Monday, August 31, 2009

Kesedihan,adakah kau sudah tamat menjajahku??

jemu?
bosan?
maaf sekiranya "mood" blog ini seperti tidak berubah..
seperti tidak berganjak dari apa yang kalian pintakan..

sini sana menceritakan tentang kemerdekaan,
aku sekadar dapat menghidu semangat kemerdekaan kalian daripada hasil penulisan di blog-blog,
tidak lupa juga dari "online paper" yang memberikan sumber.
bezanya tahun ini,
aku menyambut kemerdekaan jauh dinegara orang.
Tiada pula bendera sini sana.....berbeza.

31 ogos kali ini,
aku rasa sedikit berbeza.
Bangun pagi tadi..aku terus keluar.
berjalan meneruskan langkah..sambil bertanya khabar sang hati..

" hati,apa khabar kamu hari ini..negara kita menyambut kemerdekaan.adakah kau mengerti hati?adakah kau rasa kemerdekaan itu??"

sebaliknya,hati pula yang bertanya...
"kesedihan...adakah kau sudah tamat menjajahku....."

hati terus meminta mata menemani..lalu mata hadiahkan tangisan buat hati,katanya,

"hey hati!hari ini negara kita merdeka!!aku tahu kau tidak dapat melihat kemeriahannya kerana kau jauh didalam sana.tapi hati,kau istimewa..engkau tidak buta.kau dapat merasakan apa erti kemerdekaan itu lebih dari apa yang dapat aku lihat..."

pujuk si mata lagi..

"hati...ayuh..merdeka kan dirimu...tamatkanlah penjajahan si durjana kesedihan itu...."

p/s: lumut tertarik dengan entry "doa untuk dapat jodoh" di blog anak laut.Tapi..lepas aku baca..aku jadi
sebak.lalu aku berikan sedikit komen buat anak laut.Maafkan aku..aku sekadar berkongsi..

komen berbunyi:
anak laut..

tapi lebih baik sekiranya kamu berdoa..

ya Allah,

jika benar dia jodoh ku..
kau satukanlah kami..
jika benar dia milikku,
kau dekatkanlah hati-hati kami dengan kasih sayang yang mendalam..
jika benar dia yang terbaik buatku..
kau peliharalah perasaan cinta antara kami..
agar kami saling mengasihi..
agar kami saling menghormati..

jangan ya Allah..
kau uji hati-hati kami dengan ujian yang tidak sanggup kami terima...
sungguh ya Allah,
aku lemah dalam mengharungi segala ujian yang engkau turunkan..
benar ya Allah,
aku sangat mencintai dirinya dan keluarganya..


Tapi seandainya kami tidak dijodohkan untuk bersama..
dan dia bukanlah yang terbaik untukku ya Allah..
kau tunjukkanlah kebenaranMu agar hati ini akur atas kehilangannya..
Kau jauhkanlah hati-hati kami yang dulunya bersatu atas dasar kasih sayang..
kau berikanlah kekuatan buat hati-hati kami agar kami redha dengan ketentuanMu ya Allah..

Jangan Ya Allah..
jangan kau jauhkan hati-hati kami dengan perasaan benci dan saling berdendam..
Engkaulah yang Maha Berkuasa memegang hati-hati kami...
Engkau berhak ya Allah..
untuk menjauhkan hati-hati kami kerana Kau Maha Mengetahui yang terbaik buat kami...

Aku mohon ya Allah,
cekalkan hati ini..
lindungilah dia jauh disana..
pertemukanlah dia dengan insan yang lebih baik dari sebelumnya..
Agar dia terpelihara,
agar dia bahagia....

Jika dia tidak lagi jodohku dan bukan milikku..
kau pertemukanlah aku dengan insan yang boleh membahagiakanku...
dunia dan akhirat...

semoga kau bahagia disana..sorry guys.emosi gila entry aku kali ni....aku sekadar berkongsi..

43 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

sorrylah, aku jenis takde semangat nak merdeka2 ni..takde feeling. - jujur -.

tapi aku bersyukur, hidup kat negara yang aman, dan aku doakan, pejuang2 tanah air yang terdahulu yang dah banyak berkorban dicucuri rahmat dan semoga ditempatkan di kalangan orang2 yang masuk syurga..amin.


anyway, doa anak laut mmg syahdu...sadis plak aku..

PurPlez said...

seriusly, doa itu bagus :)
thanks 4 sharing lumut.
hehe

Fia Batrisya said...

salam lumut....

sebak hati ku mebaca n3 ini..

suatu mase dahulu...

aku juga dikelilingi 1001 macam dugaan..

hatiku diisi dengan kesedihan...

hidupku.. penuh dengan air mata...

banyak-banyak la berdoa lumut..

satu hari... hati mu akan tenang..

semoga tabah menghadapi liku-liku hidup..

di dunia yang sementara ini....

kelak kau akan jadi lebih kuat lagi..

sayu hatiku...

mengingatkan segala-galanya...

salam...

Fia Batrisya said...

salam lumut....

sebak hati ku mebaca n3 ini..

suatu mase dahulu...

aku juga dikelilingi 1001 macam dugaan..

hatiku diisi dengan kesedihan...

hidupku.. penuh dengan air mata...

banyak-banyak la berdoa lumut..

satu hari... hati mu akan tenang..

semoga tabah menghadapi liku-liku hidup..

di dunia yang sementara ini....

kelak kau akan jadi lebih kuat lagi..

sayu hatiku...

mengingatkan segala-galanya...

salam...

IkanMasin90(IM90) said...

thnks babe for doa tuh

lumut said...

to SI LAMPU NEON,
asalkan kamu jadi seorang yang boleh dibanggakan oleh msyrkt sekeliling pon dah cukup...

to PURPLEZ,
hari2 aku merayu dengan doa itu..
sama2 purplez..

to FIA,
fia..kalau benar dugaan hdup kita serupa..aku juge sgt bersimpati dgn kamu...jika tidak..doakan aku terus tabah dalam ujian dunia..aku juga akan doakan kau terus kekal dengan kebahagiaan hdupmu..
jage diri.

to AZZALIENA,
sama2...aku sekadar berkongsi...
selagi termampu..aku meminta walaupun malu pada pencipta..

oranglidi said...

merdeka! merdeka!
semoga pemikiran n segala yg trbelenggu dah terurai.. dan menjadi lepak2 sambil berhati-hati.

merdeka=jiwa islam trtegak.

doa jodoh? wah.. trimas2.. boleh wa ambik smpena wa dgn die..

shakinah said...

aku salin doa ni masuk note book.
tampal kat dinding.
hari2 lepas solat senang nak doa.
:P

joyah sepot said...

salam..
wep lumut..
ko tau x aku suke bace blog ko..
aku xsuke kesedihan tp aku tetap suke org2 yang meluah kan kesedihan..
sbb ianya direct dr hati..
mgkin sbb kita sama kot..
hmmm~

ayayoo said...

xde feel aku merdeka...sebab xalami zaman dolo2...

caluk@cencaluk said...

kau leh doa camni gak lumut

"Ya Allah, jika aku bukan pemilik tulang rusuknya, janganlah biarkan aku rindukan kehadirannya. Janganlah biarkan aku melabuhkan hatiku di hatinya. Kikislah pesona dr pelupuk mataku dan usirlah dia dari relung hatiku."

nie dpt dari kawan caluk

Kapten Luffy said...

sabar2

ramai lg single mcm aku

hahaha

lumut said...

to ORANG LIDI,
amik lah..anggap ni adiah dari aku sempena majlis pertunangan kau.

to SHAKINAH,
kau serious ke neh??
hoho.yg pentint ikhlas dr ati ko ble berdoa..

to SIHASU87,
dari segi ape kite same tuh weh??
nk tau..thanx sihasu...
amik yg baik2 je k from blog ni.

to AYAYOO,
isk ko ni...
mane leh cmtuh..nak kene budak ni..hee

to CALUK,
kamu tahu kan hati aku mudah je tersentuh..airmata neh dah mcm xtau malu nak kua..
meleleh airmata aku bace komen kmu caluk...
ckp thanx dekat kawan kamu..
aku apprc8...

to MONKEY,
hoho..
kamu tuh memilih sgt monkey..
ble mau kawen?mak kamu dah bising tuh..
erk..sori merepek.

caluk@cencaluk said...

air mata tu penawar duka, lepas kau menangis nanti kau akan lega skit he he. tapi jgn banyak2 nangis nanti demam lak

anaklaut said...

salam...

anaklaut minta maaf kerana entri anaklaut lumut merasa emosi..

maafkan anaklaut.

Aku Beskot™ said...

dlm..
penoh makna..
sebak pon ade.sob sob..
jujur gle dOa tuh..(nk copy la)
tabahkn hati..
setiap pertemuan pasti ade perpisahan.walopon bkn perpisahan yg kita pinta..(cewah ayat..haha)..
oit lumut,
slagi mampu tersenyum,SENYUM lah.
salam..

joyah sepot said...

ape yg sama?
kite sdg mnjlni proses 'healing'..
hahaha...
aku pun kekadg bergenang gak weh bce citer2 ko neh...
tp aku lap air yg keluar dr organ2 aku dgn bju je..
jimat skit..
hahaha...

shakinah said...

hehee..

belum salin lagi lah.

akann.

:)

lumut said...

to ANAK LAUT,
kamu tak salah pon...
cume puisi kamu tuh melambangkan doa saye yg dlu..tuh yg tersntuh..

to CALUK,
thanx caluk..aku nangis sikit2 je...
sbg peneman..

to EN.BESKOT,
copy?erk..
itu sekadar luahan hati..
xapelah..yg baik amik..yg x elok tgglkan k..

to SIHASU,
yup...aku masih berusah jadi doktor merawat hati.
hebatkan kita?

to SHAKINAH,
hehe..sila2...\semoga kamu bahagia shakinah..

Naz said...

Kat perantauan? kat mana tu erk? jng la sedey2.. kat mana pun kita berada, kita berada di langit yang sama. semoga semakin tabah di negara orang. Kemerdekaan yang paling besar adalah kemerdekaan minda dan jiwa. :)

a said...

lumut,

hati aku masih tak merdeka.
apatah lagi mataku.
huhuhu.

doa tu memang feel dan realistik.
tapi aku takda si dia.
jadi. tak boleh nak baca la.
huhuhu.

p/s: kalau kau kat Malaysia pun, aku rasa hati kau tetap rasa sedih. kan? huhuhu.

sharamli said...

Andai kata ditakdirkan tiada cinta dari Adam untukmu, cukuplah hanya cinta ALLAH menyinari dan memenuhi jiwamu, biarlah hanya cinta kedua ibu bapamu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik beradik serta keluarga yang akan membahagiakan dirimu. Hawa, Cintailah ALLAH.. dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta dari insan yang juga menyintai ALLAH. Cintailah kedua ibu bapamu.. kerana kau akan perolehi keredhaan ALLAH. Cintailah keluargamu.. kerana tiada cinta selain cinta keluarga.

sharamli said...

ad kaitan ke?hu3..ntah...

sharamli said...

jgn tanamkan kebencian pada abg kamo0...

lumut said...

to NAZ,
hmm..saya di nz meneruskan perjuangan demi insan sekeliling yg tak putus2 menyokong..naz, i love ur songs so much.

so SHAHRUL,
nanti kalau kamu dah ade si dia..bacalah...jagalah cinta hati kamu demi Allah...

kau seperti mengetahui ape yg aku rse..

to SHARAMLI,
smp 3 komen ko.hehe.sharamli,ada byk benda yg aku simpankan smp aku rse sakit utk lemparkan senyuman buat insan sekeliling..

aku masih mencuba utk bangun...
harap x ade lg org tolak aku..

Naz said...

New Zealand yer? blajar erk? terima kasih kerana sudi suka yer... saya hargainya... :)

abang besi said...

mut,sudah2 le tu.tknk btl hepikn diri tu yek.hmm..

aah.mana merdeka lgi malaysia n kita nie.

doa dpt jodoh?

diyakini jadi?nk try =p

kuina said...

setiap ciptaan tuhan berlawanan
begitu juga hati dan perasaan...

ada suka ada duka
ada sedu ada tawa...

joegrimjow said...

kadang2 sedih
kadang2 happy
bese la tu

hanc said...

Salam merdeka beb~~

lumut said...

to NAZ,
a'ah..blaja...mmg suke pon lagu2 kamu...admire.

to ABG BESI,
silalah try..tp itu sekadar doa lumut..saje berkongsi..

to KUINA,
pape pon akur..tp tuh yg susah..hmm

to JOE,
kalau sedih manjang yg x biase kan?

to HANC,
merdeka weh..lu pe cter.senyap je.

mamai said...

ya masih belum bebas....kerap kali terbabas...

hati dan minda masih di jajah oleh namun lebih perit jika di jajah oleh perasaan sendiri

akUniA said...

lumut....
kemerdekaan 2 hanya pada nama bg Aku..
apa yang meriahnya apa hari kemerdekaan???
bunyi motor mat rempit sana sini..menagihkan perhatian..
anak2 muda bersepah2 di sisi jalan..untk menyambut hari merdeka..
macam 2 ke erti "kemerdekaan"???
hanya pada nama..
emmm....
beruntung la kmu disana...tidak melihat "kemerdekaan" yang dimaksudkan 2...
hanya merasa erti kemerdekaan..

"hati kita xakan putus mengenang kesedihan lumut...smuanya bergantung pada kita bagaimana untuk menangani kesedihan itu sndri"....

NM. Amalina said...

hi.

doa 2 touching.
mngajar erti redha.

CinTa Lea IxoRa said...

suke doa tu...menyentuh hati.. lumut sllu berdoa cmtu ker? leh la lea amalkn pasni... =)

Kojack de Alloohaa said...

hmm..merdekakanlah hati hg dr bnda2 sedih ni...it's ok to feel sad sometimes...
tp sampai bila hg nak sdih2..
mgkin kita xkan paham erti perjuangan org dulu2 dlm menuntut kemerdekaan tp yg pnting kita paham yg kita perlu merdekakan diri kita dr perkara2 yg melalaikan kita supaya nnt negara kita jgak yg power...!!!bgsa kita jgak yg power..!!

lumut said...

to MAMAI,
lg perit bile kene berperang dgn perasaan sendiri.lg sakit dr perang dunia kot.ntah.

to AKUNIA,
rakyat malaysia makin sombong..
sbb tuh dah x rase smgt kemerdekaan tuh...

to MARIAMINUL,
manusia seperti kita xleh nak buat ape..lepaskan dan redha...

to CINTA,
itulah rayuan ku....

to KOJACk,
thanx kojack.aku masih berusaha...
bukan mudah.

a said...

lumut,

inshaAllah.
jika aku sudah menemui jodoh ku.
akan ku jaga dirinya seperti aku menjaga diriku ini.

aku cuba memahami.

i'm nobody.
not somebody.

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

jgn asyik sedih.. nnt muka tua.
doa..perkh..baiklah. nnt aku hafal.


nnt2 la aku edit blog ko ke girls yep

avid gunner said...

link blog ko aku dah add....aku bile?

weh, peduli je budak2 yg kata blog ko ni melankolik la.. apa la....

best apa ada blog kategori balada....asyik pop rock jer....

Lang Legar said...

hati masih belum merdeka, mungkin perjuangan hidup masih perlu diteruskan..
hati yang lara, kadang2 bagus untuk mengingatkan kita yang kita masih hidup..

lumut said...

to SHAHRUL,
baguslah jika sungguh murni niatmu itu...semoga ko memiliki kebahagiaan itu.

to HAZERIN,
cpt2 tuka ke girls..bia ade org leh ngurat aku nnt.haha..kidding.

to MUZAM,
irama klasik pon buleh blog aku neh..hehe..

to LANG LEGAR,
perjuangan hidup takkan pernah berakhir selagi nafas dihembuskan..selagi loan oksigen kite gunakan..erk.

tamupulaumelaka said...

saya berlegar2 di maya ni, jumpa laman rasul kahar tu...
terserempak dengan anda di ruang komen...saya pun mai sini.
salam ramadhan kareem..moga afiat dan sejahtera..