Monday, August 24, 2009

kisah cinta.-cinta itu banyak kisah.-


ramai antara mereka-mereka,kamu-kamu yang sedang hangat bercinta.
tidak kurang pula yang masih mencari cinta.
dan paling tidak sanggup kita lihat...
mereka yang dikhianati oleh pengkhianat cinta..

memang agak kasar bila aku panggil mereka pengkhianat cinta.
seolah-olah mereka saja yang salah dan kejam.
maafkan aku.

aku sangat lah kagum dengan kisah cinta watak "man" di blog mamai.
yup.aku tahu itu cerita realiti.
bukan saja kagum,malah aku dapat sesuatu dari situ.
man melepaskan N dengan hati yang terbuka.
man tidak pon mengherdik N atas sikap N yang senang menyerahkan hati dan cintanya buat insan lain..
malah man masih kuat untuk memujuk agar tangisan N tidak berterusan.
[sila ke sini untuk bacaan penuh]
::credit untuk mamai::

itulah indahnya cinta yang ikhlas.
kita menghargai seseorang,walaupun dia pergi untuk tidak bersama dengan kita lagi.
kita tetap mendoakan yang baik-baik untuknya.
itulah cinta yang ikhlas bukan kerana rupa mahupun nafsu.
bila segalanya berakhir,
aku,kau dan kamu sememangnya harus akur.
tunduk dengan ketentuan ini.

seorang sahabat aku pernah berpesan,katanya:
"janganlah kita bercerita buruk tentang si dia setelah terjadinya perpisahan,ingatlah bahawa paling tidak si dia pernah membahagiakan kita dan berusaha untuk membuat kita tersenyum suatu ketika dulu.."

aku pasti.ramai yang begini.
kalau dulu sayang sepenuh hati.
bila membenci,membenci juga sepenuh hati.
malah lebih teruk.

terima kasih aku ucapkan buat anda-anda,kalian-kalian yang sentiasa bagi sokongan dekat aku.
mendoakan aku agar kuat seperti dulu.
agar tampil cekal seperti siapa aku.
setinggi penghargaan aku hulurkan buat teman2 blogger yang sudi berkongsi kisah cinta mereka.
serious dan jujur kukatakan..
aku mendapat kekuatan dari kalian.
dan aku masih mengumpul kekuatan itu.
tak dapat banyak..sikit pon jadilah.

airmata ini masih belum kering,
airmata masih tidak jemu menemani.
terima kasih.

sehingga hari ini aku masih berperang dengan suara hati,
kata hati,
"kisah cinta kaulah yang paling membunuh perasaan sayang dan nikmat cinta dalam diri kau"
sungguh.aku rasa sakit.teruk.
tapi tidak mengapa hati...
aku terima.
cukuplah sekadar aku membaca kisah cinta teman-temanku...
dan aku pasti tidak lagi menggelarkan dia
sebagai "pengkhianat cinta"...
kerana jika dia mengkhianati rasa cinta itu,
dia tidak mungkin pernah membahagiakan aku suatu ketika dulu.
baguslah dia menyakiti aku.
agar aku boleh pergi dan menerima arahan takdir,
yang "kau bukan untuk aku,dan aku bukan untuk engkau"..
cukuplah.

::kantoi tipu.x-ray mane leh nampak hati::
ke memang nampak?mane tau aku lak yang bodoh.haha.

p/s:jangan hati tertutup untuk terima cinta lagi sudahlah.entah.

40 comments:

cik bunga said...

jangan sedih-sedih ook...

CinTa Lea IxoRa said...

what u gives u get back... cume kite perlu sabar.. pasti Allah dah sediakan balasan buat insan2 seperti itu... be strong.. kutip sedikit2 kekuatan dr org lain itu bgs.. nanti lame2 mayb lumut akan pulih... insyaAllah.. lea sentiase doakan lumut.. kite same2 berjuang trskan hdp...

CinTa Lea IxoRa said...

lumut komen kt situ nk kongsi citer jugak.. so kongsi la.. at least leh jd pengajaran tuk org len...

nana~ said...

jangan tutup hati tu. orang lain tak sama dengan si dia. mungkin Allah dah sediakan jodoh yang lebih baik tuk awk. bersabarlah... ;)

iLhAm_bEcKs said...

gilak!!!
cerite mamai sgt mnyayat hati kan.
lumut cm2 gak??

huuuu

lumut said...

to NIENA,
aku masih mencuba...tq niena.

to CINTA,
lumut xde kekuatan nak crita lg..
bukan pe takut banjir plak blog neh nnt...
hmmmm...

to CIK NANA,
akan kucuba..masih menunggu jika ade yg sudi..hoho..ntahlah cik..

to ILHAM,
cerita mamai biasa.tp yg sedihnye part man sgt cool lpaskan awek die.aku sdeh part tuh.ak rse nak jerit kat N,weh..balak punye baik lu xnak bg kat wa lah.huhu..

cerita lumut?
sukar utk ditafsirkan..
masih berdarah.

iLhAm_bEcKs said...

hahaha..
ala, stiap org pnye cite lain..
let me tafsir u pnye cte..
wat la..
wat la..
wat la..
hehe..
cinte i2 mmg skt ble d khianati bukan???
geram pOn ad..
haisyh..

Kojack de Alloohaa said...

eh tipu2..tu bkan hati, itu jantung,,
hati kt bhgn bwah la..hahaha

mamai said...

aku suka lagu cassey jangan ada benci..

aku cuba tak membenci...dan cita itu perlukan pengorbanan...tapi bukan suruh terkorban ahaks

IkanMasin90(IM90) said...

memang sakit hati..
gua yg baca mamai puye gua yg sakit hati..
tp life have to go on...

joyah sepot said...

lumut..lilex babe..jgn cpt ptus asa.. kita hidup kena maju kedepan. kalo ko tutp pntu hati ko skrg mgkin ko terlepas intan permata yg ko tgu slama ni. i mean ur prince charming mungkin. atau kata nama lain nya bakal teman sehidup mu hingga ke akhir hayat. kalo semati tu aku xbpe nk sure.. sbb nya tu bukn keje aku.. so just follow the track..Allah da ciptakan jalan cerita yg terbaik untuk hambanya yg sentiasa ingt pada-Nya. hmmm~

lumut said...

to ILHAM,
lebih dr geram kot..isk

to KOJACK,
peparu pon ado skali tuh ha..3 in 1..xde hal la..hehe.doktor gile yg x-ray tuh aku rase.

to MAMAI,
dah dgr dah lagu tuh.
bes2...
nga cube la neh spaya tak dikorbankan..hoho

to AZZALIENA,
lu tau xpe.wa rse man tuh dah ckup romeo dah kot..aiseh..
sebbek man dah kawen.ops.sori mamai.erk.

to SIHASU,
aku nga cube neh nak maju kedepan..tp kadang2 tertarik gak kebelakang...
kenangan pahit tarik aku jatuh..
uhhhh..sakit2..
saba je la..
aku masih menunggu hikmag disebaliknye.aku yakin ada.Allah itu Maha Adil...

oranglidi said...

ahaha.

sharamli said...

skali cinta kita dikhianati mana mungkin kita dpt trima cinta lain...

tp x semua 0rg tu pengkhianat cinta...

Att Ashburn said...

cinta tu anugerah Tuhan..jadi bila- bila dia boleh tarik balik. Sekadar berkongsi, saya pun pernah dengan someone almost 6 years..dari form 4 lagi.last2 tak ke mana- mana.. mula2 rasa sedih juga, tapi skrg ni sy dah redha..

nak kata sedih, kalau tak ada agama, boleh bunuh diri kot huhu..tapi kumbang bukan seekor??
as usual, kuatkan semangat..

NichKhun said...

saya setuju dengan kamu lumut.. lumut, mesti ksiah cinta kamu sangat sedey kan.. first love kamu ke?

IkanMasin90(IM90) said...

re : lu tau tak peh weh...
balak punye baik gile boleh lepas macam tuh jek semate mate balak xde sekali dengan die...ak nak je cakap what the **** ...
sile lah hargai org yg sayang anda doe...

lizz said...

aku blum pernah lagi frust cinta gaban2 punye,so aku mmg xtau how ur feeling beb.huhu.

tapi, ko kene cayelah..setiap org ade takdirnya sendiri beb. ok? :)

lumut said...

to ORANGLIDI,
sekeh nak?haha

to SHARAMLI,
a'ah..tak semua..aku tak..ko pon xkan..hehe

to ATT,
wah lamenye ko bercinta..tp form4+6=22 tahun.umur ko kan baru 19.cmne tuh?

to SAYA,
sedih..hancur..putus asa..sakit..
hmm..yup..1st love for 7 years...
hoho

to AZZALIENA,
eh jgn mrh2..nnt cpt tue..
dr ko mrh N..bek ko g ngurat man,haha..tp die dah kwen lak...aiseh.jgn mrh mamai,

to LIZZ,
hmm..
aku bukan frust dah,,,
mati hati~
ko xpyh rse..bukan best pon.

joegrimjow said...

nanti free2 msg no ni ek
0126965508
xpon email ke joegrimjow@gmail.com
ada hal skit
;-)

CinTa Lea IxoRa said...

lumut, thanks lot kongsi crita... syg kamoo... sy ade nk bg award utk kamu... amek kt blog sy ek...

anaklaut said...

salam..

entri yang sangat menarik..saya beberapa kali membacanya..:)

seroja jingga said...

tak bermakna gagal sekali..kita gagal selamanye..aku pun bicara soal cinta di blog aku..cuma sekadar curahan rasa..aku pun naik fed up gak soal cinta ni.tapi..gua maintain..salam singgah

lumut said...

to JOEGRIMJOW.
em..ok...hal negara ker??hehe..=)

to CINTA,
wecome cinta..syg kamu juge..ok2.nnt saye amik k..=)

to ANAK LAUT,
salam.terima kasih anak laut.tak sehebat en3 di blog kamu.=)

to SEROGA JINGGA,
hmm..aku dah mati hati dah kot..ntahlah...
tp mane tau aku akan berjaya nnt..hihi

caluk@cencaluk said...

sayang, benci, cemburu, sangsi, cinta tu semua perasaan yg kadang2 kita tidak mampu utk mengelak bila semua tu dtg, tapi semua tu akan beransur hilang bila kita terima semua dgn hati yg sabar. hope dah x nangis lagi he he

KERAK NASI said...

Allah da cipta manusia tu berpasang-pasangan. kalau dah tinggal kamu ngan sorg lelaki je dlm dunia ni. kalu kamu ngan lelaki tu mmg bukan ditakdirkan bersama. mmmg korg x kan bersama.

Lang Legar said...

bila rasa itu bukan lagi rasa kita bersama, maka tiada gunanya berkongsi kasih..sebab kasih kita kelak tidak berbalas..
tapi macam lumut cakap la, die pernah cuba untuk membahagiakan hati lumut, jadi takdela die teruk sangat kan..
cuma bila semua dah berakhir, kita harap semua berakhir dengan baik..
sebab kita bermula dengan baik..

tutup untuk sembuh kembali,jangan tutup terus plak hati tu..

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

boleh je nk tutup pintu hati. kalau cinta dtg menegtuk, bukak la sikit2. jgn bukak terus. nnt luka lagi

abang besi said...

abg besi sggup menerima cinta lumut asalkn lumut cpt blk malaysia..yiihaa!!!

dah2..apsal la asyik sedih2 ni?hepi la kn diri tu ok?

abg besi kn ado?

lumut said...

to CALUK,
pandainye caluk..hehe..
em sudah kurang sikit..
thanx caluk.
caluk,nak roti john leh?haha

to WAWALAWEI,
hmm...syg wawa..
kamu sentiasa ade ngan saye kan?
saye ade je ngan kamu..

to LANG LEGAR,
hmm.yup.tutop untuk meneaiktarafkan kekuatan hati..hehe.

to HAZERIN,
kalau kene ketuk..tnye dulu..siapakah kamu?apa yg kamu mahu..jika mahu menyakiti..
nyah kau dari sini.hoho..
xnak sakit lg...hmm

to ROCKMETALLER,
wah!semangat nye abg besi..hehe
org2 malaysia..aku mmg tersgt rindu utk pulang..hukhuk..
saye akan cube epi2 kan diri..hu.

caluk@cencaluk said...

tunggu kau balik sini dulu ler, karang aku post basi lak ha ha

Anonymous said...

lumut
aku tak nak kau sedih.
tunjukkan org kau kuat.
aku tau kau dulu cekal hati.

anaklaut said...

salam..

terima kasih atas ulasan anda..saya sangat rasa terharu..:)

lumut said...

to CALUK,
hehe..ok2..

to ANANOYMOUS,
hmm...
aku akan cube..

to ANAKLAUT,
=)
sama2..teruskan menulis anak laut.
kamu hebat.

akUniA said...

patut la kmu plih kawan n kluarga....
sbb cinta kmu rasa sakit dan teruk..
sbr la k...kita akan jumpa yg buruk sebelum yg terbaik..
jd kan pengalaman..
sperti AKU...
hati ini xberperasaan,kosong,rase cm tepu dah perasaan 2 sbb banyak kecewa..bukan hanya cinta..banyk faktor len lg..
AKU stil mencuba...
insyaAllah stu hari pintu hati kmu akan berbuka kembali....
hanya masa yang mampu merawat luka itu...
jgn mengalah pada cinta yang dulu..
kerna mungkin cinta yang akan datang lbh baik...
cinta datang dan pergi...
jika kmu syang dia...lepas kan..
cinta yang lain akan datang dengn kisah yang baru plk...
k....cinta mmg menyusahkan apabila kecewa..manis bila bahagia...

lumut said...

nia..
aku begini bukan kerana cinta semata..
aku dah balas komen kat blog kau..
harap kau pon tabah.
aku tak nak tgk kau sedih.
sbb aku dpt rse ape yg kau rse.

sakit.
kecewa.
putus asa..
tapi itu sume ketentuan Allah.
nia..
smile for me k..=)

akUniA said...

ntah la lumut...
letih sgt2 hati AKU ni...
hanya bertopengkn imej...
bkn dri sbnr untuk trus akn hdup..
xsiapa yang pernah faham..
ntah la

Suffian salim said...

rileks...rileks...kdg² aku tertanya² mana lagi penting..cinta atau seks..

lumut said...

to NIA,
aku paham nia..kau jgn igt aku tak pahm..aku rse ape yg ko rse..aku pn turut begitu..


to SUFFIAN,
lelaki mestilah seks..
sape stuju?

oranglidi said...

weh lumut.. adehai.. wa x stuju lah..

bkn semua laki2 macam tu.