Friday, October 9, 2009

ini sebab LU merana


lu itu angkuh orangnya,
sana sini lu bercerita,budget lu lah wira segala,
bila lu berjaya,lu senyum sinis pada dia-dia,
lu angkuh tapi lu kata "mana ada".
bila Dia bagi lu cinta dan bahagia,
lu buat taik sini sana,
maksiat,bangsat semua lu langgar suka,
lu jalan angkuh lagi lalu berkata "wa ada dunia".
jadi tahu dah apa sebab lu merana?

bila lu dibalas dengan bala,
lu nangis semahunya lu kata "wa memang banyak dosa",
lu tadah tangan lu kata "kali ini wa ada Dia",
tanpa segan silu lu meronta meminta.
tapi lepas hati Lu berbunga-bunga,
lu diri angkuh seraya melupakan siapa Dia,
lu rasa lu sudah berkuasa.
okay tak apa,tunggu sikit hari dan masa,
lu tengoklah macam mana.
lu akan jumpa apa sebab lu merana.

bila orang solat cukup lima,
lu tolak subuh tanpa rasa apa-apa,
tapi bila zuhur lu berdiri tegak menghadapNya,
lu meminta lagi tanpa rasa serba salah ke apa,
dan esok subuh lu tolak lagi entah kemana,
lu fikir lu ni siapa?
dan lu masih nak tanya kenapa lu merana?

dulu heboh lu pandai bijaksana,
skor markah kaw-kaw punya,
sampai lu lambat pergi jumpa Dia,
bila Dia tarik markah lu segala,
lu terduduk diam tak terkata,
dan lu nak tanya lagi kenapa lu merana?

dulu mak ayah lu letak mana,
sepatah haram lu susah nak berkata,
mereka rindu lu tapi lu kata "nak buat apa",
cinta Dia lu memang dah tak cari punya,
lu angkuh,riak bila lu bahagia.

hari ini lu rasakan,
lu dah dapat jawapan dari segala persoalan.
bertimbun Dia bagi lu ujian,
menangislah lu tak tertahan,
ini adil bukan???????

dosa-dosa besar yang lalu sungguh menghukum aku...
terlalu banyak sejarah hitam..
bila akal tidak digunakan sebaiknya...
hari ini aku terima ujian dari Dia.

53 comments:

seroja jingga said...

kita manusia selalu leka lumut..
yang penting keinsafan diri dan keikhlasan memohon taubat..

bukan ari ni taubat
esok buat balik..

akak pun bukan hamba yang tak sempurna..

thanks for ths entry
reminder for me supaya tak lupa diri..

Anonymous said...

lu tu mesti kau kan lumut.biarkan yang lama itu berlalu.mari kita sama-sama memperbaiki diri agar menemui jalan yang di redhaiNya..Amin..

Lun said...

buang sikap angkuh
jd org yg bijaksana
Allah pn x ske org yg angkuh

sayu=pilu said...

lumrah lah tuh lumut..bila kita di atas kita terleka tapi bila kita di bwah kita peka...

aku pun pernah buat silap and sedang baiki diri..hukhukhuk

acap said...

cukup.
ya.gua terasa.
T_T

oranglidi said...

wa terasa jugak ni. trimas atas peringatan ni.

IkanMasin90(IM90) said...

alamak terasa ah plak doee...tp weh na uat cm ne..manusia doee

oranglidi said...

wa geram jugak kalau x dapat jadi first ni. hehe.

weh, lu memang dah berjangkit bahasa wa ke? hahahaha! bagus2! bolehla kite mengembangkan sayap bahasa ni. haha.

speedrider said...

lu tak semayang subuh ker? gua pun terlepas.. nyesal

kimisai said...

wa ker??
huhu??
wa tak bersalah..!!!

hahaha


ala senang jek..


LU PIKIR R SENDIRI...

caluk@cencaluk said...

selagi bernama manusia kita x dpt lari dari melakukan kesilapan. yg penting kita belajar dari kesilapan dan jadi org x silap bkn silap mata err termerapu lak he he

imHepPie said...

adess..btul2 terasa bla bca entry nih..aku jga kdgkala sering lupakan Dia...astaghfirullah..

ber_u_wang said...

masih ada jalan pulang selagi nyawa belum di khalkum.....

wa pon sama dgn lu apa..

joyah sepot said...

hmm btol...
xmalu kan kita sebagai hamba yg hina..
dah lah hina, berlagak plak..
time suka2 xde pun nk ingt Dia..
bila dah resah gelisah bru la nk cri sejadah, bce doa pjg2, sjud lama2, bru nk cri Al-Quran..
mmg itu lah lumrah manusia..
aku pun penah gak jd gitu satu msa dlu..
hmmm~

mamai said...

haruskah sesal dengan ujian itu andai kita tahu mana puncanya.....

namun Dia tak pernah jemu menunggu kita meminta dibantu

yoro okino said...

mut..
relax laa
bukan nma manusia klu xwat silapp
tapi jgn wat silap yg sma 2..3 kali
tuhan maha pengampun..xkira sebesar mn pon dosa ko..klu ko ikhlass inysallah kenikmatan iman tu bleh ko rasa..aminn
mudah mudahan k

chokio_nia said...

aku pon tbe2 trase cm bgun dr mimpi je bace ne..thanx..sbb secara tak langsung ko sedarkan aku yg leka..

Jalak lenteng said...

sudah nama pun manusia..mesti leka dan lupe..

smart betol la ayat2 ngko nih..

kalu gua nak buat lagu..lu bley tolong cipta lirik nih..hehe

mosazu said...

thumb up! :)

truskan menulis..hati2 itu pastinya dahagakan suara2 keinsafan dari insan terpilih sepertimu.

Daffodil D said...

kite mudah lupa, mudah alpa. bukan saja mudah, tapi seringkali. same2 la kite saling tegur menegur dalam mengingati yang maha esa. selamat di dunia bukan bererti selamat di akhirat.

ps : bertaubat dan insaf merupakan jalan terbaik.

Aku Beskot™ said...

kita manusia..
sbb tu kita slalu alpa..
x slh kalo kita nk memohon pd Dia..
sbb Dia selalu ade ntok kita..

jom sm² kita perbaiki diri..
entri beri pengajaran berguna..
tq mut..

Hayatito said...

ko kuat mut..
insyaAllah..
dont give up.

avid gunner said...

berminat membukukan koleksi puisi anda? keh keh...

anyway, great poem...sikit sebanyak kena btg idung gua sendiri...

13247 said...

wei bile lu nk tutup?haha..

Fiq said...

lu memang berbakat la lumut. kat new zealand ada orang ajar cara nak buat puisi ker??? hehehe=p

anaklaut said...

salam.

terpaku saya membacanya...

ikanriang said...

ye betul..
peringatan utk sume sahabat ko..
nice entry..

rindu ko.. nape sgt senyap?

jen - jen punye cite said...

GUA TRASE BEB!!gua trase...~

huhu..tqtq

maiyah said...

apabila kita dihukum atas dosa lalu maknanya Allah menyayangi kita dan kita masih berkesempatan bertaubat, hukuman tu mengurangkan dosa kita dan beban menanggung dosa akan berkurang tapi dgn byk dekatkan diri pdNya :)

lizz said...

aku tak pernah berniat melupakan yang di Atas, tapi aku mansuia biasa..kadang2 tak sengaja jugak. bila tersedar, baru aku tahu silap aku yang itu :(

zakwan said...

adoyai.... wa lg terasa beb...
wa rse cm byk giler dame ngn wa punye life.. hahahah..
xpe2 zakwan can do the best..
hehehe

Kapten said...

syukurlah sebab kita masih diingati olehNYA untuk menerima sebarang ujian

bagaimana pula yg dilupa/dibiar terus sesat daripadaNYA? itu lg malang kan

saya. said...

be strong lumut.
tu je yang termampu aku cakap.
selebihnya,aku tahu,kau kuat :)

Ismi F. Chya said...

salam.
kuatkan semangat.
mengadu padanya.
mungkin Dia rindu kamu.

good luck, kawan.

salam.

Ann said...

kdg2 dosa2 bsr yg kita lakukn brputar mcm filem pulk..btul mcm kau kata,trus mghantui..tp ntahlh..cuma mampu terus brdoa utk tak buat lagi dan Allah terima taubat kita.

bolakeranjang said...

wa terasa pedasnya weh..smart gle cre lu susun ayat.tertusuk hati wa.

oranglidi said...

apdet apdet! hehehee.. eh, takpe2..

GadisKidalCumeL said...

salam..
sy hanya menulis apa yang sy baca dan apa yang sy rasa dapat memberi manfaat kepada semua..

lagu ni mmg sedih...
sy pun suka..
rasa rindu sgt kat mak...

Koyuki said...

bagus la..at least ko sedar..

maknanya ko antara insan kat dunia ni yang Dia sayang..

fikirkan insan2 yg masih hanyut..

ko masih belum terlambat k..

Azuan said...

kalau ada ujian tue..
tandanya Dia masih sayang kita.
jangan putus asa k!!

.rafiq. said...

nasi lemak goreng belacan betul la. aku terasa. ni pasal ko ke?

abang besi said...

akhrinya lumut tidak aKN pernah berhenti blogging.cayalah.sabo la....turun naik lumrah dunia...sabo ye lumut....mut2...

en_me said...

me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih.. uhuhu, salammm

Hafiz Hamid said...

mut, terimakasih kerana menulis..
hidup ini indah bukan??

Melz said...

gua kaku dan gua terkelu ,
gua Baca dengan penuh syahdu ,
gua tahu entry ini entry lu ,
gua rase gua nak buat lagu.

boleh ?
Neway hahaha cheers bro nice one and good job :)

Aku Beskot™ said...

bro??
nice la melz..
ak nk tahan..
tp x mampu..
kakaka..
gelak sama dia..
gagaga..

arque said...

bro?haha.
aku join beskot.hiahahahamegamegamega.

mut,aku rase post ini macam kene je dgn aku.huhu. -_-"
bertabah mut!!
ingat! siappppp sedia!!
dari kiri cepat jalan! ;P

lumut said...

to SEROJA JINGGA,
welkam sis.manusia mmg slalu wat silap.lumut mmg trok pon.ngaku la.

to ANONYMOUS,
a'ah LU tu aku.jom alh perbaiki diri.dah byk sgt nikmat dunia yg kite dpt.tp still aku cm smpah.

to LUN,
memang org angkuh xde sape suke.jom jgn jd angkuh.

to SAYU,
jom perbaiki diri syg.
aku tau ko budak baik.

to ACAP,
ok cukup.bagus lu rase.
wa x ckp sesape.wa ckp diri sndri k.

to ORANGLIDI,
bgus lu pon trase.mmg ap yg wa ckp ni basic manusia sndri.wa lemah lu lemah.same2 perbaiki beb.

to AZZALIENA,
haha..dah trase tuh pandai2 la beb.wa xdpt nak tlg.

to ORANGLIDI,
alah..ko kan penah je dpt 1st.jgn emo.chill.berjangkit?haha..saje je wa nak tulis cmtuh la.

lumut said...

to SPEEDRIDER,
wa subuh.cuma kadang2 wa x sedar bile alarm wa bunyi.bgn pg nyesal x habis.byk dose la..

to KIMISAI,
btol.pk la sndri..ade akal kan.

to CALUK,
belajar dr kesilapan tuh yg penting.tp xsume org lepas part nak blaja neh.pndai2 la pk kan caluk kan.

to BER_UWANG,
lu sama ngan wa part mane tuh?hehe.jantina lain kot.erk.

to SIHASU87,
sume org alami mende neh.cayelah.aku tulis scr general.hnya utk perli diri sndri jek.

to MAMAI,
DIa mmg ttp sygkan kita.cuma kita je angkuh.isk.sedeh.

lumut said...

to YORO,
aku memang rileks neh.
hehe....tp aku slalu je ulang silap 2,3 kali.trok aku neh.baik lempang diri sendiri jer.

to CHOKIO,
welkam.aku bukan nak aja org ke ape chokio.nnt org ckp aku cm bagus.aku tulis utk diri aku je neh.

to JALAK,
jalak ko buat ah lagu.
aku rase puisi neh sesuai utk part rap kot.aku pon minat gak klo ko wat lagu.wat ah jalak.hehe

to MOSAZU,
erk.thanx mosazu,daku menulis utk memerli kelemahan diri sendir je.thanx.

to DA'DAFFODIL,
betul cakap kau tuh daffodil.tp slalu sekerat jalan je kan.isk.lemah tol.

to AKU BESKOT,
sama2 beskot.hanya sekadar berkongsi kelemahan diri.menulis ape yg terlintas.aku bukan mengajar sesiapa.krn aku tdk baik mana.trok aku ni beskot.

lumut said...

to HAYATITO,
ko tau ke aku kuat?
lua aku mmg nampak kuat beb.hehe
ko pon tabah k?

to MUZAM,
haha..ko nak wat koleksi ker?
thanx..aku menulis sekadar memerli diri sndri je.bagus la kalau lu pon kene.2 in 1 la poem wa ni ek.hehe

to IEZAT,
nnt jup g wa ttp.haha

to FIQ,
hahahahaa...lawak la ko ni fiq.sape lak nak aja aku kat sini.=p.neway..thanx ek sudi bace.

to ANAKLAUT,
salam al.terpaku kat mane tuh?dinding?hee

to IKAN RIANG,
thanx syg..sila bace gune hati.
aku syg ko.sgt.
aku sgt snyap.sbb snyp tu lg bgus kot.

to JEN,
welkam2..bagus lu trase...
sbb lu ngan wa same2 lupe.

lumut said...

to MAIYAH,
betul tu sis..sbb tu kene trime ujian dgn hati terbuka.ujian itu hukuman kan.ohhh

to LIZZ,
aku pon x berniat.tp aku slalu leka ble bahagia.bgusla ble aku x bahagia lg.bia aku dgn Dia je.kan lizz??

to ZAKWAN,
hehehe..
kire lu ngan wa same la??
aku tulis ni utk perli diri sendri je..sori la lu trase.tp bgus gk kan?=p

to FATT,
betul tu fatt.kalau dah dp petnjuk jgn lepaskan.tp wa slalu lepaskan.bodoh tol.

to PENJENAYAH MERAH JAMBU,
kau tahu aku kuat?
mane ko tahu?
bape scalar ritcher kekuatan aku tuh?heee...

to FTYYHAHH,
salam dear.hee..Dialah tmpat aku mengadu.Dia je yg leh tlg kita..all d best utk kamu syg.

to ANN,
betul tu ann.kita kan pelakon dlm dunia neh.Dia pengarahnye..skrip kitalah yg tntukan.nak watak baik ke jahat pk sndri.

to ORANGLIDI,
haip!budak ni kan..

lumut said...

to SYAHIRAH,
hee..samela kite.menulis ape yg terlintas.

to KOYUKI,
jom same sedar.=)

to MANUSIA,
benar.aku masih berusaha.kau pon same.jgn gv up taw.

to RAFIQ,
ko trase??a'ah pasal aku yg jahat,

to ABANG BESI,
hehe..abg besi nak lumut blah ker?kerek eh..idup mcm roda.roda je x mcm hidup.

to EN_ME,
salam..bagusla.sume ade kekurangan.

to HAFIZ,
hafiz,same2.thanx gak sudi bace.hidup indah ke x..up to us yg create hidup jd mcm mane.hu

to MELZ,
lu kaku xpe.jgn belu suda.hehe.bro??alamak~~~~
neway thanx.

to BESKOT,
hahahah..
jahat ek beskot gelak kan orang.haip!

to ARQUE,
dah ko pon nak join plak da.
kene ke ngan ko?
bagusla.tp aku buat utk aku je tuh.tp klo ko rse bgos gak.2 in 1 la org kate..

dah x payah nak berkawad.lempang nak?haha