Saturday, August 22, 2009

pendendam


secara kasar,secara luaran aku dulu boleh dikategorikan sebagai seorang pendendam.
ramai yang juga bersangka aku ini pendendam secara luaran.
membalas kembali kepada mereka yang berhak menerima dendaman itu adalah misi aku agar mereka-mereka turut rasa bersama.
jahil,bodoh,itulah aku.
yup.
terlalu cetek pemikiran lampau aku.aku setuju itu.

tapi itu mungkin dulu.
::dulu::
bukan....
bukan begitu.

::aku bukan pendendam,ianya sekadar kenangan yang sukar dilupakan::
kalaulah kenangan itu amat mudah dihapuskan,
sudah pasti tiada manusia yang merana.
dan sudah pasti kita-kita termasuklah kamu-kamu itu buta hatinya.
terus menjadi dungu..

sebab kita tak akan pernah belajar dari kenagan dan pengalaman jika kenangan itu terlalu cepat dihapuskan...

::tapi kali ini,aku sangat berdendam dengan pengkhianat cinta..::
::maafkan aku,aku tahu ini teruk::

eh silap..aku bukan pendendam,cuma sukar melupakan..
aiseh.

sekadar gambar hiasan

39 comments:

PurPlez said...

sejarah cinta kamu tu teruk sgt ke?
sampai kamu cm ni?
hmmm
sepatutnya
ia d jadikn kekuatan utk kamu
bukan begini
hmmm

caluk@cencaluk said...

kalau kau jadi pemaaf lagi baik, lebih2 bulan posa nie, aku doakan kau semoga kau tabah dan dpt balik kekuatan kau tu.

TuYa said...

salam lumut..
aku dulu pun macam tu..
aku akan pastikan org tu akan dapat gak balasan sama ada cepat atau lambat..
aku nak wat gak org tu rasa..tu dulu la..masa tengah cetek akal..

skang..
aku x berdendam tapi aku x boleh nak lupa..
pastu aku sendiri yang sakit hati..huhuhuhu..

dah dewasa ni rasanya kemaafan tu la yang terbaik utk ubat hati kita..
x gitu?hehehh


selamat berpuasa..

yoro okino said...

maafkn jer laa..
tuhan kn ader..Dier jer paling layan mengadili..setiap aper yg kita wat pasti ader balasan dari Nyer..

kita manusia nie jadi kn kisah lama sebgai iktibar tuk lebih hati2 di masa depan..=)

::[si putihpurple]:: said...

1) "Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

2)" Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu
adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan
dibalas kebaikan,itu adalah mulia dan terpuji."

3)"Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman
seseorang. Malang bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati dan tidak sanggup menerima penderitaan."

lumut said...

to PURPLEZ,
sejarah itu mmg sakit...
aku tau aku perlu kuat.
tp tahlah...
bodoh gak aku neh.

to CALUK,
thanx caluk...
aku dah maafkan..cume ssh utk lpekan..
aku mmg ddg kumpul balik kekuatan aku.

to TUYA,
thanx sbb ko fhm..
mybe ko pon penah berade dlm situasi neh..
mmg sakit...
smp airmata pon dah kering utk nangis.
betul.maaf x semestinye lupe.xlupe xsemstinye berdendam...thanx tuya,

to YORO,
aku dah maafkan..
mmg bg iktibar gle2 kat aku..
spy aware dgn pengkhianat cinta.
aku hope ko hepi gak k.
slaamt pose.

to SI PUTIHPURPLE,
menusuk kalbu kata2 neh..
akan kusimpan didalam blog private ku.
so dat aku leh bace tiap2 hari utk bina kekuatan itu.thanx syg.

oranglidi said...

pengkhianat cinta?

lempang saja mereka! haha.

sharamli said...

tp sampai bila nak jdik pendendam kn..

CinTa Lea IxoRa said...

betul tue.. kalaulah kenangan tu mudah utk dilupakan....
dlu sllu pk akn berdendam ngan sesape yg pnh mengecewakan me tp lame2 dh bsr nie pk2 baik Allah sendiri yg bg balasan..tp sakit hati tu mmg ttp ade.. :(
pnh kecewa ngan cinta jugak ker?

Dewi Kumbang said...

what happen actually?

lumut said...

to ORANG LIDI,
bukan takat lempang je..
lebih dr tuh ak leh bg.huh.

to SHARAMLI,
hmmm...sbb tuh ak x berdendam dah..
cume susah nak melupakan..

to CINTA LEA IXORA,
tuh la.kalau berdendam pon nak watpe..bkn leh bunug si pengkhianat cinta tuh.kalau bunuh tuh mcm main guli...mmg dah lame dah.hu
hmmm....xde la kcewa mane..
mati perasaan je..hoho

to LADYBUGYNA,
pengkhianat cinta wat aku jd mcm dalam gmbar tuh..
ak tau ko fhm kan.

CinTa Lea IxoRa said...

times will heal all but wound b there will always b scars kan...

Dewi Kumbang said...

paham.xsalah berdendam.aku penah lg gila dr ko dulu.sekali bila elok2 reborn,pisang berbuah dua kali.sialan sungguh.

IkanMasin90(IM90) said...

be strong babe

@tune® said...

aku dulunya seorang pemarah

Azuan said...

kan best kalu manusia leh tolak ansur dalam hal2 yg libatkan hati dan perasaan...

susah woo nak tolak ansur dalam bab2 camnie...hu3

Kojack de Alloohaa said...

ish3 bawak bersabo lumut oi...
x pyah la dendam2 ngn ak..hehehe

lumut said...

to CINTA,
scar tu xkan penah hilang...
mmg xde ubt.

to LADGBUG,
aku lg gila kot..
cume dlm blog neh xnmpak kau gila cm ne..huhu..bgos la ko dah sembuh.

to AZZALIENA,
thanx kwn.aku cube ni.

to AZUAN,
aku mmg dah tolak ansur ngan die.tp xlg dgn diri aku sendiri.

to KOJACK,
haha...mmg berdendam ngan ko pon!!=p

tukanama said...

stop seksa diri sendiri. cari la semua keindahan,keajaiban, keseronokan dunia, di samping sntiasa igt itu semua kuasaNya. njoy ur time kat sne..that is a life time xperience, u hve to realise dat. klu x sedar pn, alwayz tell urself, that ur lucky, this things, which is happening to u rite now is great! aku xde pluang tuk pergi sejauh kau utk tgok tmpt org, cntik ke idak..tp ak akn salu jdkan life ni sebest yg mungkin..

gua syg lu! jgn sia2kn ap gua ckp ni..klu x,lepuk kang

Lang Legar said...

ingat kenangan yang indah2 saja, yang pahit cubalah lupakan..memang sukar tapi kita kena cuba juga..
dan apa yang telah terjadi, telahpun terjadi, there no way we can change that..yang kita boleh ubah ialah supaya kita tak mengulanginya..jadi,rawatlah hati tu, jangan berdendam lagi yer..

Yazid Husain said...

revenge is sweet

lumut said...

to KHALIL,
hmm..bukan nak seksa diri..aku pon tak nak mcm ni...tapi mungkin perlukan mase lagi...thanx syg..slalu support aku..
wa pon syg lu!!igt tu!

to LANG LEGAR,
hmmm..akan kucube..tp tuh lah..yg pahit slalu je dtg ...
thanx lang legar,kamu pon jgn sedih2 k..
saye tdk berdendam..cume msh berkabung kot.erk?

to YAZID HUSAIN,
sweet??mcm mane tuh?hmm..

abang besi said...

mut mut,lu dendam ngn gua tk ?

huhu

org dlm gmbr tu pose tk mkn tangan tu?

NichKhun said...

lumut.. nape selalu pesan kepada sekeliling supaya tabah.. be happy.. tapi nape kamu sendiri selalu sedih.. kecewa.. huhu kuatkan semangat lumut !!

saya selalu pk yang selalu nanges tu nampak lemah.. tapi mungkin tu cara kamu nak hilangkan kecewa kamu kan?

lumut !! jangan patah hati lagi ye.. =)

mamai said...

tak baik dendam-dendam nie nanti jadi sama macam memendam...

bagi tau aku saper yang buat kau nie...biar aku uruskan hehehehe

anaklaut said...

salam..

janganlah dendam lagi..di bulan baik, hari baik ni..lupakanlah segala yang menusuk kalbu tu..:)

tq singgah anaklaut..:)

lumut said...

to ROCKMETALLER,
haha..wa ok je ngan lu..
kalo xpuas ati..
dah lame dah..hehe..
take care bro.

to SAYA,
ntahlah..kadang2 aku rase..aku xkuat utk tempuhi kesedihan ni..
tp aku tau aku tak boleh pertikaikan itu..
sbb tuh skrg aku masih mengumpul kekuatan itu...
syukur ramai org doakan aku..termasuklah kamu.
kamu pon jgn sedih2..
cari aku kalau ade pape k...=)

to MAMAI,
lumut tidak berdendam..
cume sukar utk melupakan.
yup betul.lumut sgt memendam.sampai suatu mase pendaman tuh menjadi titisan airmata..huhu

mamai,nak tlg lumut hapuskan pengkhianat cinta?
hehe...xpela.asalkan kamu xjd pengkhianat cinta suda..=)

to ANAK LAUT,
insyaAllah..saye masih mencube anak laut.thanx.blog kamu mmg best.sikit sebyk dpt kekuatan dr situ..thanx again.

NichKhun said...

ok setel.. beress cik lumut.. saya bukan nak cakap kamu lemah ke ape taw.. kamu jgn berdendam ngn sy plak.. hikhikhik..

saya sedih saya susah nak nanges la.. hati mati? oh no !

ayayoo said...

weh xbek berdemdam..kalo xpuas ati..ko sound je depan2...asal folower ko ramai ek?ko pakai ilmu ape ni?

lumut said...

to SAYA,
eh ape plak nak berdendam..kamu neh..hehe...jgn mati hati mmg susah nak pulih..xdo ubat eh.hoho


to AYAYOO,
mls ah nak sound.klo dah akal pendek mmg susa.sengal ko.ilmu kejadahnye apenye...aku pon musykil neh..haha

Jalak lenteng said...

bahayanya bedendam nih..lumut kene simpan satu anak patung yang boley digunakan untuk melepaskan dendam..walaupun tak seperti memukul orang yang lumut dendam..tapi dapat release la sikit pun jadi lah..

kalu nak jahat..santau kan aje..tapi bulan puase nih tak jadi slalu nye..lepas raya buat la..woaahh..

jgn ..sj jer cakap..jgn wat betol2..aku tompang dosa nanti..

nway..besabar je la..ujian tuh..

Idalara said...

salam sdr lumut..
hapuskan rasa dendam dan marah..
anggap saja dia bukan tercipta untuk kita..dan kita bukan trcipta untuk dia..berkata mng mudah namun melksanakam amat payah..
namun..itulah sebaiknya..hapuskan dendam lemparkan kemarahan!

p/s contohi kak ida..biar berpisah..namun tiada dendan di hati.:))

seroja jingga said...

semua orang memiliki sejarah..kamu seperti aku..kekadang susah nak lupakan bende lalu..ape pun..nice blog..salam perkenalan

cik bunga said...

urmmm...
semua orang ada sejarah cinta sendiri...
tapi aku rasa sejarah aku lagi pahit..
pahit untuk ditelan dan diluah...

tapi aku mampu mengukir senyuman..
untuk meggembirakan orang sekeliling...

dan aku cuba untuk bangkit dan menyembunyikan peristiwa hitam tersebut...

bagi aku...
segalanya adalah untuk mematangkan kita..
mungkin itu satu cara hukuman untuk kesalahan lampau..

anggaplah..
segala yang berlaku akan adahikmah disebaliknya..

( salam kenal ook)

lumut said...

to JALAK LENTENG:
hoho..bahaye ajaran kamu neh..
kang aku buat kang..
tau ko takot..=p

to IDALARA,
hmm...mungkin dendam itu dpt dihapuskan..memaafkan juge mudah diberikan..tp tdk utk melupakan..lumrah manusia kenangan pahit slalunye akan terpahat.
thanx dear.

to SEROJA,
thanx seroja..
aku mmg sukar utk memaafkan..
namun aku tidak pula berdendam terhadapnya..
plg tdk pon..dia pernah membahagiakan aku dulu...


to NIENA,
kalau ko sudi..
share lah ngan aku..
so dat xde lah aku rse aku yg paling truk and merana..
suakr utk melupakan..
ntahlah..
thanx niena.

cik bunga said...

urmmm..
boley.. tapi add YM aku...
emyelah_yelah@yahoo.com...

nnt kite share cite sampai lebam k..

Anonymous said...

lumut
aku suke kau.

lumut said...

to NIENA,
ok weh...no hal

to ANONYMOUS,
erk...xkenal lg dah suke??
aiseh

abang besi said...

mut2,abg besi dgn incik naz kwn blog..heheh...igtkn jtuh cinta ngn incik naz td..heheh,..ok jgk..hensem tu beliau...

nk blaja main gitar?ok je,bgs tu...blajr la kod mudah2 dl.blaja ngn abg besi blh,ngn incik naz blh...tp abg besi bkn reti ngt ajr2 org ni.incik naz power..hehhe...blajar ngn dia ek.
tk lama,3bln gerenti mantop!!!serius..klu btl2 minat la...