Tuesday, January 26, 2010

bukann menDADAk.

**entry ni dah lama dalam draft.wa baru angkat bawak keluar.

ha baca baik-baik sikit eh.tajuknya ialah bukan menDADA menDADAK.ala saja ulang.mana tahu salah baca pulak.nanti hampa korang datang sini langsung tak ada cerita pasal buah dada.kang aku pulak yang disalahkan.sejak naik keyword yang pelik-pelik aku pon jadi seram nak menaip.

aku bukan alim.aku bukan penceramah bebas.aku bukan anak imam.aku bukan anak ketua kampung.aku bukan anak mak ayah kau.bukan.memang bukan pon.so,aku ni memang banyak cacat cela.lompong sana sini memang tak payah cakap lah.tapi apa salahnya kalau dalam hati masih ada niat untuk jadi lebih baik.tanda hati masih ada ruang-ruang putih.bukan hitam sepenuhnya.tapi sikit-sikitlah.jangan mendadak.jangan setahun kau tak solat,tup tup esok kau nak jadi imam.kan susah macam tu.jangan paksa diri.jangan.contoh mcam kau selalu cakap SERIOUS SHIT..lepas ni tukar lah jadik SERIOUS SHEET.see??slow-slow kan berubah..hehe

ada pengalaman sikit masa kecik.tak tau la korang buat ke tak.bila mak suruh pergi solat,aku akan masuk toilet basuh muka.basahkan tangan kaki.budget amik wuduk.masuk bilik.tutup pintu,aku bukan solat pon.aku senyap-senyap je melepak atas katil.entah apa jadah buat macam tu aku pon tak tau.memang tak rasa bersalah langsung.agak lama sikit,aku keluar bilik tanda dah solat.buruk kan perangai?korang pernah buat?aku pernah.haha..sorry mak...

tapi bila dah besar,kalau still tinggal solat,tapi tak rasa apa-apa..agak-agak..akal kau paras mana?ada tak kedalaman nye 3 kaki?ke masih cetek paras buku lali?tak payah jawab kat ruangan komen.aku bukan nak tahu pon.aku tulis ni sebab nak nak ingatkan diri sendiri.biar tak lupa.sikit-sikit nak jadi lagi baik ok kan?

benda paling basic ni.solat 5 waktu.ini pon ramai yang payah nak tunaikan.lagi-lagi solat subuh.betul tak?hehe..baik ngaku...

sumber: ehsan para sahabat.
lokasi kejadian: sekitar new zealand.
tajuk: bersolatlah sebelum anda disolatkan.

gambar hanya sekadar berkongsi pengalaman.
bukan nak tunjuk bagus.



33 comments:

black_mel said...

yes...jadi pengomen yang pertama...mana ah ian nie?xnk komen ker?aku setuju...yang paling penting dalam hdup kita ni adalah solat..itu jugak yang membezakan kita dengan orang bukan islam..

Nini teDDylicious said...

aku pernah jugak wat cam kau buat tu mutt..

isk..

ape laa aku pk time tu eaa..??

zaman jahiliyah..kanak2.. iskk..

black_mel said...

nice lumut..akhirnya ko dah insaf...hehe..

Frodo Baggins said...

solat tiang agama ...




jap wa sambung komen ...
kita meeting dulu.
bye

lumut said...

BLACK_MEL,
haha..hampeh.bunyik ko ckp mcm aku setan sgt je weh..hakhak...ko pon aku tgk makin insaf.syukur2...hehe..pehal lak ko tunggu ah ian komen?die nga sebok keje tuh...hehe

NINI,
yesssssssss...ade geng.sebbek bkn aku sorang..hehe

FRODO,
betul2..
dah pergi meeting dlu k.

hBz said...

datang sini baru nak ajak ko pg karoeke. 2 hari tanpa keluar dari bilik.cancel la

cik helena said...

lumut.aku penah buat camtu masa kecik!sius!huhu

skng tak dah..

otak ketat said...

wowww. yg kt snow tuh plg respek. sejuk kot. hehe. betul-betul solat itu wajib. marilah kita solat sentiasa ;)

ct odah said...

dulu mse skolah techer aku ckp..klu susah sgt pun nk smyg..jgn la smpi tak smyg lgsung..stat bt sket2 dulu..lame2 kte takkan tgl kan..tu yg teacher aku ckp la..bkn aku..hehhhe

miza rahman said...

wajib!selagi kita di bumi ALLAH SWT. Kalau xmo solat, ekau cari la bumi lain yg bukan milik DIA..

love.

mamai said...

kalau hendak di mana-mana pun boleh asal suci tapi kalau malas masuk masjid ada aircon pun boleh tido

jane said...

muttt

hahhahaha
weih aku prnh buat gak mcm ko masa kecik2 dulu..
kahkahkah

jahat kan??
kalo ingat balik dosa jer tipu abah
huahuahau

oranglidi said...

sejuk nye sujud atas salju.

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

insaflah wahai yg belum insaf lagi.. bagus entry nih.. peringatan utk diri sndri dan jugak pembaca :)

maira said...

aku pun penah wat dulu mut..
masa kecik aku siap tebar2kan telekung lg tkut mak aku ckp telekung xberusik..heheh


mesti sejuk giler kt sana kan..
sbb tula xde niat lgsg aku nk fly,
xtahan sejuk maaa~hehe

mish u byk dear..~

sharamli said...

ha3..rasanya sem0 budak2 suka wat cmtu la mut...1 lagik time bulan p0sa...mas0k bilik air lama2..hirup air k0lah

Wanita Mutalib said...

Alhamdulillah :)

aloy_paradoks said...

alhamdullilah..

shakinah said...

:)

.rafiq. said...

baru nampak pakaian yg cmtu pun dah tutup aurat kan. tak risau lg pasal telekong.

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

wajib~

tinggal dosa~

saypOOL rafhtello said...

kat mane2 je boleh solat..niat yg penting.. =)

BISKUTMARIE(",) said...

alhamdulillah...

subuh mmg paling susah...
tak pe cube...
jangan mendadak...
:D

laila said...

yg aku perasan
kwn2 aku kat oversea mcm ko pn
mmg lg rajin dr yg kat mesia ni
n korang punya aktiviti keagamaan pun byk kan

siv said...

gua penah buat bai.
:D



kat sane mmg tak ade tempat utk solat?

ini blog wirdah said...

maksud disebalik gambar,islam tak pnah nyusahkan penganut agamanya. kat mana2 pon kite leh solat asalkan cukop syarat :)

mUTe said...

Mut... Kat johor org solat dalam salji jugak. Tapi tyme ader salji la.

(kalo aku, mundar mandir dpn ayah aku pakai kain pelikat. Cover baik nyer. Hahaha!!!)

:: hayati :: said...

lumut penah amek wuduk ngn salji x???...hehe

rimieilya said...

alhamdulillah stkt ni masih solat dengan penuh kecuali time ABC..

paling tak suke bila tau ada dikalangan sahabat2 yg dh besar panjang tp masih meringankan solat terutamanya lelaki. tak boleh terima langsung..

(sory kalau ada yg terasa)

Frodo Baggins said...

sambunk komen

>>___<<

terus terang dulu mmg jahat.
tp solat mmg banyak tolong
n buatkan kita x terjebak
dgn mende2 yg HITAM
nakal2 manja tu biasalah ...
tp setiap org akan berubah kan ..


"solatlah dengan SEMPURNA"
itu kata abah wa ...
good entry lumut
and pics ni ingatkan saya
ngan sesuatu .. hehe

aemyLina™ said...

haha.., aku mmg join nko la lumut..
aku pon pnh wat gak msa kecik2 dulu...
pe ntah yg aku pk...
sorry la mama abah... huhu...

seb bek aku da tobat.. haha

Adeqq said...

entry ni buat aku tersenyum. =)

Lifesaver said...

aku penah buat macam tu waktu kecik dulu...darjah 5 kot..lepas tu mak aku dpt tau..aku terus insaf..