Wednesday, September 9, 2009

OBAMA pon main facebook ke?


apa yang diluahkan dari lubuk hati Presiden Barack Obama,
macam betul jugak.
main facebook dah jadi trend dah.
aku je yang tak ada facebook.nak cakap aku ketinggalan zaman la tu?
"muka buku" itu aku dah delete ketika tahap kejatuhan aku mencapai takat bawah zero.
means berangka negative.susah nak dibendung.
sori aku merepek.

Obama cakap [eceh macam kawan aku plak] kat rakyat AS,
jangan mendedahkan terlalu banyak maklumat peribadi di dalam laman-laman jaringan sosial Internet,kerana takut akan memberi kesan buruk dan mengganggu hidup dimasa akan datang.

katanya lagi,
"kajian mendapati semakin ramai majikan AS yang merujuk ke laman seperti Facebook dan Myspace untuk memeriksa latar belakang pemohon kerja."

tak cukup dengan tu,dia kata lagi,
[wah banyak plak ko nak berkata-kata kat blog aku ni]

"Semasa muda, kamu melakukan banyak kesilapan dan perkara-perkara bodoh.Banyak telah saya dengar tentang anak-anak muda yang menghantar pelbagai perkara ke Facebook dan apabila mereka mahu memohon kerja, mereka telah diselidik,"

kesannya,

mungkin ada diantara kamu-kamu akan direject.Yelah,masa dekat facebook mana tau cerita dekat kawan-kawan

"akulah penagih dadah tegar",

"akulah penyamun dan perompak berpangkat besar"

"akulah spesies anjing laut cemerlang.."

erk..sori-sori.tak sengaja..

tak cukup dengan tu,ada diantara kita-kita mencarut-carut bangga dekat muka buku tu.mengutuk-ngutuk antara satu sama lain dah jadi "gurauan" sehati sejiwa.

walaupun itu cuma zaman kanak-kanak ribena,tapi lumrah manusia lah susah untuk menerima perubahan orang lain dari jahat ke baik.tapi yang baik ke jahat..senang pulak kau nak terima kan??biasalah tu.lumrah...tapi kita boleh ubah kan?

susah jugak nak cari kerja and lepas interview ni ek.bukan setakat pointer dan markah interview kau je mereka tengok.sampai facebook pon nak geledah.

so,majikan-majikan di malaysia,apa lagi???

geledah ah facebook..hehe

:lepas ni kita tunggu pulak Obama ulas pasal blog::

credit to utusan malaysia online

62 comments:

Gadis.alaMaya said...

wah, obama main gak ke, hee. kte pn br je delete. memang betui ape yg di kata obama tu. msg2 kena pndi jg aib sdiri la kan? :)

mamai said...

pakcik pun ada facebook lawat la yer best dapat jumpa kawan lama yang hilang cuma mak we lama ajer lom jumap lagi hahahahah

mamai said...

pakcik pun ada facebook lawat la yer best dapat jumpa kawan lama yang hilang cuma mak we lama ajer lom jumap lagi hahahahah

nana~ said...

aku kiranye ketinggalan zaman gak. aku baru buat fesbuk bape hari yg lepas. ok2... aku akan lebih berhati2.

PurPlez said...

kamu dah ade fb ke?
hehe

avid gunner said...

use at your own risk....

oranglidi said...

wa xde fesbuk lagi.

rizputra7 said...

aku selalu geledah myspace ngan facebook org lain hehehe...betul ker obama ada facebook????

lumut said...

to GADIS.ALAMAYA,
aib diri sendir mmg sng org nak jage.tp aib org?tepuk dada tnye selera..hehe

to MAMAI,
wahwahwah pakcik...kemain lg ye..hehe.tp ape salahnye bina silaturrahim sesame islam kan.

to CIK NANA,
baguslah dah buat.pergi cari kawan2 lame..nnt nak jmput knduri kawen sng.hee...berseri ye cik nana kite.

to PURPLEZ,
pernah ade suatu ketika dlu.bakal ade tpi x tau bile.

to MUZAM,
yup betul tuh.bak kate org mlayu lak.pandai buat pandai tanggung.

to ORANGLIDI,
wa pon xde kot.hoho

to RIZPUTRA7,
em aku pon tatau la.mane tau ade lak.nak cari awek lame die yg hilang.hehe

Bash Shay said...

bahaya ni..nasib baik blog susah skit nak trace

Azuan said...

owh!!aku ade fb tapi jarang buka..
sebab aku nie buka blog je hari3..hu4

En.Shahir said...

wah.. kagum2.. majikan skg dh pndai slidik latar blkng pekerja.. lps ni klw mntk keja aku x akn bg email ke apa yg berkaitan ng laman-laman jaringan sosial Interne.. lngkh keselamatan... hahaha.. x dpt keja ssh ar... aku nk blnja mak aku pn ssh...

sharamli said...

eleh..tipu 0rg lidi erk?

lumut said...

to BASHMVP,
mmg bahaya..isk2..jangan mereka dtg ke blog ni.hehe

to AZUAN,
hehe...merajuk blog.die kate ko bersikap tak adil.haha

to EN.SHAHIR,
dah advance kot org skrg ni..
ko bagi email mak ko lah camtu.hehe..
wah anak yg baik..aku bler nak blnjer?

to SHARAMLI,
orang lidi2..ape nak jd ni?

@tune® said...

bizi betul si obama tuh

Besi Karat said...

aku pun kuno juga takde facebook,tweeter,tagged and so on.
Padanla aku tak dapat kerja tetap lagi.takde facebook rupanya.hehe

IkanMasin90(IM90) said...

weh ko der facebook gak ke..
add lah aku doe

lumut said...

to @TUNE,
mane x busy.smp fb pon die pk.

to BESI KARAT,
haha..
ko letak link blok ko.
CONFIRM esok ko dapat keje.=p

to AZZALIENA,
beb,kan wa dah ckp wa dah delete.
ko terlepas bace ke pengakuan aku di entry ni.hehe

seroja jingga said...

akak pun ade facebook..tapi ala ala dah lame tak update gitu..nyampah lah facebook..! bila bukak profile kita..rasa mcm profile orng je..abih sume orng punye coment pon masuk skali..sudahnye..FB akak dah berabuk..sesape ade tagged leh lah add kak jingga
http://www.tagged.com/catt_prince

muhdzahari said...

bill gates dah tutup facebook sebab ada 10,000 request untuk jadi friend.

err..tapi siapa bill gates tu? tak famous pun. kenal tak? lalalaa..

oranglidi said...

a? ape ni si sharamli dgn si lumut mengumpat wa ni?

wa btul2 xde fesbuk la!

en_me said...

wajah buku tewww.. uhuhu

lumut said...

to SEROJA,
sori la kak..facebook ke..tagged ke..sume udah ku hapuskan..ade blog ni je..huhu

to MUHDZAHARI,
bill gates pon x kenal kmu neh.yang jual cendol ngan pulut kuning tu..die lah tu.femes die skarang kat bukit bintang jual cendol.erk.

to ORANGLIDI,
aku tak ngumpat.sharamli yg ckp.
bukan aku.aku dgr je.hehe

to EN_ME,
naseb baik bukan wajah kesayangan hamba.hoho

CinTa Lea IxoRa said...

sllu kutuk pengurusan USM kat facebook.. huhuhu.. bahye2... hehe

speedrider said...

dah terlampau banyak social network yang aku join, cuma facebook ni... pantas sikit bila nak tau update member2. setuju kat section ayat-ayat merepk yang kita post, sikit bahaya, dan itu menunjukkan aku juga dalam bahaya. hahahah

Lizz said...

aku rase bahaye nk gune facebook tu sgt cuz kang bos aku tau lak aku abaikan keje sebab main facebook.muahahaha

Mahadewaratna_Sari said...

Lumut. Gadis jauh.
selamat hari raya.

lumut said...

to CINTA,
hoho..bahaye2..mmg ramai pon yg men kutuk2 kat fb neh.hehe

to SPEEDRIDER,
habislah kau dlm bahaya..hehe..tp majikan ko tau ke main fb?suh die sign up dlu.hee

to LIZZ,
haha...bgus gak langkah berjaga2 ko tu.

to MAHADEWARATNA,
terima kasih jejaka tanah air.
selamat hari raya juga.

LUVLYDIYANA said...

nak jadi kawan obama lah macam ni..i kdg2 kutuk pengetua kat facebook..alamak!haha

farah said...

aku ada facebook pun,
jarang nak update.

haha.

arque said...

duh.obama pun ade kaa.haha.
aku pun ade.update jarang sekali.
bagi aku tak best mane pun.belog lagi best. ;P
patutnya tulis warning sebelom klik publish ke post ke ape ke

"kau betul mahu seluruh dunia tahu gerak geri kau!mandi pakai sabun ape!spender arini kaler ape sile klik sini!"

btw,aku mandi pakai sabun susu kambing dan spender ku kaler maroon.
cepatlah catit wahai bakal majikan.
huh! ;D

jane said...

aku ada fcebook gak..ade aku kesah???muhkkaakakkaak..cik lumut...nama budak atas ni sama ngn rq la..die laki ke pompuan..kah kah kah...

jm tukar link..rq dh follow cik lumut

iLhAm_bEcKs said...

haha,,npe xckp 2nggu obama komen psal....
isu indon ??
ok2,aku pon pndai mrepek..
hehe

lumut!!
aku da nk blik cuti..
psnih,da xon9
gamak nye..huuu
sO,camat ari raye okeh??
maap byk2!!
ko blik x??
hehe...

Jard The Great said...

obama tak nk jadi buta IT.. ehehe

caluk@cencaluk said...

facebook tu apa ha ha

lumut said...

to LUVLYDIYANA,
pergh!femes ye obama da masuk blog aku.hehe.jage2 la kamu.

to FARAH,
ade facebook tak payahnak pk update ape.hehe..just usha gamba2.hee

to ARQUE,
aku igt ko pakai spenda kaler itam.baru nampak macho kan?hee.wah!pakai sabun susu kambing.xleh blah tol..kalah kan gadi sko neh.hee.aku mandi kat sini pakai sabun susu lembu.

to AREQUE,
a'ah lebeh kurang name korg.die laki.hehe.oh.aku letak link kamu k.dun wori babe.

to ILHAM,
apesal ak sdeh ni ble sume org ckp da nak balik.da nak cuti.benci ar.pg ah cuti.hukhukhuk.

to JARD,
kalau cmtu PM kita buta IT x?ajak die men FB.hehe

to CALUK,
owh facebook tu mesin fotostat muke.hee

imHepPie said...

seb bek nnti da kompom dpt keje [erkk..insyaallah]

so boleyla maen lgi kan??kan??

dina said...

kekeke... aku suka entri kau ni... memang betul jgn dedahkan sgt...

salam singgah!

caluk@cencaluk said...

dina nie cam kenal lak ha ha, lumut oohhh baru aku tahu facebook tu apa ha ha

LORD ZARA 札拉 said...

hehehe~

ku ada baca gak~

tips~

jgn guna nama betul~

alamat emel yg berbeza~

hahaha~

sebab kawan ku penah kena tanya gak time interview~

hua~ cuak~

lumut said...

to IMHEPPIE,
hoho..sungguh tinggi keyakinanmu.
pergilah main.jangan balik lewat senja..

to DINA,
oh maseh dina.ko jgn dedah2 sgt.seksi.erk.bukan2.kantoi nnt.hehe..salam kenal.

to ZARA,
hoho..bahaye jugak ek.ade yg da kene tnye wo kat fb.dasyat2.

to CALUK,
ha nasib baik ko da tau.
aku tau ko buat2 tak tau.porah.

caluk@cencaluk said...

lumut, aku budak baru belajar he he

abang besi said...

gitu plk ek...nt agak2 ,obama terjah tk blog lumut nih?

lumut said...

to CALUK,
alololololo caluk..budak lah sgt ko tu...

to ABANG BESI,
uhh..kalau obama datang esoksemalam.kene la die lantik pengalih bhs blog neh.hehe.

NM. Amalina said...

muka buku tak best pn.

bLurr said...

nasib baik semua post shoutout aku baik2..hahha

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum. sy tkde mukabuku..
oh..sungguh ketinggalan..

kpd cik lumut yg jauh diperantauan dan semua teman2, sila lah amik kadraya tk sberapa dr blog sy. terima kasih


=)

Anonymous said...

muka buku??
bermuka-muka.talam 2 muka.hehe..ko xde fb ke lumut?mne pic ko kat entry pengakuan tu?

mOhd irWAn said...

aku dah lama dah xmasuk blog nie..
banyak post yang tertinggal....

aku pun ada facebook..selalau main gan obama

lumut said...

to MARIAMINUL,
btul2.tp nak jmpe kawan tgk2 perkmbangan kawan ok la kot.hehe...

to BLURR,
haha..ye la tuh..

to YUSUF,
rilek2...lumut juge sudah delete itu muka buku..ade hati buku je skang.haha.dah amik kad!

to ANOY,
aku dah delete...
sbb xde nak masuk meminang pon.
hahahahah..

to MOHD IRWAN,
xpe aku faham ko busy.lame gak xnmpak ko.hehe..amik la kad raye dr aku..smoga kau ceria dipg raya.=)

Kojack de Alloohaa said...

ohoho..pakcik obama...ak ingt dia buta IT cm ak...hahahhaahhaha

Hayatito said...

salam..
aku pn xdak facebook.
kalau xde fb, diterima keje x?=p

btw,adakah anda cik lumut drpd auckland yg masuk ke blog saya?

ni 1st time kumen, lepas sebulan jd silent reader..hehe

abang besi said...

obaam terjah blog abg besi la...dia kata nk blajar men gitar.ha..cmne ek..pass kt lumut je la ajar beliau...ok?

maiyah said...

salam.. tak berape aktif ler ngan facebook nih sbb akak tak ramai kawan.. takde pun, yg ada kekawan dr maya nih ler :)

lumut said...

to KOJACK,
die baru je graduate dari kelas computer..dulu menaip pon xreti gak tuh.lagi trok dr ko.haha

to HAYATITO,
owh ko pon xde.xpe.bkn pnting pon.em thanx krn jd silent reader.=)

to ABANG BESI,
ajar gitar xreti la.saje je kan.ajar memasak ke..buleh la.hehe

to MAIYAH,
saye langsung sudah dihapuskan dari sanubari.hehe.

anaklaut said...

salam...cik lumut yg dirahmati allah swt.

hidup perlu diteruskan biarpun sukar..saya redha menerima ketentuan ini..

saya bangga mengenali ciki lumut biarpun di dunia maya.

moga allah memberi rahmat pada cik lumur...

anaklaut said...

cik lumut..

tq sudi singgah di blog saya..

kat atas tu salah eja nama cik lumut..maafkan saya..

13247 said...

lu penah dgr nik aziz main myspace?

lumut said...

to ANAKLAUT,
awak mmg tabah anak laut..
saye doakan awk terus tenang dan jmpe kebahagiaan milikmu.
terima kasih.saya syukur bertemu kamu.

to IEZAT,
nik aziz pon wa x kenal cmne?haha

Suffian salim said...

huhu..mcm biase facebook juga adalah satu element utk org buat duit...

Cik Cookie said...

ada FB tp jrg online,malas...

saya. said...

"spesies anjing laut cemerlang"
ahahahahahah,menyempat je ko eh nak tulih spesies terlarang ni..



:)