Monday, January 25, 2010

dosa

bertanya Aisyah ra : “wahai Rasulullah.., jika semua musibah adalah menghapus dosa, apakah seorang tertusuk duri juga ada penghapusan dosanya?, maka rasul saw menjawab : Betul, bahkan kegundahan hati pun merupakan penghapusan dosa. (shahih Bukhari)
[ada orang forward dekat ym pagi tadi]

penghalang doa..
semalam wa pergi usrah...wa dapat sesuatu yang wa nak share dekat sini.sana sini wa,lu orang,member-member wa sume mengeluh diuji.menangis mintak pada Dia apa yang wa dan lu orang mahukan...lepas tuh sebuk bertanya kenapa tak dimakbulkan...jawapan nya mudah....sebab kita,wa,lu orang semua meminta tapi dalam masa yang sama terus buat benda penghalang doa.wa cakap memang pandai.tapi nak buat sangat liat.wa akui....


fenomena nye mudah je.


lu tak ikut cakap mak abah lu.tapi lepas tuh esok lu tadah tangan nak mintak rm50 kat mak abah lu.lu agak-agakla..dapat tak???


sori kalau wa pandai cakap je.tapi ape salahnye ambil ape yang disampaikan..bukan pandang siapa yang menyampaikan...wa masih mencuba untuk jadi kearah lebih baik..sebab tuh Dia uji wa.....
kalau kau nak berubah..tak payah sibuk nak fikir apa perubahan yang orang akan nampak nanti kat diri kau..cukuplah sekadar kau je tau sejauh mane kau dah berubah..bukan nak mendadak..tapi sikit-sikit ok kan??
susah gile nak hindarkan diri dari buat dosa kan?serious susah..huuuuu
sori kalau wa bukan yang layak nak cakap mende2 macam ni.cuak jugak nak tulis benda-benda macam ni.sebab takut ramai pertikaikan perangai wa pon macam setan sibuk nak cakap sana sini.lu fikirlah sendiri..

57 comments:

Anonymous said...

good!
mari sama2 kita bermuhasabah diri.
hidup ini tidak panjang.

silent reader said...

jarang ko wt entry2 serious cm ni kan mut?tq k.

ct odah said...

mmg susah nk berubah bile ati tak btol2 kuat nk berubah...aku pun mcm tu skang..trlalu byk dugaan...

Nurul Roddy said...

terima kasih, sy suka entry ni. keep up ! :D

lufias said...

owh lu gi usrah gak eh?..igt lu gi karok je hehe..

sujudla tiap malam sebelum tido..dan semoga bangun esoknya..wa doakan kita same2 berubah ke arah yg lebih baik..

Lifesaver said...

bai.ahahahaha

Lifesaver said...

aku sengaja!

Lifesaver said...

wa!!!aku terpost 2x...

Lifesaver said...

btol!!kalo aku smlm tak dgr cakap mak aku..jgn kan kata 50 hinggit, 1 hinggit pon tak dpt...

Lifesaver said...

btol!!kalo aku smlm tak dgr cakap mak aku..jgn kan kata 50 hinggit, 1 hinggit pon tak dpt...

e. indah said...

aku pun selalu mengeluh , kenapa lambat dan tak sampai2 apa yg aku pohon > tapi aku sedar gak yg suma ne sebab aku terlalu byk dosa2 yg menghalang suma to be hapen .. sedih

2 3 menjak ne asyik down mood saja ...

BISKUTMARIE(",) said...

bkn lu je yg liat...
rate² sume liat..
termsuk la gua....
haihh,......
:D

Pensel Kontot said...

erk..aku pn liat gak...erk...

sharamli said...

ku p0n sama mut..liat jgk..0k..kita berubah sl0w...insyaallah b0leh.. :)

sharamli said...

ku p0n sama mut..liat jgk..0k..kita berubah sl0w...insyaallah b0leh.. :)

black_mel said...

btul3....sama2 la muhasabah diri....

oranglidi said...

erk. xreti bab2 ni.

Adeqq said...

memang betol pon. kite selalu mengeluh cemburu kalau org tu dpt lebih. mula salahkan takdir.
Hakikatnya, ade kelemahan diri sendiri. Ada penghalang doa yang buat kita x dapat ape kite nak.

Setiap yang berlaku tu ujian kan mut? Aku percaya takdir. Sebab aku pon kadang2 penah buat silap. Manusia x perfect. sebab tu x semua kita doa kita akan dapat.

slow2.. memang susah nak hindarkan diri dari dosa. Sebab kalau kita terpikir, 'Rindunya kat dia' padahal dia tu bukan suami kita lagi, DOSA!!!

So, sama2 la kita memulakan perkara yang baik..

eh, panjang nye comment aku! Tak perasan. Macam buat new entry. HAHAHA.

Wanita Mutalib said...

mc tu yer..

saypOOL rafhtello said...

saling ingat mengingati bagus..at least kita ada kesedaran jugak..

yelozero said...

to lumut: jgn sedih2 yea lumut...~

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

oo....lu g usrah....nak jd ustazah pe..?

Fara said...

mak aku slalu cakap...
manusia ni takkan pena bersyukur.
dpt yg bgs, nak yg lg bgs!
klo tak dapat atau susah sket.
mesti tuding org laen...
bukan nak muhasabah dri sdri...

thumbs up la utk entri ni lumut!

:)

HEMY said...

sbnrya sume benda2 ni leh kata sume org tau beb..tp nk amalkan..nk buat..perghhh..payah

oranglidi said...

akupentoi: pegi usrah bukan nk jadi ustazah je la.. pegi usrah ni la salah satu cara untuk dapat 'recharge' iman.




wa men sebat je, xtau betul ke dak.

siggplus said...

gua tau lu tuju entri ni kt gua

ye2 nnt2 gua berubah lah..hehe

PurPlez said...

wat je bebyk entry cam ni
best wat
seriusly suka pa.
p/s: gua lama gile x dtg menjenguk lu. huhu bz dowh.

FarhanaDr said...

Memang susah kan mut. Tapi ku cube sehabis daya utk jadi terbaik.. Hmmmmm..

cik helena said...

nak berubah,,nak berubah..*sedih*

cik botoX said...

hg ada keberanian nak ckp menda nie..good3...
aku x mmpu wei..

xpa lumut...sama2 kta usaha tmbah kebaikan...

maiyah said...

moga kita sntiasa berada dlm linduganNya

rizputra7 said...

wah..n3 kali sudah berubah...sama2 ler kita berubah ke arah kebaikan..peace no war,,,

:: hayati :: said...

memg btol lumut....susahny nk elak dr wt dosa...huhuhu...sorg2 pn ble wt dosa...Allah n malaikat2ny yg tau...

lgpn bila da doa kita xbole ckp cmni:

bila la doa aku ni nk makbul...
bila la skit ni nk sembuh...
bila la perangai dia nk berubah...

kalu kita ckp cmtu maknany kita terburu2 n xsabr n lg insyaAllah memg x dimakbulkn ler doa kita tuh...tkutkn tp tu la yg slalu kita tanya2...huhu

IntanBerlian said...

hmm bkn sng nk muhasabah diri,yela setiap kali muhasabah ade je bende2 yang tak sepatutnya kite buatjadi same2lah kite muhasabah diri seikhlas hati.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

ahaks...sis...ada org bls komen gua utk lu....lu tlg kasi tau dia skit...skit je..

oranglidi said...

kasi tau ape pentui?

rilek2 dah. wa bkn tau sgt psal tu, wa tulis je. hahaha.

zul efron said...

jap gua nak pikir..

aah.. susah lah..

told la hejauw said...

dosa ak pon bertambah2...tp bau kanan yg berat....heeee....

p/s: kesan jatoh mator ekekekke

deus X machina said...

marilah sama2 kita renungkan
marilah beramal
marilah

cik EPAL said...

nice one :)

.rafiq. said...

mesti dapat jugak kalau mintak pun kan?

mamai said...

biar sedikit tapi kita berkongsi ilmu itu

seroja jingga said...

salam fiq
jgn pandang siapa yang meyampaikan..pandang lah ape yang dismpaikan..ye sangat setuju

im doing well down here darling..im doing better..cuma belum ade mood untk beblogging..perlu ambik masa..and theres some good news that i will annouce soon..u take care

aemyLina™ said...

insaf jap... hhuhu..

ber_u_wang said...

berubah perlu kekuatan diri.. berubah sikit pun lebih baik dari tak berubah langsung

Anonymous said...

lu pg usrah mut?
ni yg wa nak pg usrah jugak ni!

selalula tulis bende2 camni tau...

|arieza| said...

di mana ada peluang utk buat pahala, buat. tp kita byk berebut2 nk tmbh dosa kn.. huhuhu takutnye.. :( doa mmg byk phalang.. huhuh byk yg xtertunai lg. dh tau dh mengapa :(

lumut said...

ANON,
=)..marilah sama2....hee

SILENT READER,
erk serius ker?adehhh...welkam.

CT ODAH,
aku pon..susah..bkn mudah..hmm

RIBENA,
suke ker?bagus2..segan lak aku weh.

LUFIAS,
hahaha...lempang kang baru tau...karok kengkadang je lah beb..karok kene bayar..usrah free..hehe...thanx ats nasehat lu.

lumut said...

LIFESAVER,
hahaha...padan muke kau.pehal byk gle komen kau neh..demam?hehe

E.INDAH,
bagus kalau kau sedar..at least hati kau masih lmbut..bukn keras..slow2 lah beb..ok kan?=)..aku pon sedih.tp senyum je la syg..

BISKUT MARIE,
ha..samelh kite sume liat..isk2...

RUFF,
haha..okeh ade geng..kalau liat rebus lah.

SHARAMLI,
bagus kalau ade niat mcm tuh..dpt pahala dah tuh taw.wah2..

BLACK_MEL,
samalah ye..=)

ORANGLIDI,
xreti xpe.janji cube.

ADEQQ,
haha..entry dalam komen.ok aper?=p.sumenye takdir weh....trun naik tuh lumrah..baru lah namenye hidup..kite hidup ni utk ape?ujian utk masuk syurga kan?hehe

lumut said...

WANITA ITU,
hee...adeh..

SAYPOOL,
thanx beb..itulah yg terbaik..

YELOZERO,
insyaALlah..kau pon same..tk cre weh.

AKUPENTOI,
ustazah je ke g usrah?lempang nak?lu jgn buat hal.chill bro.

MS.INDEPENDENT,
erk..siap thumbs up bagai...adeh...segan i.=p

HEMY,
a'ah.sume org tau..tp susah gle nk buat..susahnyeeee

ORANGLIDI,
erk..rilek2.abaikan pentoi.haha

SIGGPLUS,
ha..bagus lu dpt tangkap.haha

lumut said...

PURPLEZ,
tau lu dah lame ilang..lu suke?wa bukan pandai pon..wa men ckp je weh.hee

FARHANA,
aku pon nga cube..xsalahkan syg?hee

HELENA,
nape sedih....yakin dna istiqamah..tp susah wooo..wa pon susah..adoi.

CIK BOTOX,
berani?erk..aku ckp utk dri aku je..sape suh org bace?haha..berusaha tuh lg baik dr xde pape kan?

MAIYAH,
insyaAllah..itulah yg kite harapkan.

RIZPUTRA7,
hehe..entry berubah?makin ayu kan?wakakaka

HAYATI,
betull..aku setuju.bagus ko tmbah lg info.

lumut said...

BELLAROSSA,
godaan byk lah sekeliling neh..haha...xpe yg penting usaha..kan?

PENTOI,
rilek lah bro...mlas nak gtau pape..lu xpayah nak kecoh...lu jg dri je kat sane.okeh?doa byk2 bro..

ORGLIDI,
xde pe.ko abaikan.

DZUL,
susah ke nk pikir?nk buat lg susah kot..hee

TOLD,
ko ni lempang nak?dah ok lom bahu hang?

DEUS,
marilah same2..hee

CIKEPAL,
thanx cik epal.=)

RAFIQ,
mintak kat manusia mmg lah.dah uth mak kau kan..hee

MAMAI,
thanx uncle..i will.

lumut said...

SEROJA,
good news????????????????????????????????????aper??????Excited nak tau neh sis!!!!!

AEMYLINA,
hee..=)

BERUWANG,
kekuatan diri perlu dicari.=)

ANON,
wah2...lu pon nak pg?jom..em gua x pandai tulis mende cm ni weh.saje je ni/

ARIEZA,
betul...stuju.tp byk sgt buat penghalang doa kan..adeeehhh

mUTe said...

X dapat ke? meh mintak kat aku. Aku confirm kasi.. ok?

(pelempang tang maner, mai habak cepat~) :-p

told la hejauw said...

sakit lagi cket2...mls nk ngurut..xmacho ak nnt hahha

Faizal said...

sanagt betul
mari bermuhasabah...

Faizal said...

sanagt betul
mari bermuhasabah...