Friday, November 20, 2009

nak mana satu dulu?

ini aku dengar dari member aku,sape suruh cakap telefon kuat-kuat.haha.tak adalah..aku tumpang bilik die ni ha..

"kalau saya tak percaya kan awak,macam mana saya nak sayangkan awak."

yup.that's right babe.sebelum kau sayangkan orang,kau mesti belajar untuk percayakan die.means kau kena percaya tanpa rasa ragu-ragu.walau dekat mana pon die berada,kau mesti yakin yang dia akan sentiasa untuk kau.yang die tak kan buat benda yang boleh mengkhianati hubungan kau.

ini tidak.baru kenal sebulan dua.baru jumpa beberapa kali,dah senang nak tabur "aku sayangkan kamu".adakah ini adil untuk hati kau?tak adil beb..tapi memang tak salah untuk kau ajar hati kau untuk sayang seseorang..cuma,kau mesti bagi masa dan ruang untuk hati kau belajar..apa itu kepercayaan.kepercayaan dan sayang dua-dua tu tak boleh dikutip tepi jalan.tak pon diserap dalam sekelip mata.mereka berdua perlukan masa untuk dipupuk.

bezanya.....

sayang boleh dipupuk dengan beberapa cara.tapi kepercayaan??ianya..perlukan masa.bagi aku..kalau kau sudah percaya seseorang itu..akan mudah untuk kau sayangkan dia.tapi tidak bagi mereka yang sayang terlebih dahulu....lalu kepercayaan entah kemana..dan akhirnya ayat "sudah tiada jodoh" menjadi sahabat mereka yang kecundang...

ok dah.

45 comments:

gadis norish said...

im 1st...
hmm....syg?
bwk derita utk aku skg ni...

maiyah said...

skrg ni ssh nak percaya, syg n percaya bagai nak gila pun kene tipu gak.. nasib le :)

lumut said...

to GADIS NORISH,
haha..ko plak dah berjangkit nak jd 1st...syg memang derita no 1...pilihlah nak bahagia ke derita.hehe

to MAIYAH,
betul..i setuju.hehe

Kapten said...

empat lagik

Kapten said...

ahaks! bagus entri ni

baru beberapa hari ada orang tanya aku

dia tanya: kenapa orang nak kapel ek padahal kadang2 sedih jer

aku jawab: itu keperluan. kasih sayang tu keperluan semua orang

aku tambah: aku sekarang mcm susah nak cakap suka kat orang. kena reject nanti terputus hubungan, kena terima takut nanti putus tengah jalan x mesra lagi mcm dulu

dia tanya: jadi sampai bila lagi ko?

aku jawab: bila aku dah sedia kot. aku yakin dia x reject aku (maksudnya dia sudah percaya sama aku). jadi lagi baik kawan2 ler dulu

sekian...

err... aku rasa org tu mesti terbaca ni

joegrimjow said...

razman
dah dah la

joegrimjow said...

ah fat
ku baca

Razman said...

lumut, aku sayang ko.. haah la..sng gle nk ckp..ko pcye x ni?haha

NuR said...

emm..
percaya tu first.
then syg..

pengalaman lepas buat diri rasa serik utk berkasih sayang..

huh..
ayat tak bleh blah..

agagagaga

Paan said...

Hakikatnya diriku masih single...T_T

kawie2020 said...

itulah pahit manis bercinta.. kalau takut dilambung pmbak, jgn berumah ditepi pantai....

jane said...

waaaaaaahhhhh...
aku knal org mcm ni...betapa mudah nye sebut i luv u tp....

org ckp kalo org yg sng sbut i luv u ni tak hargai btul2 apa mkna dsbalik word ni..btulkah?////

huhu..no komen

avid gunner said...

mmg betui. trust has to be earned.

Wanie-san said...

ungkapan syg senang sgt nak di ucapkan..
mcm ungkapkan syg kat bdk2..
"nak gula2 ye syg...??nnt mama belikan ye.."ek..

FirdHaikaL CHinta ilLahi said...

bagi fird...apapun kita kena jujur dengan hati kita....hati kita jujur untuk mencintai seseorang...jujur untuk mengenali org yang akan kita sayang...dengan kejujuran yang ikhlas akan lahirlah sebuah kepercayaan yang mengekalkan kasih sayang antara dua insan...

green said...

bgs laa dah ok..

;)

hisham said...

yg manis tu pertemuan,yg pahit tu perpisahan,,yg tggal hanyalah kenangan...sori,out of topic..hehe...tk cre

.rafiq. said...

syg dibahagi kepada beberapa bahagian. yg pertama sayang kepada tuhan. sayang kepada rakan pun dikira sayang bukan?

anonymous said...

segalanya bermula dr kasih sayang....eh tul ke?

CinTa Lea IxoRa said...

sejak kesunyian nie lea jd senang nk sygkan org...
pantang ade org care sket... adehh...

mier@merr said...

aku penah rasa hilang kepercayaan...
tapi aku bagi peluang kedua...
untuk cari balik kepercayaan yang hilang
setakat ni ok aje..
tapi aku kata.
aku perlukan masa seumur hidup aku untuk cari kepercayaan tu...

oranglidi said...

macam cite nur kasih je.

nursarah said...

hurm..jgn percaya!

hilang kepercayaan lg perit dr hilang rasa sayang..

but, sila percaya bahawa tiada sesiapa yg kita boleh percaya..

hans said...

adoi
jiwang tul ayat member ko tu
geli aku membacanya
hahaha

beautiful_rose said...

sayang dn kepercayaan byk melukakn ht aku.aku syg die percye pd die.tp die hanye kate sygkan ak tetapi meragui aku (x percaya) dan akhirnye die juga lah y jd pengkhianat syg dn kepercayaan.....

piNky LuCiA said...

"kalau saya tak percaya kan awak,macam mana saya nak sayangkan awak."

aku suka statement ni.. sebb aku dah jumpa dia.. =)

Dak Wan® said...

Sayang? Satu perkataan yg ku masih phobia.... Tp klu mmg dah suker baik berterus terang, takder la ter tanya2. Pertanyaan tu boleh dijawap berdasarkan perasaan kita. Klu masih ada peluang buat org tu jawap lah " mungkin satu hari nanti" klu tak berkenan jawap " Terima Kasih, not interested" dengan tegas. Kejam ke? Lagi kejam kalau biarkan orang tu terus menyimpan perasaan....

Lelaki Ini said...

arghh!!!!

dah lame ak x syg seseowg macam dulu..
adoyai!!!

chokio_nia said...

hurmmm..kalo die ngaku die ske aku sejak dr bangku skola, patot tak aku caye??

seroja jingga said...

aku saynag kau

ayat yg paling fobia untuk akak.
trust?
i hardly trust a man or mungkin tak kan percaya lagi..

mungkin ats pengalaman lalu..

seroja jingga said...

aku saynag kau

ayat yg paling fobia untuk akak.
trust?
i hardly trust a man or mungkin tak kan percaya lagi..

mungkin ats pengalaman lalu..

melatidaisy said...

salam cik lumut..

sy sgt setuju dgn kamu :)

take care~

nadirah_nor said...

betoi3x...;p

e. indah said...

akue pernah beri sayang dan kepercayaan

tapi sekelip mata aku hilang sayang dan kepercayaan itu

hanya sekelip mata

bila mata ditakdirkan melihat kecurangan sayang dan kepercayaan

bila hati kehancuran rasa

i'msosupernotcool said...

i luv u babe..

'AQILAH said...

betol!

Koyuki said...

sayang dan kepercayaan
dua perkara yg paling susah yuki nak buat

susah nak sayang
susah nak percaya kan orang

lumut, take care, dimana pon kau berada k..orait

>>____<<

terry bogart said...

yups..sokong..kepercayaan come after kita berlaku jujur..

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

ngaaa~~
aku tak tau ape rasanyer sayang tu
aku suka benci, dendam
hahahaa~~

terry bogart said...

ha3..tpulang..bnda tu mendatang, bukan ko boleh di tagih..
ntah arr..aku macm pro plak..aku single.. xtau hal2 ni

double is trouble, trouble is my friend..

Wanita Mutalib said...

setuju..
tambah lak zaman sekarang..
baru keluar 2 3 minggu..dah serah 'segalanya'..
tak paham tul..

Lifesaver said...

aku amik masa selama 1 tahun menilai sikap dia baru aku menerima...tu pon aku rasa was2 adakah adequate enough period tanamkan kepercayaan aku kat dia. tapi aku rasa, aku patut cuba.

YobSumo said...

tapi rasa sayang tu lahir tanpa disedari tanpa perlu kepercayaan. bagaimana nak kawal tu?

oranglidi said...

kot, lame lu x singgah blog wa.

░♥si lampu neon♥░ said...

ade orang pernah cakap kat aku..
kalau ko susah nak percayakan semua orang sekeliling ko, cube pk balik...adakah orang lain boleh percaya pada diri ko seniri.

pergh.