Thursday, March 25, 2010

nak respect???

gua tengah lepak dekat lab computer...banyak bende jugak nextweek nak kene settle kan before start easter break nanti..yehhhaa cuti beb!!!

tengah gua buat keje...datang sorang minah ni..malaysian.mesti lah die datang kat gua dengan agenda yang tertentu....kira ada main point dialah nak settlekan lepas jumpe gua nanti....tapi apa yang gua rasa macam..adooiiii aii..main point lu lain..soalan first lu tanya lain..pehal tak tanye direct je....

dialog seperti berikut :
" erk...erk....lu lalang kan??"
"bukan.gua lumut..(senyum)"
"erm LAHIR TAHUN 1957 ke 1958???" (1957 and 1958 tuh gua ubah)

tiba-tiba gua dah rasa tak sedap..gua memang dah jumpe ramai tipikal manusia melayu malaysian macam neh...majoriti la tapi tak semua......gua tau minah ni mesti nak tanya soalan lain..TAPI,soalan yang keluar dulu dari mulut die tuh buat gua rasa macam ek eleh...ni perkara biasa lah...manusia akan hormat manusia lain sebab tahun bila die lahir.i mean UMUR....gua tak kisah lah memang lah yang muda kene hormat yang tua...tapi kalau yang tua sendiri tak kasihi yang muda..tak hormat..susah jugak lah....so,nak respect orang ni banyak cara..bukan satu je...bukan setakat kau letak pangkal "kak" or "abang".kire hormat.tidak kot.

lepas die tanye gua lahir tahun bila tuh..gua rasa macam nak pandang skrin desktop ni je tanpa tengok muka die...sebab ntah gua tak suka kalau lu nak berkawan dengan orang tuh ke..lu nak mintak tolong ke..nak mintak tunjuk ajar ke..tunjuk jalan ke..lu nak tau UMUR die berapa...so,kalau manusia tuh lagi tue dari lu...lu sanjung lah?hormat?senang cerita..hipokrit ka??hehe...pikir sendirilah ye...

dulu cikgu gua ajar gua katanya,"respect itu tak boleh diminta sebaliknya diberi...".jangan respect orang sebab UMUR.sebab pangkat,sebab pandai,sebab kaya,sebab comel..or pape je lah yang berkaitan dnegn nikmat duniawi......

last-last gua tanye je minah tu "kenapa?nak tanya apa?".senyum.=)

No comments: