Tuesday, October 13, 2009

"abang,jangan nangis lagi.."

segala kenangan dalam ingatan aku memang sukar aku hapuskan.siapa yang kenal aku,pasti setuju.macam-macam cerita aku akan kongsi.kuatnya ingatan,satu pon tak tinggal.semuanya tersemat segar dalam hati.bukan sahaja kenangan cinta bersama si dia yang pernah mencuri hatiku 7 tahun lamanya,namun kenangan didera makcik itu,kenangan tragedi hitam 14 tahun lalu,kenangan ponteng tadika,makan cekodok dalam toilet,kenangan kepala berdarah,kenagan urat lutut putus,kenangan 26 november itu,kenangan menipu warden,diterajang abang,kenangan dimaki hamun...ohh macam-macam lagi.semua aku ingat.

aku tidak pasti "penyakit" itu adalah suatu kelebihan mahupun kekurangan.namun aku punya kekurangan yang ini.jika anda lelaki,usah menangis didepan aku.minta tolong ye.jangan menangis didepan aku.nanti aku rasa seperti ingin mengesat airmata itu.dan rasa sebak tengok lelaki nangis memang "lain macam" sikit.

malam tu aku bukak "inbox".sudah jarang rasanya aku pegang phone kamu.tapi malam itu aku tergerak hati.beberapa jam sebelum peristiwa itu,kau dan aku gembira bergelak ketawa,bergurau senda,usik mengusik.kita senyum tanda hati berbunga setelah sekian lama tidak bertentang mata.tapi entah mengapa,keceriaan itu seketika cuma."mood" perjumpaan kita berubah sekelip mata.aku mahu diam sahaja,namun hati aku meronta ingin tahu."kenapa abang buat macam ni?",lancar aku bertanya.kau terdiam lalu tundukkan wajahmu.kau pandang aku semula.aku pandang kau.hanya sepatah bicara yang kau lontarkan.
"maafkan abang..."

aku pandang kau lagi dengan rasa sayang yang mendalam.lalu aku bangun untuk meninggalkan kau disitu kerana sebak dihati tak tertahan lagi.belum sempat aku bangun pergi,kau tarik lenganku kau berkata lagi...
"jangan tinggalkan abang.tolonglah jangan tinggalkan abang".

aku pandang mata kau lagi.kini sudah berkaca.aku diam..aku tunduk.tanpa dipaksa..airmata aku tumpah terlebih dahulu.lalu airmata kau mengalir mengikut jejak ku.aku kesat airmata itu.kerana tidak kuat untuk aku melihat kau terus menangis merayu.lalu aku berkata,
"abang..jangan nangis lagi..."

aku fikir itu kali terakhir kau menangis merayu pada aku.aku berikan kemaafan yang kau pinta.namun entah mengapa,aku diuji lagi.suatu malam ditepi gelanggang bola keranjang sekali lagi tujuan hubungan ini terjawab.aku berlari ke tandas melepaskan tangisan menggila.sakit.namun ini yang harus aku terima.mata kau berkaca memandang aku.dan malam itu,kau menangis lagi memohon maaf merayu kepada aku.dan malam itu..sekali lagi aku mengesat airmata kamu yang jatuh di pipi mu..lalu aku berkata,
"abang..jangan nangis lagi..."

hari demi hari,kita diuji lagi kan sayang?sampai kau dan aku terpisah akhirnya.sehingga kau dan aku tak mungkin akan kembali gelak ketawa seperti dulu.kau dan aku tidak akan bercerita dan berkongsi setiap hari.tidak akan lagi.sebak.itu sahaja yang dapat aku katakan saat aku mengesat airmatamu.sungguh hati ku hancur apabila gelak ketawa kita seketika cuma."janji dengan aku ye yang kau tak kan menangis lagi".aku tak ada lagi untuk kesat airmata yang jatuh itu..dan aku sudah terlalu jauh untuk memujuk lalu berkata,
"abang jangan nangis lagi..."
************

"andai engkau berduka,
akulah yang pertama disisi,
andai engkau bahagia,
aku kan terus berdoa.."

p/s:alamak ter"feeling" plak.

72 comments:

maiyah said...

jgn berduka, memori tu jd sbg kenangan terindah dan pengalaman :)

sayu=pilu said...

aku first erk..huhuhu sedey giler doh... terkunang2 aku kebahagiaan 3thn lepas.... uwaaa

jom lumut kita chaiyok..chaiyok.. kan diri nih..maju kita maku...heheheh erk

sayu=pilu said...

lumut...sob sob sob..weh air mata aku berguguran bercucuran tatkala baca n3 ko nih...uwaaaa sedey giler beb... tetiba aku pun tingat dia semula.....
"abg, ayg syg abg rindu abg suka abg cinta abg" itu lah perkataan yg aku selalu ucap kan tat kala mematikan perbualan tlfon...

huhuhuhuu........ sedih nya hukhukhuk terkesat2 air mata + hingus.... uwaaa

CIK IZ said...

hish...kalau lelaki dah nangis bukan ke tanda dia betul2 syg kat kita? kalau tangisan tu iklas la kan.. hihi tapi siyes, cik iz's pun xleh tgok laki nangis.. hurrmm..

EISENHOUR said...

ha ah,,dah2..go go iron girl... kenangan skdr pengalaman bukan untuk ditangisi..
seriusly,seolah2 ak dpt rs kepedihan yg ko alami..
bkn menmbh luka d hati,tp biarlah kngn tu berlalu bersama angin lalu..
lau ak hadapi saat2 nih,ak igt 1 ayat.."kalau kita cintakan seseorng,lepaskan dia pergi,lau dia kembali itu tkdir,kalau x,cinta itu xpernah wujud"

bygkan adil ke bt bkl suami ko andai dia thu ko ngh sedih thp gaban untuk lelaki lain?

aiseh...ak komen ngn penuh emosi ni nape??

by the way,,jom singgah blog aku lak..

sayu=pilu said...

hehe lumut ko tetinggal vote tuk beskot eh...

beskot tengah angau doh...

joegrimjow said...

nak cite kisah dlu pon da macam xbesh da
huhu
bio je la
time is the best healer

EISENHOUR said...

btul ke lelaki nangis tu tnda dia syg kite?ak rs x..
mungkin lelaki tu jns mudh nangis mcm pmpn..ahax..

nursarah said...

sedihnya....

tetap rasa sedih walau tak berapa tau cerita sebenar...

luka semalam, moga dapat dirawat dengan harapan hari esok..

mamai said...

feeling abis nie...wa tak nangis tapi meraung ajer

keSENGALan teserlah.. said...

sedihh laaa....
akulah kekasihmu yg ta tahan tuhh..
waaaa....

moga hari esok ada penawarnyaa..

LORD ZARA 札拉 said...

alahai sayang~
takpe~
mungkin dia sudah kering air mata selepas kamu melangkah jauh dan pergi~

takpe sayang~
hati kadangkala perlukan ujian~
tatkala ini aku tiada bahu menumpang ketawa dan tangis~

pinjam kamu boleh?
*peluk*

Kapten said...

best ooo kalau ada ingatan kuat... aku pun sama... leh wat entry dr kenangan

hahaha

Kapten said...

ok abang x menangis

err... aku pun terlebih feeling

IkanMasin90(IM90) said...

err...wehh...aku sedey bace entry ko nih..air mata ak mgalir xbenti2..hummm
kenapa kite diuji sebegini

Koyuki said...

owh sedih..

mau pinjam bahu boleh??

akunangis said...

sedih tau tak mut..leleh hingus aku.ko ni..

saya; AISA. said...

past is past.
hurm.
apa boleh buat kan.
keep moving forward sajalah.
go go lumut!

HAHA >____<
happy happy lah.

imHepPie said...

kenangan terindah....

tpi susah nk jumpa laki yg sanggup nangeh utk pompuan huu

Azuan said...

sedey pon sedey gak..
tapi hidup mesti teruskan..
ganbate lumut!!

oranglidi said...

wa mnangis dalam hati .

jen - jen punye cite said...

air liur basi wa meleleh ckit..hehe..sedih la..jgn la...wat wa pon sedih...=(

chokio_nia said...

ko ske men bola keranjang kape??hurmmm..sedeyh gle..sebak plak aku rase..tp tabah ar ko..salute2

.rafiq. said...

pe yang ade dalam inbox? cis penuh tande tanye.huhu

Anonymous said...

lumut,tabahkan hati.aku tau cmne rse sakit hlg org yg kte syg.bkak hati ko.jgn trus2 slhkn dri ko sndri.ini sume ktntuan.ade hikmah.sbrlah lumut.
sedih.bergenang airmata bce entry.

sufi said...

wah,sukenye bace entry nih!
ko buat novel r mut!
kompem laku.,,

Rozita said...

nape abang tu nangis?

OH sikeciq! said...

~~~sedih~~~
7 thn lg la dasat.
lumut, ingat nak tubuh team single
seriously neh,still in progress, ada ahli yg mrncg, membe la, bdk ump, nursing ipoh, bdk pendang n ramai g.ktorang tak jumpa agi tok further discussing.bminat leh join.ekeke
ni positive team,insyaallah
ktoang nak buat girl apprciate life and GOD more than human[boy]
myb nak wat picnic something like that la.
insyaallah kalo tak de pape, ktorang akn tubuhkan.
fee tak tahu lagi.insyaallah below 50
nk design baju lg..hahah
kelas gitu
eden la mastermind
klo boy ada team moto, girl ada team dorang.hahaha
[kita kena bgn utk kuat, kita syg hanya untk org yg hargai]

p/s: try comment tgk kat blog.tak tau bole lg ke dak.haishhhh

Paan said...

Ye la, ye la...I dah x nangis lagi dah ni...

acap said...

ala mutt.
life must go on.
ak ade bila ko ada.
huhuhuh..

zafa said...

eh,,acap pom ade sini...hahaha

pakcik kordi said...

pakcick kordi,jgn menangais lagi.marilah kita berpacaran.sedap jgk klu lumut ckp gitu!

avid gunner said...

sekali lagi. gua respek lu kuat gila sampai bole kongsi pengalaman sedih lu ngan org....

gua harap lu x perlu merasa suma tu lagi dah...

Ismi F. Chya said...

wah wah romantik berabang hehe.

salam :)

acap said...

ala zafa.
ak ad dmane2.
haha

Anem arnamee said...

Salam lumut.

alolo, tabahkan hati.
seringkali kita sedih sebelum memiliki,
dan setelah memiliki.

namun apa yang penting menghargai tika memiliki, bukan?

jaga hati kamu:)
* i meant it:)

lumut said...

to MAIYAH,
memang kenangan terindah.bukan berduka cume kadang2 tersentuh juga.uhh

to SAYU,
biasa lah tuh sayu disaat diulit cinta dikaburi janji...semua orang pasti akan taburkan jnji ketika bercinta.cume kita merancang.Dia yg tntukan.aku saja.hmm..mmg kite akan terkenang kan kenangan lepas.namun tiada apa yg perlu disesalkan.nangis airmata drh sekali pon.masa ttp sudah bawak cinta itu pergi.biarkan syg.

to EISENHOUR,
haha...dah jd iron girl pulak dah.isk mmg x adil...siapalahbakal suami aku.maafkan istrimu ini abg..aiyak..aku terlebih da neh.balik ke pangkal jalan.haha

to CIK IZ,
kita x boleh menilai pada tahap tangisan.tangisan itu cuma 1 perasaan bukan satu kepastian pada sebuah janji.eceh.

to SAYU lg,
pesal lak beskot angau?angau nak kan kau ker?haha

to JOE,
yup.masa akan bawak kesakitan itu pergi...dan bila akan smbuh hanya hati saje yg tau .hu

to EISENHOUR lg.
tangisan bukan menandakan ape2.tangisan itu 2 perasaan.

lumut said...

to NURSARAH87,
biasalah kadang2 terkenang.aku tak nak berharap pada esok.aku takut esok akau kan kecewa spt semalam.

to MAMAI,
hehe...kesat hingus tuh pakcik.=p

to KESENGALAN,
sedih ke?sabar2...biarkan airmata mengalir.agar dia bawa kesakitan itu pergi sikit demi sikit.

to ZARA,
nak pinjam daku?
mari lah...free je neh.hehe

to FATT,
mmg best pon.tp sakit jugak kalau mende x best pon trigt kan?aiseh.

lumut said...

to KOYUKI,
bukan setakat bahu..dada sume aku bagi.erk.jgn pk lain.haha

to AZZALIENA,
syg..dah kesat airmata itu.aku skadar trigt kisah lalu..jnji nangis dah.isk ko ni lah.nak tisu!

to AKUNANGIS,
ko pon sedih ke..sabar ek.xsengaja aku nak lelehkan hingus ko.

to IMHEPPIE,
yup.indah sgt..mmg jarang.namun jgn salah tafsir tangisan mereka.

mOhd irWAn said...

ni ambil kat novel maner???

lumut said...

to AISHAH IBRAHIM,
yup.bia mase bawak kesediahn itu pergi.aku dah halau.tp die xnak gak pergi.aiyak.
mari hepi go laki bini.erk.

to MANUSIA,
betul tuh.hidup2 jugak.kesedihan mesti ade punyer.go go juge!

to ORANGLIDI,
weh nangis dalam hati laki makan dalam beb.org bleh gle tau tak ari2 nangis dlm ati.lu jgn gile.sdeh wa.

to JEN,
adeh jen.xde niat nak wt ko pon sdeh.aku cme terkenang je.tp klo ko nangis pon ape slhnye.budget macho lah???leh blah.haha

lumut said...

to CHOKIO,
bola keranjang best..memori2..huhu..
lua nampak tabah.dalam tabah jugak ke?hee

to RAFIQ,
dlm inbox ade kate2..ohhh

to ANONYMOUS,
ye.ini semua ketentuan.bia bergenang jgn meleleh.nnt x comel.hehe

to SUFI,
novel??wahhh jauh lagi tuh syg.


to ROZITA,
die nangis kerana die berperasaan.dia juge manusia biasa.hee

lumut said...

to PAAN,
bagus.jgn nangis.xcomel nnt.erk.

to EMMA,
wah smgt neh.aku nak join sbb aku nak g picnk ngan korang.nak g bbq..nak g makan2...wah bestnye..=)

to ACAP,
yup.lihat aku truskan hidup.masih melangkah.nak tak nak kene bgn.

to ZAFA,
eh..zafa pon ade.hehe

to PAKCIK KORDI,
hahahah...dasar playboy pakcik kordi.tuh awek lu nak campak maner?kehkeh

to AVID,
wa mesti jugak bangun beb.bukan wa mintak sume ni.tp sume ni yg nak dekat kat wa.sume ni nak uji wa.ape wa leh buat.terima dan reda.dlm hati wa lunyai beb.

to FTYHAHH,
hahaha..romantik ke.eceh.kenangan lama tuh tyhahh..lpekan..hmm.salam.

lumut said...

to ACAP lg,
acap mmg dimana2.

to ARNAMEE,
yup tabahlah dan reda kan?hmm..
jom menghargai..jgn menyakiti lg k.

to IRWAN,
haha..novel yg ciplak wa ade la...
lu x puas ati la tuh airmata lu dah leleh tu kan?x ngaku .=p

bUdAk kEnTaNg said...

sabo lumut..
rileks jer...
past is past laaa..
abaikan jer..
yg penting jd kan kenangan as guru kita dlm hidup skrg..

~biarlah dia nangis kan mmg lain macam jer..hehe

mOhd irWAn said...

waaaaaa....aku sibuk la final project sem nie,,,rindu ar kat ko

rda said...

ala lumut. semua tu kan cuma tinggal kenangan yang lebih mendewasakan kita? sebab tanpa kenangan-kenangan yang macam tu, manusia ni senang lupa siapa pencipta. biar hidup kita da jatuh dan bangun. baru kita tahu peritnya dunia.

p/s; apa aku merepek ni? haha.

Aku Beskot™ said...

ape yg wa bley ckp bley ckp..
bykkn bersabar k..
setiap kejadian pasti ade hikmahnye..
chill k..
coOl tau..
wa tau lu bley mut..

*asal wa lu lak nih..
pengaroh²..

Aku Beskot™ said...

to sayu,
ak bkn ngah angau la..
ak x sengaja..
bese la,
otak pk laen,
tp jari taip laen..

CinTa Lea IxoRa said...

lumut pon jangan nangis lagi.... =.=

lumut said...

to BUDAK KENTANG,
betul.aku tau past is past.tp tah tbe2 kenanagan bertandang tnpa diundang.mmg byk yg aku blaja.

to MOHD IRWAN,
adeh rindu aku plk da.awek sehat?xpela busy ye.aku x kesa.hee

to RDA,
hehe..pandai ko ye berkata-kata.
hehe..betul la tuh aku sokong.

to BESKOT,
ngah tggu hikmah la ni.chill beskot chill..pulangkan kasut aku balik !!!!!!jgn jual..hukhukhuk


to CINTA,
alololo comelnye lea...kamu pon jgn nangis lg!

Aku Beskot™ said...

haha..
ngah chill la ni mut..
jom sm² chill..
kasut da ade org beli la mut..
sori to say..
gagaga..

minyak suda panas ye..
ouch..panas²..
kakaka..

ber_u_wang said...

waaaaaaaaaaaaa sedeh

Anonymous said...

mmg pelek............
kdg2 die bjnji mcm2 dgn kite
die gak soh kte jnji jgn tgl kan die dn tetp setie dgn die.
bile kte jauh dgn die,die slalu ragu2 dn takot kehilgan kte.
die slalu kte...

"sy perlukan awk tok beri kekuatan pd sy"

tp ble die jumpe sesuatu y lebih baik lg tok kehidupan die,kite die lupekan die abaikan die tglkan.kdg2rse mcm x adil...............

Cik Cookie said...

ala la dondang, dondang laa sayang.bila syg kita berdendang,abih syg kita tendang.

si kosong said...

hurm..sekurang-kurangnya dia jujur bila x menyangkal yang dia sedang menangis..

lain pula aku,masih sempat cakap "gua x nangis,cuma habuk terbang masuk mata" sb ego agaknya..

x salah pun simpan kenangan tu..untuk senyum balik sorang2 bila da tua..duduk atas kerusi kt beranda sambil minum petang dan teringat zaman muda.

yang penting..tabah dan sentiasa senyum

sharamli said...

sila buang sedih itu ja0h2

seroja jingga said...

kamu berhak untuk simpan dan mengingati kenangan tu lumut...

sebab akak juga menyimpan kenangan yang yg sama..oh angin bawalah kenagan sume ni pergi kan...

lumut said...

to BESKOT,
daku takkan memaafkan mu..
nak kasut!!
xpe aku curik kasut cokelat hang.
siap lah!

to ANONYMOUS,
itu tidak lah pelik.
sbb manusia itu berbagai,
manusia itu ade yg akan menjadi mangsa dan pemangsa.dan x semestinya yang menjadi pemangsa itu adalah pemenang.mungkin yg menjadi mangsa itu sedang diuji.
oh janji!!jgn wujud janji lg.kalau nak dimungkiri.cik anonymous.im ok.

to BER_UWANg,
sedih ye bro.nah tisu!

to COOKIE,
alolo comel nye lagu sis neh.hehe

to SHARAMLI,
aku nak buang tp x jmpe tok sampah.kau mahu ambil?erk.

to SEROJA,
sis..aku tahu kamu lg sakit..ayuh sis.same2 ubati hati k.take care.

lizz said...

seb baik aku bukan abang* hehehe.
kenangan yg sakit2, tak usah kenang selalu beb. wat aku sedih skali kang.huhu

Ries Lee said...

biar saja ia berlalu...

Hayatito said...

dalam dan lua ko sakit..
apa yg jd tu, baik @ buruk,
itu lah yg terbaik utk kita.

ko jgn nkl2. =p
ak bz skg ni.
jrg2 nk blogwalking.
tc k..

13247 said...

abang dah x nangis lagi..abg dah makin kuat skang..

sayu=pilu said...

huhu aku reasa nak nangis kerana aku tak kuat gi... huhuhuhu aku selalu nangis time ngan dia..sikit2 nak nagis lembik tol..dia pernah nangis 1x jea aku rasa tuh pun dlm fon..kalo dia kelentong aku tak tau lak doh...hehheheh

OH sikeciq! said...

mut[manja sunggoh panggil gini]keh9
takpa, nti aku try bg jd team ni.hahahah
klo tak jd anggap ja aku tak pnh rncg..ngeh9

OH sikeciq! said...

mut[manja sunggoh panggil gini]keh9
takpa, nti aku try bg jd team ni.hahahah
klo tak jd anggap ja aku tak pnh rncg..ngeh9

OH sikeciq! said...

mut[manja sunggoh panggil gini]keh9
takpa, nti aku try bg jd team ni.hahahah
klo tak jd anggap ja aku tak pnh rncg..ngeh9

Hafiz Hamid said...

=).<-- bukan spam nih.

lumut said...

to HAFIZ,
hehe...comel tol komen hang.=)

lumut said...

to LIZZ,
ala syg...ni je tmpat aku coret kenangan.xkan aku nak pi crita kat orang lain.kang berdarah lak telinga diorg dgr.sbb tu aku menulis.aku x drhkan tlinga org cmtuh.menulis utk luahkan je.hee

to RIES,
aku biarkan..hu

to HAYATITO,
maseh beb.aku x nakal.aku pon busy.sakit otak..

to IEZAT,
bagus abg dah kuat..minum milo lah tuh.

to SAYU,
ko jgn nangis lg..nnt aku nangis same.sape nak jwb?

to EMMA,
haha..manje plak dah...arituh ade org kate aku gay.kang ade plak ckp aku lesbo lak kang.haha.mcm2.

lumut said...

kepada 2 pemilik komen diatas.
maaf aku delete komen kalian..
aku punya jawapan sendiri.

maafkan aku.
May God Bless both of u k.
im sory.

OH sikeciq! said...

mut:
aku dah plg ceruk kat bwh neh..mana bley weh,, sekali skala jengok la blog aku yang burok tu..kah9..haha..aku pon tak tau sseipa yg burok sgt blog aku.ajaq la sket:) ngeh9
mut:
gila sial budak pompuan tu erk.aku cam nak sepak ja..uhhhh bajet dia ok r tu..tak pa mut even ko adalah lumut yg lmbt mcm semut aku ttp sokong.ngeng..hahah