Thursday, October 1, 2009

update merapu.buang masa korang baca.

bukan aku tak nak update.tapi jiwa kacau.jiwa bila kacau tak sama weh macam orang yang sedang meracau.kalau orang yang meracau senang je nak handle,bagi penampar sekeping.senyaplah nanti

lepas class tadi aku gerak pergi court basketball.macam biasa aku sekadar memerhati dari atas.mana tau ada "budak-budak" main basketball.boleh aku join sekaki dua.tapi tak ada.hampa.aku cuma memerhati "game" antara siapa entah.semuanya lelaki yang terlibat.ada bermata sepet,berambut perang,hitam pon ada,badan besar,kecik ada ,keding,sasa,kasut nike,kasut adidas,kasut cap ayam..semua terpampang depan mata.

celaru.serabut.tuh je lah yang ada dalam kepala aku.
apa yang aku terima semalam,memang "hadiah" paling "suey".
tapi aku tak salahkan sesiapa.sebab tak ada siapa yang aku nak salahkan pon.

terkenang pulak aku message pagi tadi yang aku taip tak jadi aku hantar.rindu pulak aku dekat kedua orang tua di kampung halaman.tiba-tiba pulak rasa nak jadi caring.bermanja konon.

""mak,apa kabar.sehat?dah mula puasa enam ker?lumut dah mula.hari ni masuk hari ke-3.""
""abah,apa kabar?semua sehat?lumut kat sini ok je..""

aku baca berulang kali message yang aku nak anta.arrhh...serabut.message umpama "perasaan palsu" tuh aku rasa macam sampah.bukan ni yang aku nak taip.aku ada benda nak bagitahu mak abah aku secara jujurnya.tapi lain pulak yang aku taip.semua ni gara-gara aku terdengar suara-suara halus akak aku.

"weh,kau kalau ada apa-apa..kau tak payah bagitahu mak dan abah lagi.mak nangis hari tu kenangkan kau.darah tinggi abah pulak naik.takut nanti abah kene strok pulak macam aritu."

terbatallah niat aku untuk berkata jujur dengan ibu bapa tercinta.hampagas betul.taip bagai nak rak,lepas tuh aku delete.keypad lock.

********
mengelamun aku kejap.game depan mata aku pandang tanpa perasaan.otak ligat fikir.macam mana kalau aku fail dan dipanggil balik.bukan ni yang aku nak.dan bukan ni yang aku harapkan.namun aku masih mencuba.lepas dapat result test "subject killer" semalam,aku dengan timah(bukan nama sebenar) sama-sama senyap.mata dok belek-belek je script tu.senyap sunyi sepi kami.kawan-kawan yang lain aku tak ambil kesah.aku tau diorang mesti skor punya.time ni lah aku rasa zaman kegemilangan aku nak skor markah tinggi2 dah tamat.

timah sorok markah dia.aku pon sorok markah aku walaupun timah sebenarnya dah jeling markah aku tadi.hampeh ko timah.aku jentik pipi kau nanti baru tau.nasib baik kau comel.tak jadi aku nak jentik.lalu kitorang gerak pergi surau.hati aku dah sebak tahap pisang dimakan monyet.

sampai surau aku tak terus solat.aku bersandar.tengok lagi test script aku.
"ape kejadahnya ni markah yang aku dapat??"
muka aku dah panas dah time tuh.aku sapu dua tiga kali.nak kata aku menyesal tak jugak.sebab aku tau bukan aku nak semua ni jadi camni.aku dah cuba buat apa yang aku mampu tatkala jiwa aku bergelodak merayau.

"timah,apa yang buat kau tak boleh skor ha?kau ada masalah cam aku jugak ker?"lebih kurang macam tu aku tanya.

"em,masalah tu tipu la tak ada.tapi aku rasa aku ok je.masalah nye aku malas.ntah kenapa ntah aku malas.",jawab si timah.

"weh,kau jangan la malas.kau boleh punya.jangan jadi cam aku.ntah lah timah,aku pon tak tau kenapa aku macam ni.aku tau aku boleh buat.tapi...aku dah hilang semangat lah.dan banyak sangat benda aku dah tinggal time aku sedih nak mati hari tu.rasa lost.aku tak tahu apa jadi ngan aku.macam mana aku nak jawab ngan mak ayah aku.ntah lah timah.kau rajin la weh..mesti kau boleh punya..masalah kau malas je.",

aku macam bagus kaunseling timah.memang aku macam biasa selalu poyo baik dan macam bagus.no wonder la kalau orang nak pangkah aku.

"timah,aku sedih la..aku tak tahu macam mana nak buat ni.test ni worth 30%.macam mana ek timah.ada harapan lagi ker?kau nak tau..aku mintak sangat Allah tak uji aku saat ni.maksud aku..mana tau kalau Allah nak ambil mak abah aku...dekat siapa aku nak ngadu nanti?"

time ni timah ngan aku sama-sama dah meleleh air mata...

*******
"kau main basketball ker?",sapa minah berambut perang yang duduk sebelah aku tanpa bagi salam.terhenti secara drastik lamunan aku tentang peristiwa semalam.

"owh yup.aku memang minat nak mati ngan game ni.arituh aku join game inter-resident.time tuh mix team 4 guys 1 girl.aku join,"dengan berlagaknya aku bercerita.

"wah!hebatnya kau.mesti bestkan!aku tengok game ni kasar lah.sejak bila kau main?,"selidik minah ni lagi.takkan nak ngurat aku kot.rambut aku bukan perang pon.rambut aku bersulamkan benang je.

"aku main sejak sekolah lagi.em game ni memang kasar pon.dulu aku main sampai injured then kena operate aku punye lutut kaki kiri ni.urat lutut ngan ligamen aku putus.then cecair pelincir ape ntah dalam lutut aku tuh dah rosak.sekarang dah okay dah.aku degil nak main gak lagi,"

"ouuccchhh...sakitnye...",minah tu buat muke macam budak lelaki kena sunat.

"kalau ko tak nak sakit..kau main congkak je la",cakap aku dalam hati..malas nak cakap luar hati.kang dia suruh aku cerita apa tu congkak kang.malas aku.bagai-bagailah minah ni.jiwa aku dah lah tengah kacau.

aku terus tengok game tu.ternampak pulak aku sepasang couple mengingatkan aku kisah lama..kisah dimana aku bersorak girang menyokong lelaki ber"jersey" no.8 itu....tapi kami berjumpa bukan digelanggang bola keranjang.kami hanya bertentang mata turun ke hati hanya disebuah pehentian bas iaitu pada zaman aku belum mengenal apa itu bola keranjang..

sekian.

p/s:update yang merapu.buang masa je korang baca.

42 comments:

Aku Beskot™ said...

salam..
hai mut..
xpe²..ade baki lg 70%..
try score yg tu lak.
jgn cepat mengalah..
xelok pk benda yg bkn² time cmni..
fokus k.
f+o+k+u+s=FOKUS!!
hehe..
study leklok na.maseh ade ms lg.
jgn givup..

wowo..
urat putus..
ligamen putus..
cecair pelincir lutut rosak..
dasyat²..
take care

Ann said...

aku kat tmpt sndr pn test selalu dpt teruk..ada satu subjek tu,assgnmt teruk,test teruk,dpt2 result,diam je,lecturer tu tanya aku nk bincang ngan dia ms kelas or after klas,tapi aku p nanges pulak ms tu..nanges kt dlm kelas sampai dlm lab masa tulis emel kt lecturer tu..seriusly rs loser giler masa tu..tp lecture keep bagi semangat, masa final,memang cakap kat lecturer tu takut,tp dia cakap,"awak bukannya tak pandai,awak boleh buat"..last2 lepas jugak..jangan bimbang..banyak2 berdoa dan berusaha..Allah akan tolong nanti..final sebulan lagi kan?masih ada masa ok..:)

avid gunner said...

welcome to the club...
bukan ko sorang je penah diuji ngan markah test yang menyeronokkan tu....
jgn pikir psl markah test sgt....tanam minat kat subjek killer tu dulu....then ko tgk je la apa jd kat markah ko once ko dah minat subjek tu....

aku penah retak kaki masa main basket form 2 dulu...poyo nak jadi point guard...hambik.. .

oranglidi said...

nombor 4 pun ok

Hayatito said...

mut,aku xde semangat lgsg ni.
feel like loser gak.
bg semangat kt aku sikettt..
=((

NuR said...

hoho my dear lalink cik lumut
jgn sedey2.. biasalah tu. ada masa kita rasa bersemangat bagai nak rak dan adakalanya kita tak bersemangat langsung.ada hikmahnya.insyaAllah, nur doakan dari kejauhan.semoga kamu dikuatkan semangat dan diberi keyakinan utk mengejar apa yg dikejar. kejar yop kejar..!!

oranglidi said...

apahal wa bace macam x abis masa? hhehe

rilek la woi. dapat markah macam tu skali sakala. hhaha..

wa pun nak jenting timah rasanya. jenting tu menda?

dari lu maen congkak bek lu ikut wa maen lastik.

CinTa Lea IxoRa said...

errkkk....
sayu lak bace psl lumut adakah lumut akan diuji ngan takdir parents lumut..
jgn la pk camtu ok lumut...
b strong..
psl parents tu insyaAllah everything's gonna b fine..

hm.. lumut try la score yg len lak..
mst boleh punye..
lea dl pon pnh gak kena uji ngan pointer yg terok gile..
kalo tergelincir sket lg mmg kena buang u la jwbnye...
tp aftr dat try gak score semampu yg mgkn n thanks god akhirnye grad ngan pointer ok gak..
so jgn la menyerah kalah hanya sebab mark test tu je ok..
lea th lumut leh wat..
cube lg..
lumut kan hebat ;)

imHepPie said...

aku sukung yg jersey no 12

si kosong said...

hurm..
lumut...

x boleh cepat mengalah..
dulu saya pun malas blaja jugak...
sem 1 result teruk..
pastu baru sedar,xleh main2..
sem 2 sampai la sem seterusnya..
alhamdulillah ok...

tapi masa sem 6 main2..
so result teruk..
dean fakulti saya kata,kalau sem 6 saya skor..konfem antara best student..3.7 dlm tangan la..
tp sebab selalu main2..result teruk..

so lumut kena la study rajin2..
jangan pikir sgt masalah tu..

sharamli said...

salunya mamat maen basket ball...mach0..erk?
ke mata keranjang...hee

IkanMasin90(IM90) said...

babe
jgn cepat mengalah
jatuh sekali tak semestinye jatuh selamanya

mamai said...

dah tu weh pie sambung belajar kang pakcik rotan...mengelamun ajer, nanti lepas abis belajar balik mesia jgn lupa koala bear untuk pakcik

Naz said...

biar merapu jng merempit... hahahar...

AbcdeFtyyhahh; said...

salam..

lumut....

kadang-kadang bukan stp ms kita berada di atas.. sesekali pndglah kebwah dan bljr apa itu kesusahan..

*utk diriku jua.....................................yg sdg sedih................

LORD ZARA 札拉 said...

ahh sayang~

jangan difikirkan sangat~kamu masih punya waktu untuk mencapai yang lebih baik~

kalau sekadar bertanya khabar pada mereka yang tersayang di Malaysia, tiada salahkan sayang? entah, aku rasa mereka wajar diingati sayang walaupun sebaris kata cuma~


sayang, moga kamu tabah tahu?
saja mau cakap juga...nama tengah aku fatima~


hehhee~

peluk~

p is an g said...

mut!!
nape ni.
isk.
janganla.
isk.
jangan nakal2.
tu je aku nak pesan.
arap ko paham.
simple je tuh.

=)

'hati aku dah sebak tahap pisang dimakan monyet'

aku ada ni!
lom kene makan~

sebak = saket kan?
huu.

iLhAm_bEcKs said...

oi lumut..
lpak la..
hidOp blajar nih,byk risikO..
ape yg kte wat,ape yg kte dpat..
TABAH je..hOhoi.
x ari ni,sok rzki kte..
ryte??

mmg bkan rzki ko kali ni..
FINAL nnt??
or..Other sbjct?
mne la tau.
kan kan!!
sempOi sudah..
jgn mngelamOn..
jOm!! FUTsAL!!
hoho

cik bunga said...

kawan...
blik malaysia roger aku..
kita p jalan2 k...

jgn sedih2
aku tak suka ko sedih2

anaklaut said...

salam...cik lumut yg dirahmati allah .

entri yg paling best saya baca..happy ada, suka ada, rasa sedih pun ada..

moga ibu dan ayah cik lumut tidak ada apa-apa...insyallah darah tinggi tu ok tu..

anaklaut

arque said...

merapu ke?entahlah.
tapi aku seronok bace.
"tahap pisang dimakan monyet."
"muke macam budak lelaki kena sunat"
kelakar lah kau.
aku seronok sampai macam boleh kawad kaki kat padang belakang rumah bile2 mase je. ;P

semoga berjaya lumut.aku tau kau terrer.gud lak studi. ;P

jen - jen punye cite said...

gua sokong orang lidi!!haha

oranglidi said...

balas lumut, jangan x balas. haha

13247 said...

gua ikot cakap lu...gua x bc pon entry ni..

ezany said...

sy salu jer buat camtu kalau nak lepaskan ape yg terpendam.. taip2 jer kat msg tp tak send pun.. terus jer delete.. lepas tu ok sket rasanya.. tak tau la cik lumut camne..

oranglidi said...

jen! hahhaaha.

dancing_shoes said...

Believe in yourself.
Reach down inside.
The love you find will set you free.
Believe in yourself, you will come alive.
Have faith in what you do.
You'll make it through.

hope this could give you extra motivation and strength to hold on tight...

simplyvou said...

to cik lumut....

jgn pkir la y dah lepas..aku taw ko blehnye..
fokus untuk final plak ea...
chayok...!!!!

bola keranjang said...

berusahalah..jgn mengalah.fikir mak ayah.kejarlah benda yg pasti lumut.ak nak ko hepi.

jgn biakan ksedihan ancokn mse dpn ko.

ikanriang said...

aku macam penah tulis ayat 'zaman nak skor tinggi2' 2 tapi kat mane eh?
hehe

lumut, jangan camni.
harapan famili ko tinggi melangit kat ko.
kawan2 ko sume taknak ko jadi camni. kalau la pmpuan tu tau ko camni, puas ati die.
so, jangan biarkan die tersenyum puas.
buat pempuan tu rase diri die bodoh, sbb plan die gagal.
so don't give any way to any failure!
let's go through this all together.
aku tau, 'together' tu tak applicable sgt dalam kadaan aku kat malaya, ko kat oklan.
tapi ko tau kan, seantero malaya mengharapkan ko.
ape2 masalah, seantero malaya jugaklah yang sapot ko.
ingat tu!
so, mari struggle same2! =)

i love u syg.
take a gooooood care of yourself.
aku tak nak cuti kau dipendekkan.
taknak. sebulan utk kite tak cukup!

farah said...

dah nak wat camne,
ko dah buat yg terbaik kan.

relax oke.

:)

BISKUTMARIE(",) said...

yg penting kiter berusahe ke arah itu..
ade hikmah disebalik sume tu...
teruskan berusahe + berdoa..
insyaALLAH berjaya...
amin....
:D

speedrider said...

panjangnya, pening kepala aku baca

Jard The Great said...

markah buruk kena buang sekolah tak??? eehehe..

lumut said...

to EN.BESKOT,
hmmm....kamu pon..take care.dasyat?sakit woooo..hu

to ANN,
aku akan cube yg termmapu..sebulan je lagi..aku cuak gle neh.uhh

to MUZAM,
yeah..aku dah join pon club...ade yuran pendftran gak ker?
erk..skrg ko main basketball lg x?

to ORANGLIDI,
x abes ke mase ko bace?huhu..jentik.typing error la weh..xnak main lastik x best langsung.lastik ko nak?

to HAYATITO,
samela kite..aku xde smgt gak..cmne aku nak bg kat ko..huhu

to NUR,
thanx nur..aku sedang mengejar ape yg termampu..yg x mampu xdapat lah ak nak kejar.

lumut said...

to CINTA,
ntahlah cinta..system kat sini lain..aku dah pasrah gile neh..ntahlah..sini x same cm mesia..kalau kena panggil balik aku trima je.bukan ni yg aku minta.aku dah cube..hmmm.aku x hebat.

to IMHEPPIE,
ha sokongla.

to SIKOSONG,
rase cm dah terlmbat.byk sgt benda yg ku abaikan..ntahlah sikosong..cuak sedih.sume ade.

to SHARAMLI,
boleh blah macho.

to AZZALIENA,
ntahla weh...aku pon tak tau.

to MAMAI,
em ye saye blajar pakcik.

to NAZ,
xde nak merempit punye.

lumut said...

to FTYYHAHH,
aku selalu tgk bawah.tp dah x rase pape.kosong.

to PISEY,
sebak tu lagi saket dari sedih.klo sedih boleh nangis.klo sebak?

to ZARA,
thanx syg...aku akn usaha ni.tahlah.

to ILHAM,
mane leh lepak.sini xsame cm mesia ikut pointer bagai.matilah aku klo aku fail subjek neh.susah weh.

to NIENA,
em ok.nnt jalan2.

to ANAKLAUT,
salam..best ker?huhu...thanx doakan mak ayah saye.

to ARQUE,
lawak ek?erk..xsengaja tuh..bkn niat nak wat lawak..thanx doakan aku..

to JEN,
itu je lu komen?ceh

lumut said...

to EZANY,
baik tulis ats kertas.lg senany ezany..=)

to DANCING_SHOES,
thanx sgt...i'll try my best..

to SIMPLYVOU,
final?apakah itu?ntahlah weh.

to BOLAKERANJANG,
aku tahu aku kene kejar benda yg pasti.aku cube k.

to IKANRIANG,
syg,,jgnla mrh kan die lg..
aku kan cbe.tp ntahlah.aku x jnjikan ape2..sian lak kat parent aku.aku cube neh!!!!!!
loveu too syg.

to FARAH,
aku tak buat yg terbaik..aku loser.

to BISKUTMARIE,
apelah hikmanye..hmmm

to JARD,
kene buangla nnti.buang negara.baliklah kemesia.hu.

to SPEEDRIDER,
pening nak panadol x?

Anonymous said...

tiba2 rse mase aku x terbuang pon bce.cerialah dan berusalah lumut.ko boleh!

oranglidi said...

cis. salah eja rupanya. wa ingatkan jenting tu macam jantung. haha.

lu lestik wa, wa lestik lu. ha. nak?

hanc said...

salam beb~~ hanc baru balik dari kampung.. windu kat koe la..

lumut said...

to ANONY,
byk nye mase ko?hehe..

to ORANGLIDI,
kasar lu men lestik balik.hehehehhe


to HANC,
ko rindu aku???terharu aku beb.nape rindu?aku buat aper?adeh,