Friday, August 14, 2009

oh hidup.

nak tahu ape,
aku sangat tak sabar untuk habiskan perjalanan 2009 aku ni.
tahun ni sangat sakit bagi aku.
banyak benda yang aku sendiri tak sangka sudah berubah.

sejak phone aku hilang kelmarin.
hidup aku dah jadi macam,mati tak mahu...hidup tersekat.
macam kentot yang bergelodak dalam perut,
then kau kena tahan sebab kau sedang di"interview" oleh bapak mertua kau.

duit alaun baru je masuk.
tapi tak sampai sehari je.sudah lebih separuh terbang.
duit rumah aku dah bayar.hutang piutang semua aku sudah settlekan.
tapi agak bengang tapi terpaksa bersabar,
sebab duit yang masuk tuh tak cukup seribu.
katanya kerani dekat malaysia tuh salah kira.
terkena H1N1 agaknya.
lantaklah.malas aku nak fikir.

semalam pulak member aku ajak main itu "bola keranjang" kul9,
kan aku dah kata aku sangat gila dengan permainan ini.
ni jelah salah satu cara untuk aku lepaskan tension aku.
kang kalau aku merokok ke buat gejala sosial ke...
lagi payah.wat mak bapak aku terguris hati je kang.

tapi semalam aku cakap ngan member aku,
aku mungkin tak dapat join.
sebab pagi ni kul10 aku nak pergi meeting dgn MSD
[malaysian student department]
aku belasah je..ntah betul ke tak.
last-last,
bila aku bangun,tengok jam pukul 11.30.
terus aku tenyeh mata aku banyak kali.takut tersalah tengok jam.
FISH!!!
bila aku keluar bilik,tengok housemate aku dah pergi.
ntah..rasa sayu lah plak kena tinggal...
aku tak salahkan sesiapa.maybe diorang dah kejut aku.tapi aku tak dengar.
nak pergi main basketball...dah lambat.

aku ni ego.keras hati.berlagak kuat.
tapi itu dulu.
family aku memang tabik spring lah kat aku.
kata mereka aku wanita cekal.wah!!
tapi itu mungkin dulu.kan aku dah cakap itu dulu.
semalam aku call along,abah and idah.
first time kot aku call idah sambil menangis teresak-esak.
kata idah..bersabarlah..aku tahu kau akan kuat.
along pon memujuk aku malam kelmarin,
kata along...
kenapa adik along macam ni.dulu kau tak macam ni.
along kata along rindu adik along yang cekal hatinya.
yang tak pernah menangis depan keluarga.

kata idah,
mak dan abah susah hati..kerana anak abah yang sorang ni terus berubah.
kau dah tak sekuat dulu.
kau dah tak seego dulu.
dulu dimata semua orang,kau nampak gah dan kuat..
kau mampu meyakinkan semua orang sekeliling kau dengan kebolehan kau.
tapi hari ni kau hampir berubah seluruhnya,
360 darjah mungkin.

kata along lagi,
mak sangat susah hati.along sedih tengok mak..
mak sangat risaukan kau.

bukan aku minta untuk terus lemah macam ni.
mungkin ujian yang aku terima rasa sakit dan perit lagi-lagi bila aku berada diperantaun.
aku tahu dulu aku nampak kuat luaranya.
tapi ada siapa yang mengetuk hati dalam aku??

dan sekarang hati aku sangat rapuh..
sekali kau ketuk..
sekali tuh die hancur..
lalu tak dapat aku tahan..
aku dengan airmata..
dah macam kawan karib sehidup semati...

p/s: aku ada 2 orang abang.tapi aku tak rasa kewujudan mereka.adakah lelaki semakin tidak aku perlukan dalam hidup aku selain abah ku tercinta.**aku confius**

24 comments:

mamai said...

rasanya lelaki tu yang tak rasa kewujudan kau....

mana hak sama rata yang kau mintak tapi hakikatnya kau tak mampu memilikinya..

renung dalam diri apa yang kau ingin mikiki....

menangis sampai mati pun tak dapat ketenangan diri...

iLhAm_bEcKs said...

huii..
mngpkah kau mmbuat n3 sdey bgini??

sudah lah,jgn mngkompiuskan pkran kau
cmni lah kte ble ddatangi masalah..
bnd len plak kt pk..
kan kan!!

sabar,cOol rlax k!!
peace!! (^,^)v

sharamli said...

i have 4 br0thers..
tp mcm xwujud jgk..
tp i l0ve all 0f them...

kamo0 jgk mcm tu kn?

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

aku takde abg...tapi aku ada seseorang....yg kuat, tenang dan periang..mcm kat rumah salji tu...hehehe

lumut said...

to MAMAI,
aku sedar weh,
menangis sampai mati pon memang takkan sape dapat bg ketenangan..
semuanya dtg dari diri sendiri..

kalau diri nak trus bodoh..
persilakan..
adakah aku akn terus bodoh?
hanya mase ade jawapan..

to ILHAM,
ini sekadar luahan rasa,
aku perlu fikirkan diri sendiri..
kompius gak kadang..
thanx bro.
gua chill neh..huhu

to SHARAMLI,
aku sayang mereka..
tapi mereka buta..
buta hati..
mengapa lelaki begitu?

to AKUPENTOI,
siapakah itu seseorang??
rumah salji?
nak kene sekeh ngan aku ke weh??
jgn lebeh bro~~

a i n k i n z said...

cik lumut.
hidup memang susah dan sakit.
kalau x de semua tu,x dela pengalaman berharga dlm diri kita.

tp,biar mcm mane susah pon.
ko kene jugak teruskan idup ni oke.

jgn sedih2 ye.
aku tahu semua hal perlukan masa.
jadi,ambil masa yang sesuai dan kemudian ko harus bangkit semula.

tidak boleh begini lama2 deng.
nanti boleh jatuh sakit.

USAHA! USAHA! :)

beetleLO ™ said...

aku leh jd abg

caluk@cencaluk said...

Ingatilah apa yang kita suka adakalanya bukan yang terbaik untuk kita. Logik manusia merasakan ia manis, tetapi logik Tuhan yang menyusun keadaan sebaliknya. harap kau tabah. (mcm nasihat diri sendiri haha)

PurPlez said...

sori bebyk coz guer br dpt tw yg lumut ni GIRL
hek3
seriusly ingt laki
haha
papepun,guer lak ada sorang abg.
nak guer pun xrasa kewujudan nya.
padahal..nak je rasa cam ade abg..
hmmm

lumut said...

to MR.LO,
wah!aku dapat abg!

to CALUK,
manusia ini mudah bodoh dgn keindahan dunia..
terima kasih caluk..
=)

to PURPLEZ,
adeh...dah byk hint aku bg before neh..still xdpt tgkap ek aku ni awek.hee.xpe..mmg ramai yg igt aku lelaki..
macho sgt agaknye aku neh..hehe

nape abg kite tak treat kite sbg adik nye..sedih tol

░♥si lampu neon♥░ said...

jadi macam aku. ade problem aku tdo. semasa dan selepas tdo aku luper problem kejap. then bile aku tension lagi aku tdo balik. sampai semua bende aku luper. da macam org ilang ingatan da pulak ahahahaha

[z@ck] said...

teringin sangat nak ada abang..but i'm the eldest..
huhuhu..

betul cakap si lampu neon..klu tensen better g tido..insya-Allah lepas kamu bangun..problem tu akan hilang sikit-sikit..

klu aku, aku akan makan banyak-banyak dan x salah klu kamu menangis..it's one way for you to express ur feelings..jangan di pendam perasaan itu ok. =)

oranglidi said...

perubahan tu satu2 nya perkara yang akan terus malar (constant).. akan sentiasa brlaku..

lu tenang je.

jgn la ckp mcm tu kt abang lu.

Precious said...

Dugaan hidup .. Semoga trus tabah dan kuat!!

lumut said...

to SILAMPU NEON,
aku teringin nak ilang ingatan weh..
mesti best sebab start sumenye dari mule..
sambil berkata:
"siapa aku??,kau pula siapa??
haha...kate dah ilang ingatan..

to Z@CK,
menangis itu amat puas..
even tak ubah pape..
at least air mata leh bawak kesedihan pergi..
sebab tuh Allah cipta airmata tuh tak habis2..
sebab kesedihan itu takkan pernah habis..
tengok ak dah mule nak bermadah kembali.hehe

to ORANGLIDI,
dah macam ahli physics lak ko neh..
ok wa mintak maap kat abg wa..
wa nak die tau,wa jeles kot tgk abg orglen yg sgt sweet dgn adiknye...huhuhu

acap said...

kau bangun lambat.aku pon same..
kita serupa..huhuhu

lumut said...

to PRECIOUS,
kau pon kene tabah!!

to ACAP,
kita serupa..
tapi tak sama..
eh,eh,
tak nak merepek.stop.hee

oranglidi said...

bukan ahli fizik la.. ahli pikir. haha!!

tu lah, abg lu mgkn ade byk komitmen len.. biaso a.. lelaki dan hidupnya.. hehe..

Kuwe said...

alalala touching pulak entry ni weh. tp aku tak fhm la bah itu part akhir. abg kandung ka abg terangkat weh?

lumut said...

to ORANGLIDI,
hmm..banyak la korang nye komitmen..cesss

to KUWE,
erk...jgn touching..
ini sekadar luahan hati aku..
nak crite org tak nak dgr..
so blog ni je jd mangsa..
n ko lah mangsa membaca..haha

abg betul lah...abg betul pon x terjage..nak men angkat2 abg org lak..huhhuhu

syazwaniwahab said...

dear u lumut..
im in my clas rite now.
tp x dpt jgk kawal prasan when i read diz entry.im cried.:(
i knew ur feeling
ur mak crite kat my uwan n atok.
kamu sedih d sane..
lumut..try ur bez utk jadi org kuat keyh.
luv u.:)

lumut said...

to SYAZWANIWAHAB,
thanx wani..
jangan nangis wani..
kalau aku tgk org sekeliling aku sedih..
aku lagi tak kuat..
sbb ade kalian yg masih sudi menyokong aku la,aku masih mampu berdiri..
kalau org nak aku bahagia..
bahagia lah aku..
kalau org nk aku sedih...
sedihlah aku..
aku masih mencube wani..
aku syg kau~~

=')

saya. said...

kau perlukan lelaki,cuma belum masanye je..hehehe..(ko mst paam kut maksud birubiru ku ini,kih3)

lumut said...

semoga mase itu sampai..
hopefully..
thanx dear.