Sunday, August 9, 2009

peluang hidup..


ye,aku masih dalam proses pemulihan..
bukan pemulihan akhlak mahupun transformasi diri..
tapi "pemulihan hati"
aku mengaku itu sangat sukar untuk mencapai tahap "success",
bila hati kau,aku, mahupun sesiapa dilukai..
rasanya bagai perah limau diluka yang masih berdarah,
aku tak ada lah plak try perah limau,
tapi aku tahu..rasanya sakit...
aduh!!

pujuk aku sendiri..
"sabarlah wahai hati"
kau beruntung airmata setia menemani,
dan kau lagi beruntung,
bila kau masih diberi peluang untuk hidup.

"dulu aku pernah merasakan hampir mati"
kalau orang lihat,atau perhati..
mesti kalian akan berkata.."kamu pasti mati"

tanggal 26 november 2007..ye aku masih ingat lagi tarikh itu,
"kan aku dah cakap,aku bukan mudah melupakan perkara yang dah berlaku dalam hidup aku"
Allah menurunkan musibah lagi untuk aku,
tapi kali ini lain pula cara dan bentuknya,
musibah kali ini lebih berbentuk fizikal,
dan juga ujian kesedaran disamping membuat kesimpulan awal.

masa tu aku masih menuntut di sebuah universiti tempatan disekitar ibu negara sebelum aku "disepak" jauh melayang kesini..
wah!!sampai hati sepak aku jauh-jauh..
kan aku dah rindu malaysia...=(

kemalangan yang melibatkan aku beserta seorang rakan ini berlaku disekitar putrajaya..
ketika kejadian,
aku tidur dalam kereta,
kukatakan pada si pemandu,
aku kurang sehat,dan mahu lelapkan mata seketika..
dengan tidak memakai tali pinggang..tidurlah aku,

mungkin sepemandu letih,datang dari jauh..
aku pula tidur tidak menghiraukan dia.
lalu...Allah turunkan musibah kepada kami.
ingat!!
beginilah cara Allah memberikan amaran..

sehingga hari ini,
bila teringatkan peristiwa 26 november itu,
airmata aku pasti tetumpah laju....
Allah sayang kan aku..bisik aku dalam hati..
Dia masih berikan aku peluang untuk hidup..

tapi hari ni,
aku bodoh.aku mengutuk diri aku..
bila aku kecewa atau putus asa..
aku sering melafazkannya.. "kenapa lah aku tak mati dulu"
huh!!!
bodohnya kau!
kau minta untuk mati sedangkan Allah memberikan kau peluang hidup??
kerana ujian kecil yang Allah turunkan untuk uji kau..
kau berterusan ulang perkataan mati itu?

hmm..ye..
aku bodoh..
sebab aku terlalu kecewa dengan hidup..
kadang-kadang putus asa...
maafkan aku tuhan..

ada siapa-siapa nak tolong tamparkan pipi aku laju-laju tak??

kereta itu

p/s:
-oh ye,lupa..kereta ni telah terbabas ke tengah jalan lalu melanggar tiang lampu.
tiang tuh hampir tumbang.kalau tumbang himpap kepala aku mesti arwah dah.
dan syukur langgar tiang lampu,kalau terbabas masuk dalam tasik besar tuh,mati lemas lah..lalu arwah juga..
-pengalaman hilang ingatan seketika,sangat sweet...='(

24 comments:

a i n k i n z said...

bole aku tolong tamparkan? :P
ye, tidak baik berkata begitu.

berdoala yang baek2 oke?
kata itu mudah tp nak buat itu payah.
tapi, mahu atau tidak hidup ni kene terus juga.

dan percayalah satu ari nanti pasti kita tahu apa hikmah di sebaliknya.
macam sekarang,3 bulan lepas aku kuciwa macam idup sudah tunggang langgang.
tapi,sekarang aku sudah nampak hikmahnya.
bersyukur sangat2.

chayo lumut! haha.

::[si putihpurple]:: said...

buleh aku tmaprkn jugak??
buleh laa..gian sgt nk mnampar ni..
ish~ haha;D

eh xyah la ingt lg kngn tu sume..
pnglamn lps tuk djadikn iktibar dan pngajaran..bkn dikenang2..sume da lpas...tu la..bersyukur lah ko masih idop..
klu x,xleh ko smpai cni..
tggal lah aku sorg dri..aku lak yg melumut kt cni..haha;D

jgn ckp yg bukan2 ye..Allah xpenah benci akn hmbanya..

moga pluang hidup yg diberi digunakn sebaik mgkin..
jgn sia2kn..

luv u bebeh <3 <3 <3
^_____^

PurPlez said...

owh sungguh tragis
gerun~
takut~
nasib baik kamu selamat
ya..
itu pluang
dan petanda..
kamu mmg patut bersyukur..
sbb kamu masih hidup..

ayayoo said...

huhuhhu.....nseb bek ko xde pape...
kalo x...xde la aku lyn blog ko ni..
ngeeeeee

gee carmen said...

baca cerita kamu ni buat aku insaf jugak. Sepatutnya kite kene bersyukur kan kerana diberi umur yang panjang. Mari la berdoa yang baik2 untuk diri sendiri. Harap juga kamu akan dijauhakan dari ditimpa musibah lagi. Jaga diri kawan...

Hugssss

nazri.sensei said...

pjg umur hang..=P

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

hidup merupakan suatu yang misteri dan misteri itu sungguh indah ....

tukanama said...

fieqa. be strong~!

klu possible, ko tgok citer 'Annapolis' k? hero de hensem..msti ko bertimekasih kt ak =p

tgok jgn x tgok! as soon as possible

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

be strong beb...kasi lu nyer id ym kat wa...ada benda wa nak kongsi ngan lu.....

@tune® said...

hidup ini sesungguhnya amat luar biasa..
kite taktahu ape yg kite inginkan..

but...Allah does

Izwat Othman said...

sepak leh?hohoho

lumut...peluang kedua.
kedua bermaksud tiga.
dan seterusnya.
peluang itu akan sentiasa datang dan pergi,
cuma,kita sahaja mahu ambil atau tidak.

Dia uji kamu kerna
Dia sayang kamu.

saya. said...

takmo tampar.
belai nak?
belai pakai senduk. :P

CikPiN said...

aku pernah juga eksiden semasa bergelar penuntut.
tapi alhamdulillah semuanya selamat.

namun masih ada kesal sedikit dalam hati, bila melihat sahabat-sahabat yang terlibat patah bahu kiri, bengkok cermin mata, parut sana-sini.

aku hampir gila sementara. menangis ketakutan. tapi sebentar cuma, kemudian aku memandu semula.;P

zairi said...

Terkedu beb aku tengok!! x dapat aku bayang kan cemana ko punya terpelanting x pakai belt. kalo masuk dalam itu tasik,...mau berlumut tu.hehee...

eh..cemana rasa hilang ingatan?bila ko start bleh waras?

tiap2 hari aku mengucap+selawat+ayat kursi+bismillah 21x +fatihah sebelum tido ngan tiap kali tengah nak memandu.InsyaAllah...

lumut said...

to AINKINZ,
wah!terima kasih krn kau sudi nak lempang pipi aku neh..haha..
betul lah tuh,ckp mudah nak buat tuh sakit wo.
macam aku ckp aku dah makin kuat,
tp nak buktikan kat org sekeliling sgt susah.kadang2 aku rebah.
aku masih tunggu ape hikmah sume neh..

to SI PUTIHPURPLE,
luv u too babe,
em,mungkin belum cukup lagi msa yang aku lalui utk lpekan segalanya..
wah!sakit!
terima kasih krn bersama dgnku wahai si putihpurple..

to PURPLEZ,
aku bersyukur..
tapi aku putus asa..
aku mohon agar diri ini terus kuat..huhu
than dear.

to AYAYOO,
thanx weh sudi gak ko nak layan blog aku tak sberapa ni..
=)

to GEE CARMEN,
aku sgt terharu kau mendoakan aku,
walaupun kite tdk kenal mane..
tapi kau sudi mendoakan aku,
kau pon jage diri,
jgn nnt dah terlambat baru nak nyesal..
wah!aku pandai nasehat kan org,..
tp diri sendiri down tak abes2..
aiseh cm ne ni..

to NAZRI.SENSEI,
amin..
Allah suruh aku cari mane yang tak jumpe lg tuh..hmm

to NOTA.KEMATIAN,
hidup mmg misteri nusantara,
tp tidak semua nya indah,
akan jadi indah bila kita berjaya tempuhinya..
kan??=)

to KHALIL,
my dear syg..i will..
aku nga try utk jd strong,
tp kadang2 aku tersungkur..lemah kan aku???
khalil,
awat hang kantoikan name aku kat sini..hahahaahaha..
kan dah kantoi name ayu aku tuh..=p

to AKUPENTOI,
mekaseh weh..gua akan cube,
gua ni macam hidup segan mati tak mau pon ade..huh

to @TUNE,
betul ckp ko...Allah tau ape yg terbaik..
tapi kite manusia yg tak nak trima..akulah tuh..
aku ni derhaka betul..
sedih..=(

to IZWAT,
sila lah sepak sekiranya sepakan kamu itu memberi kekuatan berlipat kali ganda bagai power ultraman taro..silakan..
aku mohon..
aku tahu Allah sygkan aku..
tp aku inginkan sikit je ruang kebahagiaan..
nagilah kau rse sikit bahagia sebelum mati...

to PENJENAYAH MERAH JAMBU,
bek ko belai ngan berus besi time nak cuci bontot periuk tuh..
haha

to CIKPIN,
syukur kau selamat..
aku harap kau jmpe ape yang kau nak dalam hidup kau..
doakan aku terus tabah.

to ZAIRI,
tau xpe..
time tuh aku syukur lah tak terpelanting keluar..
tp aku pengsan la..
and hilang ingatan seketika cuma..
terima kasih atas peringatan kau..
aku apprc8 sgt2..
=)

~TeehA~ said...

terima kasih sudi sggah blog sy...n take care..

sakaKun™ 2009 © said...

terharu,sedih,jiwang smua ade..hehehehe

lumut said...

to TEEHA,
sama2..u too..take care taw..

to SAKAKUN,
semoga amik yg baik..
itu sebbek tak cerita terperinci..kalau tak..
mesti leleh sume readers..
hmmm

Checkmate said...

meh cni aku bg penampor..

hoho

lumut said...

to CHECKMATE,
nahlah..tampo la..
pp aku neh memang utk ditampar pon..

tukanama said...

aiseyh labu~ ak x pasan..syg sgt kat ko kot~

=p

lumut said...

to KHALIL,
=p

zairul said...

Wah cukup terharu

Nekmo said...

hmm..aku pernah kata masa aku kecewa mcm kau kata mut..kenapa aku tak mati je masa tu?

tapi..bila aku fikir balik..kalau aku mati masa tu..aku takkan merasa nikmat dunia skrg..

tak aci la mut..kau pernah ilang ingatan..
aku ni..pengsan pun tak pernah...semua sedar walaupun darah dah penuh muka..