Saturday, December 5, 2009

die eja D.A.H N.A.S.I.B

lama aku tak menulis.sekadar bermonolog dalam hati je.so dekat mana-mana boleh berkata-kata.hehe.blogger yang free hari rabu,jom turun k.l.boleh bagi sorang sekor burung kiwi..hehe.

aku sekadar ingin berkongsi.apa yang kalian boleh ambil..ambil lah jangan segan silu.tafsir satu persatu.sebab kau dan aku itu punya hati dan perasaan.senyumlah weh.senyumlah.

*********

siapa yang tengok cerita "1 liter of tears" pasti akan lebih dapat rasa kesan di hati.sebak.menitis air mata beb tengok cerita tuh..lelaki ke..perempuan ke...pasti tersentuh.sekeras mana pon kau,pasti mata kau bergenang.dan bagi mereka yang menutup rasa sebak itu dengan ego..pasti akan berlalu pergi sambil berpura-pura ketawa..padahal kau sedang kesat airmata yang bergenang.

dan tadi....

aku lihat sendiri depan mata....saat mak peluk wanita itu,dia meraung melepaskan sebak dihati,tersentuh jiwa dan nalurinya bila dia dilawat oleh kami...aku tahan sebak.masa ni aku cool lagi.aku kan ego...mana mungkin airmata aku tumpah didepan mereka.aku memang ego beb.aku memang nampak keras.

aku pon duduk.....

dan tiba-tiba..airmata aku bergenang....bila aku nampak "kertas huruf" tuh.ala..macam dalam cerita "1 liter of tears" tuh..

tersentuh beb time dia tunjuk huruf satu-satu....
aku duduk tepi die...
aku tolong mak aku untuk translate kan ape yang die cube untuk sampaikan pada kami.satu persatu aku eja....gigih aku tengok dia tunjuk huruf itu satu persatu walau pun jari jemarinya sekaan tidak larat untu diangkat lagi....

aku eja dalam hati....

D.A.H N.A.S.I.B....

dan terus hati aku tersentuh...aku pandang muke die dalam-dalam..die terus menangis seperti minta seseorang agar fahami penderitaan yang dialami...nikmat yang dimiliki dulu ditarik secara tiba-tiba...macam dalam cerita "1 liter of tears" tu.sedih taw.

dia faham apa yang orang sampaikan.dia dapat dengar dengan baik.dan yang paling penting..dia punya perasaan itu jauh didasar hatinya.walaupun fizikal sudah tidak seperti dulu...tapi hatinya berperasaan.baik dan elok.

"hari tu saya datang rumah..tapi rumah semua tutup...",kata mak dengan gaya tangan untuk menunjukkan pintu rumah ditutup sambil mengusap2 kakinya...

dia mengangguk kan kepala tanda faham...
dia cuba untuk mengeja...dan aku dekat kan diri lagi untuk membantu mak yafsirkan apa yang isi hatinya ingin sampaikan...

B.I.L.A

dia bertanyakan bila kepada mak.aku dah tak boleh nak tahan dah time tuh.sempit gila rasa hati tahan sebak....

dan...

tiap kali mak sebutkan..."sabarlah.."..tiap kali itu dia menangis semahunya....mungkin perkataan "bersabarlah" itu tidak mampu memberi kekuatan kepada dia..dan aku tidak rasa dengan berkata "bersabarlah"..mampu berikan kekuatan kepada dia...namun dia perlu tabah.ujian ini milik dia..dan nikmat yang selama ini dipinjam kan..telah ditarik serta merta...dan nikmat itu sudah berakhir....

rasa nak menitis weh airmata aku tadi....cepat-cepat aku kesat....

ok dah..nak kongsi tu je...."tabahlah.senyumlah.bangunlah".kata aku kepada diri sendiri...oh ye..nak tanya ni..sape nak follow aku pergi sajak marathon sabtu 12 december 09 ni.pukul 430 pm.sekitar pasar seni.sape nak pergi rodger aku.boleh gerak sekali....=)

boleh klik sini untuk sajak marathon.

64 comments:

abe long said...

tepuk...tepuk...tepuk...

abe long said...

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

abe long said...

aik....

abe long said...

ke kiwi kasut?

abe long said...

kiwi hidup n benyawa lg ke

abe long said...

eh... 1 liter of tears tuh...
pasal pompuan yg sakit tuh ke?
ooooo
sedih woooo citer tu

abe long said...

aku tgh layan gokusen...

sok tgk yg gokusen 3 plak....

abe long said...

ayat die yg last skali....
boleh ke die berkahwen....

cedey wo....

caluk@cencaluk said...

rabu kl kat ner, tgk ler kalau x de meeting aku ngular ler he he

abe long said...

eh.... 1 - 5 aku ke?
hahhahha

seroja jingga said...

komen melampau abg long!

siape gerangan wanita itu..sayu hati baca..

roger mut
next week rabu!
kita ronggeng!!!!!

k.A said...

hmm. dugaan hidup.kdg2 kita pon tak tahu mcm mana nak legakan hati org2 seperti mereka.kerana kita tak kan pernah paham apa yg mereka rasa.

lumut said...

to ABELONG,
oiiiii!!!!!!!!!!!!!melampau giel byk komen ko....hehehe....kiwi yang idup x mati2..hehe

to CALUK,
kalau lu nak trun lu gtau wa.

to SEROJA..
okeh cun...c u.

to K.A,
yup..kite mungkin ingin cube faham mereka..tp kite x rasa...hargailah nikmat ni slagi ade.=)

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

rabu nih ke? nk turun kl jugak ah.

beautiful_rose said...

abe long sudah giler komen pulak...... =p huhuhu kill u!!!

sedey ohh bce kisah pompuan tuh...sayu jerk hati.

wah sajak marathon! alamak pesal wat hr sabtu pulak....aku suda belayar ke genting suda..haiiyooo

abe long said...

iklan web kejap....

www.webmalaysia.org

mier@merr said...

abe long giler komenn!!


huhu... aku tgk citer tuh bkn 1 litre lagi dah...mmg berliter2....sumpah sedey gile...tak menahan,,,huhu...

hargai apa yg kita ada skng.kita xtau biloa nikmat tuh akn ditarik blk...

anonymous said...

adeyh abe long....tepuk tepuk tepuk...

mut cam best je sajak marathon tu...ngehngehngeh...nak pi jugak ah

chokio_nia said...

aku pena tgk 1 litre of tears..siap dok bawah slimut sebab senang nak lap air mate..huhu

LORD ZARA 札拉 said...

alorr~~

napa mana dak lumut pergi aku tak dapat ikut?

mencik2~~

huwaa~~

░♥si lampu neon♥░ said...

cane lak nak roger ko..erm aku tak pasti tu cite ape ko maksudkan la lumot.

zara, moh laaa

FeeQa said...

dah tgk one litre of tears,
mmg sdey, tp x ternanges lak.
hehe.

btw, sian that gurl yg kt spital tu.

Jalak lenteng said...

to lumut - aku jgak pernah melihat perkara mcm tuh..sedeh mmg sedeh..tp tu lah dugaanNya..

koang ni wat pejumpaan hari rabu plak..sabtu ahad takleh ker..jeles plak aku..akakaka

ezany said...

erk.. ade draf gak psl cite tu.. hehe.. cite tu la yg sy tgk 1st time drama jepun.. mmg sedih abes.. kluar air mata jantan.. ekeke..

maiyah said...

mmg nangissss sebak jap

Solehah said...

aku dah tengok cerita tu...tp air mata aku bukan setakat 1 liter ja menangis..aku kagum dan termotivasi dengan kesusahan org yang ada penyakit mcm tu..itu mmg ketantuan..dan dia tabah dan redho, kita yang sihat harus sama2 ikut ketabahan mereka juga ya..

Jard The Great said...

rumah tutup?? maksudnya keluarga die tak pedulikan die da? huhuhu..
sungguh hebat dugaan die wei...

Koyuki said...

1 liter of tears..

buat saya takut nak tonton lagi..air mata sudah habis

rda said...

Wei, apa abe long ni. Haha. Nak dapat award pengkomen terbanyak lah tu. ;p

Eh, macam syahdu je cerita ni.

mamai said...

isyaallah pakcik akan jumpa kamu pada rabu dan juga pada sabtu masa sajak marathon nantu

ayayoo said...

kita bole bg basihat kat org untuk bersabar...tp bgaimana org yg alami....boleh ke dia bersabar je?

FarhanaDr said...

Tak payah nengok one litre of tears pn, baca kat sini udah kuar tears.. Hurrmmm.. Hidup bnyk dugaan.. Lumut, ko jg nanges gak tau.. Kekuatan org keliling boleh jadi terapi pada orang yg mnglaminya tu.. ;)

~ tak penanh nengok cite jepun tu, ade atas meja tapi tak penah sentuh sbb ku sensitif sgt..

wong ah ian said...

nnt la aku carik citer tu..bace entry ko ni pn aku cm da terkedu xtau nak pk ape, nk komen ape..aku hati bunga mut x cam ko ego wakaka..

bila aku da stat keje ramai plak yg plan nk turun kL bln 12 ni cis!!..silap2 aku sbg orgnizer pn xdpt join gath nnt..keje punye psl..aduhh

Aku Sedeh said...

Salam mut..

pergh.. siyes.. gua sedih beb..
bergenang air mata ni di pagi-pagi buta ni.. (TT__TT)


p/s: rasa nak join.. tapi apakan daya.. aku insan yang tak berkemampuan lagi.. wawawaaa...

mut.. pos la satu kiwi kat aku... hehehe.. =P

hans said...

Lumut....
Ko percaya tak kalau aku cakap..
aku habiskan cerita A Litter Of Tears tu sehari jer
hahaha
waktu aku dapat cd tu masa bulan puasa
so lepas terawih aku tgok...
sampai sahur stop kejap...
pastu sambung sampai lah ke zuhur...
hahaha
citer tu sedih
menitis kut air mata aku tapi tak tau lah sebab sedih atau ngantuk
dalam citer tu pompuan tu cun
tapi yg betulnya biasa2 jer
haha

ciK_SaLmaH said...

salam....
aiii...sye follower bru..
sedihnye dgr cite sal budak kt spital tu...dh laa den dh tgk 1litre of tears...mmg bile bce post lumut kali ni, wat ieja tersentap...
ase bersyukur meluap2 kt rongga dade ni haa..kim salam sayang kt org yg kt spital tu..bleh x nk kenal dy??nk lawat dy..???
korang akan bertemu eh rabu ni???nk kiwiiiiiiiii!!!!!
nk join leh???

siggplus said...

s.a.b.a.r.l.a.h s.a.b.a.r.i.a.h

zul efron said...

aku xtau pon citer tuh..
tp aku agak cite sedih la..
kn?

insyallah aku pegi sajak marathon lumut..
lame da x jumpa ngan dak2 tuh..

aku amek hadiah kat situ je la..
boleh??

ain said...

aku bace.trus aku mcm.hmm.watpe aku sedih2 lg kan~kdg2 sedih gak dowh.haish.nway one liter tears tu mmg tacing.berliter2 gakla aku banjir

abe long said...

hans : aku caye ko ckp..
coz aku tgk pon mcm tu gak..dr pg smp petang, aku abes kn gokusen 2. hahaha 3 nye dh ready nk tgk ni...

aku tgk slamdunk yg 110 episod dlm mase 3 ari... hhhhahahahaha

lumut : sajak maraton tuh ape die wei...?

lumut said...

to NOTSO_VIOLET,
yup.rabu neh..nak trun jom la..hehe

to BEAUTIFUL_ROSE,
ko g genting ngan scandal!haha...take care beb.

to ABE LONG lagi,
iklan pe neh?

to MIER@MERR,
die mmg gile komen.malangnye xde adiah pengkomen terbanyak secara pukal.hehe...

to CHOKIO,
haha..aku pon nangis gak...dok bawak kelambu.

to ANONYMOUS,
ko nak pi?jom la free je..siapkan tambang jek.haha

to ZARA,
adehh..kamu busy sgt..ku plak ni je cuti yg ade..hukhuk

to NEON,
ko x pernah tgk?moh la sumer.

to FEEQA,
yup..ksian kat die...berat dugaan tuh.

to JALAK,
sabtu mau??hehe...genting beb genting..haha

to MAIYAh,
nangis dan sebak itu pakej.itu perasaan..=)

to EZANY,
haha...see aku da kate mmg sedih..laki pompuan pasti kecundang,

lumut said...

to SOLEHAH,
kita yg sihat amik iktibar..=)

to JARD,
bukan la..die dok umah mak mertua die.tp mak die tuh da meninggal...sori buat kamu silap paham.

to KOYUKI,
serious sedih cter tuh.

to RDA,
certa mmg syahdu..abe long pening tuh.

to MAMAI,
insyaAllah..panjang umur smpla nnt.hee

to AYAYOO.
betullhanya die je yg rse kan?ko sehat?

to FARHANA,
owh ko x penah tgk lagi ek..ko tgk pasti nangis n termotivasi.hee

to AH IAN,
ko jgn ngade2!!!!aku mrh neh.

to AKU SEDEH,
nak post?adeh..bg by hand la..x berbaloi nak post..nnt die lemas.=p

lumut said...

to HANS,
gile ko..aku percaye..sbb tak mustahil..hebat kau tgk seari je..hehe.ko pernak tgk in real?

to IEJA,
yup trun ari rabu neh..nak trun jom la..sbtu pon trun gak g pasar seni.

to SIGGPLUS,
ko mengejakah?

to DZUL,
ko x pernah tgk ek.crite tuh muvi dr kisah benar.okeh aku pon trun nnt.insyaALlah.

to RAUIN,
aku dah bergelen2 da airmata kuar..da x lart nak nangis.oh hidup.

to ABE Long.
cam persembahan je...siapa nak tgk..dtg je.

nursarah said...

aku lum tengok citer tuh, nnti aku tengok sebab aku pun nak nangis gak!

aku kat johor la mut cuti semester skg..aiyya! tp aku nak sangat jumpa ko cam mana ek?..


berhajat mahu hantar ko kat klia end of diz month..itu je la gaknya peluang ku...huuuhuuu..

tehOnipis said...

melankolik

cik EPAL said...

suka tengok olot sebab ada ryo :D

Fhad said...

muutttt ian x pegi aku kan ade? aku lagi ensem dari die... ahahahah... aku bace entry ko aku cam boleh mendalami je.. padahal je kan? heheheh... ko trun ari rabu plak.. aku kje dowh... pastu 9-12 kursus kat perak... kiwi kasi simpan 1 tuk aku.. wkakakak

h.a.n said...

speecless
btw nak ikot boleh pg pasa seni

oranglidi said...

ohoi.
wa idup lagi.

ade umur wa pegi.

Precious said...

1 litre of tears? Sounds interesting! Nanti saya tengok!!
Err ... apa kata join kontes Hidup Berani Untuk Gagal. RM5 sudah pasti. Mungkin menang banyak lagi ... Jom!

.rafiq. said...

adeh aku tak abes exam lagi. nanti2 la aku pegi.

cik GULA-gULA said...

sajak MARATHON???
mestI KOSOnG gie..
mIEZ Tak SURE LAGI..
ADE KAWAN bErtuNANG:)

alvin takda umah harga 8juta said...

sabar lah...sabariah adalah perkataan yang berbeda makna..

joegrimjow said...

ku pernah buat entry pasal cite ni
tp da banyak sngt da entry
xsempat ank bg link

besenye tgok cite sedey nanges je
tgok cite ni
sampai tersedu sedu
'uhuk uhuk'
memang best!

xley tgok org yg ada penyakit cam tu
just cant...

.millalara. said...

1 ltre of tears.. mmg sedeh yg amat2 oh.. lebeh sebaldi kot air mata kuar tgk citer itu..

hmm.. kalau DIA nak bg sakit tu, sekejap je kan buleh dapat..

beautiful_rose said...

hahahha aku mmg g genting dgn scandal pon..berscandal itu bagossssss.ade sape2 nak jd scandal aku? sile beratur isi borang. =p

greenhall said...

Allah uji kita ikot kemampuan kita. bila Dia uji pada 1 tahap tu, maksudnya kita mampu tuk hadapi sebenarnya. Allah tidak kejam.

piNky LuCiA said...

aku jugak tgh sedey.. huhu

'AQILAH said...

ada dekat malaysia sakit tu...semoga tabah dia jalani kehidupan..

Fara said...

Sedey nye bace entri ni.
Naseb baek aku kat opis.
Emosi bole kawal lg.
Klo tak mmg banjir la pc aku.

Lifesaver said...

nape ko asyik sedih je ni

triple x malaya said...

gua nak folo lu sajak marathon tu boleh..?

Dak Wan® said...

Uiks? Ni citer apa erk? Citer sains fiksyen ye? Huhuhu.

si kosong said...

kalau nak jumpa lumut kat sana boleh.?