Sunday, October 4, 2009

kenapa kau salah seorangnya..

::oh ye,entry ni sebenarya bertarikh rabu 7 oct 09.tapi sebab lama sangat duduk dalam draft.::

sebelum aku meneruskan kata-kata,aku ingin menyusun kata maaf bagi seluruh rakan blogger.sejak kebelakangan ni,sudah jarang sekali aku update.apatah lagi meninggalkan jejak di blog2 kalian.sekadar menjadi "silent reader".cukuplah.terlalu banyak perkara yang tersimpan didalam hati aku sehingga melarang aku untuk terus menaip.entah.aku keliru.
[bukan keliru dengan jantina ye..lempang kang.]

*******
ini kisah benar.bukan rekaan.

perbualan ini bersemuka dua mata antara aku dan dia.saat kawan aku meluahkan isi hatinya,aku rasa agak kurang selesa..namun aku gunakan bakat lakonan aku sebaiknya demi menyembunyikan perasaan sebenar aku ketika itu.benar,aku sangat membenci kehadiran insan ketiga didalam sesebuah hubungan .apatah lagi apabila orang ketiga itu sudah mengerti bahawa dia bakal melukakan hati seseorang lalu menghancurkan hubungan bahagia insan lain.aku benci..serious aku benci golongan ini.teramat.

gadis itu meluahkan isi hatinya kepada aku:

"aku kenal dia tak sampai setahun.masa aku kenal dia,aku tahu dia dah ade awek.hubungan die dengan awek die dah 3tahun.mula-mula kitorang kawan je.lama-lama makin rapat.aku sayang dia.dan dia pon cakap dia tak nak hilang aku.hubungan kami diluar pengetahuan awek dia.tapi tu la,dia masih tak dapat buat keputusan untuk pilih aku atau pun awek dia.dia cakap dia tak nak hilang aku."

"kau pasti ke dengan hubungan yang macam ni?kau yakin yang dia akan jadi milik kau?dan kau tak sedih kalau bukan kau yang menjadi pilihan dia?"aku bertanya semahunya.

soalan itu aku lemparkan kepada gadis itu.hati aku rasa sempit dan pilu apabila mendengar apa yang diceritakannya.aku berlagak seolah-olah aku tidak merasakan apa-apa yang ganjil tatkala gadis itu bercerita,apatah lagi menunjukkan rasa marah.pertanyaan aku susun dengan agak tenang.nada suara aku control semahunya.kerana gadis itu kawan aku.

namun ini lah kitaran hidup dunia.dan kali ini,kawanku sendiri berada dikalangan golongan yang aku sangat benci itu.golongan yang paling layak berada dibawah tapak kaki.maafkan aku sedikit kasar.aku tidak sengaja untuk berkasar begini kerana aku turut merasakan kesakitan dan kehancuran itu.kawanku,mengapa kau salah seorang daripada mereka yang aku benci?sebak.sakit hati.terguris.itu sahaja yang mampu aku gambarkan.dan disaat dia meluahkan isi hatinya,terdapat monolog dalaman dalam diri aku yang tak mampu aku lemparkan kerana kau kawan aku.

izinkan aku lemparkan monolog dalaman itu disini:

"""kawanku sue [nama rekaan],sungguh aku tidak memihak pada kau ketika ini.mengapa kau menjadi pihak yang bakal menghancurkan hubungan insan lain sedangkan kau tahu lelaki itu sudah berpunya pada awalnya.mereka bahagia.kalau kau betul-betul perempuan sue..kau sebenarnya faham apa rasa awek dia yang dah 3 tahun bersama.kalau awek dia tahu hubungan kau dengan lelaki itu dan dapat tahu yang lelaki itu tidak jujur..betapa kecewanya wanita itu.aku mohon agar kau fikirkan kembali kedudukan kau.memangla lelaki itu cakap tak nak hilang kau,tapi jauh disudut hati lelaki itu.. dia akan pilih awek dia suatu hari nanti.dan bukan kau.bukak mata kau tu sikit sue.lelaki ni memang suka disayangi oleh ramai wanita,sebab tu diorang susah sangat untuk bersikap jujur.tolonglah sue...tinggalkan lelaki itu...biarkan lelaki itu bahagia dengan kekasihnya.janganlah kau jadi salah seorang perempuan yang aku benci itu.tolonglah.kerana perbuatan kau bakal menghancurkan hati seorang insan bernama wanita..."""

aku tahu sue takkan dengar semua monolong dalaman ni.dan sue akan terus menjadi golongan orang yang aku benci itu.
kenapa kau salah seorangnya...

47 comments:

oranglidi said...

WA FIRST NI WEH!

oranglidi said...

WAHHAHHAAHHHAHA!

oranglidi said...

FIRST KE?????

oranglidi said...

kurang ajar punya llaki. x berbelah bagi plak dah.

dah macam diluah mati katak ditelan mati matian..

tu lah, tu belum kawen lagi.. dah kawen nnti macamna? cis. pandai2 lah blajar untuk setia.

oranglidi said...

yang pmpuan tu plak, lu dah xyah pcaye sgt kat laki tu.

bek lu cari laki yg dalam lagu 'aku pencintamu'felix af tu.

Hayatito said...

xblh bla la org lidi.
ciskek btl..
haha

perempuan bila jatuh cinta,
dia nak memiliki.
bila tak memiliki,
hati dia marah.
ko doa je la utk dia mut.
semoga hati dia terbuka utk pikir btl2.

nursarah said...

aku pun membenci spesis ini,

aku benci spesis 'org ketiga' tak kira dia tu jantina apa..

benar2 benci!

joegrimjow said...

nanti kan
bile da tue kan
baca balik tulisan kamo
mesti gelak sowang2
'macam ni aku dulu..'

hehe

idup panjng
n perlu diteruskan

LORD ZARA 札拉 said...

aku selalu tertanya bagaimana golongan ini acapkali hadir dalam suatu hubungan~

salah siapa hingga muncul mereka ini? bila suatu hubungan itu kuat dan tegap, kurang dari 24 jam ia runtuh disebabkan manusia jenis ini (pengalaman cinta pertama aku)

mengapa mahu membina bahagia atas air mata orang lain?
hati aku selalu sebak bertanya tentang perkara ini juga.


















hari itu dia muncul lagi bersama wanita keji itu dan dengan bangganya memperkenalkan pada aku. salahkah kalau hati perempuan ini mahu menyumpah keji mereka?

Mawar_berduri said...

mm...adalah lebih baik jika seorang yang bernama "perempuan" cube memahami hati orang lain yang juga bernama "Perempuan"...kalau la die(sue) brada ditempat awek mamat tu ...ape yang dia rase?.....lebih baik jangan 'JADI PERAMPAS'..takot suatu hari benda yang sama akan jadi balik kat kita.....tuhan bayar cash .. (emo le plak) ...ahax

sayu=pilu said...

jurm aku juga benci orang sebegini.. ko dah tau dia sudah berpunya kenapa ko masih lagi nak itu jugak..

perempuan sama perempuan seharus nya memahami hati jiwa and naluri sesama sendir so napa mesti ko luka kan hati seorang perempuan juga..

di mana ko letak kan perasaan halus ko sedang kan ko juga perempuan????

eh sory lumut terpanjang la plak.. aku pernah merasai nya sakit di tinggal demi orang ketiga!!!!

avid gunner said...

lumut, ko jgn salahkan kawam 'sue' ko tuh...
salahkan laki tu...
perangai supa casanova daa....
dah ada awek buat cara dah ada awek la....

sharamli said...

xtw dah nk ckp ap..
kal0ckp psl bendani..mmg xkn abeh k0t..
layan perasaan manjang..

cik bunga said...

entri ini...
membuatkan aku berfikir...
apakah semua lelaki begitu???

entri ini membuatkan aku takut..

imHepPie said...

wuuu..aku pon penah kene gini..tpi aku kira cam awek dak laki tu ar..huk3..

akUniA said...

btul lumut AKU stuju dgn kamu..
sperti AKU di sini..
AKU juga mempunyai kwn sprti "SUE"
puas AKU menasihatinya..
dia tidak juga mengerti..
atas satu sbb "AKU SAYANG DIA"!!
ahhhhh!!!! AKU benci....
bkn tak ada lelaki lain dalam dunia ni..
wahai permpuan di luar sana...
sedarlah...
jgn hanya perasaan SAYANG,,CINTA
KAU SANGGUP MEROSAKKAN HUBUNGAN ORG LAIN!!!
JGN HANYA DENGAN PERKATAAN ITU..KAU SERAHKAN SEGALANYA!!

WAHAI LELAKI DI LUAR SANA....
TIDAK CUKUPKAH SEORANG WANITA UNTUK KAU!!
APA YANG KAU NAK LAGI???
APA YANG TIDAK PUAS LAGI???
AKU BENCI KAU BERNAMA LELAKI!!!

maaf....

akUniA said...

btul lumut AKU stuju dgn kamu..
sperti AKU di sini..
AKU juga mempunyai kwn sprti "SUE"
puas AKU menasihatinya..
dia tidak juga mengerti..
atas satu sbb "AKU SAYANG DIA"!!
ahhhhh!!!! AKU benci....
bkn tak ada lelaki lain dalam dunia ni..
wahai permpuan di luar sana...
sedarlah...
jgn hanya perasaan SAYANG,,CINTA
KAU SANGGUP MEROSAKKAN HUBUNGAN ORG LAIN!!!
JGN HANYA DENGAN PERKATAAN ITU..KAU SERAHKAN SEGALANYA!!

WAHAI LELAKI DI LUAR SANA....
TIDAK CUKUPKAH SEORANG WANITA UNTUK KAU!!
APA YANG KAU NAK LAGI???
APA YANG TIDAK PUAS LAGI???
AKU BENCI KAU BERNAMA LELAKI!!!

maaf....

eLianEz said...

Erm..gadis-gadis mcm ne buat kn semua ppn kat luar sana sentiasa ada sikit rs risau kalo2 bf diorg yg dikejar tu..Tp plg penting, tepuk sblh tgn xjd kn..yg bf tu xcukup yg satu, yg ppn plak terleka dek s0n0k nye ngn bf org sampi terlupa diri sdg menyebabkan kaum sendiri terseksa dan diri sndiri dipermainkan..kalo lelaki da perangai cmtu xcukup satu tade mn baik nye..Dulu ada kwn baik cmne,sdey jgk,kesian jgk kat dia,kesian jgk kat yg tkene tu,mara kat laki tu..erm,lelaki itu sgt pandai bkata2..ppn plak kalo da syg memg sush sket..biasa la ppn..bila da syg tu nak dpt jgk2 kdg2 sampai lupe diri..mule2 sy nasihatkan juge tggal je laki tu,tp tarikan laki tu tlampau kuat sampai sy tarik diri aje..tamo campur..tp kan,skrg tuhan balas cash..kalo kite sakitkn ati org,nanti laju2 ati kite pun disakitkn..lagi sakit dr hati org yg kite sakitkan..huhu..sy tetap kwn da meny0k0ng kwn sy sebab sy syg dia,dan sy pasti skrg dia da insaf dgn perbuatan dia..tpulang la plak lumut nak buat tindakan cmne..

lumut said...

to ORANGLIDI,
weh xleh blah smp 5 komen ko bantai.lelkai mcm tuh memang elok bg makn rimau je.yg pompuan lak dah gedik sgt,budget cun ah.bodoh.

to HAYATITO,
perempuan mcm tuh bodoh namenye..elok die pg jd pondan..nak selfish plak...doa je la.manusiakan.

to NURSARAH,
selamat dtg ye..kite serupa.sume org same kot benci golongan ni.ntahlah.

to JOE,
tu ah..aku nk bagi ciict aku bace nnt.mesti die xcaye aku yg tulis sume neh.haha

to ZARA,
benar..apelah sgt hubungan ats tumpahnya airmata insan lain.berhati perut la sikit.xpelah..inilah namenye variasi manusia.

to MAWAR,
betul..sebelum merampas hak org...letak la dlu diri korg tuh kat mane.lempang kang org2 cmni.

lumut said...

to SAYU=PILU,
perempuan klo bab2 mcm ni mmg tamak..sbb tuh ak nak jd laki je.sng leh ngurat pompuan..hahahaha...aku kan bisex.erk.xpe sayu,aku dah rse sume tuh.

to MUZAM,
ko dah ade awek lom muzam?hehe...
erm lelaki skrg mg susah nak jmpe yg jujur..ntahla

to SHARAMLI,
mmg xkan abes pon.bek diam kan.

to NIENA,
x sume laki cmtu.tp majoriti kot.pandai2 lah pk.

to IMHEPPIE,
bukan ko sorang je kene cmni.melambak kat lua sane...sabar ek...hmmmm.sedih ah.dah lah.

to AKUNIA,
aku tahu ko mrh ni nia..sabr..aku juge pernah rase mcm ni.tp last2 aku redha je.tnda aku diebri ujian..nak x nak aku kene trime..mmg sakit kan..hmmm

caluk@cencaluk said...

mesti lelaki tu tgh layan lagu ukays --> disana memnanti disini menunggu hue2

Ann said...

lelaki mmg tak kan buat keputusan bila jadi macam tu..dia tak nak dia jadi punca perpisahan tu, sila jangan percaya kata2 lelaki macam tu..kalau betul sayang, dia akan buat pilihan di awal perhubungan lagi..bukannya berlaku curang macam tu..dan perempuan janganlah cakap sebab sayang ko tak nak tinggal lelaki macam tu, sebab lelaki tu tak fikir pun setakat mana sayang ko tu..fikirlah, kalau dia boleh pasang lain masa dah ada gf, tak mustahil dia akan buat perkara yang sama bila ko dapat dia nanti.

Hayatito said...

mut,ko sure ke dia x bc blog ko?

itafukada said...

bravo lumut..aku setuju!!

tp bahasa monolog kau itu sgtla lembut bg aku.kalo aku berada di pihakmu di kala itu.mmg aku bg sedass dua tepat menusuk jantungnya..

ciss!! bedebah!! kau bukan layak dipanggil wanita maupun pompuan. sbb kau xphm erti kesakitan..

intro je tu.hikhik..

lumut said...

to CALUK,
ala caluk..g mati ah laki cmtuh..
sori aku emo..aku benci org x setia neh..ko jgn cmtuh caluk.au sekeh kang.


to ANN,
saye stuju yang arif..
aku nak je bagi sedas due kat member aku tuh..bia sedar sikit..jgn nak jd org x berhati perut lak..isk

to HAYATITO,
klo die bace pon rezki die ah..tp aku ckp mende btul.klo die pompuan die pk ah baik buruk kan.

to ELIANEZ,
siapakah kawan anda itu?harap die berubah.lumut dah letih dgn org2 mcm ni.tamak dan kejam krn cinta.lumut penat dah...ntahlah.laki ke pompuan same je.

to ITAFUKADA,
aku snnaye dah maki sikit dah dalam hati sbb aku mmg benci org mcm ni..tp kat sini aku tapis sikit.hahaha...sedih ah..ble melambak wanita golongan mcm ni..perosak!!!aku gun eridsect baru tau!

IkanMasin90(IM90) said...

pergghhh lidi
gile banyak komen ko..hahahaha


weh...
2 2 salah...
huahuahua

sayu=pilu said...

owh aku terlupa lak 1st komen tadi...

aku ada kawan hurm bf dia baik ler apa yang aku nampak dr luaran dalaman tak tau lah... tiap2 mggu dorang mesti jumpa..masa sem break kawan aku gi dk kl keje ngan kawan dia..

time kat kl tuh kawan aku berkenalan ngan sorang mamat nih.. then dorang couple.. ni bukan cinta tiga segi tapi dah 4segi... kawan aku dah ada bf n mamat tuh lak dah ada gf.. so kawan aku ada 2bf mamat tuh ada 2gf.. bf dia tak tau hal mamat tuh ngan kawan aku n gf mamat tuh pun tak tau hal kwn aku ngan mamat tuh...tapi kawan aku tau mamat tuh dah ada gf and mamat tuh tau kawan aku dah ada bf... time tuh kawan aku dah layan bf dia macam sampah jea sian doh aku tengok time tuh... bila bg nasihat macam2 lak criter lastly aku diam jea malas nak campo nanti tak pasal2 kitaorg gaduh kan...

then satu hari kawan aku kuar ngan bf dia gi knuri kwin kawan dia... pastu dorg gi solat jap kat masjid.. time tuh kawan aku tetinggal fon dlm dashbr kete... so bf dia siap solat msuk kete... tetibe dia terasa nak buka dashbr then ternmpk fon.. bf dia amek pastu cek2 ada nma orang lain yg jadi 'abg'.. bf dia memang tak pernah cek fon dia bcoz dia pecya kwan aku nih tp kwn aku lak mengguna kn kepercayaan org... perang besar la lepas tuh... mamat tuh pun dapat tau tapi dia suh kawan aku balik kt bf dia.. kt situ dh nmpak yg dia tak syg kwn aku pun do... gf dah keje ada kete ada duit n mcm2 gi kwn aku study g... las kwn aku blk ngan bf dia tapi lepas tuh aku dpt tau dorg dh break.. so kwn aku terlepas 22 sekali... sian dia sekarang baru nk nyesal...

sory erk lumut terpanjg sikit nih... tp aku nk dh terlampau pnjg la sory aku tak tau nk pendek kan camner..hehehe

ber_u_wang said...

eh aku yang last.... kempunan nak hadiah cik lumut

ber_u_wang said...

kalau allah nak duga kita... pekara yang paling kita tak suka tu la yang jadi pada kita.. semua kejadian ada hikmahnya...

mampu kah kita menolak suratan takdir..

lumut said...

to AZZALIENA,
mmg due2 pon salah...huhu

to SAYU=PILU,
uhhh...sadis gle..ni la manusia..laki da jujur..awek la cm sampah..ape nak jd la.hmm..jd kanlah pengajaran ye sayu.

to BER_UWANg,
nak adiah ye beruwang..hehe..kene masuk kontes lumut la cmni

Ries Lee said...

tak berpihak dua2 tu...
masing2 salah...

sorang tu dah sedar dah 3 tahun ader hubungan boleh lagi nak cari lagi satu...
yg sorang lagi tu boleh plak nak jadi org ketiga nak hancurkan hubungan yg 3 tahun tu...

Anonymous said...

bagi aku lebih baik kecewa buat masa sekarang.bukan lepas kawin nanti.lagi teruk.anak2 lagi,family..masa sekarang ni la kita perlu belajar setiap pahit manis dalam hubungan.dah kawin nanti tak 'terkejut' sangat.
mut,kau nasihatkan lah kawan kau tu.dah terang-terang laki tu memang tak jujur.kalau dia boleh buat awek dia macam tu.tak mungkin satu hari nanti dia akan buat kawan kau tu balik.80% guarantee..
pandanglah jauh kehadapan..

lumut said...

to RIES,
mmg due2 salah...ntahlah..masing2 mahukan kebhgiaan didepan mata dan mungkin nafsu..hmmm

to ANONY,
aku dah ckp..tp die tetap ckp syg..aku nak je maki..tp jgn smp aku maki weh..nnt menangis anak org..perempuan mmg selfish bab2 cinta dan lelaki..sedih aku dgn golongan mcm ni.huhu

Kapten said...

moga2 aku dielakkan jd mcm tu...
dan mcm cerita sayu=pilu

terkena tu memang pernah ler

chokio_nia said...

errr..aku sokong ko tak sokong kwn ko..patot die pk dlu..laki tu pon satu gak..da de awek, lyn pmpn len watpe??adeh..

beetleLO ™ said...

aku mengambil sikap bertentangan dalam hal ni.boleh?

Aku Beskot™ said...

hmm..
bg ak 22 slh..
baek si lelaki mahupon wanita..

buat si lelaki;
blajar la bersikap jujur dan setia..
kalo sukar..
jgn bercinta..

buat si wanita;
x slh nk memiliki kebahagiaan..
itu yg sume org mahu..
tp jgn lah smpi merampas kebahagiaan org laen..
itu milik mereka..

buat si kekasih;
lihatlah ngan mata hati..
pakwe ko ngah curang tuh..
beri peluang ke-2 or tgglkn dia..
pilihan di tgn ko..

buat kamu mut;
take care tau..
ceria² slalu..
senyum jgn lupe k..
hehe..
(tetb je kn..)
gagaga..

CIK IZ said...

nape camni...
hope semua diberi petunjuk..
mungkin ada hikmah di sebalik semua ni..

CIK IZ said...

nape camni...
hope semua diberi petunjuk..
mungkin ada hikmah di sebalik semua ni..

saya. said...

kita selalu jatuh cinta dengan orang yang salah.
kalau perasaan sayang tu boleh didelay,simpan dulu,jangan ada sparkle antara hati aku dan hati kau,tungggu sampai aku jumpa yang betul-betul pasti,aku yakin,cinta memang tak best.





apapun,kalau aku jadi dia,aku rela berundur.aku yakin,ada orang yang masih solo diluar sana layak untuk disayangi,bukan lelaki ini yang mudah menduakan hati.

Razman said...

aku mula2 bce entri ni rse nak sedih..ble bce komen die lak, tgk org lidi dgn riaknye nak jd pengomen 1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th, aku rse nak gelak..cibai..sume lu nak bolot ke wei?haha

seroja jingga said...

as u know
ive gone thru all this..
memang kadang2 kita tak boleh
elak dari berjumpa manusia mcm ni...

they have many reason to be tht way..

tepuk dada tnaye selera..but akak pun memang tak suka golongan mcm ni..
tapi i cannot say much..bende mungkin
berlaku pada kita pulak..we dont know..asal akak bukan golongan yang lumut tak suka suda..

lumut said...

to FATT,
elak2 lah..oh manusia..

to CHOKIO,
lelaki memang cmtuh.lumrah beb..huhu..bersedia je lah.

to FARIDLO,
boleh.kmu kan mmg ske menentang aku.hee

to AKUBESKOT,
mmg due2 salah pon..
tah pape..tamak haloba..biase ah tuh....thanx beskot.take care too.

to CIK IZ,
aku pon doakan agar sumenye diberi ptunjuk sebenarnya..huhu

to PENJENAYAH MERAH JAMBU,
aku juge begitu..
mengapa cinta ku bukan berakhir dgn kebhgiaan..saabrlah syg~
marilah berundur...huhu

to RAZMAN,
oranglidi mmg cmtuh....over tuh..hehe

to SEROJA.
mmg byk reason die..sbb tu susah nak blame sape..so kene jade dri sndri...k sis..senyum.

oranglidi said...

hahhaha! razman dengki woih!hahahaha

OH sikeciq! said...

skurangnya dia [sue]gtahu dari a-z..its better..same situation lke me..3 thn jga.my first lv.tp ditpu hingga saat terakhr.mmg pedih sgt pedih..tp ingatlah, dua2 tak kan bhgia.bercinta ats air mata org lain.keji right?AL QURAN PENENANG JIWA.jgn lemah, krana kita bkn dilahr mjd lemah.ALLAH ANGKAT WANITA DALAM AL QURAN KERANA DIA TAHU WANITA ITU SANGAT KUAT!
bg sy yg turut alami, hanya satu sy bleh ckp, its too late for aplgies.hati yg sakit ttp sakit.ALLAH MAHA ADIL.
salam perkenalan:)
frens alws behind, but love is alws gone

lumut said...

to ORANGLIDI,
hahaha..aku gelak je.

to EMMA,
aku penah rasa sume tuh..
bia ah.ujian.emma..blog ko xleh komen ah.x syok tol.

OH sikeciq! said...

lumut:
lah yer ker???nanti aku check erk..tp if tak bjya drop step to setting erk..sangat bengap la bab neh..
yup2..nanti kita share prob yg sama ya..we are in the same boat..
hnya org yg kena je rasa..n faham..
persetankan mamat poyo tu, modal dia air mata , n mita maaf, kita mmg maaf dorang sbb kita syg.
haishhhh