Friday, September 18, 2009

hitam legam juadah perasaan

[entry ini telah diedit di malam raya kalau ikut malaysia!!!!!!!!!]
dalam masa kami tengah bersedia didapur untuk masak lontong,kuah kacang,kuih raya,kek lapis and ape2 je la yang boleh ditelan dipagi raya...."PENGUMUMAN" telah diadakan di internet bahawasanya kami perantau di AUCKLAND beraya pada hari ISNIN memandangkan anak bulan masih malu-malu kucing untuk keluar![emosi ni].dah lah malas nak cakap lagi.AHAD korang melantak kami puasa lagi ye..mari raya hari ISNIN kawan2 ye...selasa kita pergi jawab test ye sayang...tengok ni saya SENYUM.fine.fine.fine.
************************************************
sebelum apa-apa lagi,baik aku seru dekat korang.
::sila abaikan tajuk::-sebab tajuk tu langsung tak ada kaitan.

sebelum apa-apa lagi,aku nak buat sedikit ucapan penghargaan.
""oh ye,terima kasih aku tujukan buat semua juri-juri yang terlibat dalam memilih aku sebagai pemenang contest di blog zelo55 a.k.a penaja hadiah rm50 tu.masa aku tulis entry tu,aku langsung tak fikir nak menang memandangkan ini contest pertama aku join dengan memperuntukkan masa lebih kurang 1 jam untuk menaip cerita zelo rekaan itu.terima kasih kepada anda-anda yang turut terharu,sebak,meleleh mahupun tertonggeng cair dengan imiginasi aku yang tidaklah keterlaluan itu.apa yang ditulis hanyalah rekaan aku yang lahir dari sudut hati ini.maaf jika ada menyentuh hati mana-mana pihak mahupun meleburkan hati para gadis""
jika mahukan bacaan lanjut,sila ke sini.

tambah lagi duit raya aku dari rm100[pemberian diri sendiri] kepada rm150.
tapi dapat duit raya pon,tetap tak dapat kembalikan mood raya.
sesak dada aku sesesak "highway utara-selatan" untuk menahan sebak tatkala beraya di negara manusia berambut perang ni.memang tak ada feel langsung.

aku tahu korang semua dah balik kampung kan.dah terhegeh-hegeh nak anyam ketupat,cari buluh lemang,buat tart nenas,beli beras,susu pekat,gula pasir,keluarkan balang kuih raya...
aarrgghh...bagai-bagailah persediaan korang..
saje lah tuh nak jeleskan aku..
melompat-lompat girang cakap kat aku...

"lumut,aku dalam kereta ni nak balik kampung..mak ayah,banglong aku sume ade ni...kucing aku pon balik kampung..."

::nak aku bunuh kucing kau ker?pesan kat ayah kau drive careful..tak kemana kampung kau tu::

"lumut,aku tengah kunyah tart nenas ni,sambil anyam ketupat palas"

::so??nak aku anyam rambut kau jadi ketupat palas gak??::

"lumut,baju raya aku warna merah.kasut aku high-heel lagi..aku beli dekat sogo shopping dengan family aku.tak sabar nak pakai dipagi raya.."

::apa masalah adinda??jadi lain kegunaan heels kau tu kang.::

"lumut,tahun ni aku beraya sedondon dengan awek aku."

::sedondon warna ape??hitam legam??::

uuuhhhh..tercarik-carik hati aku ni beb.rasa sakit dia sama je lebih kurang cam rasa ko carik-carik kan bulu roma korang.ha cam tuh lah aku rasa.
tak cukup dengan tu...nampak pulak adik aku punya shoutout ym,
"tak sabar nye nak raya!!"

dik,nak kena bakar ke baju raya kau tuh siap boleh berani buat shoutout macam tu.ceh.
punya lah hebat penangan jealous aku dekat korang.
ntahlah.aku tak ada perasaan.serious tak ada.
hari ni dah lah tak pergi kelas.semua gara-gara aku tak ada mood nak jumpa lecturer tu.
sebab aku tahu lecturer tu confirm tak wish "selamat hari raya" mahupun "berhati-hati balik kampung" kat aku.
paling kurang pon die cakap,"have a nice weekend" tak pon cakap "jom kita berparty malam ni,friday night lah katekan"..
hampeh..

aku message member aku nak sedapkan hati mana tau ade jugak geng aku yang bagi cuti raya dekat diri sendiri.dah tuh dalam tv confirm tak ada "pakcik" yang duduk atas "kerusi besar" tu nak umumkan tarikh hari raya kan..

"weh,ko pergi kelas tak hari ini??"

"haha..aku pergi satu kelas je weh.sebab bangun tidur pagi tadi aku ingat dah weekend"

see??terbaik tak terbaik member2 aku..
kepala lebih kurang je kitorang ni.otak semua dah mereng.
mood semua jadi songsang penangan tak balik raya kat kampung.
tambah lagi berkulat kepala nak sambut raya bila:
raya ke-3 ada test lagi.
raya ke-4 submit assignment lagi.
raya ke-6 submit assignment subject killer lagi..

dah macam rancangan raya dalam tv pulak kan......
nak tak nak..itulah yang harus kami lalui...

so,apa yang aku rasa sekarang umpama "hitam legam"..
gelap seolah-olah tak ada perasaan...
mungkin perasaan tuh dah bercampur baur menjadi "lontong".
jiwa rasa sempit bak "nasi impit".
sebak membaluti hati bagaikan "tart nenas"
otak bercelaru umpama "kuih raya corn-flakes"
okay2 sorry sebab aku merepek lagi.
aku tahu korang tak nak dengar sampah sarap ni semua.

korang pon dah senyum lebar,nak balik kampung kan??
ada yang dah sampai kampung dah tuh...
baiklah,baiklah,baiklah...

aku berhenti disini..
perlu mengadap huruf-huruf dan nombor-nombor itu lagi,
tekan calculator bertubi-tubi,
print paper sana sini,
oh itulah ucapan rayaku buat diri sendiri.....

"selamat hari raya mak..ampunkan dosaku"
"anakku,mak ampunkan dosamu.maaf tak ada baju raya untukmu"
::selamat menyambut kemenagan ramadhan wahai saudaraku seislamku::
mohonlah kemaafan sesama kalian selagi terhampar waktu dan harapan...

52 comments:

Att Ashburn said...

wah..aku first..haha..bangga!!

Att Ashburn said...

part nak bunuh kucing tu lawak..huhu..
relaxla lumut, aku tak balik kg lagi pun..pas semyg raya bru blk seremban..anyway, esok2 pon insyallah aku pun beraya kat negara org jugak..so last raya ni la nak enjoy kan..huhu jgn jeles..
and aku suka metaphore kau psl raya.. jiwa rasa sempit bak nasi impit? haha..lumut..lumut..

Kapten Luffy said...

aku x semangat nak ke mana2. Hr ni dah cuti, aku duduk rumah lg

baginda® said...

Kami warga ERA PASCA ingin mengucapkan Salam Lebaran kepada semua pembaca blog ini... DAN....

Walauapepun....

Ampun maaf daripada kami andai...

TERkasar bahasa
TERsilap pukul
TERambil barang
TER'pau' duit
semua TER2 yang lain

Ikhlas dari kami warga Era Pasca:
Naruto Sensei & baginda®

chokio_nia said...

errr...senaseb la kte..lagi bes aku de orientation week owh..sengal tak management cni??dorg tatau ke aku nak RAYE!!!!!..okay2..enuff sed..slamat ari raye ah..rajen2 dtg la raye ngan aku..lol~

lumut said...

to ATT,
wah hepi ko ek..bagus2 tercapai gak cte2 ko nak jd 1st.weh,kampung ko kat semban ke..senegeri lah cmtuh.

to MONKEY,
balik kanpung la bro..huhu..pegi bakar lemang.

to BAGINDA,
uhh..terima kasih ats ucapan raye itu ye..=)

to CHOKIO,
ye kite serupa tp x same..sile cri perbezaan tersembunyi.erk??

yoro okino said...

lumut hari nie aku sibuk pasang langsir..lalalal..hehehe

selamat hari raya yer lumut...=)

sI tEDI said...

OMG! gambar itu sooooo lovely :)

oranglidi said...

semamat hari rahaya.

pandu cermat jiwa pun cermat. hehe..

dalam bahasa auckland, selamat hari raya ialah 'cokiri suaru rohya'. kan?

anaklaut said...

salam...cik lumut,

pertama sekali, tahniah kerana terpilih pemenang contest tu..meamg layak pun menang..satu entri yg paling best dan memukau sapa saja yg baca..)

bersabarlah..selamat hari raya, maaf zahir batin..n moga berjaya dgn cemerlang dalam test tu..

.aku insan biasa. said...

slamat hari raye tuk lumut..
jgn cdey2 ye..
same2lah smbut raye bersame housemate2 tersyg k.. :)

pngalaman beraya kat tmpat org itu pnting..xsmua org dpt lalui n rasainya..

maaf zahir ye.. batin xde kot?
haha.

lumut said...

to YORO,
pasanglah yoro..sile2...

to SITEDI,
yup..comel sgt kan..

to ORANGLIDI,
mne ko dpt dalam bahasa auckland tu weh??

to AKUINSANBIASA,
hoho..batin tuh ko pk ape ha??perasaan terguris pon kire batin gak ape.haha..
em ye..akn ku kutip kngn beraya di perantauan..huhu

to ANAK LAUT,
thanx anak laut..jgn la puji2 sgt..biase2 je tuh..huhu..
slamat ari raye k..

IkanMasin90(IM90) said...

lek lek..
aku pon raye kl gak..
sungai buloh jeeeh..
hahaha

pape pon aku nak mintak maaf kalo der uat salah kt ko k ;p

Wanita Mutalib said...

salam aidilfitri dek lumut..

kakak pun dah sampe kampung nih..

owh kakak takde high heel..selamat kakak ihiks..

jaga diri ye dek lumut :)

salam aidilfitri dari malaysia ..

::[si putihpurple]:: said...

whoaaa....agak mereng la kwn ko tu..
terbaek punye mereng..
bgun awl buleh duk lepak atas katil..
ketuk2 lptop..pastu buleh trpkir rse mcm bkn wekend plak..haha;D

lalu jadual tertempek kt board tu di jeling2..ye!!mmg bkn wekend..dan..1 klas sdh trlpas..thniah bat kwn ko tu..haha;D nexwix buat lg.,hahahahaha;D

cesss!!

maiyah said...

salam.. kalo pun sy bleh bersama kuarga tp tak bleh nak kuar jejalan huhu.. tak nak ssh kan kuarga, adik bedik takkan nak offer pong.. pendam jer ler.. saper ler yg tau kan.. pepun.. Selamat Hari Raya :D

nazri.sensei said...

hoho..camat ari raya lumut..pe kata ko g buat meriam buluh..g gegarkan itu auckland..haha..

joegrimjow said...

hehe
perasaan ni mmg dah kene dlu
2 pasal taun ni kene balik gak
lantak la semua tu
makan yg real lagi sodappp
hehehe

lumut said...

to AZZALIENA,
ko xde salah ngan aku pon.salah kau dipg raye ble ko mkn lemang x ajak aku.ha tuh slh.

to PUTIH,
tuh contoh terbaik org x saba nak raye..kalau cm org sabr...haha

to WANITA,
slamat2..time kasih ye kak..berbahagia slalu ye..mkn tu igt2 ye..huhu

to MAIYAH,
huhu..semoga akak tabah ek..
akak kan kuat!!!hee

to NAZRI,
aku buat bom lah cmtuh sng..

to JOE,
haha..gle x best kan joe raye kat sini...uuuhhh

AbcdeFtyyhahh; said...

hoho raye ke3 pekse. siannye. ktorg alhamdulillah tyme2 raye la ktorg cuti 3bulan :D

Jard The Great said...

lumutttttt....... kaler coklat tahun neh..... selamat berpuasa pada hari terakhir neh.. huhu..

Jard The Great said...

lumut..... ku pernah beraya 7 tahun kat negara org lain...... jgn bersedih2 ya.... nnt bila kamu dah balik mesia.. mesti ko rindu nk ke sana 'balik'....

Aku Beskot™ said...

hmm..best nye nikmati keindahan panorama kg..
burung² berkicauan..
kokokan ayam..
kambing mengmbekk..
harimau mengaum..erk.,
haha..

walo dimana jua kita berada,
sambutlah raye ngan penoh gembira..
=)

farah said...

selamat hari raya lumut.

nanti aku pos rendang utk ko.

err,

selamat menyiapkan assignment ye.

:)

lumut said...

to FATYYHAHH,
hoho..tuh la..ape nak buat..trime je seadanya..bet la ko ek.

to JARD,
wah!!meriahnye die nak raye...ushh lamenye 7 thun..blaka ke ikut suami?haha..gurau je jard.kgn mare.

to EN.BESKOT,
wooohhh beskot ade yg baju melayu kene hanyut dek sungai kang..haha..

to FARAH,
rendang??hohoho..baik ko neh farah..kene kang ni..hehe..slamat ari raye babe.

.rafiq. said...

sabar ye cik lumut. nah duit raya,

::RM 1.oo::

jangan sedih2 ya. raya2 tak boleh sedih nanti kena lempang. selamat hari raya dengan gembira tau.

razifembi said...

Janganlah sedey2 ...lumut <--- nama kamu ker, ker nama sebuah tempat di lumut?

"SELAMAT BERHARI RAYA BUAT LUMUT SEKELUARGA "

dari relaxjom ...

zhen said...

sbrlah yer cik lumut...
smpi maser dptlah tuh balik kg!!!
hehehe, nnt kiter rayer samer2...
slamat ari rayer cik lumut oiii~~
maaf zahir batin!!!

Jard The Great said...

=)

aku nk meriahkan blog ko raya neh.. hehehe.. bole?

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

slamat raya sis....tunggguuuuuu...

lumut said...

to RAFIQ,
ceh singgit xnak.nak duit rm5o baru tuh.haha..ade ke lempang..kasar ngan pompuan mane leh!!

to RAZIFEMBI,
than dude.itu bukan my real name.and not my hometown jugak..hehe.saje je letak name tuh.lumut=tumbuhan.sebab?xtau..xde sbb..salam lebaran.

to ZHEN,
huhu..sabarla ni zhen..da la raye ari isnin!!!!isk...
nak lemang!

to JARD,
meh ah jard dtg meriahkan..tp jgn dtg bawak juadah lak kat dini ari ahad..sbb ari ahad aku pose lg...huhu..anak bulan xmo kuar.

to AKUPENTOI,
tunggu ape??buluh lemang?
hehe..salam lebaran bro.

khucaie said...

selamat hari raya! may u have a blessing hari raya!

p is an g said...

ke hadapan cik lumut yang macho.
sesungguhnya raya di mana-mana pun akan lebih bermakna dengan penghayatan yang terbaik oleh dirimu sendiri.jangan gusar.jangan dengki.itu hanya mainan perasaan.

ecece.
boley x ak nk pujuk dgn ayat tu je?
ak da lapa ni.
nk serang dapo sat tgok apa ada.
ak minum jus oren n fresh milk jela eh.knpem kt tmpt ko pon ade kan.
huhu.

selamat hari raya dear!!

-akuyangmemangbaik-

nazri.sensei said...

gua datang kutip kad raya ni..haha...lalala~

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum. selamat ari raya!
selamat menjawab xm
hehe

lumut said...

to KHUCAIE,
thanx kawan..hee..=)

to PISEY,
wah3 kamu pisey..pandai da pjuk org yerk..hehe..btol la tuh..raya tu kan ibadah..xleh sdey..hmmm.tp aku nanges gak.segelen airmata.

to NAZRI,
sile2..bawak bakul x nak isi kad?hehe


to YUSUF,
w'salam yusuf.thanx krn mendoakan..=)

Ber_uwang said...

apa lah nak di heran kan raya tu.. aku kat malaysia pun tak raya, hanya bersyukur sebab puasa penuh..

hikayat aku dan mereka said...

lumut.. rileks k.. saya yg beraya kat Msia ni pun mcm tak beraya.. setiap kali raya,cuma pergi kubur.. then balik umah tgk tv... jiwa aku dah mati utk layan raya2 ni... but then.. kdg2 happy gak bila ada kawan2.. tu pun kene tunggu nak dekat hujung raya ar...
Salam aidilfitri!

bLurr said...

Raya ke3 dah. Mat ari raye. Jangan sedey2. T da blik raye taun depan2 ke, mesti rasa sonok. Sbab lme xjmpe.hehe

Daffodil D said...

sadisnye dikau beraya disana! hik3. jgn masham2. selamat beraya. besederhana suda~

lumut said...

to BER_UWANG,
yup..kamu pon jgn sedih2 taw..raye itu ibadat.bukan adat.hehe

to HIKAYAT,
em biase lah org kite,smakin ari smakin ikg kemeriahan menziarahi saudara mara..hehe..makan jugak yg best!=p

to BLURR,
xpe..raye aji nnt aku balik..yehhaaa..slamat ari raye dude.

to DAFFODIL,
mmg bersederhana pon...huhu...slaamat ari raye weh...

ijad said...

selamat hari raya...makan apa di pagi raya yang pertama tu ya...mungkin ketupat kot..

seroja jingga said...

salam lumut..wah wah!..memang hitam
legam feel ni..ni lepas geram
la ni lumut ye..lumrah..

masih belum terlambat
nak ucap kat lumut slamat hari raya..jgn tensen2..k

take care

.rafiq. said...

ai dah habis beraya ke?
heh heh heh.
rilex2.
jangan marah2 nanti kena lempang.

lumut said...

to IJAD,
makan2 angin je..hehe..

to SEROJA,
hee..udah puas beraya ke kak..slamat ari raya juge..

to RAFIQ,
isk kamu neh,asik main lempang orang je..merah pp.hehe

joegrimjow said...

ingatkan kamo update
update laaa

joegrimjow said...

eh
kamo dew fb?
add add

lumut said...

to JOE,
bg laluan dlu kat merea nak cerita pasal raya..hehe..fb?udah ku delete..huhu

joegrimjow said...

hek elee
buat la balik
ad plak delete
ish2

░♥si lampu neon♥░ said...

mati2 aku ingat entry ni real....! ko nak kene sepak laju2 tak? haha

lumut said...

to JOE,
ye2...lek2..

to SILAMPUNEON,
erk jangan sepak.lempang xpe.hehe

caluk@cencaluk said...

meow meow meow err ade kena mengena dgn citer kau ke he he