Tuesday, December 22, 2009

MARAH.janganla...

hari ni aku marah..
selama balik cuti dekat rumah..
aku tak pernah marah...
adik siap tanya..

"kenapa kau dah tak macam dulu ek,nampak lain.susah nak marah,suke belanje aku lepas tu jadik tak kesah je manjang..."

makin hari,aku benci pada MARAH.
aku tak suke dekatkan diri pada situasi mahupun mereka yang suke berkawan intim dengan MARAH.tapi tadi aku MARAH.suara tertinggi sedikit dekat adik..muka dia terus berubah.

aku diam.

aku rasa bersalah.sebak gila airmata macam nak jatuh.
kenapa aku MARAH?
kan dah janji tak nak kenal siapa itu MARAH.

makin hari aku gantikan MARAH dengan SENYAP.orang kata bila kita MARAH otak selalu diluar kawalan.tugas otak untuk mengawal emosi telah digantikan dengan NAFSU.sebab tu SENYAP yang terbaik bila kita tengah MARAH.

dan aku praktikkan itu.
aku ukur kemampuan aku untuk jadi someone yang senangkan hati orang lain.bukan someone yang menyusahkan.menyakitkan hati..aku tak nak jadik macam tuh.

bila orang lain MARAH-MARAH,aku sedih.
sebab aku tak suke suasana dimana semua orang tak happy.
tak suke.
janganlah bertengkar untuk benda yang kecik...
janganlah tinggi kan suara..

saya tak suka suasana yang bising...saya sedih nanti.pleasela.

"bila kita ada masalah...banyak mana pon masalah tu...kita kena SENYUM je...bila kita SENYUM insyaAllah kita akan rasa senang walaupun sebenarnya kita banyak masalah",kata seseorang.

jadi marilah SENYUM SELALU..=)

tapi tadi....

aku MERAJUK....sebelum pergi mencari tempat sunyi...
aku bangun lalu bersuara..
"kenapa mesti nak gaduh dan bising untuk benda yang kecik??"
aku pergi...mengalir jugak airmata disitu..
aku benci "kamu semua" begitu dan begini.janganlah...

sejak PERISTIWA itu..aku benci pada BISING KEMARAHAN.aku juga benci pada PENGKHIANATAN..aku sudah lali pada PENGKHIANATAN CINTA tapi jangan uji aku dengan PENGKHIANaTAN PERSAHABATAN...

mungkin itu mampu merebahkan aku sekali lagi...

70 comments:

Fara said...

wah! aku 1st! :P

Fara said...

Lumuttt!!!
Aku marah ngan kooo!!!
Nak hadiah aku!

Hehe :P

intanurulfateha said...

.jgn mara nti kene jual ;p

cik CumeY said...

aku marah giler sekarang bole tak?

rase nak carot2...
bole?

sharamli said...

0k..

senyap + senyum

wal0pun dalam ati rasa nak jerit nanges kuat...

miNt said...

siapa marah2 sila lah vote ak kt contest boneka.

ak kompem korang sume akan ceria sentiasa.


hahahahaha..;DD
tak sangka ak mampu berkempen.

seroja jingga said...

cik cumey..sila lah carut.hhehhe

buat kamu cumey and lumut,
kita tak boleh berpisah dngn pengkhianatan.cinta atau persahabatan. kerna perlu terus kuat..bende2 kecik..biarlah berlalu walau pernah terbit kemarahan pada kita..u all cheers ok!

and pasal si PALAT tu. biarlah dia dengan dunia dian dan bulu mata palsu dia tuh!

hah apsal terbeliak biji mata bila aku kata PALAT??.korang tak suka aku sebab aku kutuk feveret bloogerr korang?? heh gi mampus!
kepala berttup belum tentu masuk syurga beb! kalo hati mcm longkang!

eh ni dah marah ni..

mendatak hijau said...

aku pun marah gak ni..marah kat perut aku yg asik nyanyi2 lapo..lapoooooo...

Mr.Chenta said...

heee...
kadang kala
elok lepaskan kemarahan
kerana jika dipendam

ley mendatangkan kanser =)

jen - jen punye cite said...

aku sokong kak seroja!!!

tettibe lari topik..tp xpe...berikan ku masa tok melepaskan kemarahan.

kepada si PALAT itu...biakan die..kite tgk sampai bile die gtu..die tgh bace ke ni>??

PALAT,ko ngah bace ke??oo...ha..ko la yg aku maksudkan PALAT..ye...ko la....

sila jgn mencari publisiti di dunia bloger ni.blog ko sampah.

buat lumut=mendalam sungguh ayat ko..=)

iyllienaz said...

jgn marah2 ya..senyum seindah suria..

rizputra7 said...

aku tak marah kat ko walaupon ko tak kasi aku burung kiwi..hohoho

green said...

cool lumut cool

ixoraexra said...

sy support awk... sebab sy telah berjaya mengawal sifat panas baran sy dgn care yg same... kini sy org baru... sy yakin awk buleh.. bab sume perkare yg berlaku pd mase depan adalah kite yg memilih... (^-^)V

seroja jingga said...

muahhhhhhhhhh
ni untuk ko jen
tapi kenapa ade bau mulut razman nih

cis!

saya; AISA. said...

uh. tersentuh.

caluk@cencaluk said...

aku pun tgh belajar x nak marah he he

wong ah ian said...

jen ngn seroja cm jauh sgt lari tu tp aku pn rase mcm nk sambung..woi PALAT............errr...x jadi la..

lumutkusyg apesal ngn ko nih?..mendalam benau ayat tu..

Koyuki said...

sejuk mut
chill
oki

siv said...

babe.
asal neh?

mamai said...

udah la tu jgn marah-marah, senyum selalu...pakcik juga tak suka marah sebab pakcik kenal diri pakcik....biarkan dia dengan dunia dia nothing to losse

keSENGALan teserlah.. said...

ehehh...
aku kalo mara diam..
dan orng kalo tgk aku diam dan muka merah cm sedang menahan sesuatu..
aku marah la tuh..
n at that time,,auto..
my tears will fall..
huhu..
adakah kau juga begitu..?
sumtime crying will make u feels better..
trust my words..
=)

cik GULA-gULA said...

LUMUT!

palat cam lahanat je:)
sabar2 sayang...

aku tau masalah ko..kita kan lebey kurang je..
biarkan palat dan lalat tu baca...
they r nobody's bussiness!!

kamu senyum..
aku nak cipta pita pengukur senyum nie!!
waaaa...

mut..kami pi sana nak??

jen - jen punye cite said...

kak seroja.

skunk dah tukar,yg akak bau tu mulut org lidi plak..

wakakakaka..

perbezaan bau mulut dorg.

razman=bau sampah.
org lidi=bau kuah kacang roti banjir.

wakaka..

tp jen syg 2 2..haha

nursarah said...

kadangkala kena jadi marah gak, kalau pendam2 leh jadi dendam.. bila marah lepaskan juga, supaya tak berbuku di hati...takut makan diri..

cik CumeY said...

okay lah...lumut...izinkan aku bersuara di sini...


BABI...sungguh..si celaka itu BABI..


SORRY...hilang semua sabar hari ini...


sekian!

ezzati said...

marah2 slalu leh dpt darah tinggi..senyum je...hasilnya; x stress n tenang je...

Aku Beskot™ said...

awat ni mut??..
kuatkn smangat..
bese la tu kalo rase marah..
lepas skali skala,jgn pendam..
jg dri..

LORD ZARA 札拉 said...

aku malas bakar diri lagi dengan syaitan~

malas~

bosan~

tadi aku buat popia~
aku ingat ko~

=[

sufi said...

mut,arap2 ko oke weh!

mier@merr said...

marah xbest...
macam aku kata baru ni...
tido lagi best dari marah..
makan lagi best dari benci..hehe....

mari tido..haha

Fhad said...

ian PALAT sayang2 ngn LUMUT plak.. pijak telo baru taw.. mutt nape ni? <--- wat2 tanye walhal aku taw kalo entry camni ko jarang akan menjawab.. nnt malam "abg" kol yea.. hohoh.. aku taw ko kuat, pengalaman yg ko lalui dan ape yg ko penah kongsi dengan aku sebelum ni aku dapat lihat ko boleh truskan, kuatkan, tabahkan segala2nya.. macam bapak ko cakap merangkap bapak mertua ku itu, ko kalo campak mane2 je ko boley hidup.. thats mean ko sgt2 kental, yg penting bykkan berdoa..

to cc : wehhh aku da sound minah tu kat blog die pasal entry ko.. g jahanam!!!

cik CumeY said...

fhad :: oh oh..tau jugak kau! sayang kau lebey..hahaha..err..lumut takmo share..takpe..aku pinjam kejap jerk..hahahaa

e. indah said...

yups...kalu rasa2 nak marah tue, better diamkan saja..kalu tak lebih panjang lagi kemarahan tue...

akue pun tak suka org marah...tapi di akui mmg akue cepat marah, tapi aku diam bila marah sebab teda kuasa nak lawan suara ...

kadang diam buat makan hati, tapi nak bising pun tak kan selesaikan cerita ...

aLeen aVriL said...

aku dan kau mgkin penah mengalami pgkhianatan cinta yang hampir serupa....jln mengatasi kemelut itu jg mungkin mggunakan pndekatan yg berbeza...

kau,aku atau dia suda bole bdiri semula dr pristiwa itu....

aku jg tidak ingin merasai pengkhianatan persabatan juga sama seperti kamoo....

Azuan said...

marah3 nanti kena jual hihi

maiyah said...

kalo marah byk2 beristighfar ;)

lumut said...

sabar babe..nnt aku post jugakk..jgn isaw syg.hee


erk,mahal tak?ade diskaun ker?


sile..tp jgn carot aku..aku baik je.haha


ko nape?ade prob ker?


ko masuk kontest ape lak neh.aku xnk vote.


kanser ape?hati?hehe


aku pon lapa..jom mkn..=p


PALAT?siape??bulu palsu?bulu ketiak ker?haha


jom senyum.cantik..


mendalam ayat aku?dalam mane?leh capai tak?hee


adeh..ko x dtg jmpe pon.personally..one-one.


mat cool oh mat cool!

lumut said...

IXORAEXRA,
thanks..jom berubah kepade lebih baik ye..

CALUK,
bagus.ko pon suke blaja.

AISHAH,
uh...lagi la mencucuk.hmm

AH IAN,
iankusyg..mendalam ke?bia lah.

KOYUKI,
sejuk lah.chill juge.

MAMAI.
saye pon x suke la pakcik mrh2.benci.

mISS SIV,
asal negeri 9 .erk..

KESENGALAN,
betul ckp kau.aku slalu buat.hee

MIEZ HANEM,
nK dtg sini?silelah!!!!

JEN,
ko mmg tamak dol!

.rafiq. said...

bila nk dating?

oranglidi said...

wa dah tak ingat pasal apa lu lempang aritu.. pasal apa ya?

oranglidi said...

marah wa sampai lempang bahu? cis. hahaha

Kapten said...

pengkhiantan persahabatan?
tu yang aku tak tau tu

jen - jen punye cite said...

aah la..pengkianat persahabatan??explain?

'AQILAH said...

sadang berusaha kawal marah juga.

i'msosupernotcool said...

if ko rebah t kol aku ok..
klo free insyaAllah aku dtg..
tlg pimpin ko, bangunkan ko..

ahh.. gile x cool ayat aku..

Dak Wan® said...

Relax jewr la lumut... Hidup mesti ceria k? So ceria-cerialah selalu!

sayu=pilu said...

asal o weh...ilek2 k..aku pun bila marah akan cuba diam semahu2 nya...kalo meletup oooo tdk mungkin seluruh pelusuk alam bergema

Lifesaver said...

ko senyum...













































manis!

rose_qistina said...

aku slalu bc blog ko ni..tp makin lama ku baca makin lain je cra ko mnulis..aku suka lumut yg dlu....skang ni ku tgk dunia bloging ni penuh ngn unsur negatif..mrh..gaduh..
ape sbnrnya motif buat blog ni? utk mluahkn rsa di hati atau skadar tmpat utk brtekak,brgaduh,mncarut?
bhsa para bloger skang ni pn makin 'kuang ajar' je ku tgk..

ape pn ku hrp ko sntiasa tabah..aku suka ko yg dulu..

lumut said...

NURSARAH87,
betul2..cume cara kite lepaskan tuh kene bijak kan..hee

CIK CUMEY,
adeh...ko lepaskan kemarahan kat sini plak da....aku nga menghitung hari nak balik.uhh

EZZATI,
hehe...jgn marah.nnt susah beb.senyum kn?=)

BESKOT,
kamu pon jage diri beskot..saye tgk kamu dah makin ceria.=).lumut pon da nak balik.makin jauh lagi.

SUFI,
aku rindu ko.enough.

ZARA,
aku frust xdpt jumpe ko ngan PMJ..aku nak makan popia ko buat same2...hmm

MIER@MERR,
tapi kdg2 marah tuh terlepas sbb hati da letih menahan..hmmm

FHAD,
erk.....jgn gado2 abag fhad dan ian..nnt lumut lempang laju2 kang..thanks fhad...aku apprc8 ko.

E.INDAH,
aku suke ayat ko yg last...itu lah yg aku pendamkan..hmmm

ALEEN,
thanks aleen dgr luahan hati aku.kite pernah rse.jadi kite tau.ko nak kawen.jg dri.hee

AZUAN,
ade diakaun x nak jual?hee

MAIYAH,
betul sis..itu penenang jiwa kemarahan.

lumut said...

ROSE_QISTINA,
thanks kerana meluahkan pendapat.terharunye kau selalu bace blog aku??memang ramai yang rse aku makin berubah dlm penulisan.tapi ade juge antara kamu-kamu yg tegur inginkan penulisan yang lain.tak nak aku terus menulis dgn rase sedih dan hiba.lalu aku menulis dgn rase kuat utk bangun.aku tulis utk tunjuk aku x sedih mcm dulu.sbb tuh agaknye cara penulisan aku makin lain.tapi sini sebenarnye tmpat aku meluahkan...

dan aku sndiri x rase kelainan tuh...hehe..mungkin lumut x perasan.boleh tak bagi tau lain macam mane.bukan kamu sorang je yg tegur ckp dah lain..

aku benci pergaduahn di blog...dan sekrg ade lagi.aku sikit pon x masuk cmpo.aku kembali pada tujuan kau berblog..

untuk pujuk hati aku.aku menulis utk itu.bukan utk mencari musuh.tp siapa yg x suke aku..aku xleh nak paksa..sbb kite xleh nak puaskan hati sume org...
thanks taw!

ahchOng's said...

aku MERAH gak kadang2..sbb aku GARAM.dekat ahmad NISFU..sbb dia suka wat aku SENGAP..erkkkkk~~

lumut said...

RAFIQ,
rodger aku..aku da nak balik neh.

ORANGLIDI,
aku pn x igt sbb pe.tp aku mmg geram.haha

FATT,
ko tak tau...itu sakit tau x.

JEN,
nak explain?cc ade jwpna..pg tnye die.

AQILAh,
bagus..jom same2 berusaha ok.=)

IMSOSUPERNOTCOOL,
aku xde nombor ko la..terharunye komen ko.hee

DAK WAN,
rileks?insyaALlah...ceria jom!

SAYUPILU,
adeh..jgn meletupkan dunia dgn kemarahan anda..hee

LIFESAVER,
erk..manis?kalau aku xsenyum kan..mesti org igt aku sombong...cm mayat je muke.haha

ahchOng's said...

cilakakak!!
siapa si PELAT tu??
aku nk PELIT PELIT kt dahi dia..camna aku leh tataw kesah si PULUT PALIT ni

cik helena said...

kalo cikhel marah..akan senyap..dan senyap sampai gigil.sebab tahan marah..

wong ah ian said...

fhad celaka..ko jeles ke?..aku da usha tiket g auckland..mampos same ko aku g sorg2 xyah ajak ko..tapi xpe nnt aku post gambar aku ngn lumut ok?...sila la menangis lps tengok kami bermesra wahahahaha...

lumut said...

HELENA,
uishh..bahaye tuh smp gigil2..heee

AH IAN,
ehem3...masih berperang ngan FHAD ker?hahaha..lawak korang..sile ah dtg..jgn ckp je lebeh...hee

told la hejauw said...

cool2..ak kna ader hahha...biasalah tu mnusia..ko jgn sedey2 mut..t ak pon sedey ..sob..sob..sob..

hans said...

Lumut...
jangan marah2
meh aku belanja burger Gemilang dkt aloq staq nih
huhu

uLat cOmeL said...

lumut..nak minta izin nak copy entri kamu ni dan kite akan credit kan ke kamu. taw taw taw. jgn kata plagiat taw.

lumut said...

TOLD LA HEJAUW,
aku x sedih pon...ok je la..hee

HANS,
beger?cm best je name die..nak2!!

ULAT COMEL,
eh3..amik je la if kamu nak amik..sile2..=)

aLeen aVriL said...

yup aku akan jaga diri...aku kat mesia jer pon..ko tuh duk jauh...ko pon jaga diri okei...

nnt balik mesia roger2 ok...

YobSumo said...

kalau dikhianat secara persahabatan ia terbehenti di situ.

tapi kalau kamu dikhinat oleh keluarga itu lebih teruk.

bersyukur dengan keluarga yang telah ada adalah lebih baik.

rakan boleh dicari, darah daging takda pengganti.

MIZZNISS said...

panjang and byk benar komen..ksimpulanye lumut, smua disini bersama ko, susah senang, suka duka, smua di pihak ko..

ko xperlu nk sedih2 lagi, senyum je, mcm cik gula2 ckp, snyumm..ape pon jawpanye senyumm... aku taw sket2 je sal kes ni, tabah k...

kami, kawan baru, kawan lame, smua ader... tolak tepi ian and fhad yang berebot kan ko tu....

smile...ngeee

Aku Beskot™ said...

jgn lupe.wajib =) !!..
aha..

kerjaseni said...

anger. nothing good ever comes out from being angry. yet, we are just humans. with feelings and emotions. and since anger is part of the emotions, you can't deny its place in you...

if you can't hold it any longer, let it out. lash it out 'til you can no longer feel the slightest annoyance. and when you're done, let it go and get on with your life. the end of a chapter, the beginning of a new one...

p.s. if i ever keep all the anger i've built through out my working hours, i'll go mad, definitely. mid valley megamall is one hell of a place to do that. ;)

lumut said...

ALEEN,
balik mesia mmg aku carik korang punye....=)

YOBSUMO,
dikhianat oleh keluarga sendiri mmg sakit.....hrgailah bende yg masih ade didepan mate..kan?

MISSNIZZ,
kau tau sedikit hal ni?mane tau?adeh...thanks aku memang apprc8 korang sume.seriouslu..ah ian ngan fhad memang suke bermesra2..hehe

BESKOT,
jgn lupe aper?

KERJASENI,
long time didnt see..r u silent reader of my blog?terase ingin tau siapa anda..=)

siv said...

bangkai sungguh kau jawab soklan aku.
hahahaha

CinTa Lea IxoRa said...

xleh nk kawal perasaan mrh tu..
kalo dh abes mrh br sedar xptt mrh cmtu.. hmm..
maybe diam tu lbh baik kan