Tuesday, November 3, 2009

berkongsi kesejukan




ajar lah hati tentang apa itu tenang.
ajar lah hati tentang apa itu bangun.
ajarlah hati tentang sembuh.

jangan ajar hati apa itu meratap.
jangan ajar hati apa itu menghentam.
dan jangan ajar hati apa itu luka.

kau dan aku jangan bongkak.
memijak-mijak riak.jangan lagi.
jika kau ingin membeza-bezakan,
lihatlah langit.
kau dan aku itu sama,
berlindung di bawah langit yang satu,
kau dan aku itu sama,
menggigil sejuk dibawah satu rasa.
mengeluh panas dek kerana pancaran yang satu.
tiada apa yang beza bukan?
segalanya kita kongsi.serupa.

lokasi kejadian: Mount Ruapehu,New Zealand.
tujuan dipaparkan: sekadar berkongsi keindahan ciptaanNya.




subhanallah..





alhamdulillah..

58 comments:

.aku insan biasa. said...

yeah 1st..
hahahah

@tune® said...

bukan senang mengajar hati..apetah lagi menjaga hati

NuR said...

byk perkataan jgn tu
kena masuk kelas..
leh wa jadi gurunya??

lumut said...

to AKUINSANBIASA,
wah tahniah.ceh.

to @TUNE,
memang.itu part paling susah.

to NUR,
sila jadi guru.amik borang dekat tepi kaunter.haha..kenapa ngan perkataan jangan?kurang faham la cikgu.

inDah iNdrIana said...

wah2...
teringin nk g sane gak..
syoknyer..
untung ko mut

chotz said...

aku suka entri ni...nanti aku nk copy n paste ea?

heeee

rda said...

tapi selalunya yang 'jangan' lebih sennag datang. Tapi betul, kalau kau kuat apa-apa pun senang untuk dilakukan. :)

syok gila tengok gambar kau sembahyang atas salji. :)

ikanriang said...

nak dapatkan ranking 7th tu dulu.
baru bace

Nur -al- Ain said...

ajar aku senyap, agar aku tidak terkate.
kenalkan aku air mata, agar aku biase dgnnye.
kenalkan aku dgr derite, supaye aku sentias ingat lawan bahagia .
;)

lumut said...

to CHOTZ,
eh sila copy..tp sila credit kat aku.hahaha.

to INDAH,
insyaALlah peluang kau akan tiba..cume kena kejar...jangan mengalah...=)

to IKANRIANG,
nak kene lempang?

to RDA,
hehe...kalau kau ada peluang..kau pon boleh jugak~~=)

lumut said...

to NUR ALAIN,
bagus senyap itu yang terbaik.tp kadang2 kata hati perlu diungkapkan..aku x reti nak ajar orang.hehe

anaklaut said...

salam....


wah.....kesejukan ni.
lihat pics lumut hati saya jadi sayu..teringat kenangan lama..

avid gunner said...

omg...
i'm so into new zealand!

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Subhanallah...cantik...sedap hati..

Hati.....organ terpenting dalam badan kita...
Benda yang paling kita kena jaga...
Rosak hati, rosak lah segalanya...

Lumut....nak jaga hati...jaga ibadah..
Tengok gmbr org solat tue..
Alahai....bagusnya...
Moga redha Allah bersinar selalu...
Ameen....

mier@merr said...

ajar aku lepaskan gundah
ajar aku hilangkan resah
ajar aku terus kuat tak lagi lemah
ajar aku bangun jangan rebah
ajar aku ertinya tabah
ajar aku bangkit pantang mengalah
ajar aku senyum walaupun payah
ajar aku tak lupa untuk menadah
ajar aku tak alpa kurniaan Allah
dalam senang dalam susah...
hanya Dia tempat dicurah..

ajar aku alam itu indah
usah dicemar keluh dan kesah...



asal malam je mula nak jd shakespear.. haha.....
shantek picta2 tu...
btuahnye ko lumut dpt merasa sume tu...

lumut said...

to ANAKLAUT,
salam AL,kenapa teringat kenangan??
pujuklah hati kamu..kamu lagi cekal bukan?

to AVID,
semuanya milik Dia...=).
akan tiba peluang kau nnt..

to MIER@MERR,
hehe...a.samad said ko x nak jadi??kau juga akan dapat peluang kelak utk merasa keindahan mcm ni...kau lah ajar aku semua tuh boleh?

to PAMPERED,
thanx..kerana mengingatkan..u're rite..jaga ibadah...thanx again.May Allah bless u and ur way too!

nurul cakapcakap said...

lawa gila. best la lu dapat rase benda ni. wa tak tau bila.haha asal aku guna wa lu ni??sebab baru jalan2 baca blog lu yang byk guna perkatan wa lu. wa pun ikot2 ah guna wa lu. haha ;)

~PaMpeRed bY worDs~ said...

InsyaAllah...
Kita saling ingat mengingatkan ya..
Sebab manusia itu sendiri mudah lupa... (^_^)

farah said...

jelesnya aku,

tgk ko main salji.

:D

aku suka puisi ko tu.

indah.

:)

anaklaut said...

biasa saja.



:))

s.c.h.u.l.t said...

comel benar mr.iceman itu. eh ke nama dia snow man? HAHA

comellllllllllllllll

pakcik kordi said...

Subhanallah..cantiknya alam ciptaan Allah...untung mut2 dpt g sana...=)

joegrimjow said...

bnyaknye gadis2
heeeeeee

da nak winter da sini lumut ooh

uLat cOmeL said...

kagum+jakun betul tgk kamu solat atas salji cmtuh..

memang satu pengalaman yang mentakjubkan!!!!!!!!

kerjaseni said...

we learn from the past to teach ourselves for the future. however, once in a while, the lesson might be forgotten. it's alright. it's just a reminder that we are, in the end, just a humble servant of the Merciful. take everything, leave nothing out. it make us more human...



p.s. just love the third pic. the deep blue sky framing the white capped mountain, streaked by the wispy clouds... Subhanallah, indeed...

p.p.s. something to share, for the future... :) http://bit.ly/1P6N1h

chokio_nia said...

ko ajar aku jadi kuat..tu je aku nak komen..trimas byk2..=)

zul efron said...

woahh...
indah...
puisi kau...
juga paparan kau...

siggplus said...

jangan kau makan ais tu lak lumut, anjing dah kencing bantai lak masuk mulut..heh

jangan berangan makan ais kepal amek ais tu tuang sirap atas dia..haha

exam cmne mut?

julu said...

ngantukkk... nak tido tp kene wat eseimen.. hahaha..
komen xde kaitan..

puteh ;) said...

eh gmbar aku lah..gmbar aku....
weeeeeeee......
haha;D ngek~~

ween said...

indah nya..
I wish I could be there one day.

:)

Bulan Di Langit Osaka Biru said...

terasa tenang+sejuk apabila ku sedng membaca entry ni

Koyuki said...

nak snowman..

letak susu n jagung manis

ngappppp!!

sayu=pilu said...

wooooo aku jeles ngan ko lumut....hukhuk

weh wak lik snowman and tulips tuk aku....aku suka tulip please wak lik yer

sejuk hati saat menatap potret2 nih...

lumut said...

to NURUL,
memang lawa.indah pemberian Tuhan.haha..wa-lu memang sempoi.

to PAMPERED,
betul2..setuju.manusia itu tiada yg sempurna.

to ANAKLAUT,
biasa?hee..

to FARAH,
ala..jgn la jeles.lain org lain peluang dan nikmat duniawi yg akan dikurniakan...thanx suke puisi tuh.repekan lepas 1st paper aku.haha

to SCHULT,
snowman la syg.macho tuh kitorg buat.ekekek...

to PAKCIK KORDI,
subhanallah..syukur.xpe pakcik..lain org lain nikmat duniawi yg diperolehi..indah!

Anonymous said...

Aslmualaikum cik lumut,

sy musykil..
boleh ke salji tu kita wt abc?
dr dlu lg nk tau..

pnah tanya sedara yg dok sn, dia yeke kn aje..

seyez musykil ni


yusuf

lumut said...

to JOE,
hahaha..ala sane pon byk gadis kan?=p..sini dha nak summer.yehaha.mesia tggu aku.

to ULATCOMEL,
kitorg pon jakun je..same je jakun.hehe

to KERJASENI,
past teach us how to be a winner.=).thanks...oh ye.best video tuh.hehe

to CHOKIO,
aku ajar kau?mane ade.hehe..welkam.aku menulis sendiri aje.utk aku je.sape nak jgn segan nak amik.

to DZUL,
thanx dzul...
puisi lepas 1st paper.suke suki jerk.gambar milik Dia.

to SIGGPLUS,
eh boleh je ais tuh nak makan.serious neh.amik la part ais yg dalam2 tuh..bersih.mane ade anjing kat kwsn neh.anjing beku.
exam telah ku sebat.kan dah cerite entry lepas.

to JULU,
ceh..komen ape neh.meh sini ku lempang bg segar.=p

lumut said...

to PUTEH,
ah kau ngade2 lah tuh...
ok semua.model itu slh seorgnye cik puteh.hahaha..leh blah.

to WEEN,
1 day ween!!pasti ko akan smpai..berusahalah.

to BULAN ITU AKU,
bagus...sampai jugak misi aku.=)

to KOYUKI,
uhhh..sedap.tp time tuh lpe nak bwak sirap ngan jagung manis.hehe

to SAYU,
ala..........
jgn ;a jeles ngan aku.......
jangan2!!!hehe...
adeh...aku singgah melbourne..xlepas kot nak bawak bunge..hukhuk.
bagus sejuk hati mung.

to YUSUF,
telah ku jawab di blog kamu.
=).ramai yg kate boleh.dan time pergi tuh sy mkn jugak.gali dalam2 suci.=)

Lifesaver said...

sajak ni kalau masuk paper mmg best

sayu=pilu said...

ko masih tak leh add link blog aku ehh mut.. takper nanti bebila aku hupdate jer aku gtau ko sian ko...

weh siyes aku suka tulip...menjadi impian aku utk gi tgk tulip kat sana mampus lah saper jadi somi aku aku rengek2 nk gi even 1x seumo hidup weh....ahahahha

Pensel Kontot said...

nanti balik mesia..ruff nak kirim salji ek..hehehe

e. indah said...

nice...aku suka puisi itu...
gambarnya juga cool ... : )

dlm pic tue, which 1 r u?

beautiful_rose said...

wahhhhhh cantiknye sgt2 kagum =)

lumut said...

to LIFESAVER,
woohh..jgnlah smp masuk paper...kecut perut i lahh..hehe

to SAYU,
dah2..buleh dah..hehe..nnt ajak le laki hang pg..no hall..budget xde lah mahal sgt...syes.

to RUFF,
alamak..cair sebelum smp airport lg cmtuh.haha

to E.INDAH,
terima kasih krn kau suke..
aku tulis pon ikut suke.
haha..aku???terlalu kecik dlm gmbar tuh....nnt la aku up sikit pangkat aku.kate owner blog kan.=p

to BEAUTIFUL_ROSE,
memang cantik..
kagum pada pencipta ye..=)

cik GULA-gULA said...

dapat rasa tahap sejuk kat sana even melalui pics:)

KAMU CAPTUrED sendiri?? GoOd jOb!

IkanMasin90(IM90) said...

woho...
smart doe weh

IkanMasin90(IM90) said...

re : lu indu wa ke??
hahaha,,
weh jom jumpe bile lu balik nanti orite....
semua bloggers ah..
huhu..

wa private buat sementara kott..
xah ah weh..wa bingung..

lumut said...

to MIEZ,
owh bukan daku yg capture....
credit to sahabat2ku dan photographer.=)
sejuk bukan?hee

to AZZALIENA,
hehe..smart?=p

Yazid Husain said...

tenang.

tetamu said...

mut,
awesome!!!

Aku Beskot™ said...

sori mut..
wa ter..

seroja jingga said...

akak suka ini..
sangat puitis

penuh makna

Sharif John said...

SubhanAllah.... ciptaan Tuhan Yang Maha Kaya.... akan sy jejak jgk nnt... nk hiking gunung mcm ni kena technikal sket... nampak serupa je jln... No Fear!!

Att Ashburn said...

lawa btul...huhu..subhanallah..

lumut said...

to AZZALIENA,
wah smgt ko nak wat gathering..hehe..ak ok je..ko organize aku join..=).pehal lak nak private.isk.

to YAZID,
=)

to BESKOT,
no hal wa izinkan.lu mmg ske plagiat entry wa.haha

to TETAMU,
cantik sgt..hee

to SEROJA,
yup..penuh makna..hu

to SHARIF,
apa yg serupenye jalan..ku x paham.hehe..no fear!

to ATT,
suhanallah...nnt kamu dtg sini kan?hee

IkanMasin90(IM90) said...

hahaha..
wa organize plak..
lu lah..
wakakaka..
xde ah nak jumpe ko ngn shax doe pling koman pon..
wakakakaka..


xah ah weh..
tak pe..
t aku on balik..
wakekeke

lumut said...

weh..shax ape jadah weh lepas abes stpm tros senyap..idup lg x die??isk..

papehal rodger lah aku k,.

beetleLO ™ said...

best gile men salji..yuhuuuuu..aku men salji kat peti sejuk je