Tuesday, September 22, 2009

seketika cuma


-19/09/09(sabtu)-
10p.m
setelah diumumkan bahawa kami perantau auckland raya pada hari isnin,aku terus rasa hilang semangat.bertambah sebak itulah yang membaluti diri aku.walaupun jauh,paling tidak aku mahu sambut raya pertama dan bertakbir bersama rakyat malaysia

-20/09/09(ahad)-
3a.m
terima kasih aku ucapkan buat anak bulan.aku masih berpuasa pada ahad keesokkan harinya.tepat jam lebih kurang 3 pagi (11malam waktu malaysia),aku mengambil wuduk.entah mengapa,aku ingin sekali memasang takbir dan bertakbir bersama seluruh umat islam dimalaysia.

manik-manik jernih sudah mula menjengah pipi.mereka tidak segan sama sekali.hati sebak meronta-ronta seolah-olah memujuk rayu.sebak.itu saja yang mampu aku ungkapkan dimalam raya jika ikut malaysia.air jernih makin laju membasahi pipi.esakkan semakin mula memecah kesunyian ketika itu.aku lepaskan saja.kenangan bersama keluarga,memori manis dan pahit kembali bertandang.esakkan aku semakin menggila.

kusarungkan telekung,kuhamparkan sejadah.aku mula bertemu "kekasih" hati yang sebenarnya.tiada siapa lagi harus aku merayu,mengharap dan mendambakan kasih.tiada siapa yang sudi mendengar rayuan suara hati melainkan Dia.malam ini malam terakhirku di bulan ramadhan,aku tidak sanggup melepaskan ketenangan bulan yang mulia ini.
aku sujud..esakkan demi esakkan aku lepaskan.sudah tidak tertahan.sudah tidak mampu aku sorokkan.lalu hati ku berbisik..
"tuhan,terimalah taubatku"..
terlalu banyak dosa ku yang lampau sehingga aku diuji tanda diberi amaran.kebahagiaan dan senyuman lalu hilang entah kemana.aku meminta semahunya.walaupun terasa hina meminta-minta,tapi aku yakin Dia akan mendengar rayuan ku segala.dalam sujudku diiringi tangisan menggila.terasa hina.itulah yang aku rasa.menangis aku semahunya.malam itu aku habiskan bersama Dia,aku luahkan segalanya sehingga aku terlelap disejadah itu bersama sisa-sisa airmata.oh Tuhan.

6.30am.
berdiri aku didepan cermin.tanpa diminta,airmataku gugur.takbir raya yang ku pasang sejak semalam masih mendayu-dayu walaupun hari ini aku masih berpuasa.tertumpu aku pada"parut" yang satu itu.parut itu membawa kenangan yang pasti sukar untuk aku lupakan.ku ketip bibir.menahan sebak.peristiwa 26 november itu ntah mengapa sukar untuk aku kikiskan dari ingatan.kemalangan yang melibatkan kami berdua menjadi kenangan yang sukar untuk aku lupakan.saat itu,aku rasakan tangisan si dia sangat ikhlas kerana sesal akan kecuaian dan tangisan syukur wanita yang disayanginya masih bernyawa.dia tidak kehilangan aku ketika itu,namun hari ini..aku kehilangan kamu....mengapa.

ku baca sms pemberian keluarga dan rakan-rakan mengucapkan selamat hari raya.kali ini tiada lagi kata-kata indah dan janji-janji manis dari dia insan yang kucinta.segalanya sudah berakhir.kau harus terima........dia sudah pergi.tiada.

tangisan malam itu hebat menggila.aku lepas apa yang terbuku dihati agar di pagi raya nanti airmata ini sudah tidak akan tertumpah lagi.ku pesan pada si hati,
"hey hati,aku mohon usah kau bersedih di pagi raya nanti,jangan paksa sahabatmu airmata tertumpah lagi..biarkan kau dan airmata bertemu pada malam ini memohon padaNya"

dan di pagi raya itu...hati menurut kata...
tiada pertumpahan airmata menggila tatkala kenangan lampau menggoyahkan jiwa..
aku hanya benarkan ia menitis tatkala memohon kemaafan dari sahabat tercinta...
ye sahabat,
aku sayang mereka.....

::berjanji aku sendiri,anak kecil itu masih punya tanggungjawab::

50 comments:

13247 said...

gua igt nk anta lemang ngan dodol kat lu..tp gua x tau alamat lu la..
auckland?ape jadah name ntah..
kalau neverland umah jacko tu gua tau la..

Wanita Mutalib said...

kakak yang duduk sini sedih juga baca luahan hati kamoo..

tak tau nak kata apa buat kamoo tenang di sana..

apa2 pun, yang di sini sentiasa mendoakan dek lumut di sana kay..

wawan said...

hmmm, saya harap, aidilfitri ni dapat jadi satu platform untuk awak memulakan lembaran baru dalam hidup awak...kadang2, kita perlu kalah untuk memenangi sesuatu...tetapi, bukan bermaksud kita pengalah selama2nya...

saya yakin, semua pembaca blog awak ni, nakkan tengok awak gembira dan tenang hati nya...begitu juga saya...

(^____^)

IkanMasin90(IM90) said...

lumut aku tau ko kuatt
kau kena kuat untuk hadapai semua nih..
ak boleeh la kata kan.
sebab ak kat sini..
tah nanti macam mana plak ak kat india..sambung belaja..insyaallah kalo dpt..

doi..sedey ak bace..
ko bongsu ek

itafukada said...

alahai lumut..aku sedih bc di atas tu.sumpah mcm nak nangis.iskk..

anaklaut said...

salam....cik lumut,


saya membaca entri cik lumut dengan penuh minat..saya dapat selami dan faham apa yg cik lumut rasakan..banyakkan bersbar.

berhari raya di perantuan menuntut satu mengorbanan yg sangat tinggi..terasa terasing, rindu pada keluarga dan teman-teman semuanya bertamu di sanubari..semuanya saya dapat rasakan, dalam masa yg sama terpakasa hadapi test lagi.besarnya dugaan yg kamu hadapi.

saya doakan agar kamu kuat dan tbah..

anaklaut-

Att Ashburn said...

lumut...sedihnye bace entry ni..pape pun, semoga ko kuat and be happy always..kayh :P

bLurr said...

Aku tumpang sedih.
Hope ko tabah.
Menangis je selagi boleh di hari raya ni.
Bukan selalu dpt peluang menangis mcm ni. =)

Be strong!!
Moga Allah memberimu ketenangan...

Kapten said...

salam perkenalan lumut yg femes itew,

syukurlah kamu ingat padaNYA. Wa sangat malu, wa enjoy saja hali laya. Uwaaaa

hikayat aku dan mereka said...

kamu... kamu sgt kuat, cerita kamu sgt menyentuh hati... hati perempuan walau sekering mana,pasti akan tersentuh...
kamu sgt kuat.. itu saya tau... dan kamu kene kuatkan diri kamu selalu... =)

AbcdeFtyyhahh; said...

awk punye kekasih ke ygpergi itu? semoga dicucuri rohnye . amin.

caluk@cencaluk said...

lumut dah berapa raya kau nangis nie hhmm, sorry lah 2-3 menjak nie busy tul nak lawat blog kawan2 hu hu, nie pun dah kerja waaarrghhhh err aku lak nangis ha ha.

Ries Lee said...

lumut...
jangan sedih2 k...
kuatkan semangat...
hepikan diri...
enjoy ur raye... :)

seroja jingga said...

salam lumut,,
i know u re broken hearted..
still tak tau the real
story of u..
but one thing for sure..kuatlah
wahai lumut..kenangan tak kan hilang
biarkan ia pergi..jgn biarkan
kesedihan berlagu di hati..

Tuhan itu ade dgn kamu..
pohonlah ketenangan..jgn
bersedih..

entry ni buat kak jingga sebak..
sungguh! ade air jernih dikelopak mata..
..dan akhirnye..tertumpah jua..

**amal kan surah TOHA ayat 1-6
insyaallah..kamu tenang

lumut said...

to IEZAT,
eleh..ckp je tuh nak anta..nnt mesti ade alasan lain plak menyusull.tipu2...hukhuk

to WANITA ITU,
maaf ye kak..saye bukan ingin minta apa2 dari kalian..cume ini je tmpat saye boleh luahkan ape yg terpendam tanpa mengganggu sesape..huhu.thanx krn mendoakan saye..

to WAWAN,
insyaAllah...Allah itu Maha Adil..saya juge berharap saye mampu melangkah pergi meniggalkan kenangan pahit itu...cuma saya masih goyah...kadang2 jatuh juga..thanx sume.

to AZZALIENA,
luaran aku mmg nampak kuat..nampak teguh..dari dulu sume org akan kata aku kuat..nampak ego..tp dlm hanya Allah yg tau..aku doakan kau juge trus berjaya nnt...all d best babe.

to ITAFUKADA,
hmmm..aku bukan nak buat org sdih..tp itu sekadar luahan apa yg aku rasa...huhu

to ANAK LAUT,
em tapi saya tahu ujian yg saya lalui ini belum cukup besar berbanding mereka yang perlu berperang di hari raya untuk selamatkan hari keluarga..thanx atas doa kamu anak laut.saya cube kuatkan smgt.cume kdg kala saya goyah lalu jatuh.tp ape pon..saya akn bgn truskan kehidupan ini...

to ATT,
att,jgn sedih...kalau ko senyum..aku pon snyum...ini sekadar luahan perasaan aku.ntahlah.

lumut said...

to BLURR,
terima kasih doakan aku..terharu bile ramai mengharpkan kebangkitan aku utk kuat mcm dlu.aku cube.cume kdg2 aku jatuh.aku masih goyah...tp aku akan cube tepis sume perasaan yg x best tuh.thanx sgt..

to FATT,
femes??eh mane ade la..bagus kamu enjoy..bila kamu hepi sume org sekeliling kamu akan hepi jugak.

to HIKAYAT,
luaran mmg nampak kuat..tp dalam..huhu..kamu jgn sedih2..saya cume luahan isi hati je..bkn nak sedih kan org lain.hehe..

to FATYYHAHH;
erk..ko ni dah salah tafsir ni..sastera sgt ke ayat aku?

to CALUK,
hmmm..aku nangis malam raya and pagi raya ikut malaysia je...lepas tuh pagi raya auckland aku x nanges dah.airmata aku dah kering...kerja baik2 caluk.jgn nakal2.

to RIES,
thanx ries..terharu aku..aku akan cube kuatkan smgt selagi aku mampu..aku tau aku masoh ade tanggungjwb lg perlu aku settlekan..thanx ries.apprc8 sgt.

to SEROJA,
hmmm..yes i am...saye ngaku itu..huhu...saya akan cube utk tepis kesedihan yang bertandang..namun saya juge insan biasa..kadang2 gagal...
thanx kak seroja..x putus2 bg smgt..akak jgn nangis..kesat airmata itu..sebak pulak lumut.

rizputra7 said...

kamu jgn sedih lumut...nanti aku jadi sedih gak...huhuhu..ceriakan harimu lumut...

Nabil Fizri said...

sedih sebab rindu.

nanti waa anta pengubat rindu lu.

joegrimjow said...

at least ad gak fmly anto msg
ni ha kene call sendiri tanya
haha

standard la tu
best pe raya xde family ni
jarang2 pengalaman

anaklaut said...

joegrimjow...tau lah dia study kat london sebelum ni..


apapun..terima kasih singgah AL

lumut said...

to RIZPUTRA7,
huhu..eh2..kamu jgn sedih..ok2..kalau aku sedoh buat kamu sedih gak..aku x sdeh la..huhu

to NABIL,
pengubat rindu?apakah itu nabil?boleh jamin sampai ke?hehe

to JOE,
yup..1 pengalaman yg x semua org rase..thanx joe.

to ANAK LAUT,
erk..jgn mrh joe..cian die.=)

caluk@cencaluk said...

lumut kerja nakal2 tu camne ye ha ha

lumut said...

caluk,elelelele..cm tatau nakal tuh cmne..hehe..jgn nakal2.kang kene lempang.

caluk@cencaluk said...

he he aku ingat kau nak kasi aku lempeng

farah said...

lumut,

ko buat aku rasa nak menangis.

meh sini,
aku nak kongsi duwet raya ngan ko.

:D

maiyah said...

salam.. sesungguhnya kehilangan itu amat pedih apalagi dari org yg tersayang, bagaimana nak jalani hidup bersendirian mendidik anak2 namun kerelaan dlm redha ketentuan Illahi bahawa kehilangan itu adalah kehendakNya.. yg terpahat dlm minda satu masa nanti pasti kan ketemu jua didunia yg kekal Insyaallah.. baca ni jadi sedih lak.. moga tabah

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

past is past....

lumut said...

to CALUK,
boleh je kalau ko nak rase.tp kang x pasal2 ade org marah aku.xjd nak lempang ko.

to FARAH,
erk farah,ini bukan iklan nak mintak duit raye..xpe..ko simpan je..ko anta lemang kat sini pon dah cukup.huhu

to MAIYAH,
kamu mmg tabah.jgn sedih bace luahan hati ni.x seberapa pon.saje ngade2.bia saye je tau apa yg tersimpan..kamu kuat!

to AKUPENTOI,
yup..itu betul..ko apesal senyap?nak kene lempang?

nazri.sensei said...

MUT..baca buku lahh..esok test..haish..

sI tEDI said...

cik lumut.. jgn sedih2.. be strong okey?

kawanko said...

lumut,sedih...ak x sangka smenye berakhir mcm tu je.ak tau ko sdih gle.tp ko kne trime.tbah kan ati ko weh.

IkanMasin90(IM90) said...

pergghh
ade magic dah lame ak anta semua kat ko
relaks k..
ak sentiasa ade bersama kau
huhuhu

lumut said...

to NAZRI,
isk..xnak!

to SI TEDI,
maseh kamu.saye cube!

to AZZALIENA,
ceh ko..nak tggu magic bagai..ape gume pejabat post?hehe

to KAWANKO,
hmm..sumenye dah berlaku..xleh nak patah balik waktu.

p is an g said...

mut.
ak duk kumpul duit raya nk gi jenguk kau je ni.
boley x?

haha.
=)
hepi2 sokmo di mana jua anda berada.sbb ade yg 24jam xpenah lekang bersama kau.

Jard The Great said...

lumutt..... jgn ar bersedey.. meh ku lap air mata ko..

hehehe.... aku tau ko tabah.... nways... waa.. ade gmbr lama laa!

lizz said...

wah. kau bikin aku sedih ar wei.huhuhu.

menangislah semahu mana yg kau boleh. aku dah kering air mate mase nangiskan pemergiaan ayahanda tercinta dulu.

ko kene kuat, kalo rase2 ko dah khilaf salahkan takdir macam aku kadang2..cepat2 mohon ampun pade Allah.

Kadang2 aku terlupe gak, kite cume peserta dlm permainan dunia milik Tuhan. Takdir tu ibarat aturan permainan yg wajib kite tempuh. huhuhuhu.

ok, mood sedih aku sampai balik :P

lumut said...

to PISEY,
wah pisey..gempak gle ko siap nak kmpul duit..hehe..aku tggu syg~

to JARD,
huhu..itulah satunye1 gamba lame yg lumut ade...yg lain tah mane

to LIZZ,
hu...smp 1 tahap airmata tuh akan kering..tp airmata tu ade pasang surut..ble die pasang..tuh yg melimpah..huhu...dah ko jgn sdih2 izz.

Aku Beskot™ said...

(",)
ni je yg ak mampu beri..
ikhlas tau senyuman tuh..
jgn sedey²..
ak pon turut sedey gak.
hoho..

SwEetForEst said...

jgn sedeyh2 keyh...kuatkn semngat tuh...

cik GULA-gULA said...

lumut yg miez sayangi:) cewahh..
miez tahu kamu kuat!! u go gurl>>:)

semangat tu yg kita nak cari..semangat kamu yang miez nantikan..:)


gud luck!!
papehal, roger2 k!! kamu masih punyai sahababat2 yang sayangkan kamu:)


sayang kamu..ingat tu:)

░♥si lampu neon♥░ said...

jgn sedih2 lumut. ko bape tahun lagi kat auckland? ade duit lebeh nnt beraye la kat malaysia yer..=)

susah kan nak lupakan EX yang tersayang. hampeh betul arr...

mamai said...

aisyeh lumut sory pakcik tak sempat nak mengomen kat sini

sibuk memburu ketupat dan lemang dan beruk band yang cam siput..

kamu masih feeling lagi yer...tak mengapa lama-lam aku akan biasa dengan ketiadaan dia

bungacahaya said...

Selamat berjuang di perantauan..
Aidilfitri world!

ezany said...

jgn sedih2.. cuba2 la ketawa.. kan ketawa tu penawar duka..

tp sesape yg mengalami sendiri jer tau cemane beraya diperantauan ni..

sofi said...

lumut,you made me cry once again.
dah la tu..
jgn nangis k..

cari r something funny2 siket..
laughter is the best medicine what?
huhu

hayatito said...

sorry2..sofi ni my mom pny blog.
hhehe..

hayatito ni..

lumut said...

to EN.BESKOT,
wah..manisnye senyuman.silap2 penug dengan semut nnt.

to SWEET,
baik puan..saye cuba...ubat xde?hehe

to MIEZ,
wah smgt nye miez...best tgk miez neh..sntiasa ceria..luv u sis!

to SILAMPUNEON,
mmg susah utk aku lpekan die...ntahlah.

to BUNGACAHAYA,
terima kasih bunga!selamat2..

to MAMAI,
tau pakcik sebok beraya..tp aslkan hulur duit raya sini..lumut pasti ampunkan kamu.hehe..em pakcik,bia mase je yg tntukan.

to eZANY,
dah cube ketawa da..tp kdg2 ape yg terpendam harus diluahkan..

to HAYATITO,
hebatmak ko layan blog ek..ko jgn nangis..aku sekadar luahkan ape yg aku rse je..hmmm....

anaklaut said...

salam...cik lumut,

terima kasih sudi singgah anaklaut
ulasan cik lumut sangat saya hargai..

tq..

lumut said...

to ANAKLAUT,
erk thanx kembali...=)

to ANONY,
aku macho?tp x semestinye x leh nangis kan?

Anonymous said...

lumut kuat!ko kan macho..