Wednesday, March 17, 2010

saya tak pandai untuk tidak percaya.

kawan kawan saya selalu sangat pesan dekat saya "jangan terlalu mudah percayakan orang"...bukan sorang dua yang cakap macam tu..tapi ramai...mereka tanya saya kenapa senang sangat berikan kepercayaan pada orang???kenapa?

saya diam.terus saya jadi sebak.pintu hati saya macam ditendang-tendang...bergegar perasaan rasa nak roboh airmata dek tujahan soalan itu...saya diam...saya diam.."tak terkata saya....".bila bangkit soal kepercayaan yang individu harus berikan kepada individu lain,hati saya rasa meruntun sakit...betapa kepercayaan saya dulu diperkotak katik kan...................kepercayaan yang saya berikan langsung tiada harga...akhir nya kepercayaan itu sendiri bunuh separuh dari hati saya...kepercayaan yang saya taburkan dengan harapan akan membuahkan kebahagiaan buat seluruh hidup saya kelak akhirnya membunuh sebahagian senyuman diwajah saya...hina,lemah,murah, itulah yang saya rasakan...

mereka tanya lagi,"masih mudah nak percayakan orang setelah rasa sakit khianat??"

saya tunduk..lemah saya jawab..."ya"...saya langsung tidak pandai untuk meragui seseorang..saya tidak diajar untuk itu...namun makin lama..masa mengajar saya untuk meragu.tapi saya masih tidak pandai berkelakuan begitu..mudah untuk percayakan orang,mungkin satu kelemahan saya..yang pernah mumadaratkan hidup saya..serta memusnahkan sebahagian impian terbesar saya.saya tak boleh patah balik untuk kutip impian saya yang sudah musnah dek taburan kepercayaan saya buat insan yang tidak punya hati.saya tidak punya kesempatan lagi untuk kembali mengatur langkah berhati-hati pada saat itu lagi.dan saya tidak punya kudrat untuk putarkan waktu seperti dulu agar saya tidak kenal mereka yang merampas kepercayaan saya....

mereka kejam.sekali gus membunuh separuh dari hati saya.

saya masih punya tanggungjawab untuk saya selesaikan....

No comments: