Thursday, October 1, 2009

kalaulah ingatan macam blog..

penubuhan esoksemalam masih baru lagi.umurnya masih muda.seperti biasa ketika diawal penubuhannya..tiada siapa.sunyi.hanya beberapa orang sahaja yang sudi menghulurkan tangan menarik aku untuk bangun kembali.tapi hari ini,beberapa kenalan yang muncul seawal penubuhan esoksemalam sudah hilang menyepi.pergi.mungkin mereka punya alasan sendiri mengapa dan kenapa mereka terus pergi...




aku juga begitu sama seperti mereka dahulu.dulu aku punya dunia blog aku sendiri.namun telah ku hapuskan atas sebab aku sendiri kurang pasti.lalu berpindah lah aku melarikan diri.menghapuskan yang lama,dan melahirkan yang baru.

mungkin ada diantara mereka pegi untuk meninggalkan sejarah.
mungkin juga untuk membina kehidupan baru.
mungkin juga pergi untuk menyembuhkan luka.
mungkin juga pergi untuk jadi tidak dikenali.
mungkin juga pergi kerana mereka sendiri tidak pasti.
atau pun mungkin pergi dan takkan kembali sama sekali.

datang dan pegi,hilang dan kembali sudah menjadi lumrah dan adat kehidupan.aku,engkau dan dia,tidak boleh menghalang.jika mereka ada..adalah mereka..jika mereka tiada.tiadalah.aku terfikir,jika cerita di blog-blog kamu senang dan mudah dihapuskan sekelip mata,tanpa paksaan fizikal mahupun emosi..bagaimana pula cerita didalam ingatan kita.

buat anda-anda yang sudah pergi tapi masih "skodeng" aku disini...aku mendoakan kalian bahagia dan berjaya dalam mengejar apa yang kalian impikan...

ohh..bestnya jika ingatan juga mudah didelete seperti kamu mendelete dunia blog kamu.

66 comments:

AbcdeFtyyhahh; said...

salam sayang..
eh kte rs beskot tuh kejap je..
sbb jalak tgh ngorat dye.. hehe
sbr k.. i akan stiasa menemanimu..
insyaallah..
cuma layakkah daku?
huhu.

seroja jingga said...

kak seroja tetap ade

TuYa said...

kalau le kepala otak kita dan segala kenangan leh di delete semudah delete blog ni,x de la kisah2 yang berbekas lumut..
sampai ko nangis frust nunggeng..

kalau la aku dekat ngan ko..

cik GULA-gULA said...

lumut:)

harap yang muluk2 buat kamu:)
walau blog ni setahun jagung..tapi mmg superb!! suke oke:)

akUniA said...

tiada apa yang mudah di dunia ini..:)

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum.

nk dlete kotak ingatan kita dlm sekelip mata mmg susah..
kadang2 ia buat kita sedih
boleh jd ingatan tu blh jd suatu yg sgt bermakna..

tnpa ingatan
tnpa kenangan
siapalah kita agaknya..

pakcik kordi said...

ape pe pun..ekau kono teruskan idup ekau,,.,salam ceria dari pakcik yg amat mencintaimu.eh bukan..mengingatimu...

IkanMasin90(IM90) said...

tuh lah pasal..
pentoi dah hilang nihh..
haih..
xde tempat org nasihat aku dah..
xde tmpt org panggil ak sis dah..
huahua..

pentoi --> bro if lu bace nih wa doakan lu sukses selalu :)

anaklaut said...

salam....cik lumut,

sesungguhnya kita tidak terdaya utk memadam semua kenangan drp ingatan kita...mungkin jikalau kita boleh memberi peluang menggantikan kenangan pahit lalu dengan kenangan manis.sekurang-kurang dapat melupakan sedikit sebanyak ingatan pahit yg dialami..

imHepPie said...

mungkin dorg bzi kot...

Jard The Great said...

ku tak nak delete blog.. hehe

.rafiq. said...

kenal seseorang ambil mase seminit dua tapi untuk melupakan perlu mengambil bertahun-tahun.

eh tiba-tiba.

airmien said...

ada masanya kita akan pergi tapi kenangan itu tidak mungkin akan pergi kerana masa yang telah pergi tidak mungkin dapat dicari kembali..

BISKUTMARIE(",) said...

dorang xder tapi biskut ade...
hehehehe...
:D

yoro okino said...

uishh klu bleh sesenang tu kan besh..
tapi klu bleh mcm tu ader komplikasi dier gak..mybe manusia xkan belajar dari semua kenangan pahit tu..mybe manusia akan terus wat kesilapan sma..mybe xkan ader kenangan terindah..

blog bagi aku satu terapi laa..luah semua nyer..walupon pblm tu xselesai pon..tapi rasa lega skit tu ader...kn2..

aku akan tetap ader babe..insyallah..

farah said...

biasalah,
manusia dtg dan pergi.

tp, aku sentiasa ada utk kau di sini.

insyaAllah.

:)

caluk@cencaluk said...

nak hilang ingatan try kau hantuk kepala kau dgn hentakan 7.5 skala Richter he he.

tanpa kenangan takdelah citer2 blues, takdelah sukatan sejarah masa kat skolah dulu, takdelah citer hari ini dlm sejarah, takdelah blog esoksemalam he he

sharamli said...

a'a..tgh sk0deng la ni..pakai s0pan2 erk..

CinTa Lea IxoRa said...

terpiki cam lumut jgk.. kalo la kenangan tu leh dihapuskan camtu je kan best..
xde la nk sdh2 pk psl mse2 dl.. ;(

joegrimjow said...

umurku pon masih mentah

Cik Cookie said...

knp kamoo??

Hayatito said...

mut..
jgn jd mcm 'mereka2' jugak..
jgn pergi tanpa kata.
sekurang2nya ramai yg menghargai mu di sini.=)

green said...

betul..dulu, org yg mewarnai dunia blog ku lain..

makin lame makin lain..

berubah2..

itu norma~

mamai said...

di halam ini aku berkonsi suka dan duka
di halaman ini aku mencurah rasa hati
di halaman ini aku mencari erti dan mengerti
di halaman ini ku kenali hati dan budi
di halaman ini mengambil dan memberi

misz_nierah said...

cedehnye...jgn cedeh2 yea cik lumut. senyum la...senyum...senyum itu penawar duka ^_^

Azuan said...

sama la..
aku pun dah nak pergi nie huhu..

oranglidi said...

RAFIQ! WA SOKONG LU!! HAHAHA..

SHARAMLI! LU NI.. HAHA..

uih. patut lah si monkey senyap semacam.

betul gak cakap lu tu. mereka pergi sebab nak mulakan hidup baru kot. hehe..

ni apahal peekataan pergi bayak sangat? oh. lagu aizat barangkali.

wa pun nak tutup blog lah plak. hehe.

robe said...

lek r...abg jen ade disisi...hehe

Ries Lee said...

aku kagum dengan bahasa dalam blog ko...
itu jer...

sayu=pilu said...

aku pun pernah tefikir gak nak padam suma yang ada dalam ingatan aku sebab ia buat aku sedih berduka lara... sengsara hari ini

tapi kengkadang bila di fikir balik ia pun pernah buat aku gembira.... bahagia kemarin

dan bila aku fikir semula hurm tapi kalau kita delete suma tuh mesti nanti kita akan terasa lebih kesunyian plak sebab tak der apa yang nak teman kita esok esok hari....

jadi aku pun confius apa yang sepatut nya aku buat.. so berserah saja pada takdir....

Atacha said...

betul3x...yg pergi biarlah pegi..kite yg idup nie, teruskan je lah idup kite...

ikanriang said...

cantik baju hijau tu :)

si kosong said...

lumut..
ingatan tu,kalau ttg kenangan..
biarkan je..
samada pahit atau manis..

sungguh,hal tu sume akan ajar kita lebih ttg dunia..

ingatan x sama mcm blog..
ada setika ketika blog akan lupakan kenalan lepas dorang pegi..

ingatan,walau benci mcm mana..
tetap senyum bila kenang balik sume kenangan tu..

nursarah said...

ingatan/memori takkan mudah di'delete'...

sy sentiasa skodeng kamu...huhuhu

LORD ZARA 札拉 said...

kalau dunia realiti dapat dibuang begitu senang, aku mungkin dah musnahkan lebih separuh dari memori hidup sendiri~

rindukan kapten sangat2~

alahai~

oranglidi said...

jawap jangan x jawap.

Nabil Fizri said...

gua bru sbulan.
ada rase nk stop blog.
cmne?













ha3

ber_u_wang said...

aku ingat ko lumut sampai aku berlumut tau

Jalak lenteng said...

biar la..masing-masing punya hal masing-masing..masih buleh berhubung jugakkan..

beskot tu ade je kat sini...

beetleLO ™ said...

sekali berkawan selamanya berkawan.macam pengakap.

tetamu said...

lumut ko jgn ngade2 nak menghilang ek.

avid gunner said...

kalo bole gua nak buang memori gua kena panggil guru besar sbb ejek pompuan...

so humiliating....

Anonymous said...

reply la lumut!!!!

Kapten said...

hai2

aku ada ni

Razman said...

mungkin diorang dah tak tulis blog..mungkin dh jd penulis berita harian..

khairil said...

ramai yg dah x berblog dah

Ann said...

yang patah tumbuh,yang hilang berganti walau pun mereka tak sama.kadang2 aku pun mau hapuskan beberapa memori yang rasanya tidak perlu muncul dalam hidup,tapi itu mustahil kan?

kimisai said...

tapi blog sllu kene virus??
then ingatan kita??

acap said...

sedih ya mut?
sabau ya..

*sobs*

udang galah said...

mane kamu lumut..

lumut said...

to ABCDEFTYHAHH,
pehal lak jalak pi ngorat die..nak kene lempang ke jalak tuh?hehe.thanx krn sudi temankan aku.

to SEROJA,
oh sweet~~tq kak.

to TUYA,
bukan takat menonggeng je..huhu.kalau kamu dekat dgn lumut,mengapakah?jgn biarkan aku tertanya..

to MIEZ,
owh belum sampai lg tahap superb dear..

to AKUNIA,
benar,kalau mudah baik tak payah hidup.

to YUSUF,
mungkin tnpa ingatan kita adalah bayang-bayang yg hanya mengikut gerak geri si tuannya..erk.merepek ke saye?

lumut said...

to PAKCIK KORDI,
wah..mencintaiku?eh mangingatiku?

to AZZALIENA,
manekah pentoi..sedih aku.benci lah.

to IMHEPPIE,
mungkin juge kan..

to ANAKLAUT,
salam al.kenangan pahit mmg harus dihapuskan.yg manis je simpan.tp yg manis juge buat leleh..

to JARD,
aku pon tak suruh kamu delete jard.jgn.

to RAFIQ,
ini aku stuju sgt2.nak 5 bintang.

to AIRMIEN,
mase yg pergi smp mati pon xkan dpt dicari balik.x mungkin.

lumut said...

to BISKUTMARIE,
biskut cecah dngn milo sedap jugak ye,,=)

to YORO,
betul2..blog leh jadi terapi hati.kuranglah jagi doktor2 cmtuh.

to FARAH,
ohh terharunya aku farah.kau mmg sweet mcm gule.

to CALUK,
kejam gle caluk..lempang kang..erk.sori2.hee

to SHARAMLI,
dah cukup sopan ni..ko je yg rapat2.=p

to CINTA,
tau xpe..aku slalu pk cmtuh.berangan mat jenin btol kan?

to JOE,
umur mentah boleh dimasak.x caye try.

to COOKIE,
aku???undefined..

to HAYATITO,
ohhh..terharu..aku cume menulis ape yg terbuku dihati.aku tdk minta disanjung krn aku tkut aku akan hampakan kalian.jangan.

lumut said...

to GREEN,
tak suke berubah-rubah.nape mesti nak pegi.benci.

to MAMAI,
segalanya dihalaman ini bukan?bagus.

to MISZ_NIERAH,
aku senyum neh.tp x manis..hmm.jgn sedih2 cm aku.

to ORANGLIDI,
wah main sokong2 pulak..ini bukan pilihanraya ye..nak kene lempang ke nak tutuop blog jugak?benci.

to AZUAN,
janganla..isk.nape mcm neh!

to KOREKEROK,
haha..ni mesti member jen kan?

to RIES,
thanx ries..tak ade ape pon yg nak dikagum.biase2 je.

to SAYUPILU,
ayuhlah kita berserah pada takdir..ko jangan lah sayu lagi..nnt aku lagi la sayu layu.

lumut said...

to ATACHA,
marilah truskan hidup yg singkat ini.

to IKANRIANG,
oh trima kasih sayang,

to SI KOSONG,
kadang2 aku senyum..kadang2 daku menangis..ohhh..sakitnye....jangan lah pergi lepas menghulurkan tanda persahabatan.itu pon sakit juge.

to NURSARAH87,
memang x mudah.eh jgn lah skodeng.segan lah.

to ZARA,
wah!zara rindu kapten..mesti kapten bangga kalau bace neh.uissh.

to NABIL,
meh wa lempang lu.isk.

to BER_UWANG,
gile ape smp berlumut..jgn lah tiru aku..huhu

lumut said...

to JALAK,
masing2 memag ade hal masing2.kimsalam la kat beskot tuh.

to MR.LO,
betul ini aku stuju!!!!!!!!!!!

to TETAMU,
mengade ke aku?mereka lagi mengada.

to MUZAM,
hahaha..mmg pon..

to ANONY,
aku reply la neh..sabarla.!

to FATT,
hye kembali.aku pon ade.

to RAZMAN,
dah jadi karam singh walia.erk.

to KHAIRIL,
memang pon.mereka dah pergi.

to ANN,
jomlah kita hapuskan memori yg penuhkan hard disk kepala neh.

to KIMISAI,
ingatan kene renjatan.

tp ACAP,
sedihla..sabarlah neh.tp smp bler?


to UDANG GALAH,
aku disini.idup lg.

acap said...

smp..err..
smp..ntah

lumut said...

ha terkedu..

si kosong said...

heh,
cuba untuk tidak pergi,sungguh!!

cuma,

kun fa ya kun..

oranglidi said...

hahaha.

Aku Beskot™ said...

mn ade p memn mut..
outstation 3 hari..
maaf mut..

lumut said...

to SI KOSONG,
ye marilah belajar hargai ape itu hubungan persahabatan.

to ORANGLIDI,
hahaha balik.

to EN.BESKOT,
wah3..outstation ye smp kene tutuop blog.hebat ah kamu beskot.

oranglidi said...

ala, wa nak tergelak sikit je pun.

Aku Beskot™ said...

sori mut..
da x wt da..
jgn marah ye..
maaf sgt²..

lumut said...

to ORANGLIDI,
lu nak terbahak pon wa ok je beb.

to AKUBESKOT,
adeh..xmrh..pelik je.

Att Ashburn said...

prnh rase nk delete blog jugak aih