereka pandang sinis sambil memerli.pedas sangat kata-kata itu.tapi aku cakap pada diri sendiri.
"oi!kau kan keras hati".
mereka kata aku keras hati.mereka tengok riak wajah aku selamba saja bila dicemuh.jadi tidak mengapa lah.aku tak rasa apa-apa.mereka tidak kesah.sebab aku kan "macam bagus".
"keras hati". "keras kepala".

lalu aku terdiam.aku simpan lagi..
aku cakap sendiri.kali ini aku tak boleh seperti dulu lagi.
aku dah janji mahu ubah itu dan ini.dan aku sedang berusaha.
kerana itu aku selalu diam dan buat-buat tidak dengar saja.
tapi tidak diduga hati aku menangis selamba.
balik rumah aku cermin diri segala.lalu aku lepaskan tangisan si hati.cukuplah aku sendiri yang rasa "lega"...

aku tahu aku tak boleh cakap lebih-lebih.nanti pasti ada mereka yang mencemuh aku.tak apalah.agaknya kita sedar tak,apa yang kita dapat hari ni..adalah apa yang kita dah bagi dekat orang lain dulu.jadi terima saja.apa yang aku dapat hari ni,adalah apa yang aku dah bagi dekat orang lain dulu.aku ini jahat.aku pernah memperlekehkan orang.jadi sekarang orang pula perlekehkan aku.aku pernah mengguriskan perasaan orang lain dan sekarang orang lain pula mengguris perasaan aku.hidup ini adil bukan??=)

jadi tak usahlah hiraukan sangat orang lain.hiraukan diri kau tuh dulu.manalah tau kau pon sama-sama busuk macam aku.tapi jangan bimbang,kebusukan aku tetap lebih dari kau.aku sedar tu.terima kasih.

55 comments:

seroja jingga said...

pedulik kan ape dorang nak kata!
tell them go to hell! eh emosi lak aku ni!

ber_u_wang said...

aku tak kira ko siapa lumut ... yang aku tahu aku kawan ko kan... so apa orang lain kata aku tak dengar...

selalunya orang yang mengata tu lebih kurang aje dengan kita . macam kuali kata periuk bontot hitam ..pada hal nya bontot kuali juga hitam berkerak

Aku Beskot™ said...

ilek mut.
mulot org kita x bley tutop..
sume org penah wt silap..
asalkn kita sedar dan nk berubah.,
tu yg penting..
keep it up..

to K.JINGGA,
sabo kak..bwk bertenang.
aha..

pakcik kordi said...

pakcik tgk ekau punyo muko manis jo?pakcik tgk 18x pon tk jomu2 lg ni ha...salam perkenalan dgn pakcik kordi...klu ekau busuk,pakcik ttp wangi dgn dgn bau minyak kelapa pakcik...

bLurr said...

Macm nak marah plak baca post ni.haha


Orang slalu kata, just be yourself.
Tapi kadang2 aku rasa, jgn terlalu mnjadi diri sendiri. Kalau jadi diri sendiri, aku dah dipulaukan. Sape lah nak kawan ngan org pakai sluar dalam kat luar kan? (Bajet aku adlh superman.he2)

For some reason, kita perlu gak berubah. N kritikan tu perlu ada tuk kita maju. Tapi mcm yang lumut dpt tu, tu orang tak guna, bodoh, hipokrit. Mereka cemburu sebenarnya. Kalau ada lagi yg cakap mcm tu kat lumut, kasi taw aku. Nanti aku tgk je. Kalau tolong pukul tak boleh, nti masuk penjara. *gelak setan*


Jangan hiraukan kritikan2 mcm tu. Lama2 nanti diorang bosan lah tu. Yang penting, keep smiling. Orang kata, senyum boleh melembutkan hati org yg melihat kan? Jangan percaya. Aku senyum kat sorang pompuan ni, hati x lembut pun. Dapat penampar sedas ada. Heheh


Ok panjang pulak. Takpe kan? Hari raya ni, jd la dermawan sket. 1 komen baru bpe kilobait loading.hehe


Ok2 aku stop merapu. Whatever u're doing, gudluck!!

NichKhun said...

lumut.. sangat berbakat ah dalam mengarang2 ayat ney.. mantap ah.. dak sastera ek? hehehe gurau jak.. wuuu

Kapten said...

Bila sampai satu masa, kau ada dalam satu situasi... kadang2 sikap yang kau benci itu yang berguna untuk ko hadapi situasi tu

'keras kepala'.. ada gunanya (ini bila kau rasa apa yg kau buat tu betul ko tak akan terikut2 dengan kata orang lain)

'macam bagus'... ada gunanya (ini rasanya menunjukkan keyakinan pada diri)

'keras hati'... ada gunanya (ini mengelak pujuk rayu yang nenyesatkan... cth pujuk rayu salesman... hahaha)

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

kalau org bayk sgt cakap..n tak puas hati ngn ko, ko pedulikn org tu.. kalau dia masih bckp n x puas hati, ko lempang laju2 smbil ckp ,"ko ke yg bagi aku mkn??"..

mcmtu la.. hahaha

IkanMasin90(IM90) said...

weh pedulikan ape orang nak kate..
dirunk sape nak judge ko..
dirunk tahu ke hati dalaman ko tuh..
dari luaran jek dirunk tgk..
ko pedulikan mangkok2 macam tuh..
dirunk macam2 sgt ko sumbat jee cili giling dalam mulut dirunk tuuh..
geraaam plak ak..

okay enuf azza..
hot hot..
hahaha

ko biarkan je k :)

lizz said...

alah, jangan hiraukan kata2 orang kat kite beb. persetankan saja org camtu. perabis beras aje. hohoho

AbcdeFtyyhahh; said...

erm, xtau nape ku rasa, dr hasil tulisan ni, ku dpt rs kadang2 ade situasi yg kau rs, ku turut merasai nya. jadi, ku dan KAU harus mengerti, bukan kte aje yang hadapi kesusahan atau kesenangan, kita sume sama. cuma bagaimana kita menghadapi dan menyelesaikannya je lain :)

yoro okino said...

uit lumut..
hidup nie mmg xadill..
tapi tuhan tu maha adil..
dier ciptakan aper yg dier rasa terbaik tuk ko..ko percaya tu..


kelebihan pada sesorng tu biasa nyer ujian terbesar yg akan tuhan uji pada dier bukan kelemahan yg dier ader..

ko pikir laa klu ko xkeras hati..lemah lembut mybe ko xsekuat ko skunk..aku klu bleh nak jer penting kn diri mcm ko..xyah jaga hati n perasaan orng len..ckp aper yg aku suke xyah tahan2..tapi ko sebalik nyer..
senang citer manusia xpernah rasa puah hati ngn aper yg dier ader..lumrah laa tu..hehe..

AirBatu said...

hanya kita yg mengenal siapa kita.. sering terjadi apa yg kita katakan akan dislh tafsir.. apabila kita memuji org akan rasa kita cemburu.. penat pikir ttg kata2 org tp sikit sbyk mmg kata2 tu sgt menghiris hati..boleh diamkan ajer tp jgn biarkan mereka memandang rendah akan keupayaan kita..aku paling benci akan manusia yg cepat benar menjatuhkan hukuman..

lumut said...

to SEROJA,
erk..sabar kak sabar.jgn mrh mcm tuh,nnt kite jd same je bodoh mcm org yg kite mrh tuh.mari lah ikut lumut belajar ape itu sabar.sabar itu subur.haha.

to BER_UWANG,
inilah aku.aku ni memang menjengkelkan sume org sekeliling aku.aku tak kesah org nak kutuk aku.sbb aku dah byk kutuk org.so aku trime la.nk berubah jd baik bukan mudah.manusia susha utk trime perubahan yg 1 itu.thanx beruwang.

to EN.BESKOT,
yup.aku sdg cube utk berubah.sbb tu aku kene bersabar.kwn2 aku kat skola dlu pon ckp aku sgt lain skrg...

to PAKCIK KORDI,
adeh pakcik..pakcik kenal ke saye??erk...

to BLURR,
erk...xpayah marah.aku cume tunjuk kat korang keburukan aku.aku mmg trok pon.smp manusia pk org cm aku mmg x layak utk dijaga hatinye..thanx blurr utk kata2 kamu itu....aku akan berusaha utk terus tersenyum slagi aku mamapu.

to SAYA,
dak sastera????jauh menyimpang tuh..


to FATT,
itulah aku,,,,keras kepala,macam bagus.keras hati.tp hati aku mmg keras pon.sbb dah jadi bekas2 luke.heh.

mamai said...

jadilah diri kita sendiri
dari cemuhan dan pujian kita jadikan pengajaran untuk memperbaiki diri. bukan untuk memuaskan hati orang lain

lumut said...

to HAZERIN,
aku diam je..aku senyum.tp ape yg aku pling suke..aku buat2 x dgr..aku gelak je.huh

to AZZALIENA,
aku x kesa die nak ckp pe pon.tp aku mintak die pk kalau org ckp cmtuh kat die..cmner?tau lak nak melenting..bialah.itu cara die.aku kan busuk.

to lIZZ,
kadang2 kene hirau gak,sbb aku bukan robot.tp aku skang nga belajar bersabr.aku diam.

to FATYYHAHH,
sbb manusia itu sama.kehidupan itu berputar putar.sbb tuh ape yg kau or aku lalui..rse macm same kan??ape yg beza?care kita mengatasi.aku ni busuk.sbb tuh org kate aku busuk.

to YORO,
tuhan mmg Maha Adil...cume manusia yg jadikan idup ni x adil.sbb kita ni tamak.kau akau dia sume tamak.sugguh kite tamak.cume kite xsedr.ko kene gak keraskan ati kau.smoga kau x mudah terluka mahupun goyah.ayuh kuat yoro!

to AIRBATU,
mmg ramai yg suke jatuhkan hukuman.once org tuh jht akan jht slamnenye..tp die yg makin jahat x sedar pulak.cmtuh?aku mmg busuk pon.ok aku ngaku.

lumut said...

to MAMAI,
sbb tuh aku diam saja.sbb aku xnak bising dan bertempik utk puaskan hati dia.dan aku xnak bertekak dan kasi die menang utk puaskan hati die.aku sdg berusah ubah mane yg busuk dalam diri aku ni..oh byk sgt la yg busuk.

rizputra7 said...

pedulikan jer...aku rsa ler dia jeles ngan kau ler lumut...

sufi said...

ko punye situasi sejibik cm aku,
tp pas aku pk2,dorg 2 sbnrnye
jelez tgk kt happy,yg penting
kt jdk dr sendiri,n makin ari
try tok improve dr sendiri..
arap2 ko ade bezfrens yg leh
bg tau ko,yg dorg boleh
terima ko seadanye..

ckp2 org len,pedulikan jer..
dorg juz jelez n retards.

maiyah said...

kita punya cerita masing2, takde sapa yg sempurna dlm dunia ini, kita adalah diri kitakan bukan dia dan bukan sesapapun yg akan jd cam kita.. apa pedulik pandang sblah mata je :)

Kapten said...

semua org pernah terluka lumut

bukan senang nak pulih semula

cik GULA-gULA said...

lumut:)


mekaseh sebab kamu juga bagi miez semangat:)


mulai dari hari ni..benti menyalahkan diri..

lantak pi la org nak cakap pe

[z@ck] said...

bukan setakat badan je busuk..
mulut pun busuk macam longkang..
ak pn x fham..
manusia ni x pernah puas dgn org lain..ad je bnda yg nak dipertikaikan...

harap ko bersabar.. =)

zul efron said...

ahhh... biasa la tuh...
dunia kan?
kejap kite wangi kejap kite busuk..

slamat ari raye weyh...

pakcik kordi said...

alamak...lumut nie mcm berprasangka something je ngn pkcik nie?huhu....klu lumut mengetahui,lumut rahsiakn le..ok?=)

Jard The Great said...

org yg mengate tu.. takde keje la tu...huhu..

rilek ko lumut... aku pon dah tak peduli apa kata org....

jane said...

lumut>>>

ko pedulikan jerk org yg mngata mcm2 tu kat ko..

ko wat tak tau jer..nnt letih ar mulut dorg tuh..

kau buat cam aku...aku aku ar...ade aku kisah ko tak suke aku n bencik aku????wakkakaakkaka

kalo mulut die laser gak tak reti nk tutp, ko amik stepler gajah tu gi stapler mulut kijam tuh...muhahhahahhaha

kijam wooooooo....

lantak ar...ade aku kisah mulut die kna stapler..tk poon, hntuk jer pale die kat dndg mcm rq wat kau dulu...

ahahhahahha....larixxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

kimisai said...

pon begitu,

lu tetap mampu menggunakan akal fikiran yg percuma untuk bermuhasabah diri...

pon begitu,

lu tetap menyedarinya sebelum lu terjebak dengan macam-maca hal yang tak diduga ....


tahniah...

sI tEDI said...

kita jadi diri kita sendiri..

lumut... walaupun aku tak kenal dan tak rapat dengan kau.. tapi dr tulisan demi tulisan. InsyaAllah.. kita akan saling kenal

CinTa Lea IxoRa said...

kite xmgkn mmpu puaskan ati sume org.. pedulikan ape org nk kate.. jgn org tu sshkan hdp kite dh ;)

cik bunga said...

salam teman...
pedulikn apa org kata...
jgn ambik pusing...
bkn drg tanggung hidup ko kn...

jadi abaikan...
pedulikan...

jadi diri kamu sendiri ook..

selamat hari raya ook...
aku baru baik demam..
time raya aku kene demam seminggu..
menarikkan???
berat aku tinggal 49kg jee...

p/s:: sori terpromote hal diri aku lak...hahahaa

lumut said...

to RIZPUTRA7,
die x jeles.aku busuk nak jeles ape.die mungkin nak aku ikut cara die..ntahlah.

to SUFI,
aku mmg boleh peduli.tp aku pon ade perasaan.cm dirobek2 kot ati aku.isk.xpela..kite berusaha ke arh kebaikan.yg penting usaha.

to MIYAH,
betul tu.lain manusia.lain ragamnya..ape pon kene beware.

to FATT,
benar.aku setuju.bukan mudah utk sembuh....makan mase yg sgt3..lame.kadang2 xkan sembuh.ape yg leh kte buat.jus lpekan je..nak sembuh mustahil.mane ade ubat beb?

to MIEZ,
welkam sis..kamu mmg tabah.saye suke tgk kamu senyum.rase nak peluk2 je kamu...hee

arque said...

kalau pk +ve lah kan.
better die kutuk kau so kau boleh improve.
rather than die puji2 sampai kau lupa diri.
tapi kalau kau dah improve n die still kutuk2.
maybe this is the time to make a big wave and say bye i guess.
mereka itu loser lumut.
just hold on okayy!
chaiyok~ ;P

lumut said...

to ZACK,
aku x kesah kalau die x puas hati ngn org lain.sbb aku pon x puas hati gak ngan org lain.tp cume jgn pk diri sndri bagus sudah.kalau same2 busuk je ngan aku.baik die pulihkan diri sndiri.kan2??hehe

to DZUL,
betul...mane ade y neutral.pilihla nak wangi ke busuk.aku mmg busuk pon.slamat ari raye juge.kuih xde?paling kurg pon tart nenas ke..hehe

to PAKCIK KORDI,
bukan pe.lumut rse kamu ni diantara blogger lame yg dtg kat blog lumut.tp kau buat blog baru.but i dunno who are u la pakcik kordi..siapakah kamu?ha berani ke jawab?=p

to JARD,
jom kite pedulikan saje..
huhu

to AREQUE,
uiissh ko ganag gle siap nak stapler bagai..bialah..lame2 die akan sedar jugak.doa je.yg penting aku diam.diam bukan tnda kalah beb.

to KIMISAI,
tahniah??aku cume nak berubah..aku tau aku dah lame jd busuk.tp bgla aku jd wangi gak kengkadang kan.

lumut said...

to SITEDI,
yup.betul.ukhuwah tu meluas..thanx kawan.=)

to CINTA,
kadang2 die x kacau idup kite.tp die kacau hati kite...cmne tuh?tuh yg rse cm nak tempik je,tp sabar lumut sabar...

to NIENA,
babe,ko jage kesihatan ko.kang kurus cm amyat kang susah lak..isk ko neh...

to ARQUE,
em ni bukan masalh aku nak suh puji ke ape..mslh pk pasal perasaan org lain je pon dah ckup..xpelah....org busuk mmg slamanye busuk kan?trime je.

Dewi Kumbang said...

sabar lumut. aku rasa ko better jd diri ko sndri. dulik lah mereka2 tu. manusia selagi ada lidah selagi tu depa nk guna sehabis daya. kdng2 tnpa sedar boleh mendatngkn musibah. ko nk berubah,aku sokong. xpe. asal ko ada kemahuan, akn ada yg sokong. ko nk buat bnda baik. ko kna sabar sikit. tp sabar tu biar berpada. tgk jugak keadaan. jgn smpai kepala ko dipijak2. soccay lumut. usaha! hehehe

p is an g said...

mut.
entri ni buat aku sebak.
takde la aku penah same situasi as in same betul ngan ni.
it's just that aku cukop pantang yang mengata tak sayang pahala ni.memangla hak diorang nak tempah tiket neraka tu dengan bermulut busuk,hati busuk dan busuk segalanya.

tp kan mut.
ko adelah mut.so, be a mut lah.
heh.nape bunyi cam aku cakap ngan semut lak ni? hehe.

sayang.
hidup ni banyak pancaroba.
kau harus tabah.
kau harus kuat.
utk tempuh segala
utk terus.
kadang2 kain sendiri pun terselak selak.
bukan menyempat nak kerling kain orang pun.
orang yang tak cukup kain lebih2 pula nak tegur kain kita terselak.

ntah hape2 orang mcm tu.
jangan dilayan.
Tuhan mengerti.

baek2 kay mut.
aku dah nak bz mgkin xsempt online nak jump2 blog ni.
ahakz.

entah2 blog ak pon bersawang.
=)
(mntak2 x lah.hehe)

udang galah said...

weh,ko wat tatau je.org cmtu mmg ssh dibawa berunding.ko chill kay.

Naz said...

layan blues lg best... ;)

farah said...

ada orang mengata kau ye lumut?
meh aku lempang je orang tu.

isk, isk.
mmg tak patut.
jaga tepi kain sendiri sudah.

ehh,
emo lebih plak aku.

:D

lumut said...

to LADYBUGYNA,
aku cuma dah malas nak ckp lebeh,nnt aku sakitkan ati org plak..hmmm..aku cume pk je,,kalau aku nak yg terbaik,,aku kene bg org yg baik2 gak kan?hu

to PISEY,
haha..comel gile semut.ko ni...isk..dah2 jgn main selak2 kain..kang nampak benda lain..aku tak tanggung erh.thanx pisey.dah aku pon nak busy.mari same2 busy.

to UDANG GALAH,
sbb tu aku diam weh

to NAZ,
layan blues ngan gitar tepi pantai.best2.

to FARAH,
eh kau dah pandai main lemapang2 org skrg neh.sape aja neh?haha

Naz said...

best gak tu... kalo x der pantai, layan kat tangga rumah pun x der hal... hahahaha...

sana kul brapa??

lumut said...

haha..kalo umah xde tangga cmne lak pokcik oiii...em sini dah kul 7.43 am...selamat pg malaysia,,x tdo lg ka?

Naz said...

ooo.. la ni kul 3.45am.. pokcik nak tido la ni...

iLhAm_bEcKs said...

kau busuk!
aku wangi..
oyehhh!!

zhen said...

aduyai...
mmg dasar manusia ske mengata and mengeji...
beselah tuh, biler hasad dengki bersarang kat ati, ader jer isu dier timbulkan...
sabar ye cik lumut, slagi kiter masih di jalan yg betul, hiraukan jer langau2 tuh...
yg penting kiter kene hepi k!!!
cheers up dude!!!

lumut said...

to NAZ,
erk.silalah tidur..xde kene bayar tol pon.=p

to ILHAM,
aku mmg busuk.no hal lah.

to ZHEN,
em betul tu zhen.xpe..aku mmg jahat tuh.jd ape yg aku bg kat org..itu lah yg aku dpt balik...kan zhen kan?

en_me said...

busuk kannns.. hmmm

Att Ashburn said...

i like ur attitude seriously..bkn sng nk jupe org yg mengaku kelemahan diri sdiri. Tuhan ciptakan manusia tu lain2 lumut..u have to know that..maybe org nmpk perangai keras kepala, outspoken tu something yg x elok..tp bg aku aku prefer org yg outspoken.. x sume yg elok di mata org, elok di pandangan mata org lain.. nnt aku wat entry psl ni jugak bleh x..

oh and lumut..be yourself..pleasing someone biarlah ada limit..

lumut said...

to EN_ME,
mmg busuk

to ATT,
huhu...aku cube nak berubah.aku xnak sakitkan ati org..tp kau cube...huhuhuhuhuhu...ko buatla.aku x halang langsung.=)

cik bunga said...

ook thankz...
aku dalam mood bahagia..
ko bila lagi??

aku harap ko bertemu yang berganda baiknya ook

Att Ashburn said...

kau suruh aku buat apa yg kau tak halang..haha, x phm..explain plz

lumut said...

to NIENA,
bgusla ko dah bahagia..sng sket ati aku neh.

to ATT,
pasal blog tuh la syg.ko kate ko nak wat entry tuh kan..silela..adeh makcik neh.hehe

p is an g said...

entri ak buat yg ko suke tuh.mcm pengubat entri ko ni gak kut aku rase.tapi aku taip dulu baru tahu entri ko.

coincidence?
hehe.

=)

tukanama said...

kalau memikirkan semua ni buat ko penat dan lelah, lebih baik berhenti. tp berdoalah tnpa henti supaya rahmat dan guide datang tiada henti.

fikir psl bnde macam ni, skit2 boleh la..klu terlalu mendalam, boleh jam pale otak. sbb sikap adalah sebjektif. yg penting berusaha jd Muslimah yg terbaik.

ada org x suka ketegasan Saidina Umar, ada org x setuju dgn kelembutan Saidina Uthman..
jd, biasala tuh..

bgn pagi sedar2 je, terus azam yg baik2. utk jd rajin, utk gembira, utk makan bnyk2, utk khusyk solat, utk semua yg baik..InsyaAllah baik hari ko..

Luv ya!