Tuesday, June 29, 2010

mencari cinta

lumrah manusia mahu disayangi.diberi perhatian,diulit rasa sayang.sekeliling aku ada antara mereka sibuk mencari cinta.pada yang sudah temui cinta hati mereka,tersenyum puas.bahagia...kadang-kadang timbul rasa cemburu disudut hati.kau sakit ditanyakan khabar,kau lapar ditemannya makan,kau sedih..kau punye teman berbicara..segalanya aku lihat indah tentang perjalanan hidup kau...tanpa aku sedar,aku sudah mula membanding-bandingkan.....aku tidak sepatutnya begitu.

"waaahhh...so sweet cara korang kenal",kata milah kepada teman kami sepasang suami isteri...kami berbual tentang pasangan.tentang siapa antara kami sudah dicuri hatinya oleh sang lelaki...

"kau dah berpunya??",lalu angguk seorang teman berhadapan aku."kau pon ker??",lagi persoalan buat teman-teman disekeliling aku..kiri kanan ada yang tersipu malu,ada yang yakin mengaku,ade yang senyap membisu....aku hanya memerhati..menilai dari sudut aku sendiri..rata-rata dari rakan sepasukan sudah berteman.hati mereka sudah berpenghuni.pintu hati tertutup rapat disemai cinta sang lelaki...aku senyum.seolah olah turut merasakan kebahagiaan gadis-gadis dihadapan aku...namun jauh disudut hati..sedikit rasa perit tercalit..sang syaitan membolak balik kan hati aku...aku tau.dan aku akan terus terusan melawan semua itu....tak kan semudah itu untuk aku mengalah.

"kau pulak?",kali ini soalan diajukan buat aku menanti untuk dijawab.aku sekadar tersenyum..senyuman yang seolah olah aku bahagia bersama seseorang....aku senyum lalu..."aku single...",itu saja yang keluar dari mulut aku....seperti biasa,mereka akan berkata aku sekadar menyorok sedangkan aku sudah berpunya.kenapa ye,ramai diantara mereka tak percaya..tiada siapa yang menjadi penghuni hati aku lagi......aku kata pada mereka,pintu hati aku seolah-olah sudah tertutup...mungkin belum masanya untuk aku bukakan...dan mungkin belum tiba masanya orang yang tepat akan aku temui.....cinta memang mudah untuk dimiliki..tapi tidak pula untuk dipertahankan...lagi-lagi...untuk mempertahankan cinta berlandaskan iman....tiada siapa mampu.percayalah...bila kau sudah diulit cinta manusia....pasti dan sangat pasti...cinta pada Dia akan terabai...kau lupa...

pernah dengar kufur nikmat??aku percaya semua orang kufur nikmat..begitu jugak aku....kadang-kadang,bila kita diberi nikmat bahagia,ketenangan...kita seolah-olah makin jauh pada pemberi nikmat...kita bongkak..setuju??

buat diri aku sendiri....aku tidak pernah berhenti untuk mencari cinta manusia....aku juga manusia biasa,mahu disayangi sama macam kamu semua...tapi bila aku fikirkan balik..macam mana kehidupan aku jika aku dikurniakan cinta manusia yang memenuhi ruang hati ini kelak?adakah ruang cinta untuk Dia akan makin pudar??adakah aku akan seperti dulu??sibuk dengan dunia sendiri...lalu lupa aku hanya hamba....jika kesunyian adalah yang terbaik untuk aku.....biarkan aku begini...

terus-terusan sendiri.....
.

No comments: