Saturday, August 15, 2009

tak salah sesekali buat benda sweet kan


aku dah lama sedar ini.

aku jarang bersikap "sweet" untuk orang.
aku tahu kadang kalanya aku perlu bertindak sedemikian..
tak perlu selalu.cukup sekadar jarang-jarang.
sebab aku tahu aku tidak perlu hipokrit.
ini lah aku.
susah untuk tunjuk dekat orang sekeliling yang aku sayang mereka.
aku terlalu ingin kan itu.
memberitahu kalian.aku sayang dan menghargai kalian.
tapi aku lebih senang pendamkan sahaja.
termasuk kawan-kawan,nenek,saudara mara,
mahupun family aku.

mesti ramai juga yang macam aku.
nak cakap "i love u mak" face to face pon susah.
rasa malu tu menebal.
"heh,cakap i love u kat balak and awek kau okay plak kan"
biasalah manusia itu berbagai-bagai.

bila kaji selidik diri aku.aku terlalu fail part yang satu ini.
nak tunjuk kat kamu kamu yang aku sayang kamu.
susah!!
sangat susah.
orang sekeliling lebih nampak yang negative dari diri aku.
sebab itulah yang lebih menyerlah.
sungguh aku banyak kekurangan. [tertunduk malu]

aku ada satu masalah.lama dah aku simpan ini.
orang kata aku susah untuk tersenyum.
bukan tak nak.tapi nanti jadi sebaliknya.
kalau aku tersenyum,ianya terlalu sweet. [haha,sila maki]
bukan macam tuh lah.
kalau aku senyum sepanjang hari dan sepanjang jalan,
mesti orang akan cakap,
"kau pehal tersenyum je manjang neh"

kan susah.muka aku dilahirkan bukan muka yang senyum 24 jam.
kalau aku buat muka biasa.orang kata "pehal serious sangat neh".
sekali lagi aku cakap.kalau aku senyum ianya terlalu sweet.
tapi kalau aku tak senyum,
ianya terlalu keras untuk dilihat.
orang akan cakap.
"janganlah sombong sangat,cuba senyum sikit"
hoho..
kang aku senyum kang..terpikat lak kan.
=)

okay aku dah merepek.
malam ni bukan buang tebiat..
aku ada buat sesuatu yang aku rasa agak sweet.
lantaklah apa orang nak kata.
"aku buat kad untuk housemate aku"
kucoretkan sesuatu didalam kad itu.sekadar kata-kata yang tak seberapa.
lalu ku masukkan dibawah pintu bilik mereka.
aku senang begini.
bila aku belajar menghargai insan sekeliling..................

housemate yang aku sayangi...
tahukah kalian diri ini amat menyayangi kalian.

inilah muka depan kad yang aku buat tu.
sila lipat dua.


kalau korang rasa tak sweet.lantak lah.
peduli ape aku.

37 comments:

♥CiK YaNNa♥ said...

hmm, kta lbih kurang la...xsenyum org kta seyes n sombong, nk senyum org kta kita mngurat dia...ish3x..pe ptut wt????

Kuwe said...

wuh..org skang sms sudah bah.sweet jugak lah.

aku jugak mau tnya lah.ko ni laki ke pompan eh? aku tak sempat berkenalan pulak ngan ko yeh.

mama.i love u.KihKih sikit spam.

oranglidi said...

ahaha.

sweet muweet?

makan gula2, lagi sweet.

oranglidi said...

3rd!

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

susah btul nk sngkan hati org..

snyum payah, x sentum pun pyah..

ko buat kad tu?? mcm jiwang jek

Att Ashburn said...

SWEET LA 2..aku pun jrg nak ckp I love u kat org.. klo bab snyum dlu mmg fail arr..skrg bru nk improve sikit, org kata muka aku garang klo x senyum huhu

sharamli said...

bt0l3..nak ckp face t0 face malu kn..hu3..
igt lgik dulu..kecik2 nak p sk0lah..bl nak cium mak..kena panggil mak mas0k bilik..tak0t akak gelakkan..

gee carmen said...

kad untuk gee ade tak? Heheheee...

gee carmen said...

kad untuk gee ade tak? Heheheee...

::[si putihpurple]:: said...

lumut...
no need to snyum 24/7 laa..
snyum bila perlu...

auuwww~~~
suwit muit la ko...
buat la salu eh...
mcm bes lak...
terharu i...

aku pown sayang ko gak!!
ingt tu...
alwz b by ur side..
susah senang bersama..
^__________^

lumut said...

to YANNA87,
huhu...
tak ada lah sampai nak mengurat cik yanna...
cume kalau muka yang bukan dilahirkan senyum..
then kalau senyum..ianya terlalu sweet.hahahahahah..


to KUWE,
bai lu wat hati wa terguris.handpon wa da la kene curi.then sebut2 sms lak kat sini.hehe...

em aku siapa??
aku bukan spesis anjing laut itu yg pasti.

to ORANGLIDI,
makan gule pasir,gule batu,gule merah...wah!sweeet2~


to HAZERIN,
haha..dah jiwang plak..
bukan slalu weh..
ko nak gak ke??hahahah


to ATT,
hmm aku pon same..
org kate aku garang ble tak senyum..
susah gak neh..dilema dlm diri..
hehe

to SHARAMLI,
hahaha..ko neh comel la....
siap angkut mak masuk bilik la..
=)

to GEE,
ade kad tuk ko..
tapi x terprint..hehe

to SI PUTIHPURPLE,
hahahaha...
buat selalu??
dah macam kedai jual kad lak an..
aku homsick tbe2 lepas taip komen neh..
pehal lak neh..
dah lah...

@tune® said...

aku??
sukar untuk menafsir sweet melalui perkatyaan..
tidak juga melalui perbuatan..

hya orang lain akan menafsir sendiri...

lumut said...

to TUNE,
kadang2..sesuatu yang tersirat didalam hati itu perlu dikeluarkan agar kita manusia boleh melihat dgn mata kasar..

manusia itu tidak sempurna,
mata kasar tidak mampu mentafsir sesuatu yang abstrak lagi tersembunyi.

zikeryhassan said...

kite same.
sgt ssh nak
buat bnde2 sweet.


btw,
salam perkenalan

zairi said...

x yah senyum melebar sangat. cukup stakat senyum manis kan muka je. senyum untuk diri sendiri. kalo buat muka ketat,x baik untuk penampilan diri camtu.

alaa...x yah pikir banyak2.jangan kacau orang dan orang x kan kacau kita.tu je kena pikir.

ijad said...

cantik kad tu...

tukanama said...

ak pon muka xde feel, straight. mmg cmtu la..bukan leh wt ap!

[z@ck] said...

sweet tu abstract..tak semestinya kita kena bagi kad br dikira sweet..everyone has its own interpretation of SWEET..

n wut u hv done to ur housemate is totally SWEET!!

beetleLO ™ said...

sweet tu gula2..ko sweet bila taip pasal sweet

lumut said...

to ZIKERY,
wah!kite same ek..
tapi tak serupa kan??
kalau serupa ape plak rupenye aku neh..hahah..
salam perkenalan juge.=)

to ZAIRI,
tapi org suke kacau idup aku..
aku nak hepi ckit je..
ckit je x byk..plis.

to IJAD,
terima kasih ats pujian itu,
alah kad yg tak seberapa..
=)

to KHALIL,
susah bile ade diskriminasi muke neh.tak apa kalil..
janji hati lu baik..
wa tetap syg lu.

to Z@CK,
haha..tak sweet mane..
masam masin je..=p
anyway thanx.

to MR.LO,
erk,
mane ko tau aku sweet..
gule2 mmg sweet pon..
=)

SS10 said...

wow...everytime u post up something new, u got a lot of comments aye...impressive!

well, keep it gurl doin' sweet things to everyone and insyaAllah you will be rewarded...He will show you the way...keep it up!! I'm glad to see everyday u r improving (^__________^)

lumut said...

erk,
tapi bukan itu yang saya harapkan..
cukup sekadar apa yang terpendam didalam hati mampu saya luahakan.
paling tidak saya tak kacau orang sekeliling saya..

pape pon,
saya amat amat apprc8 semua kawan2 saya disini..
paling kurang pon,
saya dpt sikit kekuatan...
terima kasih semua.=)

mamai said...

see so sweet...

beetleLO ™ said...

lihatlah..ramai yg caring kat ko lumut

ayayoo said...

xkisah jd sweet..ko kan pompuan..haha

lumut said...

to MAMAI,
x sweet mane pon...
orang kate aku tak berperasaan..
hmmmm

to MR.LO,
hmmm..aku tau..
and aku apprc8..
tapi sekadar dialam maya kan??
realiti??
sekelumit cuma..
tp xpela..
at least ak tak rse keseorangan..
hmmm

to AYAYOO,
hahaha..
susah kot aku nak buat mende2 cmni..
haha

░♥si lampu neon♥░ said...

ko memang sweet la!

mamai said...

itu orang kata....hmm apa pulak yang kau kata adakah sama seperti yang orang kata...

kalau sama so its true...
kalu tak sama so you are sweet enough

lumut said...

to MAMAI,
aku tidak berkata,
sebaliknya aku bertanya..
adakah kalian sudah cukup berperasaan..??
manusia itu tidak sempurna..
so dont judge a person by her/his face..
heheheheh..merepek je kan aku neh.
tapi seriously aku senang dicemuh dari dipuji.

to SI LAMPU NEON,
erk....
spechlesss...
aku x sweet..
tp aku masam..
so masam manis la..haha

caluk@cencaluk said...

org selalu marah aku sebab jarang nak senyum, muka serius memanjang ha ha. lumut apa yg penting ialah hati kena baik dah ikhlas dgn apa yg kita buat, tak senyum pun org tahu kita senyum dlm hati kih2

nazri.sensei said...

oh God..
why so sweet?haha..

lumut said...

to CALUK,
samelah..
aku bukan tak nak ape..
kalau aku senyum yg tak biase2 je..
nampak tak ikhlas org kate.
bile ak senyum ikhlas.
diorg kate sweet sgt.hahaha
tak delah..
yang penting hati kite baik kan?
=)

to NAZRI.SENSEI,
tak ada lah sweet mane..
masam masin je..
=p

mamai said...

seandainya pujian itu ikhlas apa salahnya,...tahukah kamu mencemuh diri sendiri adalah tidak baik seperti kamu mencemuh kejadian tuhan,

kita boleh menyesali segala kesilapan yang kita lakukan tapi kita juga harus belajar dari kesilapan...

sudahlah tu lupakan yang telah berlaku...

renungi diri mana arah nak dituju

ikanriang said...

lumut da blaja menghargai org sekeliling ngan bnde2 camtu. thats very sweet of u dear :)

skrg aku tunggu daun2 auckland dibawa pulang ke msia utk aku.. bukti ko mmg btul2 sweet =)

lumut said...

to MAMAI,
maaf...
aku tidak bermaksud utk mencemuh kejadian tuhan..
aku cume mencemuh perangai aku yang selalu menyusahkan org sekeliling...
aku ingin berubah...
aku mahu.=(

to IKANRIANG,
see??
org yg kenal aku dari dlu akan kate aku sweet buat mende2 cmneh..
sbb aku mmg tersangat lah jarang wat mende neh..
setaon sekali je kot..
dah macam raye lak kan..
=p.
akan kuusahakan untuk mu syg~~

nuyuljana said...

huhu.

sweetnya!

:)

lumut said...

to NUYULJANA,
erk,hehe..
biase je snanye..
cume aku jenis yang jarang buat benda2 macam ni..
hee