Thursday, August 20, 2009

saya budak 4 tahun.


aku ni memang suka bercerita.
sebab apa yang berlaku dalam hidup aku.pasti aku ingat satu persatu.
sampai kadang-kadang aku fikir,
tak penuh ke otak aku ni?
dari umur aku 4 tahun sampai sekarang.
segala macam peristiwa aku ingat.
satu persatu.hebat.
aku suka bercerita.tapi kadang2 tak ada orang nak dengar.
sebab tuh aku suka menaip.seolah-olah aku sedang kongsi cerita.

manusia ni macam-macam.
mungkin pengalaman hidup menjadikan aku lebih matang dari usia sebenar.
ingat lagi.masa tu umur aku 4 tahun.idah pula 6 tahun.
kami comel.serious kami comel.
tapi time tuh je la.haha.

mak dengan abah sibuk bekerja.biasalah manusia ingin mengumpul harta untuk masa depan anak-anak yang cerah.aku tak salahkan mereka.sikit pon tak.
mak selalu kerja ke luar negara.kata mak,mak kerja jual tupperware.
kadang2 ke hongkog,china,indon,dan sebagainya.
jadi,
tak ada siapa nak jaga kami dirumah.
mak kata,"kamu dengan idah duduk dirumah makcik ni ye,jangan nakal2"
seperti biasa,kanak2 yang comel dan baik adalah kami. [ok sila muntah]

bila aku dah besar.bila tengok drama kanak-kanak kena dera dengan tukang jaga.
aku mudah tersentuh.marah.geram.sakit hati,
kerna aku dulu begitu.
ingat lagi bila makan,"ikan selar kuning" terpaksa dibahagikan dua.
[korang paham je la kan ikan selar kunig besar mana.siapa tak kenal pergi google]
aku tanya idah,"kau lapar tak?aku lapar lah..nasi dengan lauk ni tak cukup"
wah!comelnye aku berkata-kata ketika berusia 4 tahun.

aku ni berani.berani bersuara.idah lemah sikit part ni.
"makcik,kami nak tambah nasi dan ikan sekor boleh?"dengan nada yang comel beserta cuak.
"aik?tak cukup ke?korang ni kuat makan betul.ikan tinggal untuk pakcik.tambah nasi dengan kicap je"
"terima kasih makcik"
yup.kami memang bersopan pon.dalam hati.
kepala lutut makciklah ikan kecik ni nak share 2 orang.

ada sekali.anak dia lelaki berkepala botak berseluar pendek.
macam biasa lah nak ambil permainan aku.
lepas tu jadikan hak pusaka nenek moyang diorang.
kalau aku rebutkan hak aku balik.
pasti kena cubit.sakit.meleleh airmata tahan sakit.
"korang ni,mengalah lah sikit.dah besar pon nak main lagi"kata makcik yang dungu.
erk,
"wahai makcik yang dungu.saya ini baru 4 tahun.tak nampak ke saya comel ni??"
manusia akal pendek memang begitu.

satu malam.aku dengan idah rindukan rumah.
rindu akan mak dan abah..
katanya nak bawak pergi zoo....
malam tu jugak aku ngan idah panjat pagar sambil menangis teresak2.
idah cakap "weh,slow2 taw.kau panjat dulu..aku pegang pagar"kata si kakak kepada adiknya.
"ok.lepas tuh kau pulak taw.nanti hulur selipar kau dekat aku"

tapi belum sempat aku nak lepas pagar tuh.
makcik berakal pendek keluar.
sekali lagi...failed.
dah lah telinga kene piat,perut kena cubit,lepas tuh malam tuh kena tidur dalam jamban.
lambu jamban pulak switch off.
korang tau je lah kan.kalau manusia dah akal pendek,
jamban pon lebih kurang makcik tuh lah.
lipas punye lah banyak keluar dari lubang jamban tuh.
bau lipas korang tau je lah kan macam mana.
menjerit-jerit kami malam tuh.

hal begini tak pernah kami cerita pada mak abah.
kamikan macho.
biasalah manusia.buat jahat dibalas jahat.
buat baik,baik lah kau dapat.

bila aku dah besar,aku dapat tau yang makcik tuh cedera.
cedera bahagian punggung sebab terduduk dalam kuali masa tengah goreng karipap.
hohohohohohohoho....sakit kot.
tuh lah..kedekut lagi ikan selar kuning kau dulu.
tengok Allah dah balas.

kalau anak makcik nak ngurat saya pon,saya tak nak lah.
sambil bertanya kembali.eh,kau ni lelaki ke?
aku ingat perempuan dulu.wah!!!

tuhan,tabahkan hatiku.jangan kau gugurkan semangatku
seperti mana gugurnya daun-daun itu...

p/s:
::semalam lab dengan korean.bangga bila dia kata dia suka malaysian culture.korean pon suka makan nasi lemak::
::nextweek ada 4 assignment due.plus 1 mid term test.wah!!::

jangan jadi hagemaru sudah weekend neh...selamat berpuasa semua.=)

32 comments:

░♥si lampu neon♥░ said...

hidup ko berliku sungguh.
ko masih igt memori dgn sis ko.
hebat betul.
tapi memori pahit mcm tu bukan mudah untuk lupa kan.
memang mungkin makcik tu berakal pendek.
kesian ko dua beradik.
kesian sungguh bila ikan selar dibahagi dua, disuruh plak duk lam jamban penuh dgn lipas.

wahai makcik akal pendek, luka di bontot sudah sembuh ka?

anyway, pengalaman kita mengajar kita erti kehidupan. itu yang mak aku selalu cakap.

cik GULA-gULA said...

salam:)
suke cerita kamu:) en3 nie>>:)
miez pasti akan kesini lagi:)

salam ramadhan:)

abg.yang.HEBAT said...

patut la busuk..kne kurung dalam jamban rupenye..melekat baunye sampai skrg..hoho

lumut said...

to MIEZ HANIM,
terima kasih atas pujian itu..
salam ramadahn ye misz..=)

to SILAMPU NEON,
pengalaman lalu memang membentuk apa kita hari ni..
pengalaman pahit sangat bermakna untuk dijadikan kekuatan hati..

kimsalam mak ko.hehe

to ABG YG HEBAT,
oiii...kerek ek.
debik kang baru tau..
isk

nana~ said...

sedih siot cite ko. aku nak share stori leh tak? nak gakkkk

dulu kecik2 makcik aku bela. aku ni kalau mak aku balik aku terkam mak aku. coz breastfeed. makcik aku tak puas ati lak. sbb dia ckp aku ngade2. so, pas tu dia suap aku nasi banyak2 sampai aku muntah. sampai abg sulung aku siap merayu2 suruh berhenti suap aku. mmg siot la makcik aku tu. huh! tu kiranye dia dera aku tak? hahaha

PurPlez said...

"cedera bahagian punggung sebab terduduk dalam kuali masa tengah goreng karipap."
serius xtahan part ni.
hehe
p/s: kamu ade fb x?hmmm

PurPlez said...

"cedera bahagian punggung sebab terduduk dalam kuali masa tengah goreng karipap."
serius xtahan part ni.
hehe
p/s: kamu ade fb x?hmmm

Kojack de Alloohaa said...

ish3..sdih btoi..
umur 4 thun da sruh tido dlm jamban..!! aarrgghh sdihnya..huuuwwwaaarrrgghh

lumut said...

to KOJACK,
serious sedih kot time dalam jamban tuh.sbb lipas byk gle.
sampai skrg aku fobia nak mati ngan lipas.hmmmm..
tahla manusia.

lumut said...

to CIK NANA,
time makcik ko sumbat nasi tuh,
mak ko ade tak??
aku ignore sikit part ko kene sumbat ngan nasi tuh.haha.tapi aku admire part abg ko merayu2 tuh.gle best ade abg cmtuh...hmmmm

to PURPLEZ,
haha..mase saye tau tuh pon gelak gak.tp cm xbaek je kan gelak kan org..hehe..
em fb??
kalau kamu bace entry bertajuk low profile itu menyenangkan..
kamu ade jwpn..yg saye sudah dlete fb saye..=)

mamai said...

liku-liku kehidupan mendewasakan best aper umur 4 tahun

lizz said...

aku masih blum boleh stop mengenangkan kesadisan tahap cipan ko ngn akak kene share mkn ikan selar ijau!!!adoi. sakit usus gwe.

jahat giler mak cik tu. ikan selar, aku bagi makan kucing2 aku tau. makcik tu buat ko macam kucing main share2 lak.haiya

oranglidi said...

"kami comel.serious kami comel.
tapi time tuh je la.haha."
-skang macamna?


piat telinga?

biar betui ingat lagi kisah2 zaman tu.. samalah kita. wa ingat lagi time majlis cukur rambut mase bayi. tp xde orang percaya. biasalah.

oranglidi said...

hoho.. dia mcm short memori je.

wa igt scene tu je.. time org tgh angkat n cukur jmbul. pastu igt lagi ade pulut kuning.. pastu mata pandang ke atas sambil tgk orang ramai.. pastu wa igt lagi, tmpat tu adalah rumah atuk wa (sbelah ibu). dan org mncukur jmbul ialah atuk.

bile dtanya kt ibu, die bilang betul!

abang besi said...

igt lg lumut ye>memori brape gig ni?
hehe..ade jpe lg tk mkcik tu?
tk g melawat die ke time dia sakit2 ni?

anak dia tk hensem ke?skrg lumut bls la blk kt anak dia..br best...hahahaharghhhh!!!

\m/

lumut said...

to MAMAI,
aku setuju tuh.=)

to LIZZ,
ko nak tau aku cek balik entry aku.igt aku silap taip.kuning ke ijaw.haha..
xapelah lizz..
lain org lain caranya.
yg pasti balasan Allah itu adil.
kan?

to ORANGLIDI,
sekarang kami....
ntah.nilai ah sendiri.
haha
btw,nak pulut kuning.

to ROCKMETALLER,
igt..
byk mende igt..
memory ni adelah dlm 2.4kb.haha
makcik tuh kat melaka.
kami dah pindah.
tp dlu ade jmpe.
mcm biase lah..
buat2 tak bersalah..
manusia2..kamu jgn cmtuh taw..
huhu

oranglidi said...

hadei, wa ckp benda betul la. xde nk gurau nye.. serius. xpcaya , xpe.. terpulang. hhuhu.

(pulut kuning? kawen la cepat2.)

CECIL Stalker said...

hmm, like this story...reminds me of old times...pernah kene ikat kat pokok pelam yg ade kerengga mlm2 dari kul 12 smpai kul 1pg sbb lastik anak jiran pakai batu smpai brdarah...

huhu, pngalaman mndewasakan manusia, pngalaman mngajar manusia, pngalaman juga boleh menyeksakan dan memeritkan...tapi smue tu membuatkan kita lebih bijak mengatur langkah dalam hidup...(^_^)

ijad said...

zaman kanak kanak memang seronok...

[z@ck] said...

aku pernah jatuh longkang time nak masuk umah kawan laki aku..aku cam laki sikit time kecik2 dulu which means aku tak comel la..tp macho..hahaha

Att Ashburn said...

suka part makcik terduduk dlm kuali haha.. akibat kedekut eh..

sharamli said...

c0mel ke?

nazri.sensei said...

dulu comel..
skrg comot..!!!
haha...

pasni leh isi borang jwtn kosong ye..
job position as penglipurlara..=P

lumut said...

to CECIL STALKER,
kenangan itu indah..pengalaman itu mendewasakan..=)

to IJAD,
zaman kanak2 zaman paling best.otak x payah nak pk pape.haha

to Z@CK,
kite mmg golongan yg macho...
hehe

to ATT,
karipap tuh msti rse menusuk kalbu.hahaha

to SHARAMLI,
erk...jup aku pk..=p

to NAZRI,
oi..kamu ah comot.
ckp org...hehe

caluk@cencaluk said...

pengalaman mendewasakan kita, sorry aku lambat komen he he

saya. said...

teringat masa adik2 aku kecik kena dera dengan jiran aku.
aku balik sekolah awal,terus ketuk pintu macam samseng.
sampai sekarang adik2 aku trauma.aku benci gila orang buli budak2,rasa nak terajang je kepala dia.buli budak,tapi depan mak budak berlagak baik.ah,setan sungguh.

lumut said...

to PENJENAYAH MERAH JAMBU,
mmg benci pon.
mcm dalam drama tuh..
rase nak sebat je penjaga budak tuh.
sebbek time tuh ak kecik dan comel.
xlarat nak sebat makcik tuh.haha

CinTa Lea IxoRa said...

sedihnyer cite nie.. umur 4 thn pon dh kena cmtu.. mgg xptt la makcik tue.... tp Allah sentiase bersame org2 yg bersabar.. makcik tu pon dh dpt balasan die... tu baru kt dunia.. akhirat blm th...

lumut said...

to CINTA,
mse kcik2 dlu.aku rse cm ak dlm drama.tp itu realiti.
sbb tuh ble besar ak teringin nak jd pelakon.
so dat tak susah2 utk menjiwai watak.
nak suh aku nangis time berlakon,dun wori.mudah aja.hehe

CinTa Lea IxoRa said...

hehe... sme la.. suke jugak acting.. dl pnh la berlakon tp juz ats pentas kt skolah je la.. huhu... pk2 best je especially ble dpt watak yg kena ngan life kite...

akUniA said...

mmg ptut kmu ad blog....suke bcerita..
klu org yang terdekat dgn kmu mst kne dgr crita kmu yang mmg pnjg berjela...
klu mls nk dgr pn...mst kne pkse dgr jgk..hehehe like my romate..
tp xpe...she make my day beutiful with her story...
coz in not a story teller...

lumut said...

to CINTA,
best kan berlakon..
kalau dpt watak yg mmg kene ngan life...kompem feeling...
teringin nye nak berlakon..
tp saye dah penat dgn lakonan hdup..ini realiti kan?

to AKUNIA,
aku mmg suke bercerita..
tp kdg2 aku menipu.
sbb yg sebenarnye aku pemendam rasa...
sakit.