Saturday, November 7, 2009

deras,dalam,hanyut.tapi bukan BUNUH DIRI


lokasi kejadian : Huka Falls,New Zealand.
sumber: para sahabat.credit untuk photographer.


bila melihat rambut itu jatuh,
lalu diseka oleh sang jejaka.
aku cemburu.
bila melihat airmata itu gugur,
lalu disapu oleh sang jejaka.
aku cemburu.
bila mereka duduk hiba,
datang kepada mereka sekeping bahu,
lalu mereka tenang sedalamnya,
aku cemburu.

entah.tidak kemana.tiada.
aku sekadar letakkan mata,
wujudkan hati disetiap kebahagiaan kamu-kamu itu,
aku selam,aku rasa.semahunya aku rasa.
aku senyum tiba-tiba.tanpa dipaksa.
entah.tapi bukan gila.

jika air itu deras selajunya,
dan mampu membawa segala sakit ini pergi.
pergilah.
jika dalam air itu sedalamnya,
izinkan ku campak pedih ini serta merta.
tiada bertangguh.
jika air itu melimpah lalu hanyut kepenghujung,
bawalah luka ini dan hanyutkan bersama.


nota ibu jari:
bodoh gila mimpi semalam..hampir kepada cilaka.
biasalah mimpi mainan tidur.

65 comments:

jane said...

huhuhuhu..
jiwang kau ea..

lalalalalla

lumut...
abaikan je lelaki lama itu..

aku kan ada..sbg manusia aku syg padamu;)

Bulan Di Langit Osaka Biru said...

cantik laa tempat ni.
lagi best sambil mendendangkan puisi indah

bibie_suke_sukun said...

besh la mut..osah besh er..mandi joram tu sambil picnic..buek mcm kek ulu bondol!!hakhakhakhhak...

caluk@cencaluk said...

he he jiwang lepas dpt ucapan selamat malam ke

chotz said...

perghHHH....cantik siot!

neway, jupe di gath jom!

Boneka tak sakit said...

ko kopi paste ke ayat2 atas nie sebab OwrNing beb! aku bukan nak puji ko pasal contest tu de! tapi ko memang ada bakat lah kacak bergaya! ensem! hahaha....

bapak deras air tu!! kalah air aku! hahaha.. APA?!! :P

xbox360- ko mimpi apa wei!??

miNt said...

ak rasa nk komen.
tp taktau nk komen apa.

ak paham prasaan ko.


agaknye lah..
hahaha;DD

Anonymous said...

wahhhhhhhhhhhhhh
cantik weh tempat tuh..kalo aku dapt gi selam kat situ agak2 leh format otak sku semula tak....
hehehe

sayu=pilu

mier@merr said...

apo lak ulu bondol cik bibie..xbesh ctu...joram tengkek tu ha lg besh... :)


deras itu...tak sedikit pun membawa sakit ini pergi..
dalam itu..tak sedikit pun menenggelamkan pedih yang tercalar..
megalir air itu...tak sedikit pun menghanyutkan bisa yang terpalit..

segalanya bagai batu yang terhampar..
setia letaknya di situ..
sakit dihempas bagai tak terkesan
arus deras pergi meninggalkan...
bukan tegar mambiarkan...
namun berat melepaskan...
batu masih disitu..
sama..
tak berubah letaknya...



toink!! da kene badi puisi ko ngn mamai kot ni...ekeke

nursarah said...

deras sungguh air tu,

err, mmg sejenis puisi yg sekacak gambar2...suka2!

dude said...

tapi sayang bukan di malaysia

lumut said...

to JANE,
bukan jiwang,tp pertahankan jiwa.
thanx babe.tc k.

to BULANITUAKU,
memang cantik...baca puisi dalam hati.

to BIBIE,
xdo la tuh nak buek cam kek ulu bondo.sini mano buleh mati.nak jumpo ajak buek la.

to CALUK,
ucapan slamaat malm?xde makne.

to CHOTZ,
ok c u there.

to BONEKA,
ape barang main copy...thanx ats pujian.

to MINT,
kau fhm?mcm mner?

to SAYU,
kalau selam kang x idup balik weh.

to MIER@,
good job!aku suke sambungan puisi lu.

to NURSARAH,
sgt deras.puisi pon kacak ker?hoh.

to DUDE,
x kat malaysia pon tetap milik Dia kan.=)

Koyuki said...

gua pon mimpi jahanam jgk semalam..

papepon,

gua rindu lu~

faizal said...

wa phobia ngan air...

tp wa ttp mndi...

Razman said...

bagus gle mmpi smlm. hmpir kepada basah..biasalah mimpi mainan tidur.

uishh..rjin ko wat puisi ek..nak jiwang je..

hisham said...

hye...aku pn turut cmburu...tk cre

ber_u_wang said...

pak cik ade.....

lumut said...

to KOYUKI,
lu jgn jahanam beb.rindu rinduan ye kite.

to SEKUT TAWAR,
kalau lu x mandi berbau plak an?

to RAZMAN,
lu mimpi basah tu an dah jd hobi lu.mcm ah wa x tau.jgn nak berdalih.

to HISHAM,
kamu cemburu nape lak?ilek ah.wat bodoh jer.

to BER_UWANG,
oo yeah~~

░♥si lampu neon♥░ said...

aku jeles tahap gaban da ni tgk ko jalan2 je keje..huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

told la hejauw said...

ak da nmpk ciri2 sasterawanita kt ko hahahha...

ko mimpi pew weh??

Anonymous said...

okae ak jeles doe..
best gileeee

-azza-

adaNiff said...

sgt cantik lorh..kejelesan di sini.. bile la nak dpt peluang begitu... :)

i dont really know u but whatever happened, just be strong ok!

zul efron said...

ermmm... jiwang2... nice...

seroja jingga said...

mut..lek mut
jgn sedey!

get ready
entry akak seterusnye

akak nak masuk kontes ko neh

LORD ZARA 札拉 said...

huhuhu~
jangan terjun!
jangan terjun!
aku baru gulung popia~
hehehe~

hisham said...

rase nk trjun je bile tgk pic2 ni..i know hw 2 swim n survive,,,hehe...i link u k.tk cre

Jalak lenteng said...

puisi ko ni mmg kene plak ngn gambar air terjun nih..ko membuatkan aku rase nak terjun arrr..hebat..aku jeles jgk nengok..


nway..mimpi itu jugak mainan syaitan..

jgn terbang k..ehh..jgn terjun..

zarith said...

salam...wah.. cntek siot..
ni klau dok kt situ smbey krg novel mau berkolah2 idea yg kuar.. ekekeke..
nyway.. sdap ar puisi ko..
aku ske even it sound so sad..
lumut.. ko msti kuat ok..
daa.. chow yeah...

lumut said...

to ZARITH,
tmpt tuh mmg cntik..
dgn bunyi air..mmg masyuk...
thanx suke puisi senget aku tuh..
ko pon mesti kuat.
kuat mcm badang ok.

lumut said...

to SILAMPUNEON,
mane ade kje jalan2.dok umh je kot.tuh time cutila beb.

to TOLD LA HEJAUW,
adeh..sasaterawanita pulak....mimpi cilaka.

to AZZA,
adeh.lek ah.lu pehal x letak link.

to ADA_HAIRUNI,
thanx beb.must b strong kan?

to DZUL,
jiwang lain beb.lu kene pandai bezakan.

to SEROJA,
sis..sile2..penyertaan sgt dialu2kan..hehe

to HISHAM,
jgn terjun.jgn2..oh..silelah link.xkesa.

to ZARA,
la baru nak gulung ke popia?nga study sakit otak.

to JALAK,
aku mmg saje relate kan poem tuh ngan pics..benci mimpi ohh.

joegrimjow said...

lumut ohhh
biru ok
macam sungai kelang dah
kekeke!


gmbar atas tu dpanggil teknik drift
huhu

CinTa Lea IxoRa said...

wah...lawa gile tempat tu.. air biru siott... tp kalo jatuh tu konfem kena hanyut n mati trs..hehe...

mimpi tu mainan tido.. setan sume tu..
p/s: tp kalo mmpi indah2 mst hrp bnde tu berlaku..huhu..
pnh dgr jgk org kate kalo mimpi tu sebaliknye kpd kejadian sebenar...mane th keadaan sbnr akan jd sebalik mmpi tu kan ;)

NuR said...

lumut lalink..

sempoi je puisi tu..
nak belajar buat puisi dgn lumut la...

oranglidi said...

rase nak terjun. lemas2, pastu trsadai kat sungai. bangun2 hilang ingatan. Pastu orang asli ambik. pastu jadi anak angkat.

pastu mula hidup baru. wah..

lumut said...

to JOE,
sg kelang cm tuh ker?xpenah smpai.em tatau teknik pe..ku belasah jerk.

to CINTA,
mmg lawa..hu...klo mimpi indah mmg nak jd kenyataan..tp kalau mmpi yg sakit?simpan sudeh.

to NUR,
nak belajar??alamak..adik silap org neh.erk.

to ORANGLIDI,
nak hilang ingatan.plis.tp mcm mane klo mati trus?masuk neraka.

avid gunner said...

serius, gua tak paham...hahaha....

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

okeh le tu..

oranglidi said...

tu la.. aduih.

rda said...

Best lah poem kau. :)

And, tolonglah angkut aku pergi sana. haha.

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum cik lumut

bila balik Malaysia?

taniah hoben menang..hehe

chokio_nia said...

gle lawa weh...hurrrmmmm...bes nye weh gathering..aku pon rase nak join..tapi tak leh....

seroja jingga said...

mut ni link akak untuk contest tuh
akak dah publish

http://serojajingga.blogspot.com/2009/11/musnahnye-cinta-pakcik-kordi-yang-suci.html

lumut said...

to AVID,
gua lglah x paham

to PENTOI,
mmg ok lah.

to ORANGLIDI,
adeh.

to YUSUF,
salam,em sampai mesia 24 nov.hoben jang hoben!!!hehe

to RDA,
best ek.tq...nak g sini..sediakan sampan.haha

to CHOKIO,
ko g ak gath?jom ah beb...

to SEROJA,
okeh2..accepted!!!

mamai said...

aku cemburu dengan gambar-gambar itu

Aku Beskot™ said...

segar je tgk air tu..
seb baek la wa x pandai berenang..
kalo x, da lame wa terjun dlm laptop ni ha..

alvin takda umah harga 8juta said...

cantik gambar2 tu??sapa yang kat dalam gambar tu??gambar terakhir...

aloy_paradoks said...

orait sajak marathon tu insyaallah akan dibuat pada 12 hb disember dari jam 4.30 hingga 7.30 di Bukit Bintang(Insyaallah). Ini persembahan jalanan je, datang dan buat perkumpulan disitu lebih kurang 15 orang dan teruskan persembahan ikut turn. kalau ada orang tengok tengok lah, kalau tak ada pun takpe.. takda hal..

format dia mudah, stanby lebih kurang 4 persembahan dan setiap persembahan kurang dari 5 minit secantiknya. kita akan buat lebih kurang 4 pusingan dan setiap orang satu persembahan setiap pusingan.

kita buat ni sebab minat dan tak ada bayaran apa pun yang gua beri termasuk makan minum juga kenderaan semua sendiri...

Setiap sajak atau nyanyian adalah adalah bebas nak buat atau persembahkan mcm mana pun dan seeloknya karya sendiri..

Jadi adakah lu berminat dan free pada tarikh berkenaan? jika berminat sila lanjutkan pada gua dan beritahu nama apa yang ditulis pada poster nanti..

Apa apa pun terima kasih banyak beb..

aloy_paradoks said...

hai, tak ada member tak apa, nanti disitu kita akan jumpa member,, orait,,, apa apa pun inform kat gua k..

orait tq..

Wanita Mutalib said...

yeay dapat bg komen..

buang saje semua tu yer dek..

owh kakak juga ada ntuk kamu..

nak pinjam bahu kakak tak :)

lumut said...

to MAMAI,
jangan cmburu kau punya yg lebih indah bukan?

to BESKOT,
lu tgh demam kan beskot?hehe

to ALVIN,
siapa?member2 la..apesal ade awek lu ker?

to ALOY,
thanx bro for the info...
i mean utk performance tuh..xkan nak wat sensorang....lg pon bru nk join neh.hehe..papehal wa dtg tgk itu kompem.

to WANITA ITU,
hehe..bahu???ewah~~tq sis.

maiyah said...

cantik puisi tu, air dlm pic tu mmg indah :)

kawie2020 said...

bleh tahan jiwang gak ko ni lumut.. hehehehe.. pic yg best ar..

Naz said...

cemburu tu x salah... tu tandanya hati itu sukakan perkara yg indah...
kalau resah gelisah, ingat kita masih berada dlm belas ihsan Allah...
~ni pokcik jeles ngan kamu ni... dpt jln2 tengok tmpat org... ;)

Azuan said...

uit dah lama tak komen sini...jiwang yea entri huhu

@tune® said...

beb..kalau lu lame kt mesia sapai nx month...gua jemput dtg walimatul urus gua nih

lumut said...

to MAIYAH,
thanx sis.ciptaan Tuhan.

to KAWIE,
bkn jiwangla..sekadar memujuk hati.hee...mmg best.

to NAZ,
pokcik..jgn lah jeles ngan saye..saye jels ngan pokcik power men gitar,boleh x?

to AZUAN,
erk..uit.mane ade jiwang.pujuk hati jer.

to @TUNE,
lu nak kawen?syes ka?

HEMY said...

masyaAllah..bestnya tgok air tu megalir deras..tu kalau kena tolak dek kawan....mmg tak sempat kelip mata dh ilang dh

Lifesaver said...

jgn terjun laut sudah!

pakcik kordi said...

tu la..pakcik kordi ajak jumpa tknk..kn dah jeles..ha...tu la....jgn terjun ok!

lumut said...

to HEMY,
uisshh...mmg x sompat la nak tgk da ilang.

to LIFESAVER,
oh tdk!!ku tdk sebodoh itu..hehe

to PAKCIK KORDI,
ala pakcik kordi...lu pg jumpe sis seroja pon snyap2..siap angkut ayudeathwish...xheran!

Naz said...

power?? x der maknanya... pokcik masih amatur lagi lah. x der chegu nak ajo... kamu nak balik sini bulan ni kan??

alvin takda umah harga 8juta said...

awek takda...tapi cam ada jodoh jer kat situ...

lumut said...

to NAZ,
alololo..malu2..hehe..em yup bulan ni pokcikkk..

to ALVIN,
wah!!ko dah rase aura ade jodoh?tahniah alvin..hehe

~hAti bErgEL0jaK!~ said...

Aku Suke aiR itU.BaLEk MsiA NANti bawak kan sebotol besar air terjun itu oke?haha;))

Mrs Camillo said...

tolong bawak aku g situ, babe! please... cantek gila!