Friday, September 11, 2009

ini bahagian lu,itu bahagian wa..


tajuk memang agak kasar.bagi gadis,kasarlah.
tapi kadang-kadang kena juga berkasar.bagi sentap sikit hati lu tu.
jangan jadi bodoh boleh tak??dungu tak habis-habis..
aku bukan marah.cuma aku sedih.
aku sedih dengan kau.aku kecewa dengan kau!!!
jangan jadi "looser bodoh" boleh tak.maaf berkasar lagi.

ini kisah salah sorang teman aku.
dia sangat putus asa,jatuh,sedih,kecewa.
aku pujuk,aku hulurkan kata-kata semangat selagi aku mampu.
aku tahu aku tak lah kuat mana.aku juga masih lemah.
kerana sayang aku terhadap kau.aku tak nak tengok kau terus begini.
bila kau call aku,kau menangis,aku turut menangis.
aku merasakan kehancuran hidup kau.aku merasakan betapa sakitnya kau tersungkur.
hati aku meruntun kesedihan sama
.sebak,pilu,sendu..sume ade beb.
wa akui hidup lu sangat sakit.hancur.tapi kenapa jadi macam tu?
lu tanya ah diri lu??
lu slalu cakap wa tak faham apa yang lu rasa.
lu selalu cakap wa tak rasa apa yang lu alami.
dah tu lu nak ke rasa apa yang wa rasa??

hey manusia.kalau ujian antara sesama kita itu serupa,tak bestlah.
sebab manusia itu saling melengkapi.makhluk dunia saling memerlukan.
kalaulah ikan makan ikan.manusia makan ikan,dahtu sape nak makan cacing?
kau nak makan ker?fikirlah sendiri..

aku sedih bile kau cakap,
"nape wa diuji macam ni..nape wa tak bahagia macam orang lain?"
"nape hidup wa hancur,orang lain bahagia,adil ke??"

dan aku terus menenangkan kau...aku memujuk lagi..
memberi semangat selagi boleh.nak beri kekuatan dekat kau aku tidak mampu.

lalu kau berkata,
"wa sudah fade up dengan dunia.."

aku terus balas,
"hey bodoh!kalau lu dah fade up dengan kehidupan dunia..takkan lu nak fade up dengan kehidupan akhirat.lu masih ada masa untuk bertaubat beb.paling kurang kalau lu hilang kasih sayang manusia dan kehidupan dunia..lu ada Allah dan kehidupan akhirat yang kekal..lu sedar tak tu??"

"lu jatuh pon sebab silap lu yang lepas kan??tak kan lu nak terus macam ni dan jadi bodoh terus buat silap..."

time ni aku dah mula diam.bukan nak marah tapi sebak sangat bila teman yang sorang ni makin mengikut emosi seolah-olah terus-terusan menyalahkan takdir dan dugaan yang turun buatnya.bila orang dah mecabar ketuhanan,aku jadi semakin berkasar.maafkan aku.
aku faham bila sedang bersedih.emosi amatlah tak stabil.
aku sayang kau..cuma aku tak nak kau terus sesat.bangunlah.
bertaubatlah sebelum terlambat.kamu masih ada ruang.

semakin hari,aku makin berfikir tentang kehidupan.kesedihan yang aku alami dulu.tidak kemana.sampai bila kita mahu bersedih.
sampai bila kita mahu terus jatuh.aku makin pulih.
nak tak nak.hidup mesti diteruskan.
paksa diri sendiri untuk berhibur adalah tanggungjawab wajib buat kau insan yang sedang bersedih.

hey teman.walaupun kau sudah hilang segalanya,walaupun kau rasa keseorangan.
tapi kau ada Dia dan kau tidak pernah keseorangan.
tolonglah jangan marahkan Tuhanmu atas ujian yang menimpa,
kau tahu tak time tu aku rasa aku nak tampar je kau.
tapi aku tak tampar pon.sebab kau jauh.
paling kurang pon aku menangis sebak je depan laptop...

semua orang ada masalah.lu bersyukur la dengan apa yang lu dapat.
sebab itu bahagian lu.itu je yang mampu lu hadapi.
bahagian wa,wa plak yang kena settlekan sendiri...sebab ini je yang wa mampu.
wa tak mampu untuk settlekan masalah lu.
dan lu tak mampu nak settlekan masalah wa.

"silalah ambil bahagian masing-masing.siapa yang tak dapat bahagian sendiri,tunggu je lah.sikit hari dapat lah tu.nak tak nak,kena bersedia..."

p/s: kisah maiyah,anak laut dan seroja diantara bahagian2 yang menyedarkan aku bahawa bukan aku je manusia yang sedih dan tersungkur di muka bumi ni.

kau juga harus kuat..terimalah bahawa itu bahagian dariNya buat kamu...

sampai bila??[sekadar gambar hiasan]
aku tahu aku hanya pandai berkata-kata.diri sendiri?
tapi paling tidak kita cuba untuk bangunkan.menangislah jika perlu.

69 comments:

Mrs Camillo said...

pekot sayang....

welcome to my new page.
baru diopen access untuk semua reader.

i miss you, dear.

nanti ko balik, aku nak bawak ko g sumwer. ko, aku dan fad n kawan2 lain.

Mrs Camillo said...

harap ko leave comment kat post2 dalam tu. really need your words. :')

i love u, dear.

rindu zaman kite semua tido sekatil kat katil fad yang kecik n buruk n begoyang tuh.

oranglidi said...

wa ? lu?

macam kenal gaya bahasa ni.

hhaaha..
ntoh.. no komen la plak.. btul la ape lu cakap tu.

carilah Tuhan.. barulah lu tau ttg pnciptaan Nya yg hebat. bukan untuk di sia2 kan.

Besi Karat said...

Itu takdir.bangun sebelum tak boleh bangun langsung.Kawan ko masih cukup anggota fizikal kan?cakap kat dia,bersyukur dengan apa yg ada.jgn sampai tuhan tarik balik satu-satu.

oranglidi said...

(Surah Al-Baqarah : 216)
(Surah Al-Baqarah : 286)
(Surah Al-Imran : 139)
(Surah Yusuf : 12)
(Surah At-Taubah : 129)
(Surah Al-Baqarah : 45)
(Surah At-Taubah : 111)
(Surah Al-Ankabut : 2-3)

wa dapat dari blog ni:

http://ixypixy.blogspot.com/

wa rase ssuai gak lu bace n bgtau kt kawan lu tu. saling peringat2..

::[si putihpurple]:: said...

jgn dikenang mase lalu tu..sbb sume tu da lpas..biarkn kite jatuh trsungkur+trsadung di mase lalu..tp pastikn kite da bngkit pd mase skrg..bgunlah whai yg bersedih..tlg la biarkn yg berlalu itu berlalu dgn tenang..pkirkn lah mase dpn kamu..kamu maseh punyai MASA DEPAN!!!
tlg lah..jgn biarkn kngn lalu mnjatuhkn kite..tu sume pngajaran tuk kite lebih kuat+gagah+perkasa dimasa akn dtg..
jgn lah bersedih lg..

akUniA said...

kamu dah melalui "detik menyalahkan takdir" 2 lumut...
AKU percaya...masa kmu jatuh dlu...
takdir lah makhluk pertama yang kmu salahkan...

beri lah nasihat kpd "lu" yang kamu termampu...
tidak boleh salah kan "lu" jgk..
kerna apabila amarah menguasai...
hilanglah semua pertimbangan...

imam said...

wah..entry penuh bermakna dan dalam maksud nya...

betol tu..brg yg lepas jangan dikenang..mulakan hidup baru..

sI tEDI said...

hanya sedikit ujiam kecil di dunia.. hanrap beliau tuak putus asa.. hidup masoh perlu di teruskan untuk mencari bekalan di akhirat

13247 said...

gua pon ade byk masalah...tlg pujuk gua...haha..

Hayatito said...

tiba2 rs nak mengumen plak..
hehe..

kasornye cik lumut..hehe

btw, aku bru melepasi thp kesedihan yg teramat. time sedih tu, mmg rasa hidup ni sgt unfair. aku rs aku xde tmpt langsung nk ngadu problem aku. aku rs mcm2. sama r lebih kurg mcm kawan lumut ni..

pastu, tersedar balik. aku tak ada sape nak ngadu. tp time aku semayang tu aku buat apa? bukan ke time solat tu aku tgh ngadu ngan Allah? bukan ke tiap kali kita solat tu kita ask something drpd Dia?

don't be selfish.. kalau kita rs hidup kita ni dh hancur sgt, ada ramai lg insan kt luar sana tgh lalui apa yg kita lalui.. walaupun in terms of condition nye mybe tak sama..

bila Allah uji kita sikit, kita dh kata hidup aku dah hancur, or even dh fed up nak hidup, maknanya Allah tgh uji iman kita. maybe selama ni kita leka, solat maybe tak khusyuk or even kita tak pikir mati.

apa yg aku selalu pegang, "this is all about ups and downs".. kalau frust bercinta pn, just igt, ada somebody tgh tgu kita kt luar sana.. it is matter of time..

huh..panjang ni..mapuh cik lumut mrh..haha

aku said...

ape masalahnye?
ape yg dia rase yg aku tak rase?
masalah?
jatuh?
sedih?
hahaha itu lah kehidupan..
layankan saja..

Aku Beskot™ said...

erk..terkedu(bley tahan gak mut nih).
hehe..
smoge "lu" tu sedar yg hidup ni bkn slalu indah..(rs cm nk nasyid lagu lukisan alam je..aha)
suka duka da menjadi asam garam hidop di dunia..
tiada erti la hidop andai sume yg kita lalui hny manis sahaje..
sesekali, kita perlu diuji agar x lupe diri..

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"...[Al Baqarah 284]..
(copy ape yg mmbr ak tulis kt pesbuk..)
sabar dan tabah lah m'hadapi dugaan hidop..
mungkin hari ini,giliran kita berada di bawah..hari mendatang kita x tahu..
truskn lah perjalanan yg maseh jaoh ni..selagi blom berjuang,
jgn sesekali kau mengangkat bendera putih..
walau ape jua dugaan,hadapi lah dgn senyuman..(cm penah dgr je..)
biarpon dlm senyuman itu terdpt tangisan..
sori..tertaip byk sgt lak..

IkanMasin90(IM90) said...

wa sokong lu doe..
ntah ah
dirunk nih bbile dah dapat tak reti hargai dah hilang baru nak dtg balik..
wa pening babe..


heh..lumrah dunia..
n nape lah kite susah nak lupe org yg kite syg gile doe

** SiZuKa ChAn ** said...

mak sizuka slu pesan kat sizuka....
walau susah mcm mne pon kehidupan...
walau perit mcm mane pon dugaan..
jgn sesekali salahkan takdir..
klu salahkan takdir,
maksudnya kita xpercaya Allah..
xpercaya qada & qada...

wallahualam..~~

Lizz said...

muahahaha. aku ingtkan aku ngn kwn baik aku je dok wa lu..seb baik korg pun same. muahaha!

semue org ade part masing2. semue ade takdir yg Tuhan dah tetapkan. macam aku, dah ditakdirkan akan ilang kakak dan ayah even aku tak sedia lagi..tapi, aku redha even sakit.

Tuhan amik kekasih aku dan berikan pada gurl lain, aku sakit macam cipan bler dpt kad kawen die..tapi, aku redha jugak.

pokok pangkal idup ni, ade dlm diri kite sendiri. kalau gelap yg kite nampak...gelaplah semue isi dalamnya.

aku phm biler ko mrh2 kwn ko cuz die sengal. biar die fade up beb, tp ko jgn fade up layan die k :)

zul efron said...

tuhan cipta kita manusia saling melengkapi.. mungkin kau bukan pelengkap aku.. aku bukan pelengkap kau... tapi dia??

^ C.e.n.g.k.i.h ^ said...

bapak aku selalu pesan:
pape pun yang Allah berikan tu terimalah dgn hati yang ikhlas, sebab biler kita belajar menerima,ape yang di hadapi tu membuatkan kita makin kuat..tapi kalo xbleh terima...............ermm,bangunlah cepat,sblm jdi smkin lemah.
lihatlah dunia nie,dugaan bersepah2!
not only kt diri sndiri jer..

:0

NuR said...

first time singgah sini..

cik lumut..
nur rasa kawan tu akan sedar nanti betapa indahnya hidup dgn dihujani berbagai ujian dan dugaan. hidup kaler warna warni. nur setuju bila cik lumut kata ujian antara manusia amat berbeza tp pada dasarnya sama iaitu ujian utk kita lebih mengingatiNya...

she/he(nur tak tau laki ke pompuan) will realize that.. but it takes time.. be patient with them..

syabas cik lumut..
kerna menjadi seorg kawan yg baik..
kawan tak semestinya mengiyakan aje..
kadangkala perlu menidakkan..

salam perkenalan..
=)

al-lavendari said...

suruh kawan cik lumut tu baca catatan di bawah, manalah tahu kot2 terubat sikit sedihnya.

TUHAN KU ... AMPUNILAH DAKU!

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil pendengaran ku
yang cenderong melayan perkara keliru.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil penglihatan ku
yang gemar tersasar ke daerah biru.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil upaya lidah ku
yang sering lalai menyebut nama Mu.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil ingatan ku
yang kerap terlupa mengenang wujud Mu.

Tuhan-ku
aku tahu
sesungguhnya Engkau mampu
jika Kau mahu
saat ini
mengambil nafas ku
kerana pendengaran ku, penglihatan ku, lidah ku dan ingatan ku
dari limpah rahmat Mu
tidak membulat kepada Mu.

Tuhan ku
Ampunilah daku.

al-lavendari. 2/9/09.

al said...

salam..


saya kuat..cik lumat..:)

best entri ni..

abang besi said...

kasik cakap kt kawan lu tu,hidup mesti terus.ke mmg tk nk hidup dh>?klu tknk hidup dh lntk lah.yg tensen sgt br kena ujian gitu pehal kn...ok,HIDUP MESTI TERUS..walau apapun dugaan utk lu.

caluk@cencaluk said...

lumut --> satu perkembangan yg kau dah bangun, kau dah boleh nasihat kawan kau :-)

oranglidi said...

setuju dengan caluk aka cencaluk!!

lumut said...

to HANG NA NI,
sebelum aku ckp aku rindu nak mati ngan ko..aku nak tau..
ko neh buah hati aku yg mane??hehe
aku penat detect nk detect ko..
tp xpe..aku dah letakkan sorg suspect utk ko...
aku balik ko x bawak aku jalan2..siap!hehe
jup lg aku dtg blog ko.
aku semak2 kan..hehe

to ORANGLIDI,
aku x mrh kalau die sedih..
yg aku mrh tu die salahkan tuhan..dah macam orang munafik pon ade.tuh yg aku mrh tuh.bkn saje2.

to SI PUTEH,
betul ckp kamu syg..jgn biarkan kenangan silam menjatuhkan kita..aku sudah cukup letih.kadang2 tidak berperasaan..
eh tp kalau ade yg nak ngurat,aku berperasaan lg.erk.sori2 over.
aku syg kau budak sukakan putihungu!!

to ORANGLIDI,
aku pon dah bagi kat kawan aku surah2 tuh..dulu ade org bagi kat aku.idup kena saling membantu.thanx weh.2 kali aku reply komen ko neh.

to BESI KARAT,
kalau dah x boleh bgn langsung..eloklah ditanam saja..hehe

lumut said...

to AKUNIA,
aku dulu pernah tnye..
kenapa aku..kenapa aku..
tp lepas tuh kena la pk balik..
tp kawan kau neh..ckp die dah mcm arah nak slhkan Allah gile2..
tuh yg aku sound sikit tuh.
tp time tuh mmg aku sedih ah.sape x sedih tgk kawan sedih.dlu aku sedih pon org sedih tgk aku sedih.
ok ak dah pening.

to IMAM,
thanx imam..nak tak nak.idup kene truskan.tak kan nak tanam idup2 kot???

to SITEDI,
aku pon harap dia tak putus asa..dan x buat benda yg boleh hancurkan kehidupan die diakhirat yg kekal.sedih ah cmni .isk.

to IEZAT,
lu nak wa pujuk??hehe..
lu jgn main2..=p

to HAYATITO,
haha..xde aku nak mrh ko komen panjang2.bukan aku bayar letrik umah ko pon.hahahahaha..
thanx weh ats nasehat tuh.
idup ni mmg macam roda.kecik ke besar roda tuh yg membezakan selame mane kita nak kembali balik ke ats bile kite dah kat bwh.

to AKU,
kehidupan..
layan kan je la..
xkan nak bunuh diri kot.
nak aku tempeleng?

to EN.BESKOT,
eh beskot..jgn terkedu ye..saba2..hehe....
senyumlah selagi mampu.kalau hati yg satu itu sedih,tp dgn senyuman.byk lg hati2 yg lain akan hepi ble tgk kite tersenyum.itulah yg lumut buat skrg.xde sape yg leh tlg.diri sendiri beb!!!

mamai said...

satu kebodohan seperti aku katakan dulu....turutkan emosi memang tak kemana pun...

tanya pada diri apa yang kita mahu sebenarnya....orang lain hanya boleh tolong denar dan bagi nasihat ajer

tapi kita yang harus usahakan dan berjaya atau tidak itu allah tentukan...

lumut said...

to MAMAI,
betul lah ko ckp tu.sume org leh nasehat je..kite yg tntukan ape yg kite nak dalam idup ni.smp ble nak jd dungu.aku dah letih utk trus jatuh..aku hrp kawan aku x sia2 kan idup.

to AZZALIENA,
thanx sokong wa.sebbek aku xde masuk pilihanraya.kalau x.pe lg?undi ah beb.
lumrah manusia..tamak dgn kesempurnaan.

to SIZUKA,
kimsalam kat mak sizuka..
ckp lumut kata ank die sizuka dah makin kuat.hee

to LIZZ,
haha...best gak kdg2 gune wa lu.hehe.
kau dah dapat bahagian ko lizz.dan itu yg ko mampu tanggung.jgn mtk lebih.nnt Dia bg lebih.x tertanggung beb.

to DZUL,
dia pelengkap kita semua..betul ke?hehe


to CENGKIH,
lepas dah terima dgn ikhlas..
kena lepas tahap redha.
itu yg sume org gagal lepas.
aku pon gagal gak dlu nak lepas tahap tu dulu.huhu

lumut said...

to NUR,
slamat dtg nur,
ujian berbeza..tp objektif ujian tu yg same..hehe..
thanx nur,
sekadar mmbantu ape yg mampu.ape gune kwan kan..
=)
salam kenal nur.

to AL-LAVENDARI,
nanti aku suruh.thanx taw!

to AL
salam anak laut.cik lumat?haha
dah lumat ke aku..erk.
tahnx..=)

to ABANG BESI,
wa dah cakap dah ape yg patot..
nnt wa ckp lagi...
hdup kene terus.yg penting bertaubtalah.penat aku ckp kat kawan aku tuh.tp aku xkan ptus asa!

to CALUK,
ini pon sbb korg yg slalu bantu utk aku bgun dlu.aku kena sedar.idup x sellaunye indah.dan x sllaunye gelap..=)

to ORANGLIDI,
ini komen ke3 ko aku reply.rajin ek ko dtg blog aku byk kali.hehe..

oranglidi said...

haha.. no problem la..

ala, wa mmg suke bace blog lu. gaye bahase best. haha.. penceritaan pun best (terutama cite mase lu kecik tu.)

lgpun smua blog yg wa polow wa jengah 2-3 kali sehari.. jgn syak bkn2. haha.

hikayat aku dan mereka said...

yes.. u r damn right!! that's wha most of us rasakan... tapi jgn sekali lupa utk bangun!

lumut said...

to ORANGLIDI,
rajin gile ko.weh,aku dah abes cuti spring ni.lusa start clas..xdpt la nak on slalu.busy da ni.sedeh gak xleh nak bace blog2 org da.waaaa..
thanx sudi bace blog daku.hehe
x pk bukan2.pk ganjil2 leh?hoho

to HIKAYAT,
thanx hikayat...sume org pernah dan akan rse jatuh dan sakit..huhu..
amik lah bahagian masing2..

udang galah said...

ade mase mmg perlu berksar.rock ah ko lumut.eh macho.haha

farah said...

aku rasa kau tak payah la nasihat dia lagi.

biarkan dia keseorangan.

bolehla dia mengadu pada Tuhan.

kalo rasa dah benci dengan dunia,
dia pk dia dah cukup amal ke?

aku kasihan pada kawan kau tu gadis macho.

tp, hidup kena ttp diteruskan.

:)

oranglidi said...

hahaha.. sibuk xpe, yg pnting lu DiWajibkan bace blog wa! haha.

la.. lu cuti rupenye slame ni. patut a wa perhati dahsyat gile lu komen sane sini. hehe.

ganjil2 boleh.

Anonymous said...

lumut,bila bila bersemuka?haha
weh,ko ni pompuan an?

lumut said...

to UDANG GALAH,
rock pulak dah..haha..kasar ikut mase la..n tgk org tu sape.hee

to FARAH,
xpela..aku cube sdaye yg mampu..
mane tau masuk gak dlm ati die tuh..
cume jgnlah mrh2 tuhan.
sentap jiwa aku beb.isk

to ORANGLIDI,
haha..aku dah nak abes cuti neh..
org len sume balik kg.aku lak nak start clas balik.uhhh..
inilah kehidupan.hehe

to ANOY,
ko nak bersemuka ker?hoho..
kang lari ko kang tgk aku yg huduh neh..hehe..aku gadis la.

Anonymous said...

mm ni lah.. kawan aku kt cni menasihati.

setiap manusia akan diuji. untuk menentukan samada dia beriman atau tidak. setiap manusia akan diuji tp bergantung pada kemampuan masing2.
itu janji Allah.
kalau anda semua tidak ditimpa ujian skrg lambat laun akan ada juga. kerna itu janji Allah.kerna itu jgn jadi manusia bongkak apabila terlalu gembira.
dan jangan jeles dgn mereka yg berbahagia kerna mereka ada bahagian mereka.

.rafiq. said...

wah pandainye encik lumut ni. aku tak berani tak cakap ape-ape.hehe

Cik Cookie said...

itulah erti sahabat.

Cik Cookie said...

itulah erti sahabat.

LUVLYDIYANA said...

suruh kawan ko byk2 mengaji..nanti hati die tenang la..manusia bila di landa masalah..kdg2/otak sukar nak berfikir dgn betul...yups..aku juga kagum dgn perjuangan kak maiyah.. :)

CinTa Lea IxoRa said...

entry yg best wat kite berfikir.. tapi memang diawal kejatuhan kita xkan berhenti bertanya KENAPA AKU?? tapi bile dah waras.. dah sedar.. baru kita tahu ape sebenarnya yg kita persoalkan adalah qadak dan qadar...

ujian itu adalah untuk semua hambanya..yang beriman atau ridak semuanya akan diuji..

yang penting same seperti lumut cakap, kita xboleh salahkan takdir..

kadang2 kita xsedar yang kita pernah wat salah dan silap dan mungkin itu cara Allah sebagai Pencipta mahu menegur kita dan mengingatkan kita..

Jalak lenteng said...

aku ingat bawah tu gambar ngko..hehehe..

betol la ape yg ko bilang tuh..tak menarik arr kalu sume benda sama kat dunia ni kan..sume perangai cam jalak..tak best arr kan..

nway mungkin die telepas cakap kot..selalunye kalu oang dalam keadaan depress mcm tuh slalu jadi..betul..

nasib bek ade kawan mcm ko yang positif nak menasihat oang..kalu aku dah lame bebakol-bakol die kene seranah..

nway..baju raya kao sudah ada kah?tinggal bape hari je nih..

lumut said...

to RAFIQ,
"encik lumut"????
saye gadis..tgk ni saye gadis..hukhuk

to COOKIE,
sahabt perlu menarik sahabatnye utk sme2 bangun..=)

to LUVLYDIYANA,
aku dah suruh dah..isk..

to CINTA,
betul cinta..diawal kejatuhan..soalan mengapa itu mmg tdk boleh dielakkan..tp klau masih ingin terus persoalkan takdir smp mrh2 tuhan..tu yg aku jg sebak tuh..sedih tgk die tewas dgn ujian..aku pon x kuat mane..isk

pelanduk2serupa said...

ganaz gak ko lumut.tp aku tau ati ko baik.ganaz cmne pon ko.entry2 mu tetap jd pojaan atiku.haha

Kojack de Alloohaa said...

hmmm..parah jgak mmbr hg ni lumut....bnda2 cmni agak byk berlaku skrg..bila jatuh sja salahkan takdir...knapa jd smpai cmtu skali..cba tenang..byk2 ingt kpda Allah s.w.t

Allah s.w.t turunkan al-Quran sbgai panduan utk kta tp x guna klu kta xnak guna..!!

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Allah s.w.t pnya rancanganNya yg sdah tentu terbaik utk kta smua..
klu da mmg bkan jodoh saba ja la..tu smua ketentuanNya yg da konfem2 terbaik utk smua..

Slalu la ingt Allah s.w.t xkan bg ujian & dugaan yg x mmpu kta tggung..

seroja jingga said...

tersentuh hatini bila baca entry ni..manusia memang begitu..kadang2..terlupa..doaknlah semoga kawan lumut tu sedar..

**im happy dengar that u;re feelin better day by day..

looking forward to see u wen u get back to m"sia..

lumut said...

to JALAK,
haha..byk la ko tu aku.em mungkin gak die terlalu ikut prasaan yg nga sedih.aku cube sdaye yg mampu utk tlg.isk.raye?ape tuh?haha

to PELANDUK2SERUPA,
thanx ats kesudian dtg kat blog neh..=)

to KOJACK,
itu dia nasehat dr kojack..tbe2 kojacj jd serious..thanx weh.aku harap die bace sumen neh.isk2...
tp aku sdeh gak dgn die..cm down sgt..xde sesape..ini bukan soal cinta semata da..soal idup die..ak nak sgt tgk die bhgia..hmmm

to SEROJA,
semoga die kuat hari demi hari.mungkin sbb die mmg xde sesape langsung da dgn die.sdehnye..hmmm.lumut lak sebak.
kak seroja wanna see me??hee

=D

speedrider said...

dialog aku: Lantak ko lah ko nak buat apa pun..

hehehe

PurPlez said...

emosi~
jgn terlalu layan emosi
ssh ooo hidup d penuhi emosi
mandom oo hidup
just, guna kan hidup sebaik n se hepi yg mungkin..
hapiness is inside ur self!!
sila lah cari kebahagian itu dlm diri kamu sendri!
jgn salah kn takdir!
sbb itu akn membuatkn diri kamu tu lg perit!
p/s: pesanan tuk kawan kamu.

sharamli said...

hidup mesti trus..
allah xkn uji kita kal0 kita xmmpu...

nmpk 0rg lain bahagia..tp kita xtw ap yg di0rg alami sebenarnya...

cHeRyNa PiReS said...

mungkin kan...dia cuma nak perhatian anda, en.lumut. kadang ada pompuan mmg macam tuh...dgn org lain dia kuat, tp dia anda dia akan buat2 lemah kerana dia tau kalau dia buat lemah dgn anda, anda akan terus melayan...dan layan...dan layan lagi.

mungkin dia mahu bermanja dgn anda. sbb kalau dia kata, "aku okay." mungkin anda tak pedulikan dia, tak nangis bersamanya.

maybe it's not about her alone.
maybe it's about u.
waaaaa...mesti anda ini hensem orgnya kan?

cik GULA-gULA said...

salam lumut:)mekaseh sebab berdoa unt kebahagiaan miez:) miez sayang sama kamu:) miez mahu dgr perkhabaran gumbira dari kamu.tahniah!! sebab kamu dah makin cekal dan kuat!! dan entri ni buktinya bila kamu berjaya nasihatkan kawan kamu tu:)

masing2 ade bahagiannye sayang:) and u r rite!! miez doakan yang muluk2 he buat kamu ye!!

dan..takpe wak bila kita sesekali berkasar..dah tu, takkan bila orang tolak maruah kita ke dinding, kita nak dok senyap je:) rasulullah jugak bersabda yang kita sebagai sebaik-baik kejadian kene bersyukur dan sayangkan diri kita:)pelihara diri aib:)


take care:)

░♥si lampu neon♥░ said...

hurm aku miss banyak post ko ke lumut? adoiii

░♥si lampu neon♥░ said...

aku tak suke kawan2 aku bersikap mcm tu..mcm takde iman langsung...atleat, bangun dan fight, give up everything dan end up with zero is not the way.

watever it is, walopon die taknak dgr ckp ko, or reverse back of wat u said to her..she stil needs u as fren to motivate her. ok.

kimisai said...

sedey ke

marah ke
geram ke
kecewa ke.




hidup kene terus..
mayang jgn tggl...
igt tuhan....



igt la:

kdg2 kita tak dpat apa yg kita mahu,
tapi kita dapat apa yg lebih baik dr pada apa yg kita mahu,
kgd2 kita dpat apa yang kita mahu,
tapi apa yg kita mahu tu la yag buat takkkk...!!!!

bukan berak..

lumut said...

to SPEEDRIDER,
ko memang..isk..hampeh ko.

to PURPLEZ,
mmg susah wo layan emosi.
silap2 leh bwak mati..
sia2 je idup.
kbhgiaan dunia xdpt.akhirat lg la.
nauzubillah.

to SHARAMLI,
tol2.lua kuat,lua hepi..
xsemestinye dlam hati elok beb..
tah2 berkulat.

to CHERYNA,
erk..cik..eh puan..eh pape je la.
saye ni gadis.saye gadis..
isk.adeh..

to MIESZ,
miesz cyg..trimas sgt kmu syg sama lumut.hehe..kamu ni comel ah miesz.rse nak cubit2 je..hehe
lumut x kuat mane..
tp lumut sudah smp tahap redha dan makin sedar..maruah mesti jage beb.

to SILAMPU NEON,
ble org dah salahkan ketuhanan ni..aku mmg bengang ah.sbb aku pon xleh nak hujah lebeh.sape la aku kan..isk.

ko miss byk post ek?ala..jgn majok sayang..alololo..kuci2...hehe

khucaie said...

hidup harus terus!

maiyah said...

salam adik.. mmg kita punyai bahagian masing2 betul tu, nape nak putus asa krn Allah menyayangi kita dan Allah melihat dan mendengar sejauh mana keimanan kita padaNya dan sejauh mana kita menerima ketentuanNya, Allah tdk akan menduga hambaNya tanpa kemampuan utk menghadapinya.. moga kawan adik akan cekal :)

lumut said...

to KIMISAI,

betul.
yang kita nak tu lah yg sampah snanye....
manusia itu buta dengan kesempurnaan dan kesenangan.aku juga begitu.sume same.papepon idup mesti terus.

to KHUCAIE,
terus je..jgn belok2..hehe

lumut said...

to MAIYAH,
terima kasih kak..
tak semua manusia itu sedar akan hakikat hidup.kite juge x boleh menyalahkan mereka yg buta akan ganjaran ujian itu diturunkan.sebaliknye perlu menarik mereka dari terus tersungkur..
thanks kak maiyah.

AbcdeFtyyhahh; said...

terkejut tite bace post ni, hikhik, best jgk kekadang ckp lu gua ni, hehe.

kak, mmg la dia tgh down tu, mcm2 kua dlm kepala, even syaithan da kene ikat, nafsu dia dapat kawal die, sian die.. jgn mrh terus2san, mmg kte xfhm die, tp kte wat2 fhm je, asalkan dpt tenangkan die :)


*skdr pendapat

lumut said...

to TYHAH,
haha..terkejut ek..lek2..

em tuh ah..die ikut perasaan lah.isk

Att Ashburn said...

lumt..benci btul bile jd yang last2 bace blog ni..sedih..eh, kalau anta komen last2 jgnlah x reply pulak ye..
anyway, nasiblah kau tak macam kawan kau tu..betul tak boleh salahkan Tuhan..apa2 pun die lebih mengetahui

lumut said...

to ATT,
alololo..ko janganlah sedih syg..
tgk aku reply ni..
aku tau ko rindu aku..
aku kan hensem..hehe..
aku syukur aku makin mampu berdiri..dan menerima takdir ini..
aku ada Dia..itulah kekasihku..=)

avid gunner said...

some tough love there...hehe
takut bakal-bakal anak ko nanti dapat mak garang....

p is an g said...

nanges itu bagus!!

ahakz.
reciting Quran adalah ketenangan terbaek.
yasin is da heart of Quran.
Quran adalah mukjizat terbaek.
so,
hati susah.
baca yasin.
konpem terbaek?

love da way u thinkg gurl~
yeagh =)

lumut said...

to MUZAM,
aku dlm blog je garang kot.haha..sape kenal pandailah judge aku nnt.hee

to PISEY,
wah!bagus ni..leh jadi pakar motivasi...hee..thanx pisey.aku berkata dari hati dengan akal.=)