Wednesday, August 26, 2009

kuat kembali seperti adik itu..

"adik,kenapa jalan sorang-sorang,ibu ayah mana?"sapa seorang wanita yang umurnya dalam lingkungan 30-an mungkin.

"ada makcik.mereka ada dirumah.saya kan dah besar,sebab itu mereka tidak risaukan saya."
sopan tutur katanya.Senyuman sekadar menjaga hati wanita itu dilemparkan sebelum kanak-kanak 5tahun itu berlalu pergi menamatkan perbualan .

Itulah siti.walaupun umurnya baru setahun jagung,tapi segala macam ungkapan yang keluar dari bicaranya,sangat sopan..malah sematang mereka yang bergelar dewasa.Tangan dimasuk kan kedalam seluar sambil tertunduk seperti memikirkan sesuatu.Berbajukan t-shirt belang-belang itu,siti terus melangkah longlai sambil menyepak-nyepak malas daun-daun kering dihadapannya.Lalu diraup lemah wajahnya.Ditenung dalam tasik besar dihadapannya,sedalam luka didalam hati si kecil itu.

"aku kuat",bisik hatinya.Tanpa diminta..airmata jatuh kepipi.Tapak tangan digenggan erat bagai memaksa diri mengumpul kekuatan.
"kenapa begini,kenapa aku?",berperang lagi siti dengan persoalan hati.

Dikutipnya sehelai daun kering,lalu dikoyak-koyak lumat..selumat kepercayaannya terhadap insan sekeliling.Kehidupan Siti sama seperti kanak-kanak lain yang sebaya dengannya,siti tampak comel.Namun,apa yang dilalui dalam usia semuda itu,menjadikan Siti jauh berbeza dari mereka.Kelincahan dan keceriaan diwajahnya,telah menutup rapat penderitaan yang dialami anak kecil itu.

Diseka airmata.Dipujuk lemah hati..Demi insan sekeliling,keluarga yang disayangi..siti bertekad..berjanji sepenuh hati...
"Tuhan,hanya Kau dan aku yang mengetahui,dan hanya Kau yang mengerti.."bisik hatinya lagi.

Direnung jauh kehadapan.Tanpa disedari,perasaan dendam itu membaluti hati....

"weh,jom makan!dah lambat ni..kejap lagi tutup pulak kantin."

"eh,dah rehat ker?aku tak laparlah..tapi mintak tolong belikan aku keropok lekor.Cikgu Halimah nak jumpa aku.Ni mesti pasal kes pembaris patah tu..."rungut siti.

"haha..padan muka kau.ok2..tapi yang kau dari tadi duduk kat sini ni pehal?"

Siti terus beredar meninggalkan persoalan yang dirasakan tidak memaksa dirinya untuk memberikan jawapan.Sambil melangkah,dia berkata sendiri...

"kau siti,kau cekal seawal usiamu...percayalah bahawa pengorbanan kau akan dibalas dengan kebahagiaan kelak..."

peristiwa diawal usia 5 tahun itu..kembali menjengah.Siti terus mengeluh....

p/s:
---jangan terlalu berharap cerita ni akan bersambung....aku sekadar ingin mencuri balik kekuatan adik itu.tapi dia sudah lama mati..
---nama aku bukan siti.enough.

41 comments:

seroja jingga said...

dan kamu jugak harus cekal secekal siti

TuYa said...

salam lumut..
kadang2 kita lupa,usia bukan la pengukur kematangan seseorg..
kekuatan terletak pada hati dan diri kita sendiri..
semakin kita menginginkan kekuatan itu,semakin kita hilang arah n tuju..

semoga kamu sentiasa kuat menempuh hari2 mendatang..

yoro okino said...

jujur nyer aku pon xkuat
skali angin tiup aku leh goyang biler2 masa jer..
lemah sngat
huhuhu

J.M.R said...

cekal lah kamo secekal siti..sapa siti sebenarnyerr???

joegrimjow said...

oooh lumut
berapakah umurmu>

caluk@cencaluk said...

kau nak aku panggil kau siti ke he he

mamai said...

nanti kalau senang baca la puisi dewasa aku tu....

sesungguhnya kekuatan itu ada dalam diri kamu...cuma perlu di usahakan


siti sifir mana pergi budak tu yer

oranglidi said...

wah..

boleh jadi penulis skrip drama ni.

die (siti) dah meninggal?

lumut said...

to SEROJA,
i wish to..masih mencuba..

to TUYA,
benar tuya..
usia tdk mengukur kekuatan seseorang..apa yang diambil kira..
adalah pengalaman menempuh kehidupan dunia...

to YORO,
jika kau ingin tumbang.marilah kepadaku.aku bisa menemanimu yoro.kau pon jgn sedih2.kuatlah seperti siti.

to JMR,
siti seorang insan yg cekal suatu ketika dlu..dia banyak berkorban demi insan sekeliling..

to CALUK,
aku punya nama sendiri la caluk..
and akulah kembar siti.kau xtau ker?

to MAMAI,
aku pasti baca.thanx..siti sifir tuh xsame ngan siti yg ni la..

to ORANGLIDI,
jadi pelakon pon buleh..
emmm..ntahlah...tapi siti itu semakin lenyap skrg...

Yazid Husain said...

taniah kepada adik siti

Yazid Husain said...

taniah kepada adik siti

Naz said...

Alfatihah utk adik Siti... adakah ko menulisnya??

caluk@cencaluk said...

lumut --> aku tak tahu, tu pasal aku tanya he he

lumut said...

to YAZID,
sekalung tahniah juge dari aku buat die...

to NAZ,
yup aku yg menulis.

to CALUK,
a'ah..betul gak ckp ko tuh..aku kembar die.

sharamli said...

xmudah utk dpt kecekalan ..

:(

Basuh Baju said...

betul! usia sekadar angka..

Lang Legar said...

xkesah dari mana pun kita nak ambil sumber inspirasi kekuatan tu asalkan kita dapat sumber itu..

harap kamu dapat kekuatan itu..

lumut said...

to LANG LEGAR,
thanx..aku sdg mencari ni..
mcm nga cari2 dlm gelap je.susah sgt nak jmpe..kau pon jgn sedih2..aku tahu kau kecewa.

lumut said...

to SHARAMLI,
bagus kalau kau pon fhm..
at least kalau aku lemah ade jugak org akan ckp kat aku..
cube lg..kekuatan itu mmg sukar utk diperolehi.
thanx sweetie.

to BASUH BAJU,
bagus kau pon setuju.
nah amik bintang 1.hee

udang galah said...

lumut,
walaupun kita duduk didalam laut bersama-sama (dunia),
tapi aku pasti ujian kau sebagai lumut dan aku sebagai udang galah itu berbza.kan3???
kau single ke lumut?haha

IkanMasin90(IM90) said...

woo
blh jadi penulis babe

Kojack de Alloohaa said...

ahaha...cmna siti bleh pgi skool..??umur dia bru 5 thun..tadika pon 6 thun..haha

ok2 serius skit..Allah s.w.t xkan memberikan ujian y x mmpu ditggung oleh hambanya..byk2 la bersaba dan mengingatiNYA

lumut said...

to UDANG GALAH,
a'ah betul lah..xpenah lak aku bersua dgn kau.slalu bersua ngan anjing laut je..huhu

to AZZALIENA,
penulis?hoho..tak cukup berbakat kot.pelakon buleh ka?

to KOJACK,
sengal hang.kan siti tuh terigt balikko yg bace xabes..anyway..thanx nasehat.

Kojack de Alloohaa said...

eh ak bca abih la..bhsa hg sastera sngt..ada imbas2 kembali plak..
mana la ak pham..hg amik sastera ke kt NZ sna...hahahaha

no hal la...

anaklaut said...

salam.

nape tak sambung..mcm tergantung je cete tu..:)

apapun tq singgah anaklaut

Jalak lenteng said...

ayat kao memang best..batal tak puasa aku kalu menangis di pagi hari??mujur aku baca di malam hari..

semoga hati kao tabah jugak..

take care Lumut..

kenape LUMUT??..

lumut said...

to KOJACK,
haha..byk la amik sastera..
bleh plak omputih sini nak aja aku bersajak bagai..

to ANAK LAUT,
mmg tergantung pon..
sbb sadis plak next chapter..
xsanggup nak taip.
huhu

to JALAK,
hmmm..bese je tuh..
kalau tulis ikut hati dan perasaan mmg agak klasik lah bunyi ayat die..
nape lumut?
sebab lumut itu seperti tiada bahagianya..
ntah..merepek je aku neh.

nazri.sensei said...

siti lumut..=P

imHepPie said...

sapekah itu siti???huhhh saspen tol..

abang besi said...

mut2,oo mut2?

r u ok?

lumut said...

to NAZRI,
haha..buruk gle siti lumut.

to IMHEPPIE,
siti yg cekal..mmg suspen..xtau nak smbung ke x.

to ROCKMETALLER,
ok je..sehat ni ha..

░♥si lampu neon♥░ said...

saspen la lumut..teruja aku. aku ingat siti tu ko..keh keh

lumut said...

to LAMPU,
siti tuh bukan nama sebenar..
suspen ek?
sbb tuh aku xnak smbung..nnt lg suspen dowh.

oranglidi said...

hhahaha.. boleh pulak xnak sambung sebab nanti lagi suspen. cis. hehe.

kimisai said...

dah mati??sebab??

innalillah...

lumut said...

tp ORANGLIDI,
kang banjir blog aku..payah lak..

to KIMISAI,
sebab.....manusia sekeliling..

ber_u_wang said...

untuk menjadi kental kita kena degil dan tak putus asa..




salam zairah

orensangkuit said...

hope cik siti tu berjaya sampai akhir nanti

pesal entry lu mesti sedeh sedeh ek
tak paham waa

asal sedeh lu buat entry kot gamak nya

hahahah

eh nak baca buku akak wa??

kasi alamat and bank-in money kang wa kasi pos..

hadiah : wa skali kan dengan sain akak wa yang cantik ituh..

hahahha

kasi email wa acik_oren@yahoo.com

lumut said...

to BER_UWANG,
aku memnag degil..tp aku putus asa..cmner?
thanx sbb menziarah.

to OREN,
hmm..idup aku mmg slalu sedih je..
nnt la aku wat en3 epi.

CinTa Lea IxoRa said...

'siti' itu terlalu tabah.... jdlah setabah itu kembali dear.....

lumut said...

die sudah lama pergi..aku hrp die akan kembali..ntahla.